Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-1186/08-4/AG
z 12 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-1186/08-4/AG
Data
2008.12.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
działalność gospodarcza
loteria promocyjna
nagrody w konkursach


Istota interpretacji
Czy na Wnioskodawcy, z tytułu wydania nagród w ramach Loterii, w sytuacji, gdy wygrana w Loterii przypadnie osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą (przedsiębiorcy), w wyniku dokonanego przez taką osobę zakupu produktów objętych Loterią w ramach prowadzonej przez taką osobę działalności gospodarczej, ciążyć będą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 448 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 08 października 2008 r. (data wpływu 17 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagród w ramach loterii promocyjnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagród w ramach loterii promocyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Pani X, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą (…) (dalej: „Wnioskodawca”) w ramach prowadzonej przez siebie działalności organizuje dla swojego klienta akcję promocyjną skierowaną do jego kontrahentów. Powyższa akcja promocyjna polega na przeprowadzeniu loterii promocyjnej pod nazwą „Z olejem Y po samochód ” (dalej: „Loteria”). Na urządzenie Loterii Wnioskodawca uzyskał zezwolenie Ministra Finansów z dnia 03 października 2008 r. Załącznikiem do powyższego zezwolenia jest zatwierdzony przez Ministra Finansów regulamin Loterii (dalej: „Regulamin”) Zgodnie z zapisami Regulaminu Loteria trwać będzie od dnia 15 października 2008 r. do dnia 20 kwietnia 2009 r. (ostateczny termin rozpatrzenia reklamacji). Produktami objętymi Loterią są oleje marki Y oferowane do sprzedaży w salonach sprzedaży prowadzonych przez klienta Wnioskodawcy. W Loterii mogą brać udział pełnoletnie osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, dokonujące zakupu produktów objętych Loterią w salonach sprzedaży prowadzonych przez klienta Wnioskodawcy. Uczestnicy Loterii mogą wygrać 4 (cztery) nagrody rzeczowe, 2 (dwie) o wartości 26.000 złotych brutto i 2 (dwie) o wartości 25.000 złotych brutto, które zostaną rozlosowane metodą komputerową w jednym losowaniu głównym w dniu 01 lutego 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na Wnioskodawcy, z tytułu wydania nagród w ramach Loterii, w sytuacji, gdy wygrana w Loterii przypadnie osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą (przedsiębiorcy), w wyniku dokonanego przez taką osobę zakupu produktów objętych Loterią w ramach prowadzonej przez taką osobę działalności gospodarczej, ciążyć będą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy wygrana w Loterii przypadnie osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą (przedsiębiorcy), w wyniku dokonanego przez taką osobę zakupu produktów objętych Loterią w ramach prowadzonej przez taką osobę działalności gospodarczej, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Nagrody wydawane w ramach Loterii nie będą korzystały ze zwolnienia kwotowego określonego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT, ponieważ ich jednorazowa wartość przekroczy kwotę 2.280 złotych. Jednakże, zdaniem Wnioskodawcy, gdy taka wygrana w Loterii przypadnie osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą (przedsiębiorcy), w wyniku dokonanego przez taką osobę zakupu produktów objętych Loterią w ramach prowadzonej przez taką osobę działalności gospodarczej, będzie ona stanowiła przychód z działalności gospodarczej takiego przedsiębiorcy. Praktycznym wyznacznikiem sytuacji dokonania zakupu produktów objętych Loterią w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez osobę fizyczną będzie zdaniem Wnioskodawcy okoliczność, w której dokumentem potwierdzającym zakup produktów będzie faktura VAT, wystawiona na rzecz osoby fizycznej - przedsiębiorcy. Zdaniem Wnioskodawcy w takiej sytuacji udział osoby fizycznej - przedsiębiorcy w Loterii związany będzie z faktem prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Wygrywający w Loterii przedsiębiorca będzie miał zatem obowiązek doliczyć wartość nagrody do dochodów z prowadzonej działalności i opodatkować ją według zasad właściwych dla opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej (19 % stosownie do przepisu art. 30c ustawy o PIT lub według stawki progresywnej w przypadku opodatkowania na zasadach ogólnych).

A c... wygrana przedsiębiorcy w Loterii nie będzie podlegać opodatkowaniu według 10 % stawki podatkowej wskazanej w przepisie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Wnioskodawca wskazuje, że do podobnych wniosków prowadzi analiza poglądów organów podatkowych wyrażonych w interpretacjach wydanych w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej. Tytułem przykładu można wskazać pismo Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 14 września 2007 roku (1471/DPF/415/59107/MJ). W piśmie tym organ podatkowy uznał, że: „w przypadku nagród lub wygranych w konkursach pozostających w związku z działalnością gospodarczą wartość tych nagród stanowi przychód z tej działalności, zatem podatnik ma obowiązek odprowadzić podatek dochodowy według właściwych dla niego zasad opodatkowania działalności gospodarczej, a na spółce (wydającej nagrody) nie ciążą obowiązki płatnika wynikające z art. 30 ust. 1 pkt 2 i art. 41 ust. 4w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”. Analogiczne wnioski sformułował Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie. W piśmie z dnia 24 maja 2007 roku (14721DPCJ415-331071PK) zauważył on, że: „Słuszne jest twierdzenie, iż w przypadku przekazywania tych świadczeń na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (salonów będących własnością tych osób), nie ciążą na Spółce obowiązki wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym świadczenia takie pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą W związku z powyższym należy je kwalifikować jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakłada na podmioty, wypłacające takie przychody, obowiązków płatnika. W związku z tym wypłata przedstawionych we wniosku świadczeń na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą nie będzie skutkowała powstaniem po stronie Spółki obowiązku pobrania podatku czy też obowiązku złożenia informacji wg wzoru PIT-8C. Dotyczy to również salonów prowadzonych w ramach spółek cywilnych, gdyż dochody osób fizycznych będących wspólnikami takich spółek również są dochodami z pozarolniczej działalności gospodarczej”.

Reasumując, w odniesieniu do nagród w Loterii, wygranych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w związku z zakupami dokonanymi w ramach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej, wobec konieczności rozliczenia podatku od tych nagród przez tych przedsiębiorców, Wnioskodawca zwolniony będzie z obowiązków ciążących na płatniku tj. z obowiązku obliczenia, pobrania i wpłaty podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz.176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych) loteriach audioteksowych i loteriach fantowych) jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280 złotych, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m. in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Natomiast art. 30 ust. 8 ww. ustawy stanowi, iż dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w Loterii mogą brać udział również osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, które dokonają zakupu produktu objętego Loterią, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Dokumentem potwierdzającym zakup produktu będzie faktura VAT wystawiona na rzecz przedsiębiorcy.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą wartość nagrody uzyskanej w ramach Loterii promocyjnej winna zaliczyć do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, tj. do pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z kolei art. 14 ust. 2 pkt 8 tej ustawy stanowi, iż , przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Oznacza to, że jeżeli nagroda lub wygrana została uzyskana przez przedsiębiorcę w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą — wówczas nie ma zastosowania zryczałtowana forma opodatkowania. W związku z powyższym nie będą miały zastosowania przepisy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą jest zobowiązany doliczyć wartość otrzymanej nagrody uzyskanej w ramach loterii promocyjnej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Skoro w przedmiotowej sprawie podmiotem tym jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą to winna ona opodatkować uzyskany z tego tytułu przychód (dochód) wraz z innymi uzyskanymi z pozarolniczej działalności gospodarczej przychodami (dochodami) stosownie do wybranej formy opodatkowania.

Reasumując, wnioskodawca nie będzie zobowiązany, jako płatnik do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconej tym osobom nagród.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj