Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-513d/09/AT
z 24 sierpnia 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-513d/09/AT
Data
2009.08.24
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Słowa kluczowe
dostawa towarów
drogi
infrastruktura
inwestycje
przekazanie nieodpłatne
Istota interpretacji
Czy nieodpłatne przekazanie infrastruktury na mienie gminne będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2009 r. (data wpływu 4 czerwca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 23 czerwca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. zasad opodatkowania nieodpłatnego przekazania infrastruktury (sieć wodociągowa wraz z drogami) na rzecz gminy – jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 4 czerwca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. zasad opodatkowania nieodpłatnego przekazania infrastruktury (sieć wodociągowa wraz z drogami) na rzecz gminy. W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. Od dnia 15 lipca 2008 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie:
Wraz z żoną jest Pan współwłaścicielem gospodarstwa rolnego od 1996 r. W dniu 17 lipca 2008 r., zgodnie z operatem szacunkowym, wprowadził Pan do firmy działki budowlane wraz z gruntami pod infrastrukturę. W okresie od lipca 2008 r. do maja 2009 r. dokonywał Pan zakupów związanych z doprowadzeniem wody i dróg dojazdowych do ww. działek. Dokonał Pan również podziału geodezyjnego części gospodarstwa przeznaczonego pod zabudowę jednorodzinną. Wybudowaną sieć wodociągową wraz z drogami zamierza Pan przekazać nieodpłatnie na mienie gminne (zgodnie z ustawą). Planuje Pan sprzedawać:
W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż budynki mieszkalne, o których mowa we wniosku, mają klasyfikację PKOB-111. Ponadto zaznaczono, że w okresie od 15 lipca 2008 r. do 31 maja 2009 r. przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu wykonywanych prac związanych z doprowadzeniem wody i wykonaniem dróg dojazdowych. Zaznaczył Pan również, że składał miesięczne deklaracje VAT-7, wykazując jedynie VAT naliczony (sprzedaży jeszcze nie było). „Nadpłata” w podatku od towarów i usług w miesiącu maju 2009 r. wynosi 15.047 zł. W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie. Czy nieodpłatne przekazanie infrastruktury na mienie gminne będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług... Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, nieodpłatne przekazanie infrastruktury na mienie gminne nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak stanowi natomiast art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Na podstawie art. 7 ust. 2 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
Jak stanowi art. 7 ust. 3 omawianej ustawy o podatku od towarów i usług, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Zauważyć jednocześnie należy, iż stosownie do przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
Z kolei przez próbkę, w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega zatem przekazanie klientom towarów, których wartość rynkowa nie przekracza 10 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia. Z cytowanych wyżej przepisów (art. 7 ust. 2 i art. 7 ust. 3) wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem, niestanowiących jednak próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Dla opodatkowania danej czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest jednak to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części. Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza dokonać nieodpłatnego przekazania na mienie gminne wybudowanej przez siebie sieci wodociągowej wraz z drogami. Od wydatków poniesionych na wskazane inwestycje (budowa sieci wodociągowej i dróg), w okresie od 15 lipca 2008 r. do dnia 31 maja 2009 r., Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług. Grunty pod infrastrukturę zostały wprowadzone przez Wnioskodawcę do jego firmy (zgodnie z operatem szacunkowym). Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz uwzględniając przedstawione we wniosku okoliczności sprawy, należy stwierdzić, że czynność przekazania gminie inwestycji wybudowanej na gruncie Wnioskodawcy stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W takiej sytuacji dochodzi bowiem do przekazania przez Wnioskodawcę – jako właściciela zarówno gruntu jak i zrealizowanej inwestycji – obu tych składników, co wyczerpuje przesłanki definicji dostawy towarów określonej w art. 7. Jeżeli więc Wnioskodawca posiada grunt w celu realizacji inwestycji, od której przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w całości lub w części wynikający z zakupów służących tej inwestycji, to czynność przekazania będzie podlegała opodatkowaniu. Z powyższych względów prezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko należało uznać za nieprawidłowe. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.