Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1004/08/BG
z 28 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1004/08/BG
Data
2009.01.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku


Słowa kluczowe
certyfikat rezydencji
dywidendy
płatnik
stwierdzenie nadpłaty
warunki zwolnienia
wniosek


Istota interpretacji
Czy w związku z otrzymaniem, wypłaconej przez „Spółkę z o.o.”, dywidendy, Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w związku z czym, czy Wnioskodawca może - na podstawie art. 75 § 1 Ordynacji - wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w zakresie nienależnie pobranego z tego tytułu przez „Spółkę z o.o.” podatku?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 04 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 22 ust. 4 i 4a tej ustawy - dywidendy oraz możliwości zwrócenia się z wnioskiem o stwierdzenie nadpłatyjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 listopada 2008 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 22 ust. 4 i 4a tej ustawy - dywidendy oraz możliwości zwrócenia się z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca na podstawie zawartej ze Skarbem Państwa w dniu 6 kwietnia 2001 r. - w formie aktu notarialnego - umowy o oddanie Wnioskodawcy mienia przedsiębiorstwa państwowego „Przedsiębiorstwa A” do odpłatnego korzystania na podstawie art. 51 i 52 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. Nr 118, poz. 561 ze zmianami; dalej umowa prywatyzacyjna) korzysta m.in. z udziałów Skarbu Państwa w „Spółce B z o.o.” z siedzibą w G. gdzie na rzecz Wnioskodawcy oddane do korzystania zostało 3.041 udziałów o łącznej wartości 1.520.500 zł, co daje około 69,22% udziału w kapitale zakładowym tejże spółki. Prawo do korzystania przez Wnioskodawcę z udziałów Skarbu Państwa w „Spółce B z o.o.” znajduje swoją podstawę w § 8 ust. 2 umowy prywatyzacyjnej, który stanowi, iż Wnioskodawca wchodzi we wszystkie prawa i obowiązki prywatyzowanego przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą „Przedsiębiorstwo A”. Prawo to znajduje również swoje potwierdzenie w treści pełnomocnictwa udzielonego Wnioskodawcy przez Ministra Skarbu Państwa w dniu 29 grudnia 2004 r. (dalej - pełnomocnictwo z dnia 29 grudnia 2004 r.), w którym wskazano, że Wnioskodawca jest uprawniony do wykonywania praw i obowiązków wspólnika w „Spółce B z o.o.”, w tym również do wykonywania prawa głosu na Zgromadzeniach Wspólników tej spółki.

Wnioskodawca zaznaczył, iż korzystanie przez niego z udziałów Skarbu Państwa w „Spółce B z o.o.” jest równoznaczne z bezpośrednim posiadaniem przez niego udziałów w tej spółce w rozumieniu art. 22 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. określanej w dalszej części skrótem „ustawa o pdop”). Uwzględniając bowiem brzmienie § 8 ust. 2 umowy prywatyzacyjnej oraz treść pełnomocnictwa z dnia 29 grudnia 2004 r., zdaniem wnioskodawcy należy uznać, że przysługują mu takie same prawa jak formalnemu właścicielowi udziałów w „Spółce B z o.o.”, którym jest Skarb Państwa. Za takim stanowiskiem przemawia również brzmienie art. 11 ust. 5b ustawy o pdop, który wskazuje w jaki sposób ustala się wielkość udziału pośredniego. Z przepisu tego wynika, że jeżeli jeden podmiot posiada w kapitale drugiego podmiotu określony udział, a ten drugi posiada taki sam udział w kapitale innego podmiotu, to pierwszy podmiot posiada udział pośredni w kapitale tego innego podmiotu w tej samej wysokości. Jasne jest zatem, iż prawa przysługujące Wnioskodawcy do udziałów Skarbu Państwa w „Spółce B z o.o.” nie mają charakteru pośredniego, lecz bezpośredni.

W dniu 30 maja 2008 r. Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników „Spółki B z o.o.” podjęło uchwałę Nr 5/2008, na mocy której na rzecz Skarbu Państwa przeznaczona została dywidenda w kwocie 4.666.191,20 zł. Przedmiotowa dywidenda wynikała z podziału zysku osiągniętego przez „ Spółkę B z o.o.” w roku obrotowym 2007, a została wypłacona na rzecz Wnioskodawcy z uwagi na przysługujące tej Spółce prawa wspólnika na mocy umowy prywatyzacyjnej i pełnomocnictwa z dnia 29 grudnia 2004r. Wypłaty dywidendy „Spółka B z o.o.” dokonała w dwóch transzach, a mianowicie: kwota 1.234.567,90 zł została wypłacona w czerwcu 2008 r., zaś kwota 3.431.623,20 zł została wypłacona w lipcu 2008r. Wnioskodawca podkreślił, iż zgodnie z treścią uchwały Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników „Spółki B z o.o.” Nr 5/2008 z dnia 30 maja 2008 r., termin wypłaty dywidendy został ustalony na 14 dni od daty podjęcia tej uchwały.

W związku z podjęciem powyższej uchwały i dokonaniem wypłaty na rzecz Wnioskodawcy dywidendy „Spółka B z o.o.” - jako płatnik - pobrała i odprowadziła na rachunek właściwego urzędu skarbowego podatek dochodowy od osób prawnych w następujący sposób:

  1. w dniu 7 czerwca 2008 r. pobrała podatek dochodowy w kwocie 234.568 zł od części dywidendy wypłaconej Wnioskodawcy w czerwcu 2008 r. tj. od kwoty 1.234.567,90 zł oraz
  2. w dniu 7 lipca 2008 r. pobrała podatek w kwocie 652.008 zł od części dywidendy wypłaconej Wnioskodawcy w lipcu 2008 r. tj. od kwoty 3.431.623,20 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z otrzymaniem, wypłaconej przez „Spółkę B z o.o.”, dywidendy, Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w związku z czym, czy Wnioskodawca może - na podstawie art. 75 § 1 Ordynacji - wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w zakresie nienależnie pobranego z tego tytułu przez „Spółkę B z o.o.” podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W dniu 1 stycznia 2007 r. weszła w życie ustawa nowelizująca. Z punktu widzenia przedmiotu złożonego wniosku istotna jest okoliczność, że zmianie uległ art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o pdop oraz że uchylony został art. 23 ustawy o pdop. W aktualnym stanie prawnym wypłaty dywidendy są zwolnione z opodatkowania, jeżeli spełnione są warunki z art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o pdop (po nowelizacji). Nowelizacja w tym zakresie polegała bowiem na zrównaniu zasad opodatkowania dywidend otrzymywanych przez podmioty zagraniczne jak i krajowe. Obecnie również podmioty krajowe (a więc np. Wnioskodawca) po spełnieniu określonych warunków mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania. Aktualne brzmienie art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o pdop:

„Zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
  3. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10 % udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,
  4. odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest:
  1. spółka, o której mowa w pkt 2, albo
  2. zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat".

Wnioskodawca podkreśla, iż do dnia 31 grudnia 2008 r. udział procentowy określony wyżej w art. 22 ust. 4 pkt 3 ustawy o pdop wynosi nie 10 %, lecz 15 %. Jednocześnie w aktualnym stanie prawnym nie obowiązuje przepis uprawniający otrzymującego dywidendę do odliczenia podatku od dywidend. Od dnia 1 stycznia 2007 r. uchylony bowiem został art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca otrzymał w 2008 r. dywidendę, która wynikała z podziału przez Zgromadzenie Wspólników „Spółki B z o.o.” zysku osiągniętego w roku obrotowym 2007, jasne jest, że do Wnioskodawcy nie znajdą zastosowania przepisy art. 7 ust. 1 i 2 ustawy nowelizującej. Jednak uwzględniając brzmienie przepisów art. 22 ust. 4 oraz art. 22 ust. 4a ustawy o pdop - w brzmieniu nadanym im przez ustawę nowelizacyjną - należy uznać, że Wnioskodawca spełnia wszystkie przesłanki zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, wynikające z art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o pdop, a odnoszące się do dywidendy wypłacanej przez „Spółkę B z o.o.”, ponieważ:

  1. wypłacającym dywidendę jest spółka mająca siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej (Spółka B z o.o.”),
  2. uzyskującym dochód z dywidend jest spółka podlegająca opodatkowaniu w Rzeczypospolitej Polskiej (Wnioskodawca),
  3. Wnioskodawca posiada (w oparciu o umowę prywatyzacyjną) bezpośrednio nie mniej niż 15% udziałów w kapitale „Spółki B z o.o.”,
  4. odbiorcą dochodów z dywidendy jest Wnioskodawca,
  5. a ponadto Wnioskodawca posiada (w oparciu o umowę prywatyzacyjną) nieprzerwanie przez okres dwóch lat udziały w „Spółce B z o.o.”.

Dlatego też w tym zakresie Wnioskodawcy przysługuje prawo do zwolnienia od podatku dochodowego. Jednak, aby płatnik podatku dochodowego z tego tytułu tj. „Spółka B z o.o.” mogła skorzystać z tego zwolnienia, konieczne było przedłożenie przez Wnioskodawcę certyfikatu rezydencji (zgodnie art. 26 ust. 1c pkt 1 w związku z art. 4a pkt 12 ustawy o pdop). Jednak jak już wskazano powyżej, „Spółka B z o.o.” pobrała i odprowadziła na rachunek właściwego urzędu skarbowego podatek dochodowy od wypłaconej dywidendy. Jeżeli zatem Wnioskodawca przedłoży płatnikowi podatku tj. przedłoży „Spółce B z o.o.” certyfikat potwierdzający rezydencję podatkową Wnioskodawcy w dacie dokonywania wypłaty dywidendy przez „Spółkę B z o.o.”, to wówczas będzie mu przysługiwać prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty w trybie art. 75 § 1 Ordynacji. Nawet bowiem uzyskanie ,,(...) przez podatnika - po dniu dokonania wypłaty i pobrania podatku przez płatnika - certyfikatu rezydencji, potwierdzającego fakt rezydencji podatnika w dniu dokonania wypłaty, upoważnia go do złożenia - w trybie art. 75 § 1 w/w ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku." Potwierdza to pismo Izby Skarbowej w Rzeszowie z dnia 16 lutego 2005r. Nr IS.I/3-423/119/04, publ. D. Kosacka - Łędzewicz i B. Olszewski, "Leksykon podatku dochodowego od osób prawnych 2008", Oficyna Wydawnicza "UNIMEX", Wrocław 2008 r., str. 106 -107.

Wobec przedstawionej powyżej argumentacji Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przysługuje mu zwolnienie od podatku dochodowego na podstawie art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o pdop i w związku z czym, ma on prawo - na podstawie art. 75 § 1 Ordynacji - wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w zakresie nienależnie pobranego z tego tytułu przez „Spółkę B z o.o.” podatku, o ile przedłoży on tej spółce (płatnikowi podatku dochodowego z tego tytułu) certyfikat potwierdzający jego rezydencję podatkowa w dacie dokonywania wypłaty dywidendy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Nadmienić jednak należy, iż w przedmiotowej sprawie nie mogą być wykorzystane wskazane przez wnioskodawcę postanowienia art. 11 w tym m. in. ust. 5b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnoszące się do podmiotów powiązanych.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj