Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-930/08/WRz
z 12 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-930/08/WRz
Data
2009.02.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy


Słowa kluczowe
ryczałt ewidencjonowany
stawki ryczałtu


Istota interpretacji
Jaką stawkę ryczałtu zastosować do przychodów uzyskanych ze świadczenia usług w zakresie opracowywania projektów dokumentacji?



Wniosek ORD-IN 681 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko P. W., przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 24 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem przychodów z tytułu:

  • robót budowlano-montażowych,
  • usług naprawy sterownika,
  • wykonywania dokumentacji projektowej
  • jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem przychodów z tytułu:

  • robót budowlano-montażowych,
  • usługi naprawy sterownika,
  • wykonywania dokumentacji projektowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od 1 listopada 2000 r. prowadzi działalność gospodarczą, w zakresie:

  • robót budowlano-montażowych, w skład których wchodzi montaż dźwigów osobowych i towarowych; częściowy montaż dźwigów; oraz obróbka budowlana elementów elewacji, szybu dźwigowego,
  • naprawa sterownika,
  • dokumentacja projektowa, wykonywanie dokumentacji.

PKD działalności – 45.31.C instalowanie dźwigów osobowych i towarowych i ruchomych schodów.

W latach 2000 - 2002 całość usług wykonywanych w granicach prowadzonej działalności opłacał podatkiem według stawki 8,5%. Po zmianie w 2003 r. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 20 listopada 1998 r. (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) projektowanie dokumentacji zgod-nie z art. 12 ww. ustawy podlegało opodatkowaniu według stawki ryczałtu 17%, nato-miast pozostałe roboty budowlano-montażowe, częściowy montaż dźwigów oraz naprawy sterownika opodatkował stawką ryczałtu 8,5%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy roboty budowlano-montażowe polegające na montażu dźwigów, częściowym montażu dźwigów należy zakwalifikować do usług budowlanych w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodo-wym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i czy w związku z powyższym usługi te mogą być opodatkowane wg stawki 5,5%...
  2. Czy usługi polegające na naprawie sterownika oraz wykonywaniu dokumentacji pro-jektowej należy zakwalifikować do przychodów ze świadczenia usług w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku do-chodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i czy w związ-ku z powyższym usługi te mogą być opodatkowane według stawki 8,5%...

Zdaniem wnioskodawcy, świadczone usługi, polegające na robotach budowlano-montażowych, w tym: montaż dźwigów osobowych i towarowych oraz częściowy montaż dźwigów na obiekcie budowlanym należy zakwalifikować zgodnie z art. 12 ust 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektó-rych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) do robót budowlanych opodatkowanych stawką 5,5%.

Ponieważ zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414) pod pojęciem „roboty budowlane" należy rozumieć budowlę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budow-lanego.

Zgodnie z PKWiU roboty związane z instalowaniem dźwigów i ruchomych schodów (45.31.30-00.10) podlegają pod dział 45 - roboty budowlane.

Zgodnie z PKWiU 2008 roboty budowlane związane z instalowaniem dźwigów podlegają pod sekcję F, dział 43 roboty budowlane specjalistyczne; 43.29.19 roboty budowlane instalacyjne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W związku z powyższym roboty budowlane polegające na montażu oraz częścio-wym montażu dźwigów osobowych i towarowych będą opodatkowane 5,5% stawką po-datku zryczałtowanego.

Natomiast usługi polegające na naprawie sterownika oraz wykonywaniu dokumen-tacji projektowej należy zakwalifikować do przychodów ze świadczenia usług w rozumie-niu art. 12 ust. 1 pkt 3b) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przychodów z działalności usługowej opodatkowanej stawką 8,5%.

Zgodnie z PKWiU wykonywanie dokumentacji projektowej podlegało pod Dział 74 - 74.20.37 - usługi inżynierskie pozostałe; wg PKWiU 2008 odpowiednikiem jest Dział 71 - usługi architektoniczne i inżynierskie; usługi w zakresie badań i analiz technicznych; 71.12.19 - Usługi projektowania technicznego pozostałych przedsięwzięć. Żaden z po-wyższych nr PKWiU nie jest wymieniony w art. 12 ust. 1 pkt 2 dotyczącym 17% stawki od przychodów ze świadczenia usług wymienionych w przedmiotowym punkcie, wobec czego należy zakwalifikować świadczenie przedmiotowych usług zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektó-rych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego należy zastosować stawkę ryczałtu 8,5%.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) - ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) - ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizo-wany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od braku przesłanek określonych w art. 8 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r.

Jak wynika z art. 8 ust.1 pkt 3 lit. e) tej ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Powyższy przepis wprowadzony został przez art. 1 pkt 5 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 202, poz. 1958) z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2004 r. Ustawa ta wprowadziła również załącznik obejmujący wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. W poz. 15 tego załącznika wymienione zostały usługi architektoniczne i inżynierskie (PKWiU symbol 74.2), w poz. 16. Usługi w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU symbol 74.3) a w poz. 29 usługi pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyjątkiem usług opieki doraźnej i robienia zakupów (symbol PKWiU 93.05.).

Należy zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług a nie symbolu PKD zamieszczonego we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88 poz. 439 ze zm.), z zastrzeżeniem zawar-tym w pkt 2 – definiującym działalność gastronomiczną i pkt 3 definiującym działalność usługową w zakresie handlu.

Przy czym powołane powyżej przepisy na mocy § 2 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) stosuje się do dnia 31 grudnia 2008 roku do celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatkiem dochodo-wym od osób fizycznych oraz zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej.

Należy dodać, iż rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U Nr 207 poz. 1293) sto-sowanie ww. przepisów przedłużono do 31 grudnia 2009 r.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie z art. 12. ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 8,5 %; przychodów między innymi z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy, (art. 12 ust.1 pkt 3 lit. b tej ustawy),
  • 5,5%; przychodów między innymi z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton, (art. 12 ust.1 pkt 4 lit. a tej ustawy),

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym zakwalifikowanie usług wykonywania dokumentacji projektowej do usług inżynierskich pozostałych (PKWiU symbol 74.20.37) lub do usług w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU symbol 74.3), wyłącza wnioskodawcę z możliwości opodatkowania uzyskanych przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Dlatego też stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj