Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1209/12/JP
z 6 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2012r. (data wpływu 17 lipca 2012r.), uzupełnionym pismami z dnia 8 października 2012r. (data wpływu 11 października 2012r.) oraz pismem z dnia 22 października 2012r. (data wpływu 25 października 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie umieszczenia na fakturze danych nabywcy (Partnera) i płatnika (Lidera)
  • nieprawidłowe w zakresie możliwości otrzymania przez płatnika kopii faktury

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ujęcia na fakturze danych nabywcy (Partnera) i płatnika (Lidera) oraz możliwości otrzymania przez płatnika kopii faktury

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 października 2012r. (data wpływu 11 października 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 września 2012r., nr IBPP3/443-734/12/JP, IBPBI/2/423-883/12/JD oraz pismem z dnia 22 października 2012r. (data wpływu 25 października 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 16 października 2012r. nr IBPP3/443-734/12/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat (Wnioskodawca) jako Lider projektu przystąpił razem z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, zwanymi Partnerami, do realizacji wspólnego projektu pn. „…”.

Celem ogólnym projektu jest rozwój regionalnej i lokalnej infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, a także wyrównanie dysproporcji w zakresie dostępu i wykorzystania Internetu oraz innych Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT) pomiędzy regionami w Polsce

i w UE.

Natomiast celem bezpośrednim projektu jest: poprawa dostępu do infrastruktury szerokopasmowej sieci NGN poprzez budowę sieci na własne potrzeby jednostek samorządu terytorialnego i ich organów, co przyczyni się do rozwoju infrastruktury teleinformatycznej na terenie całego powiatu oraz poprawi warunki techniczne dla komunikowania się pomiędzy i z jednostkami samorządowymi. Realizacja projektu poprawi efektywność wymiany danych pomiędzy samorządami, urzędami administracji państwowej, placówkami edukacyjnymi i innymi instytucjami publicznymi.

W odniesieniu do celu głównego projektu, należy wymienić następujące cele szczegółowe:

  • osiągnięcie warunków sprzyjających wyrównaniu dysproporcji w dostępie do informacji wszystkich mieszkańców,
  • obniżenie kosztów działalności jednostek samorządu terytorialnego,
  • umożliwienie wzrostu nowych inwestycji w zakresie IT w powiecie,
  • wzrost liczby usług publicznych świadczonych za pośrednictwem Internetu,
  • likwidacja barier technologicznych, wzrost możliwości wdrażania najnowszych rozwiązań technologicznych,
  • poprawa wizerunku poszczególnych gmin, powiatu i regionu.

Przedmiotem projektu jest zaprojektowanie i budowa linii światłowodowych wraz z adaptacją pomieszczeń węzłów telekomunikacyjnych na terenie powiatu tj. gmin: …, …, …, …, ….

Zadanie obejmuje wykonanie:

  • projektów budowlanych i wykonawczych (wraz z niezbędnymi pozwoleniami budowlanymi) inwestycji celu publicznego dla budowy telekomunikacyjnej kanalizacji kablowej w postaci rurociągów kablowych wraz z telekomunikacyjnymi kablami światłowodowymi oraz adaptacji pomieszczeń na potrzeby węzłów telekomunikacyjnych;
  • uzyskanie wszystkich wymaganych prawem uzgodnień i decyzji administracyjnych;
  • budowę telekomunikacyjnej kanalizacji kablowej w postaci rurociągów kablowych;
  • budowę telekomunikacyjnych kabli światłowodowych wraz z zakończeniem w węzłach telekomunikacyjnych;
  • zakup i wyposażenie w osprzęt aktywny i pasywny węzłów w sieci.

W dniu 14 grudnia 2009r. Powiat oraz gminy powiatu podpisały umowę partnerską w sprawie współdziałania przy budowie sieci szerokopasmowej na terenie powiatu w ramach projektu. W dokumencie tym, opisano obowiązki i odpowiedzialność Lidera i Partnerów. Powiat został Liderem Projektu. Partnerami projektu zostały Gminy Powiatu oraz sam Powiat. Lider projektu będzie realizował projekt kompleksowo.

Na etapie planowania inwestycji założono, że celem bezpośrednim projektu będzie poprawa dostępu do sieci infrastruktury szerokopasmowej sieci NGN budowanej wyłącznie na potrzeby własne jednostek samorządu terytorialnego i ich organów, co przyczyni się do rozwoju infrastruktury teleinformatycznej na terenie całego powiatu oraz poprawi warunki techniczne dla komunikowania się pomiędzy i z jednostkami samorządowymi. W wyniku realizacji projektu 59 instytucji publicznych oraz 10 szkół zostanie podłączonych do szerokopasmowego internetu. Inwestycja ta, ma zatem charakter celu publicznego. Wybudowana infrastruktura będzie stanowić współwłasność łączną partnerów projektu, a każdej ze stron będą przysługiwały udziały we współwłasności wybudowanej infrastruktury proporcjonalnie do wysokości wydatków poniesionych na jej wybudowanie, a nie proporcjonalnie do wkładu własnego tych jednostek. Partnerzy projektu zostali zobowiązani do przekazywania środków finansowych w formie dotacji celowej na podstawie odrębnej umowy na konto Lidera projektu. Nie ma tu więc mowy o ekwiwalentności pomiędzy dotacją przekazaną przez Partnera a kwotą która stanowić będzie majątek Partnera po zakończeniu inwestycji. Lider będzie pełnił nadzór właścicielski w imieniu Partnerów projektu nad wybudowaną infrastrukturą, Partnerzy zaś pokryją wszystkie koszty w wysokości 1/6 na każdego Partnera, związanych z jego utrzymaniem. Wybudowana infrastruktura będzie stanowić współwłasność Partnerów projektu w okresie zapewnienia jego trwałości: tj. 6 jednostek samorządu: Powiat, Gmina …, Gmina …, Gmina …, Gmina …, Gmina …. Oznacza to, że wybudowana sieć światłowodowa będzie stanowić jedną całość, we własności tej partycypują wszyscy Partnerzy w 1/6, ale sieć działa de facto, jako niepodzielna całość, nadzorowana przez Lidera (Wnioskodawcę).

Nie będzie przekazania mienia przez Lidera- Partnerom, gdyż nabywcami faktur oraz dóbr i usług będą poszczególni Partnerzy, a płatnikiem zaś w każdym przypadku będzie Lider (Powiat). Umowa o dofinansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej została podpisana z Instytucją Zarządzającą RPO W 2007-2013 przez Lidera projektu, czyli Powiat. W związku z tym, dotacja w wysokości 85 % kosztów projektu zostanie przez tę Instytucję przekazana wyłącznie Liderowi, który również przed tą Instytucją będzie odpowiadał za prawidłowe wykorzystanie środków z dotacji.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu zostaną udostępnione tylko i wyłącznie na potrzeby własne jednostek samorządu terytorialnego, w związku z tym, wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W Projekcie nie są założone żadne usługi odpłatne. Sieć światłowodowa powstała w wyniku realizacji projektu w okresie jego trwałości nie będzie wykorzystywana do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym (najem, dzierżawa, wieczyste użytkowanie) opodatkowanych podatkiem VAT.

W budżecie Powiatu oraz w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu na lata 2012-2021, po stronie wydatków ujęty jest całkowity koszt zadania a po stronie dochodów środki z Unii Europejskiej w wysokości 85 % oraz wkład własny wszystkich Partnerów w sumie 15 %.

Należy zaznaczyć, że na mocy art. 64 i art. 69 ustawy z dnia 7 maja 2010r. o wspieraniu usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106 poz. 675) działalność w zakresie telekomunikacji stanowi zadanie własne zarówno gminy jak i powiatu.

Ponadto w piśmie z dnia 8 października 2012r. Wnioskodawca wskazał, że środki z Unii Europejskiej będą wpływały na konto Lidera projektu. Dotacja zostanie zatem przekazana na rzecz Wnioskodawcy, jednakże faktury będą wystawiane na nabywców każdego w części 1/6.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu zgodnie z jego celem bezpośrednim tj. dostępu do sieci infrastruktury szerokopasmowej sieci NGN budowanej wyłącznie na potrzeby własne jednostek samorządu terytorialnego i ich organów, wykorzystywane będzie wyłącznie do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT tj. dla realizacji zadań publicznych Powiatu.

Nabywcami faktur a w konsekwencji nabywcami dóbr i usług będą poszczególni partnerzy a płatnikiem będzie Lider Powita. Na mocy umowy partnerskiej z dnia 14 grudnia 2009r. Powiat jako Lider projektu odpowiada za koordynację całości projektu, w tym za przeprowadzenie procedur przetargowych i dokonywanie zakupów towarów i usług w imieniu wszystkich Partnerów.

Na fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wskazani jako nabywcy poszczególni uczestnicy projektu, natomiast Powiat jako Lider dysponujący dotacją z RPO W 2007 – 2013 będzie płatnikiem faktur.

W piśmie z dnia 22 października 2012r. Wnioskodawca wskazał, że na fakturach dokumentujących nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nabywcami będą poszczególni uczestnicy projektu. Każdy z partnerów będzie widniał jako oddzielny nabywca na fakturze, która stanowić będzie 1/6 część wartości nabywanej usługi lub towaru (6 oryginalnych faktur, na każdej nabywcą jest poszczególny pojedynczy partner projektu). Na każdej z faktur Powiat jako Lider dysponujący dotacją będzie wskazany jako płatnik.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy zgodnie z przepisami w sprawie podatku od towarów i usług prawidłowa jest sytuacja, gdy na fakturze będzie wymieniony nabywca (Partner) i płatnik (Lider)?

Jeżeli tak, czy płatnik może posiadać oryginał faktury, a partner jej kopię w sytuacji gdy nabywca nie będzie odliczał podatku naliczonego VAT z tej faktury?

W piśmie z dnia 8 października Wnioskodawca wyjaśnił, że pytanie dotyczy prawidłowości danych zawartych w fakturze, Chodzi tu o sytuację gdy w obrocie gospodarczym istnieje jedna faktura – oryginał i kilka jego kopii. Na fakturze widnieją dane o płatniku (Powiat– Lider) oraz Nabywcach (partnerzy).

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z § 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. „w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku towarów i usług”, katalog elementów które musi zawierać faktura nie jest katalogiem zamkniętym.

W związku z tym, na fakturze może znaleźć się dodatkowa informacja wskazująca płatnika faktury. W takiej sytuacji nabywca powinien otrzymać oryginał faktury, a kopie płatnik i sprzedawca (na podstawie zapisu § 19 ww. rozporządzenia, gdzie zapisano że faktury są wystawiane w co najmniej dwóch egzemplarzach).

Ponieważ występuje tutaj sytuacja w której 85 % wartości inwestycji pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej i Lider będzie musiał się rozliczyć z tej kwoty przed Instytucją Zarządzającą (oryginałami faktur) a równocześnie nabywca towaru i usługi nie będzie odliczał podatku naliczonego z tej faktury, na podstawie wzajemnej umowy pomiędzy Liderem a płatnikiem to Lider będzie otrzymywał oryginał faktury, a nabywca kopię.

W sytuacji, gdy faktura będzie wystawiona na produkt będący współwłasnością kilku Partnerów, sprzedawca wystawia fakturę w oryginale Liderowi a kopie przekazuje każdemu z Partnerów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie umieszczenia na fakturze danych nabywcy (Partnera) i płatnika (Lidera)
  • nieprawidłowe w zakresie możliwości otrzymania przez płatnika kopii faktury

Na wstępie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W myśl art. 3 pkt 2 ustawy ordynacja podatkowa przez przepisy prawa podatkowego rozumie się – przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Stosownie do treści art. 15 § 1 ww. ustawy ordynacja podatkowa organy podatkowe przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej, zaś art. 16 Ordynacji podatkowej stanowi, iż właściwość rzeczową organów podatkowych ustala się według przepisów określających zakres ich działania.

Pod pojęciem właściwości należy zatem rozumieć zdolność organu podatkowego do prowadzenia określonego rodzaju spraw dotyczących podatków lub innych spraw normowanych przepisami prawa podatkowego.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozwiązania problemów technicznych związanych z koniecznością posiadania przez Lidera dokumentu potrzebnego do rozliczenia się przed Instytucją Zarządzającą w postaci oryginału faktury VAT. Kwestie te Wnioskodawca winien rozpatrywać w oparciu o przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W związku z powyższym, przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie umieszczenia na fakturze danych nabywcy (Partnera) i płatnika (Lidera) oraz możliwości otrzymania przez płatnika kopii faktury.

Obowiązek wystawienia faktury wynika z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane jakie powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zgodnie z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako Lider projektu przystąpił razem z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, zwanymi Partnerami, do realizacji wspólnego projektu pn. „…”.

Lider będzie pełnił nadzór właścicielski w imieniu Partnerów projektu nad wybudowaną infrastrukturą. Środki z Unii Europejskiej będą wpływały na konto Lidera projektu. Dotacja zostanie zatem przekazana na rzecz Wnioskodawcy, jednakże faktury będą wystawiane na nabywców każdego w części 1/6.

Na fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wskazani jako nabywcy poszczególni uczestnicy projektu, natomiast Powiat jako Lider dysponujący dotacją z RPO W 2007 – 2013 będzie płatnikiem faktur.

Na fakturach dokumentujących nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nabywcami będą poszczególni uczestnicy projektu. Każdy z partnerów będzie widniał jako oddzielny nabywca na fakturze, która stanowić będzie 1/6 część wartości nabywanej usługi lub towaru (6 oryginalnych faktur, na każdej nabywcą jest poszczególny pojedynczy partner projektu). Na każdej z faktur Powiat jako Lider dysponujący dotacją będzie wskazany jako płatnik.

W tak przedstawionym opisie stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy budzi czy prawidłowa jest sytuacja, gdy na fakturze będzie wymieniony nabywca (Partner) i płatnik (Lider), a jeżeli tak, to czy płatnik może posiadać oryginał faktury, a partner (nabywca) i sprzedawca jej kopie.

Wskazać należy, że faktury VAT są dokumentami potwierdzającymi transakcje gospodarcze dokonywane pomiędzy podatnikami. Faktura jest dokumentem o charakterze sformalizowanym, zaś dane jakie powinna zawierać zostały określone w powołanym powyżej § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, który wskazuje m.in., iż faktura dokumentująca dokonanie sprzedaży powinna zwierać co najmniej imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy (§ 5 ust. 1 pkt 1), numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11 (§ 5 ust. 1 pkt 2).

Z wykładni literalnej (językowej) przepisu rozporządzenia wynika, iż faktura VAT winna zawierać co najmniej opisane elementy. Oznacza to, iż można zawrzeć dodatkowe informacje w poszczególnych punktach faktury VAT, ale nie można ich zmienić, czy też pominąć bądź zamienić.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny sprawy należy stwierdzić, że co do zasady faktura musi być wystawiona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i zawierać elementy w nich wymienione. Jednakże jak wynika z zapisu § 5 ust. 1 rozporządzenia, przepis ten zawiera katalog podstawowych i najważniejszych elementów jakie powinna zawierać faktura VAT. Jednocześnie powołany przepis, jak również przepis art. 106 ust. 1 ustawy nie zawierają określenia, że katalog elementów faktury jest katalogiem zamkniętym i nie może zostać poszerzony o inne informacje zamieszczone na fakturze takie jak np. informacja o płatniku. Umieszczenie na fakturze informacji o „płatniku" nie stanowi o wadliwości tej faktury, a jedynie jest dodatkowym elementem faktury i wynika z potrzeb ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych podmiotów uczestniczących w transakcji.

Wskazanie na fakturze VAT potwierdzającej zakup towarów lub usług „nabywcy" i „płatnika" ma znaczenie tylko i wyłącznie informacyjne.

Analiza powyższego, w konfrontacji z powołanymi przepisami prowadzi do wniosku, iż nie narusza przepisów podatkowych umieszczanie na fakturze VAT danych płatnika faktury.

Zatem dopuszczalna jest sytuacji, w której na fakturze będzie wymieniony nabywca i płatnik.

Odnośnie natomiast pozostałej kwestii, należy zaznaczyć, iż w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, iż pytanie dotyczy prawidłowości danych zawartych w fakturach, chodzi bowiem o sytuację gdy w obrocie gospodarczym istnieje jedna faktura – oryginał i kilka jego kopii. Na fakturze widnieją dane o płatniku (Powiat– Lider) oraz Nabywcach (partnerzy).

Stosownie do przepisów § 19 ust. 1 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011r, faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Przepisu ust. 1 nie stosuje się do faktur i faktur korygujących przesyłanych w formie elektronicznej. W przypadku tych faktur sprzedawca przesyła je, w tym udostępnia, nabywcy, zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji ( § 19 ust. 2 ww. rozporządzenia ).

Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że oryginał faktury otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Zwrócić należy uwagę na fakt, iż dla dokumentowania czynności sprzedaży ustawodawca przewidział możliwość wystawienia jednej faktury, co wyraża się w zwrocie zawartym w art. 106 ust. 1 „fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży”.

Z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że na fakturach dokumentujących nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nabywcami będą poszczególni partnerzy projektu (na każdej z sześciu faktur nabywcą jest pojedynczy partner).

Faktura dokumentowała będzie transakcję zawartą wyłącznie pomiędzy dwoma podmiotami, tj. jednym partnerem jako nabywcą oraz dostawcą towaru lub usługi jako sprzedawcą. Zatem to każdy z Partnerów będzie uprawniony do otrzymania oryginału faktury dokumentującej ww. zakupy, natomiast sprzedawca obowiązany będzie do zachowania kopii faktury.

Zaznaczenia wymaga, że zapis zawarty w § 19 ust. 1 rozporządzenia „co najmniej w dwóch egzemplarzach” może znaleźć zastosowanie jednie w sytuacji jeżeli strona danej transakcji jest wielopodmiotowa tzn. po stronie kupującego wystąpi kilka podmiotów. Oznacza to, że podatnik może sporządzić fakturę w tylu egzemplarzach ilu jest faktycznie nabywców jednej usługi bądź towaru, jednakże tylko jeden egzemplarz może zostać oznaczony jako ORYGINAŁ, natomiast pozostałe egzemplarze są faktycznie kopiami tego dokumentu.

Jak wyjaśnił Wnioskodawca w rozpatrywanej sytuacji każda faktura będzie wystawiona oddzielnie dla każdego Partnera, tym samym stroną transakcji jest jeden podmiot – jeden Partner. Płatnik nie jest stroną transakcji. Jak wskazano powyżej, dane płatnika na fakturze mogą zostać podane informacyjnie, jednakże przepisy podatkowe nie upoważniają sprzedawcy do wystawienia kopii faktury dla Płatnika.

Nie można więc zgodzić się ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, że w takiej sytuacji nabywca powinien otrzymać oryginał faktury, a kopie płatnik i sprzedawca.

Na marginesie należy jednak zauważyć, że możliwe jest sporządzenie uwierzytelnionej kserokopii faktury VAT lub kopii faktury.

Podsumowując, stosownie do powołanych przepisów, oryginał faktury VAT powinien otrzymać nabywca (Partner), a kopię faktury VAT winien zatrzymać sprzedawca.

W konsekwencji oceniane całościowo stanowisko Wnioskodawcy, uznać należy za:

  • prawidłowe w zakresie umieszczenia na fakturze danych nabywcy (Partnera) i płatnika (Lidera)
  • nieprawidłowe w zakresie możliwości otrzymania przez płatnika kopii faktury.

Z przepisu art. 14 b § 3 Ordynacji podatkowej, wynika, iż Wnioskodawca ma uprawnienia do uzyskania od organu podatkowego interpretacji prawa podatkowego w każdej indywidualnej sprawie, która może kształtować jego prawa i obowiązki na gruncie określonej regulacji podatkowej. Wynika z tego, że odnośnie każdego podatku zainteresowany może żądać od organu wykładni, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów normujących ten podatek w jego indywidualnej sprawie, który indywidualizuje zakres jego sprawy. Tut. Organ zauważa, iż wniosek ORD-IN musi zawierać trzy spójne elementy tj. zaistniały stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe, pytanie oraz własne stanowisko w sprawie oceny stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Analizując przedstawiony przez Wnioskodawcę zaistniały stan faktyczny sprawy, a w szczególności wyjaśnienie Wnioskodawcy, w myśl którego każdy z partnerów będzie widniał jako oddzielny nabywca na fakturze, która stanowić będzie 1/6 część wartości nabywanej usługi lub towaru, należy zauważyć, że stwierdzenie zawarte w stanowisku Wnioskodawcy w zgodnie z którym „W sytuacji, gdy faktura będzie wystawiona na produkt będący współwłasnością kilku Partnerów, sprzedawca wystawia fakturę w oryginale Liderowi, a kopie przekazuje każdemu z Partnerów”, nie obejmuje okoliczności stanu faktycznego przedstawionych przez Wnioskodawcę. W przedstawionym przez Wnioskodawcę opisie stanu faktycznego, nie występuje sytuacja w której sprzedawca wystawia fakturę w oryginale Liderowi, lecz faktury wystawiane są Partnerom.

Z uwagi na fakt, iż stanowisko w tej części nie dotyczy okoliczności zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, to nie dokonywano jego oceny w tym zakresie.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej ujęcia na fakturze danych nabywcy (Partnera) i płatnika (Lidera) oraz możliwości otrzymania przez płatnika kopii faktury, natomiast w pozostałej części objętej wnioskiem zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj