Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-887/12-4/AS
z 10 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 09.10.2012 r. (data wpływu 11.10.2012 r.) uzupełnione pismem – na druku ORD-IN z dnia 14.12.2012 r. (data wpływu 17.12.2012 r., data nadania w placówce pocztowej 14.12.2012 r.) na wezwanie z dnia 05.12.2011 r. Nr IPPB2/436-532/12-2/MZ, IPPB2/436-533/12-2/MZ, IPPB2/415-887/12-2/MG, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu nabycia udziału w mieszkaniu na podstawie umowy kupna - sprzedaży (pytanie Nr 1) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11.10.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu nabycia udziałów w mieszkaniu na podstawie umowy kupna – sprzedaży.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zamierza wspólnie z żoną nabyć mieszkanie od swojej babci. Wnioskodawca nabędzie 3/4 mieszkania, żona 1/4 (do majątku odrębnego - intercyza). Wartość rynkowa nieruchomości wynosi 400.000 zł, jednak babcia Wnioskodawcy jest zdecydowana sprzedać Wnioskodawcy i Jego żonie to mieszkanie za 190.000 zł, taka właśnie będzie cena sprzedaży w akcie notarialnym. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, jest on naliczany w wysokości 2% od wartości nieruchomości, tj. 8.000 zł w opisywanym przypadku. W związku z tym w akcie notarialnym zostanie zawarta informacja, że na potrzeby zapłaty ww. podatku określa się wartość nieruchomości na 400.000 zł - notariusz pobierze więc podatek w wysokości 8.000 zł.

Zarówno notariusz jak i doradca kredytowy zwrócili Wnioskodawcy uwagę na to, że jest to sprzedaż „nietypowa”, tzn. może wywołać podejrzenie, że 210.000 zł (różnica między wartością rynkową a ceną sprzedaży) jest de facto ukrytą darowizną. Zgodnie z ustawą o podatku od spadków i darowizn, żona Wnioskodawcy w odniesieniu do Jego babci należy do II grupy podatkowej i gdyby rozliczała się z darowizny, byłaby zobowiązana do zapłaty 1.644 zł 50 gr i 12 % od nadwyżki ponad 20.556 zł za przypadającą jej część. Wnioskodawca, jako zstępny, zgodnie z art. 4a ust. 1 ustawy byłby zwolniony z podatku, o ile zgłosiłby darowiznę właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego, chyba, że darowizna byłaby uczyniona za pomocą aktu notarialnego.

Jednak w omawianym przypadku nie ma mowy o darowiźnie, która zresztą w przypadku nieruchomości, zgodnie z art. 158 kodeksu cywilnego, wymaga aktu notarialnego by być ważną. Wnioskodawca wraz z żoną podpiszą notarialnie umowę kupna-sprzedaży nieruchomości i będzie to jedyny akt regulujący przeniesienie własności mieszkania za okazyjną, ale zaakceptowaną przez obie strony cenę.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 05.12.2012 r. Nr IPPB2/436-532/12-2/MZ, IPPB2/436-533/12-2/MZ, IPPB2/415-887/12-2/MG, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia złożonego wniosku poprzez:

  • Wskazanie, czy interpretacja ma dotyczyć przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, czy też przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn. Należy nadmienić, iż w części E.2 wniosku ORD-IN Wnioskodawca zaznaczył poz. 54 - podatek dochodowy od osób fizycznych, poz. 57 — podatek od czynności cywilnoprawnych, poz. 58 — podatek od spadków i darowizn. Natomiast opłata została dokonana w kwocie 40,00 zł, tj. w ilości odpowiadającej jednemu zdarzeniu przyszłemu, a nie trzem zdarzeniom przyszłym.

Ponadto, sprecyzowane we wniosku pytania nie mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej, ponieważ nie są to pytania podatkowe. W związku z powyższym:

  1. Jeżeli interpretacja ma dotyczyć przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wówczas należy:
    • uszczegółowić przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe mające być przedmiotem interpretacji w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    • ponownie sformułować pytanie podatkowe w zakresie przepisów prawa materialnego, tj. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przedstawić własne stanowisko w sprawie zaistniałego stanu faktycznego, które musi być powiązane z przedstawionym stanem faktycznym i zadanym pytaniem.
  2. Jeżeli interpretacja ma dotyczyć przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wówczas należy:
    • uszczegółowić przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe mające być przedmiotem interpretacji w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych,
    • ponownie sformułować pytanie/pytania podatkowe w zakresie przepisów prawa materialnego, tj. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz przedstawić własne stanowisko w sprawie zaistniałego stanu faktycznego, które musi być powiązane z przedstawionym stanem faktycznym i zadanym pytaniem/zadanymi pytaniami.
  3. Jeżeli interpretacja ma dotyczyć przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, to należy:
    • uszczegółowić przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe mające być przedmiotem interpretacji zakresie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn,
    • ponownie sformułować pytanie/pytania podatkowe w zakresie przepisów prawa materialnego, tj. ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz przedstawić własne stanowisko w sprawie zaistniałego stanu faktycznego, które musi być powiązane z przedstawionym stanem faktycznym i zadanym pytaniem/zadanymi pytaniami.
  4. Jeżeli interpretacja ma dotyczyć przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz ustawy o podatku od spadków i darowizn, wówczas należy dokonać dodatkowej opłaty od wniosku w kwocie 80 zł na rachunek bankowy Izby Skarbowej w Warszawie Nr 311010 1010 0166 4922 3100 0000 i doręczyć dowód uiszczenia opłaty do tut. organu.

- W terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wniosek uzupełniono w terminie pismem na druku ORD-IN z dnia z dnia 14.12.2012 r. (data wpływu 17.12.2012 r., data nadania w placówce pocztowej 14.12.2012 r.).


W uzupełnieniu wniosku, w części E.2 wniosku ORD-IN Wnioskodawca zaznaczył poz. 54 - podatek dochodowy od osób fizycznych czym wskazał, iż interpretacja przepisów prawa podatkowego ma być udzielona w tym podatku oraz wyjaśnił, że:


Zamierza wspólnie z żoną nabyć mieszkanie od swojej babci. Wnioskodawca nabędzie 75/100 udziałów w mieszkaniu, żona 25/100 udziałów, do majątku odrębnego - w trakcie obowiązywania notarialnej umowy o rozdzielności majątkowej. Wartość rynkowa nieruchomości wynosi 400.000 zł, jednak babcia Wnioskodawcy jest zdecydowana sprzedać im to mieszkanie za łączną kwotę 190.000 zł, taka właśnie będzie cena sprzedaży w akcie notarialnym. W akcie notarialnym zostanie zawarta informacja, że na potrzeby zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych określa się wartość nieruchomości na 400.000 zł - notariusz pobierze więc podatek w wysokości 8.000 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy w przedstawionej sytuacji różnica między wartością rynkową mieszkania a ceną sprzedaży będzie dla nabywców „świadczeniem w naturze”, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawy)?
  2. W przypadku, gdy różnica między wartością rynkową mieszkania a ceną sprzedaży będzie dla nabywców „świadczeniem w naturze”, czy przychód każdego z nabywców liczony na podstawie art. 11 ust. 2b ustawy będzie liczony jako różnica wartości rynkowej nabytego udziału w nieruchomości w odniesieniu do odpłatności, jaką każdy z nabywców poniesie za swój udział?
  3. W przypadku gdy różnica między wartością rynkową udziału Wnioskodawcy w mieszkaniu (75/100), a ceną, za którą ten udział nabędzie, będzie dla Wnioskodawcy „świadczeniem w naturze”, czy Wnioskodawca będzie objęty zwolnieniem przedmiotowym z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy?
  4. W przypadku gdy różnica między wartością rynkową udziału żony Wnioskodawcy (25/100), a ceną, za którą ten udział nabędzie, będzie dla niej „świadczeniem w naturze”, czy będzie objęta zwolnieniem przedmiotowym z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1. W ocenie Wnioskodawcy, różnica między wartością rynkową mieszkania a ceną sprzedaży nie jest dla nabywców „świadczeniem w naturze”. Strony umowy kupna-sprzedaży mogą dowolnie kształtować wartość transakcji, w tym przypadku kwota spełniająca oczekiwania zbywcy została ustalona na poziomie 190.000 zł. Jakkolwiek oszacowanie wartości rynkowej ma znaczenie dla wymiaru podatku od czynności cywilnoprawnych, to jednak nie powinno być traktowane jako minimum, poniżej którego powstaje dla nabywcy obowiązek zapłacenia podatku dochodowego. Czynniki obniżające cenę mogą być przecież różne, przy czym motywy zbywcy, który teoretycznie rezygnuje z większego zysku, nie powinny mieć znaczenia. Decydujące znaczenie powinna tu mieć cena, którą zbywca uzna za satysfakcjonującą.

Ad. 2. W przypadku gdy nabywcy nabywają udziały oddzielnie do swojego majątku osobistego, przychód z częściowo odpłatnego świadczenia w naturze dla każdego z nich, liczony na podstawie art. 11 ust. 2b ustawy, powinien być liczony jako różnica wartości rynkowej nabytego udziału w nieruchomości w odniesieniu do odpłatności, jaką dany nabywca poniósł za swój udział. I tak dla przykładu gdyby Wnioskodawca nabył 75/100 nieruchomości za 90.000 zł, a żona Wnioskodawcy 25% nieruchomości za 100.000 zł, to przychód Wnioskodawcy wyniósłby 210.000 zł, a przychód żony 0 zł.


Ad. 3. Jako zstępny, Wnioskodawca byłby objęty zwolnieniem przedmiotowym z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy.


Ad. 4. Jako małżonka zstępnego, żona Wnioskodawcy byłaby objęta zwolnieniem przedmiotowym z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego w części dotyczącej pytania Nr 1 uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu jest odpłatne zbycie - z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że źródłem przychodu podatnika jest m.in. odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie lub wybudowanie.

Zgodnie z zasadą wynikającą z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie natomiast do treści art. 19 ust. 4 ww. ustawy, jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega, co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający.

Ze zdarzenia przyszłego opisanego w przedmiotowym wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza wspólnie z żoną nabyć mieszkanie od swojej babci. Wnioskodawca nabędzie 75/100 udziałów w mieszkaniu, żona 25/100 udziałów, do majątku odrębnego - w trakcie obowiązywania notarialnej umowy o rozdzielności majątkowej. Wartość rynkowa nieruchomości wynosi 400.000 zł, jednak babcia Wnioskodawcy jest zdecydowana sprzedać im to mieszkanie za łączną kwotę 190.000 zł, taka właśnie będzie cena sprzedaży w akcie notarialnym.

Odnosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, iż skutki podatkowe a tym samym obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu sprzedaży nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości spoczywa na sprzedającym. Podatek dochodowy z tytułu sprzedaży nieruchomości płaci sprzedający. Oznacza to, że planowane nabycie przez Wnioskodawcę przedmiotowego udziału w mieszkaniu nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy jako nabywcy konieczności zapłaty podatku dochodowego od różnicy pomiędzy wartością rynkową mieszkania a faktycznie zapłaconą ceną.

Ustawodawca przewiduje, że przychód ze sprzedaży nieruchomości co do zasady jest równy cenie określonej w stosownej umowie cywilnoprawnej. Niezależnie jednak od powyższego przepis art. 19 ww. ustawy regulujący ustalenie wysokości przychodu m.in. z odpłatnego zbycia nieruchomości upoważnia organy podatkowe do kontroli podanych w umowach cywilnoprawnych, w tym umowie sprzedaży, wyrażonej w tej umowie wartości nabycia danej nieruchomości bądź prawa majątkowego. Wskazany zatem przez ustawodawcę przepis art. 19 ustawy dotyczy możliwości ustalenia rzeczywistej wartości rzeczy lub praw w przypadku podejrzenia, że cena wyrażona w umowie jest zaniżona. Ustalenia rynkowej wartości nieruchomości a w konsekwencji również przychodu organ podatkowy dokonuje na podstawie przeprowadzonego przy udziale stron przedmiotowej umowy postępowania. W sytuacji zatem gdy cena wyrażona w umowie bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości organ podatkowy określa przychód. Przychód ten określony zostaje jednak po stronie sprzedającego, gdyż to u niego powstaje obowiązek w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu sprzedaży udziału w nieruchomości. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym w umowie sprzedaży cena sprzedaży udziału w mieszkaniu będzie niższa od wartości rynkowej. Jeżeli zawarta w ten sposób pomiędzy Wnioskodawcą a sprzedającą umowa sprzedaży udziału w mieszkaniu wzbudzi wątpliwość organu podatkowego, to taka umowa może zostać poddana weryfikacji w toku przeprowadzonego przy udziale stron przedmiotowej umowy przez organ podatkowy postępowania. W przypadku zatem gdyby jednak organ podatkowy uznał, że cena zawarta w umowie bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości (mieszkania), to dla Wnioskodawcy jako nabywcy udziału w przedmiotowym mieszkaniu nie będzie to skutkowało obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego.

Dodatkowo wyjaśnić należy, że w przedstawionym przez Wnioskodawcę we wniosku zdarzeniu przyszłym nie ma w ogóle zastosowania regulacja prawna wynikająca z art. 11 ust. 2b ww. ustawy. Przepis ten stanowi, że jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne to przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 1 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika. Wyjaśnić należy, że przepis art. 11 ust. 2b stanowi integralną część przepisu art. 11. Przepis art. 11 zawiera ogólną definicję przychodu, którą należy stosować w przypadkach, gdy przepisy szczególne nie regulują tej kwestii odmiennie, w szczególności nie przewidują odrębnego sposobu określania momentu uzyskania przychodu lub jego wysokości (co wynika bezpośrednio z zastrzeżenia zawartego w tym przepisie). Oznacza to, że jeżeli przepis szczególny (w tym art. 19 ww. ustawy) inaczej zastrzega rozumienie pojęcia konkretnego przychodu z danego źródła, definicja ta nie ma w ogóle zastosowania. Ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w przepisie art. 10 ust. 1 pkt 8 wprost wskazuje na źródło przychodu, którym niewątpliwie jest przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości a w art. 19 określa sposób ustalenia tego przychodu, co tym samym wyklucza zastosowanie przepisu art. 11, a tym bardziej przepisu art. 11 ust. 2b ww. ustawy.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, iż planowane nabycie przez Wnioskodawcę udziału w mieszkaniu należącym do babci Wnioskodawcy nie zrodzi po stronie Wnioskodawcy jako nabywcy przedmiotowego udziału w mieszkaniu obowiązku zapłaty podatku dochodowego. W przypadku gdyby jednak organ podatkowy w toku kontroli uznał, że cena nabycia przedmiotowego mieszkania zawarta w umowie sprzedaży jest zaniżona, a tym samym nie uwzględniłby przyczyn uzasadniających podanie w umowie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej mieszkania, to organ ten określi wartość rynkową nieruchomości, co w konsekwencji oznacza, że po stronie właściciela mieszkania jako zbywcy a nie Wnioskodawcy jako nabywcy powstanie obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w pełnej wysokości.

Ze względu na fakt, iż tutejszy organ uznał stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 1 za prawidłowe, pytania oznaczone we wniosku Nr 2 i Nr 3 stały się bezprzedmiotowe.


Natomiast w kwestii pytania Nr 4 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Dodatkowo należy także wskazać, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – wydana na podstawie złożonego wniosku interpretacja jest wiążąca dla Pana, jako występującego z wnioskiem. Jeżeli natomiast Pana żona, jest zainteresowany otrzymaniem interpretacji indywidualnej, może wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w swojej, indywidualnej sprawie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj