Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-218/09/PS
z 2 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-218/09/PS
Data
2009.07.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych --> Zarządzanie strefą i zwolnienia podatkowe --> Zwolnienie z podatku dochodowego

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych --> Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej --> Zezwolenie na prowadzenie działalności w strefie


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
przekształcanie podmiotów
przekształcenie spółki
specjalna strefa ekonomiczna
spółka cywilna
spółka jawna
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
sukcesja
sukcesja uniwersalna
utrata prawa do zwolnienia
zezwolenie na prowadzenie działalności
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy po zmianie formy prawnej ze spółki osobowej (spółka jawna) na spółkę z osobowością prawną (spółka z o. o.) Jednostka będzie nadal uprawniona do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego dochodów uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej zgodnie z uzyskanym Zezwoleniem Ministra Przemysłu i Handlu z 1996 roku?



Wniosek ORD-IN 438 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2009 r. (data wpływu 30 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem (data wpływu 29 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku dochodów, uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej po zmianie formy prawnej podmiotu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 kwietnia 2009 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku dochodów, uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej po zmianie formy prawnej podmiotu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 22 listopada 1996 roku. Początkowo firma działała jako spółka cywilna pod nazwą „P.” i pod tą nazwą uzyskała zezwolenie. W dniu 6 lutego 2002 roku Spółka została wpisana do KRS jako „H.” Spółka Jawna. Przez okres 10 lat podatnik korzystał z całkowitego zwolnienia z podatku dochodowego w związku z prowadzoną działalnością na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Obecnie 50% dochodów Spółki jest zwolnione z podatku dochodowego. Jednostka planuje w najbliższym czasie zmienić formę prawną – przekształcić się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy po zmianie formy prawnej ze spółki osobowej (spółka jawna) na spółkę z osobowością prawną (spółka z o. o.) Jednostka będzie nadal uprawniona do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego dochodów uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej zgodnie z uzyskanym Zezwoleniem Ministra Przemysłu i Handlu z 1996 roku...


Spółka wskazuje, iż Zezwolenie z dnia 22 listopada 1996 roku na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej zostało udzielone dla firmy „P.” Spółka Cywilna. Na mocy art. 553 § 1 i § 2 Kodeksu spółek handlowych, spółce przekształconej przysługują wszelkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej, zostaje ona podmiotem zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem. Mając powyższe na względzie, Spółka stoi na stanowisku, że po zmianie formy prawnej nadal będzie uprawniona do korzystania z ulgi podatkowej w oparciu o zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 roku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Z przedstawionych okoliczności wynika, iż na podstawie zezwolenia Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 22 listopada 1996 roku Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Zezwolenie to Wnioskodawca otrzymał działając wówczas jako spółka cywilna. Obecnie Jednostka, będąc spółką jawną, planuje zmienić formę prawną, tzn. przekształcić się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Wskazać należy na wstępie, iż stosownie do treści art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Z treści art. 553 § 1 tej ustawy wynika z kolei, iż spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej (art. 553 § 2).

Ponadto w myśl art. 93a § 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Zatem w wyniku przekształcenia się spółek, o którym mowa w art. 551 § 1 ustawy – Kodeks spółek handlowych, drogą sukcesji uniwersalnej na spółkę przekształconą przechodzą wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Ponadto proces przekształcenia związany jest z sukcesją podatkową. Oznacza to, że spółka przekształcona wstępuje co do zasady we wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej przewidziane w przepisach prawa podatkowego.

Zaznaczyć należy również, iż w odróżnieniu od spółek kapitałowych spółka cywilna nie posiada osobowości prawnej. Spółka cywilna jest konstrukcją regulowaną przez prawo zobowiązań - art. 860 - 875 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.).

Zgodnie natomiast z treścią art. 22 § 1 Kodeksu spółek handlowych, spółką jawną jest spółka osobowa, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą, a nie jest inną spółką handlową.

W konsekwencji, skoro spółka cywilna jak i spółka jawna nie mają podmiotowości prawnej odrębnej od wspólników, nie są one podmiotami obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego, podmiotami takimi są natomiast wspólnicy tych spółek. W zależności natomiast od tego, czy wspólnicy są osobami fizycznymi, czy prawnymi podlegają opodatkowaniu albo podatkiem dochodowym od osób fizycznych albo podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zauważyć należy także, iż zgodnie z treścią art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 roku o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U z 2007 r., Nr 42, poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem pomimo, iż Jednostka jako spółka cywilna uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, a następnie wpisana została do KRS jako spółka jawna, to wspólnicy Spółki korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.) (...).

Podobnie stanowi także art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.), zgodnie z którym wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, ze zm.) (…).

Zgodnie natomiast z art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej "zezwoleniem".


Utrata prawa do zwolnienia z podatku dochodowego następuje natomiast w sytuacji, kiedy przedsiębiorcy zostanie cofnięte zezwolenie na prowadzenie działalności. Na podstawie art. 19 ust. 3 ww. ustawy, zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:


  1. zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub
  2. rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub
  3. nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.


Wskazać należy, iż przepis ten nie wymienia zmiany (przekształcenia) formy prawnej przedsiębiorcy, który uzyskał zezwolenie, jako przesłanki cofnięcia tego zezwolenia.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w 1996 roku. Zauważyć należy zatem, iż prawa do zwolnienia nie tracą również podatnicy korzystający ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2001 r. Przepisy te przewidują wprawdzie utratę prawa do zwolnienia w razie przeniesienia w jakiejkolwiek formie składników majątkowych, z którymi związane były odliczenia od podatku, ale reguła ta nie dotyczy przeniesienia własności w wyniku przekształcenia formy prawnej, łączenia lub podziału podmiotów.

Zgodnie bowiem z treścią § 13 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 1996 roku w sprawie ustanowienia Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 93, poz. 421 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2000 roku, przedsiębiorca traci prawo do zwolnień, o których mowa w § 5 i 6, jeżeli w roku podatkowym, w którym z niego skorzystał, lub przed upływem trzech lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym zakończył korzystanie ze zwolnień przeniesie w jakiejkolwiek formie własność składników majątkowych, o których mowa w § 2 pkt 1, z którymi były związane zwolnienia od podatku; nie dotyczy to przeniesienia własności w wyniku przekształcenia formy prawnej, łączenia lub podziału przedsiębiorców (…).

W konsekwencji, skoro w wyniku procesu przekształcenia w oparciu o przepis art. 551 § 1 ustawy – Kodeks spółek handlowych, spółka przekształcona (spółka z o. o.) wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej (spółki jawnej), a w konsekwencji spółka przekształcona pozostanie podmiotem zezwoleń, koncesji oraz ulg przyznanych spółce przekształcanej, to uwzględniając treść ww. § 13 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Specjalnej Strefy Ekonomicznej, z chwilą przekształcenia na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością przejdzie zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli Jednostka po przekształceniu w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (posiadającą zatem osobowość prawną) nadal będzie spełniać warunki określone w zezwoleniu oraz warunki wynikające z ww. rozporządzenia w sprawie utworzenia specjalnej strefy ekonomicznej oraz uzyskiwać będzie dochód z działalności określonej w tym zezwoleniu, będzie miała prawo do korzystania ze zwolnienia w podatku dochodowym, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj