Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-7/08/JP
z 12 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-7/08/JP
Data
2009.01.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
koszt kwalifikowany
odliczenia


Istota interpretacji
możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Kompleksowe zagospodarowanie przestrzeni publicznej w centrum wsi Z w Gminie X zgodnie z funkcją turystyczno – uzdrowiskową”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2008r. (data wpływu 22 października 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 grudnia 2008r. (data wpływu 2 stycznia 2009r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. „Kompleksowe zagospodarowanie przestrzeni publicznej w centrum wsi Z w Gminie X zgodnie z funkcją turystyczno - uzdrowiskową" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2008r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. „Kompleksowe zagospodarowanie przestrzeni publicznej w centrum wsi Z w Gminie X zgodnie z funkcją turystyczno - uzdrowiskową".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 grudnia 2008r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 grudnia 2008r. znak: IBPP4/443-7/08/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 2008r. Gmina X przygotowała projekt inwestycyjny pn. „Kompleksowe zagospodarowanie przestrzeni publicznej w centrum wsi Z w Gminie X zgodnie z funkcją turystyczno – uzdrowiskową” polegający na wykonaniu następujących prac:

  • modernizacji istniejącego deptaku głównego długości 796 m (ciąg pieszo-rowerowy o pow. 5.149,5 m2) wraz z elementami małej architektury (w tym ławki, kosze na śmieci) oraz przebudową zieleni wzdłuż deptaku (figury kwiatowe, klomby, zieleń średnia i wysoka, w tym odizolowanie zielenią średniej wysokości deptaku od drogi, łącznie ok. 200 drzew i krzewów, łącznie pow. 4.465 m2,
  • umieszczeniu na początku i na końcu deptaku oraz przy zabytkowej cerkwi tablic informacyjnych, zawierających m.in. mapę przestrzenną doliny S i wsi Z oraz szczegółowe opisy atrakcji turystycznych (takich jak pijalnie wód, naturalne źródła wody mineralnej, baseny, mofeta, ośrodki wczasowe, stacje narciarskie itp.).
  • budowie trasy pieszo-rowerowo-kuligowej (stanowiącej pętlę wokół modernizowanej przestrzeni centrum) o długości 2.875 m (pow. 11.500 m2) w tym 22 punkty świetlne,
  • budowie trasy spacerowej do J wraz z budową oświetlenia na długości 711 m (pow. 4.365,3 m2), w tym 17 punktów świetlnych,
  • modernizacji przestrzeni publicznej przy centrum handlowym w centralnym miejscu wsi na długości 198 m (pow. 792 m2),
  • budowie placu zabaw w parku obok zabytkowej cerkwi, w ciągu planowanej trasy pieszo-rowerowej, pow. 3382 m2,
  • budowie placu zabaw na początku traktu spacerowego, obok centrum handlowego o pow. 1.627 m2,
  • instalacji monitoringu (4 kamery) na placach zabaw i utworzonych traktach turystycznych z przesyłem obrazu z kamery na stronę www (dodatkowy element promocyjny projektu poprzez jego wizualizacje w internecie),
  • wymianie części przestarzałego wodociągu azbestowego, długość 1.614,6 m, na odcinku, na którym wodociąg leży pod planowanymi do remontu chodnikami a bez wymiany, którego realizacja nowych nawierzchni traci sens ekonomiczny.

Łącznie powierzchnia odnowionych terenów wyniesie 31.280,8 m2, tj 3,12 ha, a długość zmodernizowanej infrastruktury komunalnej w rejonie objętym odnową 1,6 km.

Powyższy projekt odnoszący się do przestrzeni publicznej Gmina zamierza zrealizować w 2009r. po uzyskaniu dotacji prorozwojowej w ramach konkursu ogłoszonego przez Zarząd Województwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, Działanie 6.2. Rozwój obszarów wiejskich Schemat A Odnowa centrów wsi.

Produkty projektu w sposób nieodpłatny udostępnione zostaną wszystkim zainteresowanym użytkownikom (mieszkańcom gminy członkom wspólnoty samorządowej i przyjezdnym).

Dotacja prorozwojowa liczona jest proporcjonalnie do kosztów kwalifikowalnych zadania. Co do zasady podatek VAT jest kosztem niekwalifikwalnym. Podatek VAT może być kosztem kwalifikowalnym pod warunkiem, że nie może on być w żaden sposób odzyskany przez gminę.

Powyższe zadania, polegające na przebudowie nawierzchni dróg i chodników, wykonaniu oświetlenia ulicznego, przebudowie wodociągu, wykonaniu placów zabaw, ustawieniu elementów, promocji gminy są zadaniami własnymi gminy określonymi w ustawie z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z zapisami art. 7 ust. 1 ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy),
  • wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy),
  • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy),
  • zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy),
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy),
  • promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy).

Zadania wymienione w punktach 1-8 eksploatowane będą bezpośrednio przez gminę i udostępniane nieodpłatnie - produkty projektów nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zadanie 9 obejmujące wymianę części przestarzałego wodociągu azbestowego - jego produkty zostaną na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia przekazane do użytkowania i eksploatacji komunalnej osobie prawnej - wyspecjalizowanej spółce gminnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji Gmina nie posiada żadnej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gminę jako organ władzy publicznej wykonujący statutowe zadania nałożone w szczególności ustawą o samorządzie gminnym - nie uznaje się za podatnika. Status podatnika uzyskuje ona jedynie w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych i dlatego Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Dotyczy to czynności polegających wyłącznie na zarządzie gruntami i nieruchomościami dzierżawionymi na cele komercyjne obcych podmiotów prawnych i cele mieszkaniowe. Prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje Gminie również w zakresie zadań własnych świadczonych na rzecz społeczności lokalnej w sposób nieodpłatny określonych w ustawie o samorządzie gminnym. Należy do nich zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w tym potrzeb w zakresie udostępniania dobrej jakości dróg, traktów pieszych, oświetlenia ulicznego placów, dróg i mostów, ogólnodostępnych placów zabaw dla dzieci, promocji gminy. Do zadań nieodpłatnych należą między innymi te dotyczące gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, edukacji publicznej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę (w zakresie inwestycji), kanalizacji (w zakresie inwestycji), usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, promocji gminy, szeroko pojętej bazy materialnej kultury, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Gmina X, po zrealizowaniu ww. projektu, nie będzie mogła odliczyć podatku VAT, bowiem zakup towarów i usług w ramach realizowanego projektu nie jest związany bezpośrednio z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm., ost. zm. Dz. U. z 2008r. Nr 209, poz. 1320), lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem, w brzmieniu obowiązującym od 1 grudnia 2008r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy),
  • wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy),
  • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy),
  • zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy),
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy),
  • promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina zamierza zrealizować w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, Działanie 6.2. Rozwój obszarów wiejskich Schemat A Odnowa centrów wsi projekt inwestycyjny projekt inwestycyjny pn. „Kompleksowe zagospodarowanie przestrzeni publicznej w centrum wsi Z w Gminie X zgodnie z funkcją turystyczno – uzdrowiskową”.

W ramach realizacji projektu zostaną przeprowadzone zadania, polegające na przebudowie nawierzchni dróg i chodników, wykonaniu oświetlenia ulicznego, przebudowie wodociągu, wykonaniu placów zabaw, ustawieniu elementów, promocji gminy. Zadania te są zadaniami własnymi gminy określonymi w ustawie z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym.

Produkty projektu w sposób nieodpłatny udostępnione zostaną wszystkim zainteresowanym użytkownikom (mieszkańcom gminy członkom wspólnoty samorządowej i przyjezdnym).

Część zadań będzie eksploatowanych bezpośrednio przez gminę i zostaną udostępnione nieodpłatnie - nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Natomiast zadanie obejmujące wymianę części przestarzałego wodociągu azbestowego – po zrealizowaniu zostannie na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia przekazane do użytkowania i eksploatacji komunalnej osobie prawnej - wyspecjalizowanej spółce gminnej.

W świetle regulacji Kodeksu cywilnego (art. 710-719), przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. – art. 8 ust. 1 cyt. ustawy. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (udostępnienie na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia do użytkowania i eksploatacji) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych) brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując stwierdzić należy, że realizacja zadania pn. „Kompleksowe zagospodarowanie przestrzeni publicznej w centrum wsi Z w Gminie X zgodnie z funkcją turystyczno – uzdrowiskową”, związana jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W zakresie realizacji zadań publicznych Gmina jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 cyt. wyżej rozporządzenia. Natomiast nieodpłatne przekazanie majątku wytworzonego w ramach części projektu, polegającego na wymianie części przestarzałego wodociągu azbestowego, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy – nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania (na podstawie umowy użyczenia) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

Zatem w świetle powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, ze względu na fakt, iż nie zostanie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w cenie towarów i usług nabytych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu pn. „Kompleksowe zagospodarowanie przestrzeni publicznej w centrum wsi Z w Gminie X zgodnie z funkcją turystyczno - uzdrowiskową".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj