Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-412/09-2/JC
z 26 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-412/09-2/JC
Data
2009.08.26


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
alkohol
impreza integracyjna
koszty uzyskania przychodów
pracownik
reprezentacja


Istota interpretacji
Czy wydatki na każdy z rodzajów imprez integracyjnych wskazanych we wniosku, w związku z uczestnictwem wszystkich wymienionych kategorii osób, stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16.07.2009 r. (data wpływu 20.07.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na rzecz pracowników Spółki, pracowników firm outsourcingowych, zewnętrznych fachowców:

1.w części dotyczącej spotkań wigilijnych i przed świętami wielkanocnymi - jest prawidłowe,

2.w części dotyczącej spotkań poszczególnych działów lub sekcji- jest prawidłowe,

3.w części dotyczącej imprezy z okazji dwudziestolecia Spółki- jest prawidłowe,

4.w części dotyczącej wydatków na alkohol- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.07.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

1. Wnioskodawca jest wiodącym dystrybutorem technologii IT w Polsce, Spółka sprzedaje hurtowo zarówno sprzęt komputerowy, elektroniczny, itp. jak i oprogramowanie, zaopatrując dystrybutorów detalicznych i odbiorców końcowych. Roczne obroty Spółki ze sprzedaży sięgają 2 miliardów złotych - wzrastając dynamicznie z roku na rok. Spółka obsługuje setki klientów, posiada centralę oraz biuro. Spółka zatrudnia blisko 200 pracowników w kilku działach m.in.:

  • Dział Sprzedaży,
  • Dział Marketingu,
  • Dział Finansów,
  • Dział Logistyki,
  • Dział IT,
  • Dział Kadr (HR).

2. Dla obniżenia kosztów działalności i zapewnienia najwyższego stopnia profesjonalizmu, obok etatowych pracowników Spółki część funkcji wymienionych działów powierzana jest firmom zewnętrznym (outsourcing). Pracownicy firm zewnętrznych w sposób ciągły wykonują istotną część obowiązków poszczególnych działów (np. obsługa magazynu). W szczególności firma zewnętrzna zajmująca się obsługą magazynu wykonuje usługi wyłącznie dla Spółki. W skład zespołu poszczególnych działów Spółki wchodzą zatem zarówno pracownicy zatrudniani przez Spółkę, jak i ściśle z nimi współpracujący pracownicy zewnętrznych firm outsourcingowych. Osoby te współpracują codziennie, wykonują zbliżoną pracę w tej samej lokalizacji, zatem tylko pod względem prawnym pracownicy firm outsourcingowych różnią się od własnych pracowników Spółki. Z tych względów wymienione osoby będą w dalszej części niniejszego wniosku określane łącznie mianem „personelu” Spółki - co podkreśla ich analogiczne funkcje dla Spółki, abstrahując od nieistotnego dla sprawy rodzaju stosunku prawnego łączącego je ze Spółką. Dodatkowo działalność poszczególnych działów wspomagają niezależni fachowcy, konsultanci, itp. prowadzący działalność gospodarczą i świadczący usługi dla Spółki - którzy ściśle współpracują z pracownikami Spółki oraz z pracownikami firm outsourcingowych wykonującymi zadania dla Spółki.

3. Największym atutem i kapitałem firmy - lidera branży dystrybucji technologii IT w Polsce jest wykwalifikowany oraz zgrany zespół pracowników. Osobiste cechy i predyspozycje pracowników, aby przekładały się na dobre funkcjonowanie firmy (pozyskiwanie i utrzymywanie klientów), muszą być wykorzystywane w ramach pracy zespołowej. Dla sprawnego funkcjonowania Spółki - organizacji która zatrudnia blisko 200 pracowników własnych, ponadto pracuje dla niej kilkudziesięciu zewnętrznych fachowców i pracowników firm outsourcingowych - niezbędne jest aby zarówno osoby współpracujące w ramach danego działu jak i pomiędzy poszczególnymi działami, współpracowały efektywnie. Odpowiednia integracja osób wykonujących w sposób ciągły zadania dla Spółki, dobra atmosfera w miejscu pracy, są konieczne dla efektywnej współpracy na polu zawodowym i zwiększania wydajności pracy tych osób na rzecz Spółki. Dla sprawnego funkcjonowania Spółki równie ważny jest ogólny poziom satysfakcji i zadowolenia wszystkich osób wykonujących zadania dla Spółki - zarówno personelu własnego, jak i pracowników zewnętrznych dostawców usług oraz zewnętrznych fachowców.

4. Dla zrealizowania wskazanych powyżej celów - a więc zwiększenia efektywności działalności Spółki i osiąganych przez nią przychodów poprzez lepszą efektywność personelu, dział HR w porozumieniu z zarządem Spółki organizował i zamierza organizować w przyszłości spotkania dla personelu oraz osób ściśle współpracujących ze Spółką. Celem tych spotkań jest lepsze zintegrowanie całego zespołu osób wykonujących zadania dla Spółki oraz poprawienie komunikacji pomiędzy poszczególnymi osobami. Spotkania są organizowane także z myślą o zwiększeniu satysfakcji osób wykonujących zadania dla Spółki docenienie ich pracy ze strony Spółki. Jak już wspomniano, biorą w nich udział trzy kategorie osób pracownicy Spółki, oraz osoby nie będące pracownikami Spółki - pracownicy firm outsourcingowych i zewnętrzni fachowcy, wykonujący usługi dla Spółki na zasadzie outsourcingu. Nie są to osoby przypadkowe, a jedynie te osoby które w sposób ciągły wykonują czynności na rzecz Spółki. Osoby uczestniczące w tych imprezach są starannie selekcjonowane - tak aby zapewnić udział tylko tych osób, których wzajemna komunikacja jest niezbędna w codziennej działalności zespołu.

5. Wśród imprez integracyjnych organizowanych przez Spółkę można wyróżnić trzy zasadnicze rodzaje:

  1. spotkania wigilijne i przed świętami wielkanocnymi, podczas których pracownicy dzielą się opłatkiem, składają życzenia świąteczne, częstowani są tradycyjnymi daniami,
  2. spotkania poszczególnych działów lub sekcji, podczas których spożywany jest wspólnie posiłek w restauracji, organizowane jest wyjście na kręgle, itp.,
  3. impreza związana z obchodami dwudziestolecia Spółki; dwudziesta rocznica istnienia Spółki jest okazją do wspomnienia dotychczasowej historii, drogi rozwoju Spółki i przedstawienia stanu bieżącego Spółki oraz perspektyw na przyszłość wszystkim osobom w sposób stały pracującym na rzecz Spółki; w trakcie tego spotkania odbyła się część oficjalna dotycząca prezentacji osiągnięć i planów Spółki, wspomniano historię Spółki oraz wymieniono pracowników o najdłuższym, ponad 15-letnim stażu w Spółce, a także część integracyjna - wspólna zabawa personelu podczas koncertu oraz dyskoteki, były serwowane posiłki i alkohole.

Uczestnictwo w tych imprezach ma charakter faktycznie obowiązkowy - wytypowani przez odpowiedni pion managementu członkowie personelu powinni w nich uczestniczyć (niekiedy są to wyraźne polecenia, a niekiedy managerowie odpowiednio zachęcają do uczestnictwa).

6. W związku z organizacją wymienionych imprez ponoszone są uzasadnione koszty - takie jak: wydatki na wynajem sali, torów na kręgielni, koszty organizacji koncertu, dyskoteki, wydatki na gastronomię, alkohol, na dojazd do miejsca, w którym odbywa się impreza, noclegi - jeśli impreza odbywa się poza miastem, w którym ma siedzibę dana jednostka organizacyjna Spółki, itp. Wydatki te są ponoszone ze środków obrotowych Spółki, a nie z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki na każdy z rodzajów imprez integracyjnych wskazanych powyżej, w związku z uczestnictwem wszystkich wymienionych kategorii osób, stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki...

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów (k. u. p.) są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
2. Zaliczenie wydatku do k. u. p. jest zatem uzależnione od trzech warunków:

  • koszt musi być faktycznie poniesiony,
  • celem poniesienia jest osiągniecie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,
  • dany rodzaj wydatku nie jest został wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Faktycznie poniesienie wydatku.

3. Nie ma wątpliwości, iż w analizowanej sytuacji Spółka faktycznie ponosiła lub będzie ponosić określone wydatki, co zostanie udokumentowane odpowiednimi dowodami księgowymi. Pierwszy ze wskazanych warunków zostanie zatem spełniony.

Cel ponoszonych wydatków.

4. W odniesieniu do celu poniesienie analizowanych wydatków należy wskazać, że nie ulega wątpliwości, iż imprezy integracyjne są związane z osiąganymi przez Spółkę przychodami i mogą stanowić koszt uzyskania przychodów. Analizowane wydatki sprzyjają zwiększaniu wydajności pojedynczych członków jej personelu, poszczególnych działów i całej Spółki. lm lepsza motywacja do pracy i wydajność członków personelu - zarówno tych zatrudnianych przez Spółkę, jak i zewnętrznych, większe ich zaangażowanie w wykonywane obowiązki, tym większa wydajność, efektywność - wyższe przychody generowane przez Spółkę.

Dla osiągnięcia wysokiej efektywności całej Spółki konieczna jest wysoka wydajność nie tylko każdego pojedynczego członka jej personelu, ale również poszczególnych zespołów ludzkich - działów. Z kolei dla osiągnięcia wysokiej wydajności tak całego zespołu ludzkiego jaki wykonuje zadania dla Spółki niezbędna jest harmonijna współpraca i odpowiednia komunikacja pomiędzy poszczególnymi członkami personelu. Częste kontakty pomiędzy członkami personelu Spółki na gruncie zawodowym nie wystarczają do zbudowania zgranego i sprawie pracującego zespołu. Dla uzyskania lepszych efektów postanowiono organizować spotkania integracyjne, także poza godzinami pracy, które zachęcają do zacieśniania więzi prywatnych, zawiązywania znajomości pomiędzy pracownikami - co później przynosi wymierne efekty na polu zawodowym i bezpośrednie korzyści dla Spółki. Nie ulega także wątpliwości, że oprócz odpowiedniej komunikacji niezmiernie ważna jest właściwa atmosfera w miejscu pracy. W interesie Spółki jest zatem rozwijanie jak najlepszych stosunków międzyludzkich pomiędzy wszystkimi osobami wykonującymi codzienne zadania dla Spółki - członków jej personelu, zarówno zatrudnionych bezpośrednio przez Spółkę, jak i pracowników firm outsourcingowych oraz zewnętrznych fachowców. Stres związany z pracą zmęczenie mogą niejednokrotnie powodować nieporozumienia czy konflikty. Mogą one występować zwłaszcza w związku z faktem, iż część personelu Spółki to pracownicy Spółki a część to pracownicy innych podmiotów, czy niezależni fachowcy. Takie zróżnicowanie statusu poszczególnych członków personelu - choć korzystne dla Spółki z punktu widzenia efektywności jej działania redukcji kosztów - sprzyja powstawaniu podziałów i konfliktów. Spotkanie integracyjne mają na celu niwelowanie tych konfliktów. Swobodna atmosfera, nieobarczona elementem stresu, obowiązkami zawodowymi, umożliwia także lepsze wzajemne zrozumienie i poznanie się przez członków personelu oraz załagodzenie ewentualnych konfliktów i sporów.

Działalność prowadzana przez Spółkę wymaga by większość jej personelu była wysoko wyspecjalizowana, co umożliwia pracę bardziej efektywną- tak pod względem wydajności jak i przede wszystkim jakości. Jednak ten element niesie ze sobą także negatywny skutek w postaci zmniejszenia zdolności komunikacji pomiędzy członkami personelu. Organizowanie spotkań integracyjnych pomaga w niwelowaniu tego negatywnego skutku.

Niezmiernie ważne jest także to, że Spółka musi odpowiednio dbać o posiadany personel. Są to osoby o unikalnych cechach i umiejętnościach - również dlatego, że dobrze znają charakterystykę Spółki, własne obowiązki i sposób właściwego funkcjonowania w Spółce. Wyszkolenie nowego członka personelu jest w odniesieniu do wielu stanowisk bardzo kosztowne. Ponadto doświadczony członek personelu jest zdecydowania bardziej wydajny od początkującego. Stąd też Spółka musi robić wszystko co w jej mocy, by utrzymywać posiadany personel. Spotkania integracyjne, polepszające atmosferę w firmie są jednym z zabiegów umożliwiającym zmniejszanie rotacji pracowników

Istotne znaczenie przy organizowaniu analizowanych spotkań ma również chęć okazania przez Spółkę swego rodzaju troski i szacunku dla jej personelu. Każdy z ludzi obok zapewniania sobie podstawowych potrzeb życiowych, głównie o charakterze materialnym, potrzebuje również dowartościowania, docenienia zwłaszcza na polu zawodowym. Spółka zapraszając członków jej personelu na spotkania integracyjne okazuje odpowiednią dbałość o te osoby, podkreśla ich znaczenie dla Spółki. Takie działania wzmacniają więź personelu ze Spółką i ich zaangażowanie w wykonywane obowiązki.

5. Powyższe uwagi są w pełni potwierdzane przez Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 3 lutego 2006 r. (sygnatura PB3/GM-8213-298/05/1680):

„Kosztami podatkowymi są również tzw. koszty pracownicze. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenie zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w postaci organizacji dla nich imprez okolicznościowych i integracyjnych. Wydatki te związane są bowiem z prowadzoną przez podatnika działalnością oraz mają na celu poprawę atmosfery pracy i zintegrowanie pracowników z pracodawcą (podatnikiem), a przez to zwiększenie efektywności ich pracy.” Stanowisko Ministerstwa Finansów jest zatem całkowicie jednoznaczne, zarówno koszty organizacji imprez integracyjnych, jak i okolicznościowych stanowią koszty uzyskania przychodów.

W identyczny sposób wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w piśmie z dnia 17 października 2008 r. (nr IPPB3/423-1218/08-4/MW). W piśmie tym wskazano m.in.:

„W przypadku gdy wydatki poniesione zostały na zorganizowanie imprez okolicznościowych oraz spotkań integracyjnych czy motywacyjnych mających na celu poprawę komunikacji wewnętrznej i motywacji do pracy poprzez zintegrowanie pracowników, budowanie zespołu, poprawę atmosfery pracy oraz ułatwienie ułożenia wzajemnych relacji między pracownikami i w efekcie poprawę efektywności pracy, a przez to zwiększenie przychodów osiąganych przez podatnika, to wówczas spełniają warunki, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą zostać zakwalifikowane do kosztów podatkowych”. Powyższe stanowiska są w pełni aprobowane przez Dyrektora IS w Poznaniu w piśmie z dnia 18 grudnia 2007 r. (ILPB3/423-119/07-2/MC), a także przez sądy administracyjne, np. orzeczenie WSA w Warszawie z dni 17 grudnia 2007r. (III SA/Wa 1287/2007) czy WSA z dnia 28 kwietnia 2008 r. (I SA/Wr 1551/07).

6. Należy podkreślić, że powyższe stanowisko, jednoznacznie aprobujące zasadność zaliczenia analizowanych wydatków do kosztów podatkowych jest całkowicie logiczne zgodne z zasadami doświadczenia życiowego. Jest oczywiste, że Spółka jako przedsiębiorca ma na celu generowanie jak najwyższego zysku dla właścicieli. Wszelkie wydatki jakie są związane z prowadzoną działalnością są uważnie analizowane pod względem ich celowości i wysokości. Można racjonalnie oczekiwać, że analizowane wydatki przyczynią się do zwiększenia jej efektywności i sprawności działania.

Spółka nie organizuje rozważanych imprez w tym celu by umożliwić darmową konsumpcję jej personelowi, by zapewnić mu dodatkowe świadczenia i atrakcje. Ten cel można byłoby osiągnąć zwiększając wynagrodzenia pracowników, czy zapewniając im świadczenia tego rodzaju do indywidualnego wykorzystania. Analizowane imprezy mają całkowicie odmienny cel. Ewentualna konsumpcja i dodatkowe atrakcje są tylko środkiem do osiągnięcia oczekiwanego przez Spółkę rezultatu a więc polepszenia komunikacji pomiędzy członkami personelu, stworzenie silniejszych więzów ze Spółką, polepszenia atmosfery pośród członków personelu. Faktycznie Spółka wkracza do pewnego stopnia w sferę prywatności członków personelu za ich zgodą wszakże - chociażby poprzez faktycznie obowiązkową obecność personelu na tych imprezach, po to by niekiedy nawet poza godzinami pracy polepszać jakość posiadanego personelu (jego wewnętrzną komunikację, zgranie, zdolność do wspólnego działania).

Rozważane w niniejszym piśmie imprezy są poparte wieloletnimi doświadczeniami Spółki działu HR oraz zarządu Spółki, które jednoznacznie wskazują że można racjonalnie oczekiwać polepszenia nastrojów i motywacji personelu oraz jego wewnętrznej komunikacji dzięki organizacji wskazanych imprez. Co więcej należy mieć także na uwadze, że Spółka organizuje tego rodzaju imprezy od dłuższego czasu. Gdyby zatem nagle zaprzestała ich organizacji, wówczas mogłoby powstać u członków personelu wrażenie, iż Spółka na nich oszczędza, nie dba należycie, nie docenia ich wysiłków. To z kolei przyczyniłoby się do skutków całkowicie odwrotnych od oczekiwanych przez Spółkę.

7. Każda z imprez, których dotyczy analizowany wniosek zmierza do osiągnięcia wskazanych powyżej celów, a w efekcie do zwiększenia efektywności i przychodów Spółki, choć każda w nieco odmienny sposób.

8. Spotkania wigilijne i przed świętami wielkanocnymi są oczywiście okazją do spotkania członków personelu. Takie spotkania to także między innymi wyraz uszanowanie tradycji i zasad wyznawanych przez personel Spółki. Spółka dzięki temu nie tylko stwarza okazję do integracji personelu, ale także wzmacnia swój pozytywny wizerunek wśród personelu. Dzięki uszanowaniu narodowych tradycji, systemu wartości wyznawanego przez pracowników, Spółka pokazuje, iż nie jest bezduszną korporacją, ale podmiotem szanującym ludzkie potrzeby. Wszystko to przekłada się na zwiększenie motywacji pracowników, zacieśnienie więzi ze Spółką, itp.

Nie można oczekiwać, iż do tego rodzaju spotkań Spółka wprowadziłaby takie elementy jak choćby przedstawianie sytuacji Spółki, elementy zaczerpnięte z team buildingu, zadania zespołowe, czy jakiekolwiek inne, równie nienaturalne w tych okolicznościach dodatkowe czynniki sprzyjające integracji. Takie działania przyniosłyby całkowicie odwrotny skutek od zamierzonego.

Ewentualna konsumpcja jaka odbywa się podczas tego rodzaju spotkań jest czysto symboliczna. Trudno wyobrazić sobie spotkanie opłatkowe bez skromnej wigilii. Jest to zwyczaj w naszym kraju i Spółka wypadłaby bardzo niekorzystnie w oczach personelu, gdyby odstąpiła od tego zwyczaju. Ma to znaczenie zwłaszcza ze względu na fakt, że takie drobne poczęstunki są powszechne wśród działających w Polsce firm. Dla Spółki istotne jest osiągnięcie zamierzonych celów — związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, przyczyniających się do poprawy efektywności tej działalności. Bardzo wyraźnie element tan podkreślił WSA w przywołanym już wyroku z 17 grudnia 2007 r.

Już sam fakt zorganizowania np. spotkania wigilijnego dla personelu wywołuje zamierzone skutki i jest związane z osiąganymi przez Spółkę przychodami. Jednoznacznie potwierdził to Dyrektor IS w Poznaniu w przywołanym powyżej piśmie z 2001 roku:

„zorganizowanie dla pracowników imprez integracyjnych, wyjazdów szkoleniowo-integracyjnych oraz spotkań wigilijnych sprzyja wytworzeniu dobrej atmosfery w pracy oraz wpływa na zacieśnienie więzi pracowników z firmą”.

9. Podobnie spotkania poszczególnych działów czy zespołów mają na celu lepsze zintegrowanie i polepszenie atmosfery pracy tych zespołów ludzkich. Co istotne w wielu przypadkach tego rodzaju imprezy - wspólne wyjścia do restauracji, na kręgle - odbywają się poza godzinami pracy personelu. Tym samym pracodawca osiąga dodatkową korzyść stosunkowo niskim kosztem ma w pewnym sensie personel do dyspozycji w dłuższym czasie, który poświęcany jest na spajanie i umacnianie motywacji oraz polepszanie atmosfery w zespole. Nie są to spotkania organizowane w sposób dowolny, czy niekontrolowany. Każdy z działów posiada określoną pulę wydatków na tego rodzaju imprezy, co jest koordynowane przez dział HR. Spożycie posiłku, kręgle czy inne atrakcje są jedynie elementem towarzyszącym, podczas gdy główną korzyść dla Spółki stanowi fakt, iż członkowie personelu przebywają wspólnie w luźnej atmosferze, sprzyjającej zawiązywaniu bliższych znajomości.

10. Również impreza z okazji 20-lecie istnienia Spółki ma na celu polepszenie atmosfery, wykazanie uznania dla personelu Spółki. Jest to szczególna okazja, sprzyjająca dokonaniu podsumowań dotychczasowej działalności, przedstawieniu planów na przyszłość. Tego rodzaju okazje mają szczególne znaczenie dla zacieśniania więzi z personelem Spółki. Uczestniczenie personelu w obchodach 20 rocznicy istnienia Spółki jak należy się spodziewać w szczególny sposób wzmocni utożsamianie się personelu ze Spółką, a tym samym jego motywację do pracy dla niej. Oczywiście nie bez znaczenia jest fakt możliwości spotkania się personelu w możliwie szerokim gronie. Należy natomiast podkreślić, że cała oprawa tej imprezy - a więc koncert, dyskoteka, gastronomia ma znaczenie uboczne i całkowicie drugorzędne. Nie ma wątpliwości, iż spotkania dla personelu z okazji jubileuszu istnienia firmy przysparzają firmie korzyści. Trudno sobie wyobrazić, aby na takich spotkaniach zabrakło poczęstunku. Wśród tak dużych podmiotów jak Spółka, przy tak doniosłych jubileuszach powszechnie organizowane są koncerty, dyskoteki. itp. Tym samym Spółka musiała zapewnić odpowiednią oprawę dla takiej imprezy aby nie zniweczyć jej podstawowego celu. Jednak wspomniana oprawa nie jest celem samym w sobie. Nie ma zatem wątpliwości, że koszty organizacji koncertu, dyskoteki oraz poczęstunku w trakcie imprezy mogą być zaliczone do k. u. p. ze względu na związek z podstawowym celem imprezy.

11. Należy także poruszyć istotną w przypadku Spółki kwestię udziału w powyżej wymienionych kategoriach imprez integracyjnych nie tylko pracowników Spółki, ale równie pracowników firm outsourcingowych oraz niezależnych fachowców stale współpracujących ze Spółką. Z punktu widzenia rodzaju stosunku prawnego łączącego je ze Spółką wskazane trzy grupy osób znacznie się od siebie różnią. To jednak z ekonomicznego, biznesowego punktu widzenia nie ma dla Spółki znaczenia. Dla Spółki jest istotne, że konieczna jest harmonijna współpraca wymienionych osób i odpowiednia atmosfera w miejscu wykonywania ich obowiązków wobec Spółki. Jeśli niejednokrotnie jest tak, że pracownik firmy outsourcingowej ma bardzo częsty kontakt z pracownikiem Spółki, są oni da facto członkami tego samego działu Spółki, to nie ma jakichkolwiek podstaw by twierdzić, że te wydatki związane z uczestnictwem w imprezach pracownika Spółki stanowią jej k. u. p., a związane z uczestnictwem pracownika firmy outsourcingowej nie są. W tym zakresie należy zastosować kryterium funkcjonalne, a nie formalne.

Wszystkie z wymienionych powyżej stanowisk organów podatkowych i sądów nie odnosiły się do innych podmiotów niż pracownicy podatnika, względnie w innych spotykanych stanowiskach można wyczytać, że wydatki związane z uczestnictwem kontrahenta w spotkaniu organizowanym przez podatnika nie stanowią k. u. p. podatnika. Takie stanowiska są w pełni zasadne i racjonalne, jednak dotyczą one całkowicie odmiennej sytuacji niż poruszana w niniejszym piśmie. Jeśli Spółka zaprosiłaby na spotkanie integracyjne także swoich odbiorców, albo największych dostawców produktów dystrybuowanych przez Spółkę- wówczas koszty takiego spotkania w części proporcjonalnie przypadającej na takie zewnętrzne podmioty nie mogłaby stanowić k. u. p., jako koszty reprezentacji. Jednak w analizowanej sytuacji Spółka zaprasza na spotkania osoby, które jak wyraźnie wskazano w stanie faktycznym, są funkcjonalnie częścią personelu Spółki. Takie osoby wykonujące stale zadania dla Spółki spełniają identyczne rodzajowo funkcje jak jej pracownicy, zatem Spółka ma uzasadniony interes w zaproszeniu ich na imprezę integracyjną - bo ich lepsze zintegrowanie z pozostałą częścią personelu Spółki przyczyni się do lepszego jej funkcjonowania i zwiększenia osiąganych przychodów. Tym Samym wydatki na udział tego rodzaju osób w spotkaniach są w pełni uzasadnionej i mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Sytuacja jest analogiczna w odniesieniu do niezależnych fachowców, którzy w sposób ciągły wykonują usługi dla Spółki. Wspomagają one personel Spółki i konieczna jest ich ścisła współpraca z tym personelem. Osoby te wykonują często niezwykle istotne obowiązki dla Spółki. Dlatego też jak najlepsze relacje tych osób z personelem Spółki służą polepszeniu atmosfery pracy w Spółce, zwiększeniu jej efektywności i osiąganiu przychodów. W związku z tym koszty poniesione w związku z ich uczestnictwem w imprezach integracyjnych mogą być zaliczone do k. u. p.

Należy podkreślić że dobór uczestników wspomnianych spotkań nie jest przypadkowy, ale poparty szczegółowymi ustaleniami z punktu widzenia celowości. Na imprezy zapraszani są ci pracownicy podmiotów zewnętrznych, którzy zajmują się wyłącznie świadczeniem usług dla Spółki, są w ścisłym kontakcie z pracownikami Spółki (jak np. personel magazynu).

Wydatki niestanowiące k. u. p.

12. W art. 16 ust. 1 ustawy o CIT zawarto katalog wydatków, które nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Jednak żadne ze wskazanych tam ograniczeń nie będzie miało zastosowania w sytuacji Spółki.

13. W szczególności analizowane imprezy nie są finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, a ze środków obrotowych Spółki - nie znajdzie zatem zastosowania przepis art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b) ani pkt 45 ustawy o CIT.

14. Nie znajdzie również zastosowania przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, który wyłącza z kosztów uzyskania przychodów wydatki na reprezentację. Przez „reprezentację” zgodnie z definicją zaczerpniętą ze słownika języka polskiego, należy rozumieć „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną”.

Jest całkowicie jednoznacznym, iż analizowanych imprez nie sposób traktować jako reprezentacji. Wyraźnie wskazano to w cytowanym powyżej piśmie Ministerstwa Finansów oraz innych pismach organów podatkowych. Wskazano tam m.in. te imprezy integracyjne i okolicznościowe (do takich zaliczyć należy z pewnością imprezę jubileuszową Spółki) stanowią element polepszania wewnętrznej komunikacji i integracji członków personelu. Tym samym celem tych imprez nie jest zaprezentowanie jakiejkolwiek wystawności czy okazałości, ale zintegrowanie środowiska personelu pracującego dla Spółki. Zresztą nie można mówić o jakiejkolwiek wystawności czy okazałości w przypadku spotkań wigilijnych, czy wyjścia personelu określonego działu czy zespołu na kręgle czy do restauracji. W przypadku imprezy jubileuszowej wniosek jest analogiczny - również jej celem jest integrowanie personelu i poprawa atmosfery panującej w Spółce. Zorganizowanie koncertu, czy gastronomia podczas tego rodzaju imprezy jest powszechnym zwyczajem i w tym kontekście nie nosi ona żadnych znamion wystawności. Kluczowy jest jednak cel organizacji tej imprezy - jest to spotkanie przeznaczone dla personelu Spółki i służy poprawie wewnętrznych stosunków w Spółce.

15. Jak wskazano w wyroku WSA z dnia 27 listopada 2008 r.: „Reprezentacja w ujęciu funkcjonalnym, to działanie polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów i inne (...)”. Należy zatem wyraźnie zaznaczyć, iż impreza jubileuszowa zorganizowana dla personelu Spółki nie może być postrzegana jako przejaw reprezentacji Spółki, gdyż reprezentacją są działania skierowane wobec kontrahentów obecnych lub przyszłych. Reprezentowanie Spółki to oczywiście wyłącznie reprezentowanie jej na zewnątrz. Personel Spółki jest bowiem główną częścią i atutem Spółki, nie można zatem mówić o działaniach reprezentacyjnych wobec personelu, gdyż byłoby to całkowicie nielogiczne (byłoby to reprezentowanie Spółki wobec niej samej). Identyczne stwierdzenie zawarto w wyroku WSA z 12 czerwca 2006 r. (III SA/Wa 157/06), wskazano tam również w odniesieniu do brzmienia art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT: „Zdaniem Sądu, wymienienie jako przykładowych wydatków na usługi gastronomiczne, zakupu żywności i napojów w tym alkoholowych, nie oznacza, iż wydatki te nigdy nie będą kosztami. Stwierdzić należy, że nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny”. Należy zatem podkreślić, że wszystkie wydatki na organizację imprezy jubileuszowej, włączając w to wydatki na posiłki i napoje, w tym alkoholowe, jako wydatki nie stanowiące kosztów reprezentacji, ale związane zintegrowaniem personelu Spółkę mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Gdyby w imprezie jubileuszowej brali udział kontrahenci Spółki, zaproszone osoby z zewnątrz Spółki (np. przedstawiciele lokalnych władz, środowiska biznesowego, dziennikarze, itp.), wówczas wydatki na organizację imprezy w części proporcjonalnie przypadającej na te osoby nie stanowiłyby kosztów podatkowych- jako wydatki reprezentacyjne. Odmiennie jest jednak w przypadku imprezy dla personelu Spółki - jej pracowników, pracowników firm outsourcingowych oraz w sposób ciągły obsług obsługujących ją fachowców.

Podsumowanie

16. W rozważanej sytuacji nie ulega wątpliwości, iż Spółka ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszystkich wymienionych wydatków związanych z organizowaniem imprez integracyjnych i okolicznościowych dla personelu i ściśle związanych z nią zewnętrznych fachowców. Imprezy te przyczyniają się do polepszenia stopnia integracji i wewnętrznej komunikacji w Spółce, dodatkowo motywują uczestników do pracy dla Spółki, a tym samym przekładają się na wzrost wydajności personelu i przez to Spółki oraz zwiększenie jej przychodów co ma potwierdzanie w polepszających się z roku na rok wynikach finansowych Spółki. W tak dużej Spółce, w której istnieje złożona struktura organizacyjna, pracują setki członków personelu zorganizowanych w różne działy i wykonujących czynności, usługi dla Spółki na podstawie różnych stosunków prawnych, z których wielu to osoby o wąskich specjalizacjach, istnieje konieczność organizowanie tego rodzaju imprez integracyjnych na różnych szczeblach. Spotkania organizowane są dla całej Spółki dla poszczególnych działów i zespołów. Jest to wyraz prowadzenia umiejętnej polityki zarządzania kadrą, która stała się koniecznością w nowoczesnych spółkach funkcjonujących na konkurencyjnym dynamicznym rynku. Tego rodzaju koszty stanowią podstawowe koszty działalności Spółki, niezbędne dla możliwości jej sprawnego funkcjonowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  1. prawidłowe- w części dotyczącej spotkań wigilijnych i przed świętami wielkanocnymi,
  2. prawidłowe- w części dotyczącej spotkań poszczególnych działów lub sekcji
  3. prawidłowe- w części dotyczącej imprezy z okazji dwudziestolecia Spółki,
  4. nieprawidłowe- w części dotyczącej wydatków na alkohol.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy w części, gdy jest prawidłowe tj. w punktach: 1,2 i 3.

Natomiast Organ podatkowy uznaje stanowisko Spółki za nieprawidłowe w zakresie pkt 4, tj. w części dotyczącej wydatków na alkohol.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 w/w ustawy.

Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Przy czym zwrot „w celu” oznacza to, że nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania, lecz tylko ten wydatek, który pozostaje w takim związku przyczynowo-skutkowym, że poniesienie go ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów, albo zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

Stosownie do regulacji zawartej w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W świetle ww. wymienionych przepisów wydatki podmiotów gospodarczych na zakup napojów alkoholowych należy oceniać negatywnie.

O negatywnym charakterze tych wydatków świadczy również treść ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473). Jak wynika bowiem ze wstępu do przedmiotowej ustawy, jej przepisy uchwalone zostały przy założeniu, że życie obywateli w trzeźwości jest niezbędnym warunkiem moralnego i materialnego dobra Narodu.

Brak jest podstaw do przyjęcia, że konsumpcja alkoholu jako jeden z elementów organizowanych przez Spółkę imprez integracyjnych współtworzy motywacyjno - organizacyjny ich charakter, a więc pozwala wypełnić przesłankę art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, że wydatki na zakup napojów alkoholowych przeznaczonych na imprezy integracyjne nie przyczyniają się do osiągnięcia przychodów lub zachowania bądź zabezpieczenia źródła przychodów przez Spółkę. Zatem, nie można ich uznać za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podsumowując, poniesione przez Spółkę wydatki, takie jak: wynajem sali, torów do kręgielni, koszty organizacji koncertu, dyskoteki, wydatki na gastronomię, noclegi mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Wydatki na alkohol nie stanowią kosztów podatkowych.

W tym miejscu tutejszy organ zaznacza, iż prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z przychodem, jak i prawidłowym udokumentowaniem. Trzeba pamiętać, że to na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego. Dlatego podatnik powinien posiadać dowody dokumentujące integrujący i motywacyjny charakter imprezy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj