Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1770/08-2/JL
z 9 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1770/08-2/JL
Data
2008.12.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
grunty rolne
Skarb Państwa
sprzedaż gruntów


Istota interpretacji
Sprzedaż przez wnioskodawcę (podatnika VAT) nieruchomości gruntowej, przeznaczonej pod zabudowę podlega ustawie o podatku od towarów i usług oraz nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, lecz stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, dostawa przedmiotowej nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podatku w wysokości 22%.



Wniosek ORD-IN 441 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17.09.2008 r. (data wpływu 24.09.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży gruntów rolnych na rzecz Skarbu Państwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.09.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży gruntów rolnych na rzecz Skarbu Państwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni (wraz z mężem) jest współwłaścicielem gospodarstwa rolnego o pow. 3,43 ha położonego w miejscowości C Gm. N. W dniu 31.05.2000 r. wnioskodawczyni zakupiła działki stanowiące grunt rolny o nr 814/, 814/, 814/, 814/. Ponadto w dniu 3 lutego 2004 r. wnioskodawczyni dokupiła działkę rolną o nr 814/.

Z tytułu sprzedaży produkcji rolnej i hodowlanej wnioskodawczyni jest rolnikiem ryczałtowym, podlega ubezpieczeniu w KRUS od 5 stycznia 1999 r., gdyż wcześniej grunty rolne były dzierżawione.

Omawiane grunty rolne są położone przy drodze wojewódzkiej. Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego gminy przedmiotowe działki rolne leżą w terenie przewidzianym na przebieg drogi krajowej ekspresowej KDE wraz z drogami serwisowymi i pasem zieleni izolacyjnej ZIP oraz w terenie przemysłu składów i baz P. W związku z tym Generalny Dyrektor Dróg Publicznych i Autostrad, który działa w imieniu Skarbu Państwa wystąpił do wnioskodawcy z propozycją zakupu wskazanych działek rolnych pod realizację zadania inwestycyjnego wynikającego z powyższego planu. Przedmiotem nabycia mają być działki o numerze 814/50, 814/48, 814/46 i 814/44, które wydzielono odpowiednio z działek nabytych w dniu 31.05.2000 r. oraz działka 814/42 wydzielona z działki 814/17 nabytej w dniu 03.02.2004 roku.

Zbycie wymienionych działek ma nastąpić aktem notarialnym sprzedaży na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (dz. u. nr 80 poz. 721 z późn. zmianami) oraz na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (jednolity tekst dz. u. z 2004 roku nr 251 poz. 2603 z późn. zmianami) na rzecz Skarbu Państwa - Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych i Autostrad części nieruchomości pod budowę drogi krajowej nr s-19 tzn. na cel uzasadniający jej wywłaszczenie. Nabywca gruntów rolnych działający w imieniu Skarbu Państwa stoi na stanowisku, iż akt notarialny kupna-sprzedaży gruntu nie zmienia istoty prawnej celowościowej, a mianowicie że są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania z odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, a w związku z tym nie mają zastosowania do tej transakcji przepisy ustawy podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż gruntów rolnych na rzecz Skarbu Państwa na cele określone we wniosku nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług lub jest zwolniona z tego podatku...

Zdaniem wnioskodawcy, po szczegółowym przeanalizowaniu ustawy o podatku od towarów i usług, przepisy art. 2 ust. 6, art. 43 ust. 1 pkt 9 i art. 113 ust. 13 pkt 1 d oraz art. 5 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 1 nie potwierdzają, że odpłatne zbycie gruntów rolnych jest zwolnione z podatku od towarów i usług pomimo, że sprzedaż określonych we wniosku działek będzie czynnością jednorazową i wynikającą z konieczności sprzedaży na cele uzasadniające jej wywłaszczenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z przedstawionym przepisem, grunt spełnia definicje towaru w myśl ustawy, a jego sprzedaż będzie traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zauważyć, że ustawa w art. 43 ust. 1 pkt 9 posługuje się kryterium przeznaczenia terenu, a nie jego klasyfikacją gleboznawczą. Jednakże ustawodawca zwalniając od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę nie sprecyzował w ustawie, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przeznaczenie danego gruntu. O przeznaczeniu gruntu rozstrzyga bowiem odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego decyduje o kwalifikacji gruntu.

Zgodnie z treścią przepisu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717 ze zm.), ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem dostawy będzie nieruchomość gruntowa leżąca w terenie przewidzianym na przebieg drogi krajowej ekspresowej wraz z drogami serwisowymi i pasem zieleni izolacyjnej oraz w terenie przemysłu składów i baz.

Jednocześnie wnioskodawczyni zaznacza, iż z tytułu sprzedaży produkcji rolnej i hodowlanej jest rolnikiem ryczałtowym, podlega ubezpieczeniu w KRUS w Lublinie od 5 stycznia 1999 r., gdyż wcześniej grunty rolne były dzierżawione.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane powyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, należy stwierdzić, iż w wyniku sprzedaży produkcji rolnej i hodowlanej (wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy), wnioskodawcę należy uznać za podatnika podatku od towarów i usług.

Sprzedaż przez wnioskodawcę (podatnika VAT) nieruchomości gruntowej, przeznaczonej pod zabudowę podlega ustawie o podatku od towarów i usług oraz nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, lecz stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, dostawa przedmiotowej nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podatku w wysokości 22%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj