Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-387/09-2/MS
z 19 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-387/09-2/MS
Data
2009.08.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
darowizna
fundacje
upominki


Istota interpretacji
Czy w związku z przekazywaniem upominków uczestnikom Zbiórek na Fundacji jako przekazującym ciążą jakiekolwiek obowiązki wynikające z przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000 roku, poz. 176 z późn. zm.), dalej zwanej „Ustawą”?



Wniosek ORD-IN 523 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia – brak daty (data wpływu 29.05.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania upominków przekazywanych uczestnikom zbiórek publicznych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.05.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania upominków przekazywanych uczestnikom zbiórek publicznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja G. („Fundacja”) planuje rozpocząć akcje zbiórek pieniędzy, które miałyby być przeznaczone na realizację celów statutowych Fundacji („Zbiórki”). Pierwsza zbiórka miałaby na celu zebranie środków na rzecz Krajowego Towarzystwa.

Zbiórki będą prowadzone podczas imprez organizowanych przez Spółki należące do G. S.A. („G.”), zarówno o charakterze zamkniętym, jak również o charakterze otwartym. Oznacza to, iż w zbiórkach (jako przekazujący pieniądze) będą mogły uczestniczyć zarówno osoby związane z G., w tym pracownicy Spółek z G., jak również osoby nie związane z G.

W zbiórkach nie będą uczestniczyć pracownicy organizatora zbiórek, czyli Fundacji.

W celu podniesienia atrakcyjności Zbiórek, a w konsekwencji uzyskania wyższej kwoty zebranych pieniędzy, Fundacja zamierza przekazywać uczestnikom Zbiórek drobne upominki. Upominki będą „rozdzielane” za pośrednictwem losów: uczestnik Zbiórki będzie mógł wyciągnąć los, któremu będzie przyporządkowany określony upominek. Losy nie będą miały określonej ceny, a w konsekwencji wartość upominku nie będzie w żaden sposób związana z przekazaną wcześniej przez uczestnika Zbiórki kwotą datku.

Upominki pochodzić będą z darowizn rzeczowych otrzymanych przez Fundację niezależnie od Zbiórek (zatem nie będą one finansowane z datków zebranych podczas Zbiórki), a ich wartość będzie wynosić od 50 groszy do 100 złotych.

Datki w ramach Zbiórek przekazywane będą anonimowo (co jest przy tego rodzaju akcjach standardem). Oznacza to, iż darczyńca będzie wrzucać do urny pieniądze, które zdecyduje się przekazać w ramach danej Zbiórki na rzecz Fundacji, natomiast Fundacja (organizator danej Zbiórki) nie będzie w stanie określić, jakiej wysokości datek przekazali poszczególni darczyńcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przekazywaniem upominków uczestnikom Zbiórek na Fundacji jako przekazującym ciążą jakiekolwiek obowiązki wynikające z przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000 roku, poz. 176 z późn. zm.), dalej zwanej „Ustawą”...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Specyfika otrzymanych przez uczestników Zbiórek świadczeń (Upominki) oraz brak powiązań pomiędzy uczestnikami Zbiórek i Fundacją (nie pozostają oni z Fundacją w stosunku pracy, ani jakimkolwiek innym stosunku cywilnoprawnym) prowadzi do wniosku, że uzyskanie (bądź też nieuzyskanie) przez uczestników Zbiórek przychodu w związku z otrzymaniem Upominków powinno być rozpatrywane jedynie z punktu widzenia regulacji art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy („inne źródła”), niemożliwe jest bowiem ich zakwalifikowanie do którejkolwiek innej kategorii źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1 - 8 Ustawy.

Zasady związane z przekazywaniem Upominków uczestnikom Zbiórek (losowanie nagród) mogą wskazywać w pierwszej kolejności na możliwość zakwalifikowania przychodu uzyskanego przez Uczestników w związku z otrzymaniem Upominków jako dochodu z innych źródeł - wygranej w grze losowej (loterii fantowej) w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 1992 roku o grach i zakładach wzajemnych. Jeżeli tak by było, to do opodatkowania wartości tych wygranych należałoby zastosować przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy, zgodnie z którym „z tytułu wygranych w grach i zakładach wzajemnych pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej”, oraz zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 6a Ustawy, zgodnie z którym „wolne od podatku dochodowego są wygrane (...) w loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.800 zł, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych. Niestety taka kwalifikacja podatkowa wydaje się być niewłaściwa.

W celu wyjaśnienia natury prawnej planowanej akcji Fundacja przesłała bowiem do Ministerstwa Finansów prośbę o zajęcie oficjalnego stanowiska w kwestii kwalifikacji prawnej planowanych Zbiórek (pismo z dnia 5 września 2007 roku nr 1003/2007 oraz pismo z dnia 17 października 2007 roku zawierające dodatkowe wyjaśnienia w sprawie).

W piśmie z dnia 7 listopada 2007 roku (SC-WZ-725/O/30-29/07/WK/13887) przesłanym w odpowiedzi na wspomniane powyżej pisma Ministerstwo Finansów - Departament Służby Celnej, wyraziło jednoznaczny pogląd, iż Zbiórki nie wypełniają ustawowych znamion gry losowej, określonych w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 1992 roku o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. z 2004 roku Nr 4, poz. 27 z późn. zm.)”, ale stanowią zbiórkę publiczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 marca 1933 roku o zbiórkach publicznych (Dz.U. Nr 22, poz. 162 z późn. zm.).

Oznacza to, iż - zdaniem Fundacji - w odniesieniu do przekazanych darczyńcom upominków nie będzie miał zastosowania powołany wyżej przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 21 ust. 1 pkt 6a Ustawy, a w konsekwencji nie będzie możliwe zastosowanie opodatkowania wartości otrzymanych nagród w formie zryczałtowanej.

Oznacza to, iż Fundacja w związku z organizacją Zbiórek nie będzie zobowiązana pobierać zryczałtowanego podatku dochodowego oraz wystawiać PIT -8AR.

Zdaniem Fundacji, fakt otrzymania Upominków przez uczestniczących w Zbiórkach nie spowoduje także powstania po ich stronie dochodu z innych źródeł opodatkowanego na zasadach ogólnych, a w konsekwencji nie spowoduje powstania po stronie Fundacji obowiązku wystawiania w związku z organizacją Zbiórek PIT-8C.

Zgodnie bowiem z dyspozycją przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68a Ustawy, „wolna od podatku jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 (Ustawy - dop. Fundacja), otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.”

Zdaniem Fundacji, przekazywanie przez Fundację upominków w ramach poszczególnych Zbiórek spełnia wszystkie przesłanki powyższego przepisu. Należy bowiem zauważyć, że:

  • upominki będą miały charakter świadczeń nieodpłatnych (uczestnicy Zbiorki nie będą musieli za nie płacić),
  • świadczenie ma bez wątpienia charakter świadczenia należącego do kategorii przychodów z innych źródeł,
  • przekazywanie upominków będzie związane z promocją działalności Fundacji, a w szczególności jednej z prowadzonych przez Fundację akcji charytatywnych,
  • jednorazowa wartość świadczeń w żadnym wypadku nie przekroczy 100 zł,
  • pomiędzy przekazującym upominki (Fundacją), a uczestnikami Zbiórki nie istnieją jakiekolwiek powiązania prawne, w tym o charakterze pracowniczym lub cywilnoprawnym.

W konsekwencji, zgodnie z treścią art. 42a Ustawy, na Fundacji jako przekazującym upominki nie będzie ciążyć obowiązek wystawienia PIT -8C.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione w tym artykule.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są: wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje rozpocząć akcje zbiórek pieniędzy. Pierwsza zbiórka miałaby na celu zebranie środków na rzecz Krajowego Towarzystwa. Zbiórki będą prowadzone podczas imprez organizowanych przez Spółki należące do G.. („G.”). Oznacza to, iż w zbiórkach (jako przekazujący pieniądze) będą mogły uczestniczyć zarówno osoby związane z G., w tym pracownicy Spółek z G., jak również osoby nie związane z G. W zbiórkach nie będą uczestniczyć pracownicy Wnioskodawcy. W celu podniesienia atrakcyjności zbiórek, a w konsekwencji uzyskania wyższej kwoty zebranych pieniędzy, Wnioskodawca zamierza przekazywać uczestnikom zbiórek drobne upominki. Uczestnik Zbiórki będzie mógł wyciągnąć los, któremu będzie przyporządkowany określony upominek. Upominki pochodzić będą z darowizn rzeczowych otrzymanych przez Wnioskodawcę niezależnie od Zbiórek (zatem nie będą one finansowane z datków zebranych podczas Zbiórki), a ich wartość będzie wynosić od 50 groszy do 100 złotych.

Art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia z opodatkowania wartość nieodpłatnych świadczeń.

Zatem podstawową przesłanką omawianego zwolnienia jest otrzymanie od świadczeniodawcy nieodpłatnego świadczenia.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. Dokonując zatem wykładni gramatycznej, za „nieodpłatne świadczenie” uznać należy świadczenia „nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne”(Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN 2003r.). Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu. Przedmiotowe zwolnienie w praktyce ma zastosowanie do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjno – reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne takie jak np.: kalendarze, upominki i drobne prezenty w postaci materiałów piśmiennych.

Reasumując, nieodpłatne świadczenie to świadczenie stanowiące przysporzenie tylko po stronie obdarowanego nie związane z żadnym wzajemnym zobowiązaniem „obdarowanego” na rzecz „darczyńcy”. Nie można więc uznać za nieodpłatne świadczenie przekazywanych uczestnikom zbiórek upominków, ponieważ jeśli uczestnicy zbiórek przekażą pieniądze wówczas będą mogli wyciągnąć los, któremu będzie przyporządkowany określony upominek.

W związku z powyższym każda wartość otrzymanych upominków (bez względu na to, czy przekracza kwotę 100 zł, czy też nie przekracza) stanowić będzie u osoby fizycznej przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem po zakończeniu roku podatkowego podmiot dokonujący przekazania ww. świadczenia w myśl art. 42a ww. ustawy zobowiązany jest do wystawienia informacji PIT–8C, w której wykazuje wartość przekazanego upominku. Zgodnie bowiem z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj