Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1475/12/EB
z 23 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „C…” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 grudnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „C… ”.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W związku z planowaną realizacją projektu w ramach środka 3.1 „Działania wspólne” Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” niezbędne jest uzyskanie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z wydatkami ponoszonymi w trakcie realizacji projektu. Stowarzyszenie nie figuruje w ewidencji „płatników VAT” i nigdy nie figurowało. Nigdy nie prowadziło działalności gospodarczej i nie miało możliwości odzyskania podatku naliczonego. Realizuje projekt pn. „C…”. Głównym celem działania jest rozwój współpracy między przedstawicielami nauki i organizacjami sektora rybackiego oraz między tymi organizacjami, a także zintegrowanie całego środowiska rybackiego w jeden hermetyczny, ale otwarty na nowych członków organizm. Efektem takiego działania może być wzrost wiedzy oraz zwiększenie dostępu do informacji w podstawowej sferze działalności gospodarstw rybackich, przetwórców oraz wszystkich podmiotów około rybackich. W ramach projektu przewidziany jest cykl czterech trzydniowych szkoleń. Konferencje będą miały charakter otwarty, będą skierowane głównie do podmiotów zrzeszonych w ramach LGR, czyli sektora prywatnego, społecznego i publicznego (rybacy, spółki rybackie, pracownicy urzędów gmin tworzących LGR, a także przedstawiciele trzeciego sektora - non profit). Udział w szkoleniach będzie bezpłatny.


W ramach projektu Stowarzyszenie poniesie koszty:


  • przygotowania szkolenia (koordynacji działań związanych z rezerwacją centrum konferencyjnego, drukiem ulotek, plakatów, zaproszeń, certyfikatów, identyfikatorów, itp.),
  • zakupu domeny i serwera na okres trwania projektu,
  • wynajmu centrum szkoleniowo-dydaktycznego (noclegów, pełnego wyżywienia wraz z przerwami kawowymi przez 3 dni szkolenia, wynajem sali konferencyjnej, uroczystej kolacji),
  • reklamy (ogłoszenia w serwisach prasowych, ogłoszenia w regionalnych wydaniach gazety),
  • administracji projektem (koordynowanie wszystkich działań związanych z kampanią oraz bieżące i szczegółowe informowanie o sukcesach oraz o problemach występujących w trakcie realizacji zadania),
  • opracowania jednolitej wizualizacji cyklu szkoleń (stworzenie szablonów, które będą miały identyczną czcionkę, design, obrys oraz tło),
  • materiałów szkoleniowych (teczki, ulotki, długopisy, notatniki, opracowania na tematy szkoleń, ekobag),
  • zatrudnienia prelegentów (ekspertów, którzy na szkoleniach branżowych będą przedstawiać tematy sesji).


Projekt nie będzie generował dochodu. Towary i usługi nabywane w związku projektem, za które zostaną wystawione faktury, nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Stowarzyszenie będzie miało możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi w ramach ww. projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż zakupy dokonywane w ramach projektu nie będą związane z działalnością opodatkowaną, a Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem, nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego. Po powołaniu treści art. 86 ust 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stwierdziło, iż z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom VAT czynnym oraz tylko w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają bezpośredni związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu, bowiem nie będzie istniał związek dokonywanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj