Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-826/08-4/AG
z 9 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-826/08-4/AG
Data
2009.01.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Szczególne zasady ustalania dochodu --> Wykaz zasad


Słowa kluczowe
koszt
koszty uzyskania przychodów
księga przychodów i rozchodów
księgi podatkowe
kurs
moment
spis z natury


Istota interpretacji
Czy wydatki poniesione na zakup towarów handlowych (importowanych) oraz koszty uboczne zakupu należy ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w dacie otrzymywania towaru?
Czy zakupiony towar (importowany), który nie został jeszcze przez Wnioskodawcę otrzymany (tzw. towar w drodze), w sytuacji gdy podatnik nie posiada jeszcze faktury handlowej oraz dokumentów celnych i towar ten nie został ujęty w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, powinien zostać wykazany w spisie z natury?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2008 r. (data wpływu 9 października 2008 r.), uzupełnionym w dniu 25 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ewidencji towarów handlowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ewidencji towarów handlowych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 14 listopada 2008 r. znak ILPB1/415-826/08-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 20 listopada 2008 r., a w dniu 25 listopada 2008 r. wniosek uzupełniono.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca importuje towary. Zdarza się, że zakupione towary otrzymywane są nawet po upływie 3 miesięcy od daty wystawienia faktury handlowej przez kontrahenta. Wtedy najczęściej również Wnioskodawca otrzymuje fakturę wraz z dokumentami celnymi. Wydatki związane z nabyciem (importem) towarów są ponoszone w walucie obcej.

W tym samym czasie Wnioskodawca najczęściej otrzymuje również dokumenty księgowe dotyczące poniesienia kosztów ubocznych importowanych towarów.

W odniesieniu do niektórych importowanych towarów handlowych Wnioskodawca odsprzedaje je podmiotowi trzeciemu, w ten sposób, że po dokonanej odprawie celnej towar zostaje fizycznie dostarczony bezpośrednio temu podmiotowi, w rezultacie nie trafia do magazynu Wnioskodawcy.

Wnioskodawca podał, że zapisy w podatkowej księdze przychodów i rozchodów prowadzone są w sposób zgodny z art. 22 ust. 5-5c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie ewidencji towarów handlowych.

Czy wydatki poniesione na zakup towarów handlowych (importowanych) oraz koszty uboczne zakupu należy ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w dacie otrzymywania towaru...

Czy zakupiony towar (importowany), który nie został jeszcze przez Wnioskodawcę otrzymany (tzw. towar w drodze), w sytuacji gdy podatnik nie posiada jeszcze faktury handlowej oraz dokumentów celnych i towar ten nie został ujęty w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, powinien zostać wykazany w spisie z natury...

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na zakup towarów handlowych (importowanych) należy ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w dacie otrzymania towarów, a nie w dacie wystawienia faktury przez sprzedawcę. Co do zasady, w świetle art. 22 ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów przez podatnika prowadzącego podatkową księgę przychodów i rozchodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

Niemniej jednak osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, w myśl art. 24a ust. 1 ww. ustawy, obowiązana jest prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy (…). Kwestię tą regulują przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zgodnie z § 17 ust. 1 ww. rozporządzenia, zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do podatkowej księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.

Oznacza to, że w sytuacji kiedy zakupiony (importowany) przez podatnika towar handlowy zostanie otrzymany przez Niego w terminie późniejszym niż data wystawienia faktury handlowej i jednocześnie minął termin do rozliczenia zaliczki za okres rozliczeniowy obejmujący datę wystawienia faktury, podatnik winien ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów importowane towary w dacie ich otrzymania dokonując zapisu w oparciu o dokumenty celne. Jako datę „zdarzenia gospodarczego” należy wskazać datę wystawienia dokumentów celnych.

Wnioskodawca uważa, że podobnie będzie w przypadku otrzymania wraz z towarem dokumentów księgowych dotyczących ubocznych kosztów zakupu (importu) towarów. W sytuacji, gdy Wnioskodawca otrzyma te dokumenty wraz z towarem, zapisy dotyczące tychże wydatków należy ująć w dniu, w którym otrzymał dokumenty księgowe. Jest to zgodne z unormowaniami zawartymi w § 17 ust. 2 ww. rozporządzenia, w świetle którego zapisy dotyczące pozostałych wydatków dokonuje się, z zastrzeżeniem § 20 i 30, jeden raz dziennie, po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, w przypadku gdy Wnioskodawca otrzymał fakturę dotyczącą wydatków ubocznych w terminie późniejszym niż widniejąca na niej data wystawienia (tj. otrzymał je wraz z dostawą towarów handlowych), a w międzyczasie dokonał już innych zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, czy też podsumował miesiąc, w którym faktura została wystawiona, winien dokonać jej wpisu w dniu faktycznego otrzymania faktury. Dodatkowo w kolumnie „Data zdarzenia gospodarczego” należy wówczas wpisać datę wystawienia faktury, a w kolumnie „Uwagi” adnotację wyjaśniającą przyczynę braku chronologii.

Wnioskodawca podał, że podobne stanowisko zostało wyrażone przez Izbę Skarbową w Rzeszowie w piśmie z dnia 17 września 2007 r., znak L.IS.I/1/4151/33/2007.

Zdaniem Wnioskodawcy, towar handlowy, który zostanie zakupiony (importowany) nie może zostać ujęty w spisie z natury, jeżeli przed sporządzeniem tego spisu towar nie został przez Wnioskodawcę faktycznie otrzymany.

Jeżeli zatem, zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym powyżej, towar handlowy może zostać ujęty w podatkowej księdze przychodów i rozchodów dopiero po jego otrzymaniu (§ 17 ust. 1 Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów), spis z natury m.in. towarów handlowych nie może obejmować towarów handlowych, które nie zostały ujęte w podatkowej księdze przychodów i rozchodów z powodu niedostarczenia ich podatnikowi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

Zgodnie z treścią art. 24a ust. 1 ww. ustawy - osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy.


Podatnicy mogą prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów stosując do ewidencji zdarzeń gospodarczych jedną z dwóch przewidzianych przepisami prawa podatkowego metod:

  • tzw. metodę memoriałową – określoną w art. 22 ust. 5 – 5c ww. ustawy lub
  • metodę uproszczoną (zwaną potocznie kasową) – wynikającą z art. 22 ust. 4 tejże ustawy.

Szczegółowe zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.).

W myśl § 17 ust. 1 ww. rozporządzenia, zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Zapisów dotyczących pozostałych wydatków dokonuje się, z zastrzeżeniem § 20 i 30, jeden raz dziennie, po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 22 ustawy o podatku dochodowym (§ 17 ust. 2 cyt. rozporządzenia).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca importuje towary, natomiast zdarza się, że zakupione towary otrzymywane są nawet po upływie 3 miesięcy od daty wystawienia faktury handlowej przez kontrahenta. Wtedy najczęściej również Wnioskodawca otrzymuje fakturę wraz z dokumentami celnymi.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy stwierdzić należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym, zapisu dotyczącego nabycia towarów handlowych należy dokonać w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów w momencie faktycznego odbioru towarów, dokonując zapisu w oparciu o dokumenty celne. Przy czym w kolumnie 2 księgi, wpisać należy datę wystawienia faktury. Natomiast w kolumnie 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów „Uwagi” należy umieścić informację zawierającą wyjaśnienie dokonania zapisu z opóźnieniem (w przypadku otrzymania faktury po dniu jej wystawienia).

Zgodnie z powyższym za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu w odniesieniu do podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów przyjmuje się dzień faktycznego otrzymania towarów (art. 22 ust. 5-5c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W przypadku otrzymania wraz z towarem dokumentów księgowych dotyczących ubocznych kosztów zakupu (importu) towarów, zapisy dotyczące tychże wydatków należy ująć w dniu, w którym otrzymano dokumenty księgowe (zgodnie z § 17 ust. 2 cytowanego wcześniej rozporządzenia). Natomiast kiedy dokumenty te zostaną przez Wnioskodawcę otrzymane w terminie późniejszym niż data ich wystawienia, wówczas Wnioskodawca winien dokonać zapisu w dniu faktycznego otrzymania faktury.

Zgodnie z § 27 ww. rozporządzenia, podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, zwanego dalej "spisem z natury", na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności. Podatnicy mogą także sporządzać spis z natury w innym terminie niż wskazany w § 27 ww. rozporządzenia. W takim przypadku ciąży na nich obowiązek zawiadomienia o zamiarze sporządzenia spisu właściwego naczelnika urzędu skarbowego (§ 28 ust. 4 ww. rozporządzenia). Sposób sporządzenia spisu i jego wyceny regulują przepisy § 28 i 29 ww. rozporządzenia.

Należy jednocześnie zauważyć, że stosownie do § 28 ust. 3 cytowanego rozporządzenia, spis z natury powinien obejmować również towary stanowiące własność podatnika, znajdujące się w dniu sporządzenia spisu poza zakładem podatnika, a także towary obce znajdujące się w zakładzie podatnika. Nie dotyczy to jednak sytuacji, w której towar ten nie został jeszcze ujęty w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.


W związku z powyższym, towary handlowe, które nie zostały jeszcze ujęte w ewidencji nie podlegają spisowi z natury. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać w tym zakresie za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. zasad przeliczania kosztów poniesionych w walutach obcych) wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną z dnia 9 stycznia 2009 r. nr ILPB1/415-826/08-5/AG, natomiast w zakresie problematyki dotyczącej możliwości odsprzedaży towarów handlowych jeszcze w trakcie ich importu wniosek rozstrzygnięto pismem z dnia 9 stycznia 2009 r. nr ILPB1/415-826/08-6/AG.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę pisma urzędowego, tut. Organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj