Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-712/09-2/IK
z 31 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-712/09-2/IK
Data
2009.08.31


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
dostawa towarów
próbki
przekazanie towarów
usługi


Istota interpretacji
wartość przekazanych towarów jest jednym z elementów składowych podstawy opodatkowania świadczonej przez Spółkę usługi reklamy. Tym samym przekazywanie towarów w związku ze świadczoną usługą nie stanowi odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów.



Wniosek ORD-IN 763 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U.Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2009r. (data wpływu 29 czerwca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy wydawane przez Spółkę w ramach prowadzonych działań promocyjnych towary, za które otrzymujący te towary nie płacą, mogą nie podlegać opodatkowaniu VAT w przypadku, gdy wartość tych towarów jest uwzględniona w wartości wynagrodzenia należnego Spółce za świadczenie usług promocyjnych, w szczególności polegających na wydawaniu takich towarów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy wydawane przez Spółkę w ramach prowadzonych działań promocyjnych towary, za które otrzymujący te towary nie płacą, mogą nie podlegać opodatkowaniu VAT w przypadku, gdy wartość tych towarów jest uwzględniona w wartości wynagrodzenia należnego Spółce za świadczenie usług promocyjnych, w szczególności polegających na wydawaniu takich towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest wyspecjalizowanym podmiotem funkcjonującym na rynku farmaceutycznym, który świadczy usługi dla firm zajmujących się produkcją i dystrybucją produktów leczniczych oraz suplementów diety. Klientami Spółki są zarówno podmioty zagraniczne (jak dotychczas), jak i podmioty krajowe (w przyszłości). Usługi świadczone przez Spółkę dotyczą promocji produktów leczniczych oraz suplementów diety produkowanych lub dystrybuowanych przez zleceniodawców Spółki. Istotnymi działaniami podejmowanymi przez Spółkę w ramach świadczonych przez nią usług są miedzy innymi:

  1. dystrybucja materiałów reklamowych i promocyjnych, tj. ulotek, broszur, katalogów, naklejek, gadżetów promocyjnych oraz próbek produktów leczniczych w Grupie Docelowej (lekarze i farmaceuci);
  2. sponsorowanie i organizowanie spotkań promocyjnych i kongresów naukowych dla Grupy Docelowej,
  3. przekazywanie, w ramach działań o charakterze PR (public relations) w imieniu zleceniodawcy Spółki, darowizn dla szpitali, jednostek ochrony zdrowia, fundacji, stowarzyszeń pacjentów itp.

W konsekwencji, prowadzone przez Spółkę działania obejmują w istocie szereg przekazań towarów i pośredniego świadczenia usług (np. zakupionych przez spółkę usług gastronomicznych) na rzecz odbiorców działań o charakterze promocyjnym czy PR. Co istotne, dla odbiorców, działania te są nieodpłatne.

Wydania w ramach zleconych działań promocyjnych dokonywane przez Spółkę dotyczą:

  • drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, w szczególności dotyczących promowanych produktów leczniczych, suplementów diety, jak również firmy (znaku towarowego) zleceniodawcy,
  • próbek produktów leczniczych, które spełniają wymagania określone w art. 7. ust. 7 Ustawy o VAT (specyficzne wymagania dotyczące próbek produktów leczniczych są określone odrębnymi przepisami, w szczególności przepisami Prawa Farmaceutycznego),
  • tzw. gadżetów promocyjnych, które obejmują prezenty o wartości jednostkowej mniejszej niż 10 PLN, jak również prezenty o większej wartości, przy czym Spółka nie prowadzi ewidencji przekazywanych prezentów, o której mowa w art. 7 ust. 4. pkt 1 Ustawy o VAT.

Zgodnie z zawieranymi umowami, wynagrodzenie za świadczone przez Spółkę usługi jest kalkulowane jako suma:

  • wszystkich kosztów bezpośrednich oraz proporcjonalna część kosztów pośrednich poniesionych w związku ze świadczeniem Usług będących przedmiotem umowy,
  • ustalonej marży zysku, będącej procentem od powyższej sumy kosztów.

Wartość kosztów bezpośrednich, służących do wyliczenia wynagrodzenia Spółki obejmuje w szczególności wartość wydatków na zakup wydanych w danym okresie towarów (opisanych w pkt powyżej), jak również wartość zakupionych usług. W konsekwencji takiej metodologii naliczania wynagrodzenia Spółki wartość każdorazowo wydanych, w związku ze świadczeniem usług, towarów, czy też zakupionych usług znajduje się w wartości należnego Spółce wynagrodzenia. Zleceniodawca ma prawo weryfikacji związku poniesionych przez Spółkę wydatków ze świadczonymi przez nią usługami (i w konsekwencji weryfikacji, czy pokrywane przez zleceniodawcę koszty są racjonalne z punktu widzenia podejmowanych działań promocyjnych). Dzięki temu zleceniodawca Spółki jest pewien celowości, jak i wartości ponoszonych przez niego (za pośrednictwem Spółki) kosztów. Taka weryfikacja wyklucza ewentualne pomyłkowe zaliczenie do wartości wynagrodzenia Spółki tych wydatków związanych np. z wydaniem towarów, czy zakupem usług, które nie są związane ze świadczeniem usług na rzecz tego zleceniodawcy (a dotyczą np. samej Spółki).

Wartość VAT naliczonego związanego z zakupami wydawanych towarów, czy zakupami zużywanych usług przez Spółkę w związku z podejmowanymi działaniami promocyjnymi stanowi w Spółce VAT naliczony do odliczenia, o ile możliwość takiego odliczenia wynika z przepisów ustawy o VAT lub aktów wykonawczych do tej ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydawane przez Spółkę w ramach prowadzonych działań promocyjnych towary, za które otrzymujący te towary nie płacą, mogą nie podlegać opodatkowaniu VAT w przypadku, gdy wartość tych towarów jest uwzględniona w wartości wynagrodzenia należnego Spółce za świadczenie usług promocyjnych, w szczególności polegających na wydawaniu takich towarów...

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT, przez dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa:

  • na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem,
  • w szczególności wszelkie przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w tym darowizny,
  • jeżeli temu podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Konstrukcja tego przepisu wskazuje, że przesłankami decydującymi o opodatkowaniu VAT dokonywanych wydań towarów są:

  • odliczenie podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów (kryterium odliczenia VAT)
  • przekazanie tych zakupionych towarów (świadczenia usług) bez wynagrodzenia (kryterium odpłatności) oraz
  • wydanie towarów (świadczenie usług) inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem (kryterium związku z działalnością).

Konstrukcja przepisu art. 7 ust. 2 wskazuje, że te wszystkie kryteria powinny być spełnione łącznie, aby dane przekazanie towarów podlegało opodatkowaniu.

W sytuacji Spółki, kryterium odliczania podatku VAT jest spełnione, ze względu na przyjętą metodologię odliczania VAT od wszystkich dokonywanych nabyć towarów i usług w maksymalnym zakresie, na jaki zezwalają na to przepisy. W konsekwencji ewentualne opodatkowanie zależy od spełnienia dwóch pozostałych kryteriów, tj. kryterium odpłatności oraz związku z działalnością.

Kryterium odpłatności

Ze względu na fakt, iż wartość każdego z zakupionych towarów, który jest wydawany w ramach działań promocyjnych, jest elementem wynagrodzenia należnego Spółce, nie można powiedzieć, iż wydanie tych towarów jest wydaniem „bez wynagrodzenia”. Spółka otrzymuje, za każde, następujące w wykonaniu umowy wydanie towarów wynagrodzenie, odpowiadające wartości wydawanego towaru. To samo dotyczy kupowanych usług. Ten związek jest bezpośredni i bezwarunkowy. Otrzymana zapłata (stanowiąca zwrot wydatku na zakup wydawanego towaru) jest konsekwencją wykonanego świadczenia (wydania towaru). Ten bezpośredni i bezwarunkowy związek wartości przekazywanego towaru z otrzymywaną zapłatą przemawia za uznaniem wydania towarów, w celu realizacji działań promocyjnych na rzecz zleceniodawcy, za transakcję odpłatną (za wynagrodzeniem).

W konsekwencji, Spółka uznaje, że dokonywane przez nią wydania, w ramach prowadzonych działań promocyjnych na rzecz zleceniodawcy Spółki są wydaniami o charakterze odpłatnym. Wartość wydawanych towarów, ze względu na metodologię naliczania wynagrodzenia Spółki, jest opodatkowana VAT w momencie naliczenia przez Spółkę wynagrodzenia za świadczone usługi. Dodatkowo, Spółka pragnie zwrócić uwagę, że w przedstawionym stanie faktycznym, ewentualne opodatkowanie wydania towarów w momencie ich przekazania prowadziłoby do podwójnego opodatkowania tej transakcji, gdyż podatek VAT od wartości przekazywanych towarów byłby naliczany:

  • raz, w momencie wydania towaru odbiorcy działania promocyjnego (lub obdarowanego)
  • drugi raz w momencie naliczenia wynagrodzenia Spółki za świadczone usługi. Zgodnie z art. 29.1. ustawy o VAT opodatkowaniu podlega kwota należna od nabywcy usługi, która obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. W sytuacji Spółki kwota należna od nabywcy obejmuje również wartość przekazanych w ramach świadczenia usług towarów.

Tego rodzaju podwójne opodatkowanie naruszałoby fundamentalne zasady opodatkowania VAT jakimi są zasada neutralności i proporcjonalności:

  • zapłacony przez Spółkę VAT na wydaniu towarów odbiorcom działań promocyjnych nie mógłby zostać przez Spółkę odzyskany i w konsekwencji Spółka musiałaby ponieść ekonomiczny ciężar tego podatku. Przeczy to zasadzie neutralności, opierającej się na odzyskiwaniu (zwrocie) wartości podatku związanego ze świadczeniem usług;
  • naliczanie przez Spółkę VAT na wydaniu towarów odbiorcom działań promocyjnych podejmowanych przez Spółkę powodowałoby również, że wartość VAT należnego płaconego przez Spółkę jest nieproporcjonalnie wysoka w stosunku do wartości wynikającej z uzyskiwanego przez Spółkę wynagrodzenia (podatek byłby płacony od wynagrodzenia uzyskiwanego od odbiorcy oraz od wartości wydawanego towaru).

Kryterium związku z działalnością

Spółka wydaje towary w wykonaniu czynności będących istotą jej działalności (działalności jej przedsiębiorstwa), tj. świadczenia usług promocyjnych.

Przepis art. 7 ust 2 stanowi, iż opodatkowaniu podlegają wydania „na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem”. W konsekwencji, a contrario, w przypadku, gdy mamy do czynienia z wydaniami na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, wydania takie nie powinny być opodatkowane VAT. Zwolnienie tych wydań z odrębnego opodatkowania, w momencie przekazania tych towarów, wynika z tego, iż wartość towarów wydawanych w związku z prowadzonym przedsiębiorstwem jest uwzględniana w wartości uzyskiwanego przez to przedsiębiorstwo obrotu, opodatkowanego VAT.

Przepisy nie zawierają definicji, co należy rozumieć przez „cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem”. Jednakże użycie w tym przepisie zwrotu „na cele” nakazuje dopatrywanie się nie tylko bezpośredniego związku danego wydatku z konkretnym świadczeniem opodatkowanym, lecz również z szerzej pojmowaną działalnością przedsiębiorstwa. Jeżeli przepis art. 7 ust 2. zezwala na szeroki zakres wydań towarów (tych, których cele są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem), to tym bardziej wydania towarów, które pozostają w ścisłym, bezpośrednim związku z daną usługą, będącą istotą działalności przedsiębiorstwa są wydaniami „w celu” związanym z prowadzonym przedsiębiorstwem. Szerokie uzasadnienie prawne tej kwestii można znaleźć w uzasadnieniu wyroku NSA w składzie 7 sędziów z 23 marca 2009 (I FPS 6/08), w którym Sąd stwierdził, że nie podlegają VAT wydania na cele związane z promocją przedsiębiorcy, gdyż są one związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem. To uzasadnienie ma w pełni zastosowanie do sytuacji Spółki, która uważa, że tym bardziej nie powinny podlegać opodatkowaniu VAT czynności bezpośrednio związane z daną usługą konstytuującą działalność danego przedsiębiorstwa. W konsekwencji należy uznać, że wydania towarów w związku z wykonaniem umowy o świadczenie usług promocyjnych, są związane z przedsiębiorstwem prowadzonym przez Spółkę i w konsekwencji nie jest spełnione kryterium związku z prowadzoną działalnością, wymienione w art. 7 ustawy o VAT.

Ze względu na fakt, iż obydwa kryteria opodatkowania VAT wydań towarów nie są spełnione w sytuacji wydawania przez Spółkę towarów, w celu wykonania usługi, Spółka uważa, że dokonywane przez nią wydania nie powinny podlegać opodatkowaniu VAT. Równocześnie, ze względu na fakt, iż dokonywane zakupy towarów są związane ze świadczonymi przez Spółkę usługami, za które wynagrodzenie (zawierające również wartość zakupionych towarów) jest opodatkowane VAT, Spółka ma prawo, w oparciu o art. 86 ust.1 Ustawy o VAT, do odliczenia VAT naliczonego związanego z dokonywanymi zakupami wydawanych towarów.

Spółka uważa, że powyższe przesłanki są podstawowymi przesłankami przemawiającymi za nie opodatkowaniem VAT dokonywanych przez nią wydań towarów w momencie ich przekazania odbiorcy. Również w oparciu o te, opisane powyżej, kryteria, nieopodatkowanie VAT dotyczy również wydań drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, które dodatkowo są wyłączone z opodatkowania VAT, na podstawie art. 7 ust 3 Ustawy o VAT. Spółka pragnie zwrócić uwagę, że jej interpretacja nie jest odosobniona, gdyż podobne interpretacje, w analogicznym stanie faktycznym zostały potwierdzone m.in. w: interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 2008.05.09 sygn. IPPPI-443-548/08-2/JB, postanowieniu Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 2006.01.23 sygn. 1471/NTR2/443-557/05/MŻ, czy informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego z 2004.08.30 wydanej przez Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie sygn. US72/RPPI/443-370/2004/JJ).

Przypisy do argumentacji w części z załącznika nr 1 ORD-IN/A

  • por. A. Bartosiewicz, R. Kubacki, Komentarz VAT, 2 wydanie przez Wolters Kluwer Polska, str. 87

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez dostawę towarów rozumie się również – zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy – przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 powyższej ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów przekazywania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Natomiast art. 7 ust. 4 ustawy (w stanie obowiązującym od dnia 01 grudnia 2008r. – ustawa z dnia 07 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw ) definiuje prezenty o małej wartości, przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób, których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega zatem przekazanie klientom towarów, których wartość rynkowa nie przekracza 10 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość w roku podatkowym nie przekracza 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Z kolei przez próbkę, w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Jak wynika z opisanego we wniosku stanu faktycznego, Spółka jest wyspecjalizowanym podmiotem funkcjonującym na rynku farmaceutycznym, który świadczy usługi dla firm zajmujących się produkcją i dystrybucją produktów leczniczych oraz suplementów diety. Usługi świadczone przez Spółkę dotyczą promocji produktów leczniczych oraz suplementów diety produkowanych lub dystrybuowanych przez zleceniodawców Spółki. W konsekwencji, prowadzone przez Spółkę działania obejmują w istocie szereg przekazań towarów i pośredniego świadczenia usług na rzecz odbiorców działań o charakterze promocyjnym. Dla odbiorców, działania te są nieodpłatne Wartość kosztów bezpośrednich, służących do wyliczenia wynagrodzenia Spółki obejmuje w szczególności wartość wydatków na zakup wydanych w danym okresie towarów, jak również wartość zakupionych usług. W konsekwencji takiej metodologii naliczania wynagrodzenia Spółki wartość każdorazowo wydanych, w związku ze świadczeniem usług, towarów, czy też zakupionych usług znajduje się w wartości należnego Spółce wynagrodzenia.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania przepis art. 7 ust. 2 ustawy, bowiem nie dochodzi do przekazania towarów bez wynagrodzenia, gdyż Spółka otrzymuje wynagrodzenie od zleceniodawcy. Fakt wręczenia poszczególnych towarów nie stanowi w analizowanym przypadku oddzielnej dostawy towarów w rozumieniu przytoczonego wyżej przepisu, jest natomiast nierozerwalnie związane z usługą świadczoną przez Wnioskodawcę, w ramach prowadzonej w tym zakresie działalności gospodarczej, na rzecz zlecającego usługę promocyjną. Wartość przekazywanych towarów lub usług stanowi element usługi promocyjnej i wkalkulowana jest w jej cenę. Oznacza to, że wartość tych towarów jest jednym z elementów składowych podstawy opodatkowania świadczonej przez Spółkę usługi reklamy, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy opodatkowanym w ramach tej usługi. Tym samym przekazywanie towarów opisanych we wniosku, w związku ze świadczoną usługą nie stanowi odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów.

Odnośnie prawa do odliczenia VAT naliczonego związanego z dokonywanymi zakupami wydawanych towarów w oparciu o art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT tut. organ nie zajął stanowiska bowiem ta kwestia nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj