Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-152/09-5/AK
z 29 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-152/09-5/AK
Data
2009.04.29


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
lokal użytkowy
odrębna własność lokalu
spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu


Istota interpretacji
Przekształcenie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności do lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego – pierwsze zasiedlenie i ustanowienie spółdzielczego prawa do lokali miało miejsce przed 1 maja 2004 r.



Wniosek ORD-IN 439 kB


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2009 r. (data wpływu: 6 lutego 2009 r.) uzupełnionym pismami z dnia 31 marca 2009 r. (data wpływu: 3 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 21 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 23 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przekształcenia lokatorskich praw do lokali w odrębną własność – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przekształcenia lokatorskich praw do lokali w odrębną własność. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 31 marca 2009 r. oraz z dnia 21 kwietnia 2009 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

  1. W dniu 3 maja 1976 r. ustanowiono spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego w budynku będącym własnością Spółdzielni i oddanym do użytku w dniu 11 marca 1976 r. Członek Spółdzielni, dla którego ustanowiono to prawo zmarł w dniu 1 listopada 2003 r., następnie zmarła współmałżonka. w dniu 31 grudnia 2007 r. ustanowione zostało spółdzielcze lokatorskie prawo do tego lokalu na rzecz spadkobierczyni – córki, co potwierdziło orzeczenie sądu. Nie było fizycznej wpłaty wkładu mieszkaniowego, który odziedziczony został po rodzicach w drodze spadku. w dniu 2 czerwca 2008 r. wpłynął do Spółdzielni wniosek o przekształcenie lokatorskiego prawa do lokalu i ustanowienie prawa odrębnej własności. Wnioskodawca, w związku z wątpliwościami, czy powyższa czynność podlega podatkowi VAT, w dniu 10 września 2008 r. zwrócił się z wnioskiem o wydanie interpretacji VAT czy ww. czynność jest objęta podatkiem od towarów i usług, a jeśli tak to jaka jest podstawa opodatkowania. w dniu 12 listopada 2008 r. Spółdzielnia otrzymała interpretację indywidualną nr (...) i na jej podstawie naliczyła 7% VAT, w oparciu o art. 29 ust. 8 ustawy o VAT, ale w brzmieniu sprzed dnia 1 grudnia 2008 r. w dniu 19 grudnia 2008 r. spadkobierczyni wpłaciła do Spółdzielni, zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych, nominalną wartość w wysokości 4,16 zł oraz w dniu 29 grudnia 2008 r. – kwotę VAT. w dniu 31 grudnia 2008 r. została podpisana umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu i przeniesienia własności lokalu.
  2. W dniu 31 grudnia 2008 r. została podpisana umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu i przeniesienia własności lokalu. Lokal mieszkalny został odzyskany w wyniku wypowiedzenia członkowstwa, a ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu na rzecz nowego członka nastąpiło w wyniku przetargu i na jego podstawie, po wniesieniu przez członka wkładu mieszkaniowego w dniu 29 września 2006 r. nastąpiło ustanowienie po raz kolejny lokatorskiego prawa do lokalu w budynku, oddanym do użytku przed 1 maja 2004 r.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca oświadczył, iż pierwsze zasiedlenie i pierwsze ustanowienie prawa do ww. lokali miało miejsce przed 1 maja 2004 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w świetle ustawy o podatku od towarów i usług należy opodatkować czynność przekształcenia lokatorskiego prawa w prawo odrębnej własności...
  2. Jeśli tak, to od jakiej podstawy należy naliczyć podatek VAT, skoro czynność przekształcenia (akt notarialny) nastąpiła w dniu 31 grudnia 2008 r. – czy prawidłowe jest zastosowanie art. 29 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2008 r., który stanowi, iż „podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu tego przekształcenia, pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT”...
  3. Czy może być zastosowane zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz ust. 2 pkt 1, bowiem nie jest to pierwsze zasiedlenie a budynek, w którym znajduje się lokal ma więcej niż 5 lat...


Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie zdarzenia związane z zasobami mieszkaniowymi wybudowanymi i zamieszkanymi po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004 r. korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 w połączeniu z ust. 2 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10.

W opinii Wnioskodawcy, zapis art. 153 ust. 2 ustawy o VAT, mówiący o zasiedleniu lokalu przed dniem 1 maja 2004 r., dotyczy pierwszego zasiedlenia, co potwierdziła nowela ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. w przypadkach kolejnych zasiedleń mają zastosowanie przepisy o zwolnieniach.

Dla opisanych wyżej przypadków, Spółdzielnia naliczyła podatek VAT w wysokości 7%, zgodnie z interpretacją indywidualna (...), ale w oparciu o nowe brzmienie art. 29 ust. 8, obowiązujące od 1 grudnia 2008 r., z którego wynika, iż podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu tego przekształcenia, pomniejszona o kwotę podatku należnego. Spółdzielnia jako podstawę ustaliła nominalne umorzenie.

W uzupełnieniu do wniosku Spółdzielnia oświadczyła, iż jej zdaniem czynności opisane w punkcie 1 i 2 podlegają zwolnieniu od podatku VAT, ponieważ dostawa lokali nie odbywała się w ramach pierwszego zasiedlenia, a pierwsze ustanowienie prawa do lokalu miało miejsce przed 1 maja 2004 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.


Tak więc, przekształcenie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkaniowego w prawo odrębnej własności stanowi dostawę towarów.

Stosownie do art. 29 ust. 8 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r., jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkalnego, pomniejszona o kwotę podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r., zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Powyższe zwolnienie nie ma zastosowania również w przypadku, o którym mowa w art. 29 ust. 8 (art. 43 ust. 7 ustawy).

Powołany wyżej art. 29 ust. 8 ustawy, od 1 grudnia 2008 r. został zmieniony i otrzymał brzmienie: „Jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu tego przekształcenia, pomniejszona o kwotę należnego podatku”.

Od dnia 1 stycznia 2009 r. nastąpiła również zmiana art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Stosownie do art. 43 ust. 7 ustawy, zwolnienie określone w ust. 1 pkt 10 nie ma zastosowania w przypadku, o którym mowa w art. 29 ust. 8. Natomiast, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).

W myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


W myśl art. 153 ust. 2 cyt. ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Z powyższego przepisu wynika, iż wyłączeniu spod działania ustawy o podatku od towarów i usług, na mocy art. 153 ust. 2 ustawy, podlegają czynności przekształcenia przysługującego członkowi spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, w odniesieniu do tych lokali, do których spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004 r., i które zostały zasiedlone przed tą datą.

Do dnia 31 grudnia 2008 r., ponownie ustanowienie po dniu 1 maja 2004 r. spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego objęte było zakresem art. 43 ust. 10 ustawy. Od dnia 1 stycznia 2009 r. powyższe przekształcenie objęte jest zakresem art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy. Do przekształcenia zaś tego prawa lokatorskiego w prawo własności ma zastosowanie przepis art. 153 ust. 2 ustawy, jako że pierwsze zasiedlenie lokalu mieszkalnego i ustanowienie do tego lokalu prawa lokatorskiego miało miejsce jednak przed dniem 1 maja 2004 r.

Z przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności wynika, iż ustanowienie po raz pierwszy lokatorskich praw do lokali mieszkalnych i ich zasiedlenie, w opisanych w stanie faktycznym przypadkach, nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Ponowne ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu w przypadku pierwszym miało miejsce w roku 2007, a w przypadku drugim w roku 2006.

Reasumując, przekształcenie spółdzielczych lokatorskich praw do lokali mieszkalnych ustanowionych po raz pierwszy i zasiedlonych przed dniem 1 maja 2004 r. w prawo odrębnej własności, w opisanym we wniosku stanie faktycznym, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – zgodnie z art. 153 ust. 2 ustawy.

W związku z tym, iż do opisanych wyżej przekształceń spółdzielczych praw do lokali mieszkalnych w prawa odrębnej własności nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, zatem pytanie dotyczące podstawy opodatkowania stało się bezprzedmiotowe.

W niniejszej interpretacji stanowisko Spółdzielni uznano za nieprawidłowe, ponieważ – jak wyżej wyjaśniono – czynność przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność wyłączona jest spod działania ustawy, a nie – jak wskazuje Wnioskodawca – korzysta ze zwolnienia.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wnioskujący o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego (art. 14b § 3 cyt. ustawy). Interpretacja indywidualna - stosownie do zapisu art. 14c § 1 ww. ustawy - zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Jak wynika z powyższego interpretacje indywidualne wydawane są w odniesieniu do przedstawionego przez zainteresowanego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. w sprawach dotyczących interpretacji indywidualnych organ podatkowy nie dokonuje zatem ustaleń faktycznych i nie przeprowadza postępowania dowodowego.

W związku z powyższym, w interpretacji indywidualnej nr (...), na którą powołuje się Wnioskodawca, odniesiono się do skonkretyzowanego przez Spółdzielnię we wniosku zdarzenia przyszłego.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie przekształcenia lokatorskich praw do lokali w odrębną własność. Kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie przekształcenia lokatorskich praw do lokali w odrębną własność została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji nr ILPP1/443-152/09-6/AK z dnia 29 kwietnia 2009 r.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj