Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/436-35/09-4/MK
z 4 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/436-35/09-4/MK
Data
2009.06.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
grunt zabudowany
grunty rolne
miasto
sprzedaż
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Opodatkowanie nabycia zabudowanej nieruchomości rolnej położonej na obszarze miasta – art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.



Wniosek ORD-IN 957 kB



INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana …, przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2009 r. (data wpływu 9 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania nabycia nieruchomości jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej zakupu niezabudowanych nieruchomości rolnych położonych na obszarze miasta,
  • nieprawidłowe - w części dotyczącej zakupu budynku mieszkalnego znajdującego się na nieruchomości rolnej położonej na obszarze miasta.



UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania nabycia nieruchomości. W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 15 maja 2009 r. nr ILPB2/436-35/09-2/MK Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do usunięcia braków formalnych wniosku. Powyższe zostało uzupełnione w dniu 25 maja 2009 r. (data wpływu 26 maja 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 2007 r. Wnioskodawca nabył grunty rolne o powierzchni 4,0063 ha, podatek od czynności cywilnoprawnych został zapłacony. Następnie w 2009 r. Zainteresowany kupił następną nieruchomość rolną o powierzchni 1,1091 ha (umowa warunkowa). Obie zakupione nieruchomości znajdują się na obszarze miasta przy tej samej ulicy, w tym samym obrębie i wejdą w skład gospodarstwa rolnego należącego do Wnioskodawcy. W rejestrze gruntów zapisane są jako grunty rolne, i opodatkowane podatkiem rolnym. Jednakże działka gruntu nr … o powierzchni 0,1091 ha wchodząca w skład drugiej nieruchomości zabudowana jest domem mieszkalnym murowanym o powierzchni 72 m2 i oznaczona jest jako zabudowane gospodarstwo rolne (zgodnie z § 68 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków - Dz. U. Nr 38, poz. 454). Nie jest ona wykorzystywana na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, więc w części 1,1091 ha stanowi gospodarstwo rolne. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym w dniu 12 lutego 2009 r. przez Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Starostwie Powiatowym działka gruntu nr … o powierzchni 0,1091 ha stanowi użytki rolne zabudowane (grunty orne: RV RIVb, RIVa oraz użytki rolne zabudowane B-RIVa) i położona jest na obszarze miasta. Pozostałe działki nr …, …, …, …, …, …, …, … wchodzące w skład tworzonego gospodarstwa o łącznej powierzchni 4,00636 ha znajdują się również na obszarze miasta i są gruntami ornymi niezabudowanymi (podatek rolny).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z ustawą o podatku od czynności cywilnoprawnych Wnioskodawca jest zwolniony z tego podatku, gdyż obie zakupione nieruchomości będą tworzyły gospodarstwo rolne...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych przeniesienie własności nieruchomości lub ich części w drodze umowy sprzedaży zwolnione jest od podatku od czynności cywilnoprawnych pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne (przepis ten nie uzależnia zwolnienia z podatku od przeznaczenia nieruchomości w planie zagospodarowania przestrzennego lub tego czy nabywca nadal prowadzić będzie na gruncie działalność rolniczą).

Z kolei zgodnie z ustawą z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1ha lub 1 ha przeliczeniowy.

Paragraf 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków określa zaś jak oznaczone są użytki rolne w ewidencji (rejestrze) gruntów.

W związku z powyższym przedmiotowa nieruchomość, w części o powierzchni 1,1091 ha jest oznaczona jako zabudowane gospodarstwo rolne (zgodnie z § 68 wskazanego wyżej rozporządzenia) i nie jest ona wykorzystywana na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, więc w tej właśnie części 1,109 ha stanowi gospodarstwo rolne. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym w dniu 12 lutego 2009 r. przez Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Starostwie Powiatowym działka gruntu nr … o powierzchni 0,1091 ha położona jest na obszarze miasta i stanowi użytki rolne zabudowane (grunty orne: RV, RIVb i RIVa, użytki rolne zabudowane: B-RIVa).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe – w części dotyczącej zakupu niezabudowanych nieruchomości rolnych położonych na obszarze miasta,
  • nieprawidłowe - w części dotyczącej zakupu budynku mieszkalnego znajdującego się na nieruchomości rolnej położonej na obszarze miasta.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późń. zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Stosownie do postanowień art. 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje, zastrzeżeniem ust. 2 z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Jeżeli zawarcie umowy przenoszącej własność następuje w wykonaniu zobowiązania wynikającego z uprzednio zawartej umowy zobowiązującej do przeniesienia własności, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zawarcia umowy przenoszącej własność. Natomiast zgodnie z art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 9 pkt 2 lit. a) ww. ustawy zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Art. 2 ust 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Stosownie do postanowień § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki rolne dzielą się na:

  1. grunty orne oznaczone symbolem – R,
  2. sady, oznaczone symbolem złożonym z litery „S” oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,
  3. łąki trwałe, oznaczone symbolem – Ł,
  4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem – Ps,
  5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery „B” oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,
  6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem – Wsr,
  7. rowy, oznaczone symbolem – W.

Na tle powyższego należy stwierdzić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Ponadto należy mieć na uwadze, że z powyższego zwolnienia wyłączone są znajdujące się na obszarze miast budynki mieszkalne lub ich części. Tym samym jeżeli w skład nabywanej nieruchomości wchodzą położone na obszarze miast budynki mieszkalne lub ich części to zabudowania te nie korzystają z omawianego zwolnienia i podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na zasadach ogólnych. Z analizy przedmiotowego przepisu wynika również, że bez wpływu na prawo do ww. zwolnienia pozostaje późniejsza zmiana przeznaczenia zakupionego gruntu.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w 2007 r. i 2009 r. zakupił nieruchomości rolne. Pierwsza z nich o powierzchni 4,0063 ha i druga 1,1091 ha. Obie nieruchomości znajdują się na obszarze miasta przy tej samej ulicy i są sklasyfikowane jako użytki rolne. Przy czym druga z nich w części jest zabudowana budynkiem mieszkalnym.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że nabycie przedmiotowych nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) tej ustawy, gdyż w chwili dokonania czynności cywilnoprawnych nabywane grunty spełniały definicję gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Wskazać jednakże należy, że z przedmiotowego zwolnienia nie korzysta budynek mieszkalny położony na jednej z zakupionych przez Wnioskodawcę nieruchomości i tym samym podlega on opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na zasadach ogólnych.

Jednakże podkreślić należy, że przedstawione we wniosku elementy opisanego zdarzenia przyszłego stanu faktycznego oceniono i wyjaśniono jedynie w kontekście zadanego przez Wnioskodawcę pytania, tj. odnosząc się bezpośrednio do kwestii zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych zakupionych nieruchomości. Natomiast w toku postępowania podatkowego organy podatkowe kierując się zasadą dochodzenia do prawdy materialnej, podejmują wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy. Podstawowym narzędziem realizacji tej zasady jest bowiem postępowanie dowodowe, które nie jest prowadzone w ramach postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej. Stąd ustalenie prawdy obiektywnej (materialnej) nie jest tu możliwe w sposób ścisły, jak można tego wymagać na gruncie postępowania podatkowego prowadzonego np. w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty podatku.

Mając powyższe na uwadze informuje się, że dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj