Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-984/08-2/IM
z 20 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-984/08-2/IM
Data
2009.02.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
koncesje
koszty bezpośrednie
koszty pośrednie
projekt
przyłącze
środek trwały
wartości niematerialne i prawne


Istota interpretacji
1) Czy wydatki za opracowanie wniosku o udzielenie koncesji na prace poszukiwawcze i badawcze dotyczące złoża kruszywa oraz opłata koncesyjna za rozpoznawanie złoża kruszywa jak również opłata z sporządzenie wniosku o koncesję oraz opłata za koncesję na wydobycie kruszywa winny być zaliczone jako koszt pośredni do rozliczenia w czasie obowiązywania koncesji, czy też w dacie poniesienia winny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów? Czy w przypadku wcześniejszego wygaśnięcia koncesji, z tą datą nie rozliczone koszty ww. winny być jednorazowo odniesione w koszty uzyskana przychodów?
2) Czy wydatki poniesione na dokumentację: geologiczną złoża, projekt zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarach gmin związanych z eksploatacją złoża kruszywa, projekt zagospodarowania złoża, raport oddziaływania na środowisko należy zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych jako prawa autorskie i amortyzować, czy też jako koszty pośrednie zaliczyć w dacie poniesienia do kosztów uzyskania przychodów, czy też rozliczać w czasie? Jeśli amortyzować to w którym miesiącu wprowadzić do ewidencji, a jeśli rozliczać w czasie to w jakim okresie i od kiedy?
3) Czy wydatki za projekt budowlany dotyczący przełożenia rowu melioracyjnego, wydatki związane z wyłączeniem lasów z produkcji leśnej, opłaty skarbowe oraz opłaty za wypisy z gruntów związane z ww. czynnościami stanowiące koszt pośredni należy zaliczyć w dacie poniesienia do kosztów uzyskania przychodów, czy rozliczać w czasie?
4) Czy wydatki związane z budową przyłącza energetycznego należy zaliczyć do środków trwałych czy jako koszty pośrednie uznać w dacie poniesienia za koszty uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 652 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2008 r. (data wpływu 28 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów:

  • jest prawidłowe w części dotyczącej wydatków za opracowanie wniosku o udzielenie koncesji na prace poszukiwawcze i badawcze dotyczące złoża kruszywa oraz opłaty koncesyjnej za rozpoznawanie złoża kruszywa jak również opłaty za sporządzenie wniosku o koncesję oraz opłaty za koncesję na wydobycie kruszywa,
  • jest nieprawidłowe w części dotyczącej wydatków poniesionych na dokumentację geologiczną złoża, projekt zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarach gmin związanych z eksploatacją złoża kruszywa, projekt zagospodarowania złoża, raport oddziaływania na środowisko,
  • jest prawidłowe w części dotyczącej wydatków za projekt budowlany dotyczący przełożenia rowu melioracyjnego, wydatków związanych z wyłączeniem lasów z produkcji leśnej, opłat skarbowych oraz opłat za wypisy z gruntów związane z ww. czynnościami,
  • jest prawidłowe w części dotyczącej wydatków związanych z budową przyłącza energetycznego.


UZASADNIENIE


W dniu 28 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest wspólnikiem Spółki Jawnej, która zajmuje się wydobyciem surowca - żwiru i piasku. Spółka prowadzi księgi handlowe. W związku z planowanym uruchomieniem kolejnego zakładu górniczego zajmującego się wydobyciem żwiru (na gruntach będących własnością Wnioskodawcy, nie stanowiących majątku Spółki - przed uruchomieniem zakładu grunty te zostaną wniesione do Spółki jako aport) ponoszone są przez Spółkę wydatki związane z otrzymaniem koncesji na wydobycie kruszywa naturalnego na ww. gruntach.

W dniu 20 lipca 2007 r. Spółka uzyskała koncesję na rozpoznawanie złoża kruszywa naturalnego na okres 24 miesięcy, tj. do dnia 20 lipca 2009 r. celem określenia zasobów złóż.

W związku z powyższym Spółka poniosła poniższe wydatki:

  1. za opracowanie wniosku o udzielenie koncesji na prace poszukiwawcze i badawcze dotyczące złoża,
  2. opłatę koncesyjną z tytułu rozpoznawania złoża kruszywa,
  3. za usługi geodezyjno-kartograficzne (opracowanie mapy sytuacyjno-wysokościowej do projektowanego złoża, wytyczenie położenia otworów geologicznych),
  4. wynagrodzenia z tytułu umów o dzieło - wykonanie wierceń geologicznych w celu ustalenia złóż,
  5. za badania laboratoryjne kruszywa naturalnego,
  6. za opracowanie dodatku nr 1 do dokumentacji geologicznej złoża kruszywa naturalnego,
  7. za opracowanie dokumentacji geologicznej złoża kruszywa naturalnego.


Wraz z ukończeniem czynności związanych z rozpoznawaniem złoża kruszywa w dniu 12 lutego 2008 r. wydana została decyzja przez Marszałka Województwa o wygaśnięciu koncesji na rozpoznawanie złoża kruszywa.

Po rozpoznaniu i udokumentowaniu złoża jednostka poniosła kolejne wydatki konieczne do uzyskania koncesji na eksploatację złoża tj.:

  1. wykonanie projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarach gmin związanych z eksploatacją złoża kruszywa,
  2. wykonanie projektu zagospodarowania złoża,
  3. wykonanie raportu oddziaływania na środowisko,
  4. opłaty za wypisy z rejestru gruntów związane z ww. dokumentacją.


Wydatki, które zostaną jeszcze poniesione przez Spółkę przed wydaniem koncesji to:

  1. opracowanie wniosku o wydanie koncesji,
  2. opłata skarbowa za wydanie koncesji,
  3. opłata za działalność objętą koncesją.


Planowany, wnioskowany przez Spółkę termin obowiązywania koncesji, zostanie określony na podstawie wielkości złoża i szacunkowo określonego wydobycia w poszczególnych latach. Równocześnie z czynnościami związanymi z uzyskaniem koncesji Spółka poniosła kolejne wydatki związane z przedmiotową inwestycją:

  • w celu przygotowania części gruntów objętych wnioskiem koncesyjnym pod budowę zakładu górniczego:
       a) wydatki za projekt budowlany dotyczący przełożenia rowu melioracyjnego,
       b) wydatki związane z wyłączeniem lasów z produkcji leśnej,
       c) opłaty skarbowe oraz opłaty za wypisy z gruntów związane z wymienionymi w punkcie a) i b) czynnościami,
  • w celu budowy zakładu górniczego:
       a) wydatki związane z budową przyłącza energetycznego,
       b) opłaty za wypisy z rejestru gruntów związane z powyższą czynnością.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy wydatki za opracowanie wniosku o udzielenie koncesji na prace poszukiwawcze i badawcze dotyczące złoża kruszywa oraz opłata koncesyjna za rozpoznawanie złoża kruszywa jak również opłata za sporządzenie wniosku o koncesję oraz opłata za koncesję na wydobycie kruszywa winny być zaliczone jako koszt pośredni do rozliczenia w czasie obowiązywania koncesji, czy też w dacie poniesienia winny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów... Czy w przypadku wcześniejszego wygaśnięcia koncesji, z tą datą nie rozliczone koszty winny być jednorazowo odniesione w koszty uzyskania przychodów...
  2. Czy wydatki poniesione na dokumentację: geologiczną złoża, projekt zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarach gmin związanych z eksploatacją złoża kruszywa, projekt zagospodarowania złoża, raport oddziaływania na środowisko należy zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych jako prawa autorskie i amortyzować, czy też jako koszty pośrednie zaliczyć w dacie poniesienia do kosztów uzyskania przychodów, czy też rozliczać w czasie... Jeśli amortyzować to w którym miesiącu wprowadzić do ewidencji, a jeśli rozliczać w czasie to w jakim okresie i od kiedy...
  3. Czy wydatki za projekt budowlany dotyczący przełożenia rowu melioracyjnego, wydatki związane z wyłączeniem lasów z produkcji leśnej, opłaty skarbowe oraz opłaty za wypisy z gruntów związane z ww. czynnościami stanowiące koszt pośredni należy zaliczyć w dacie poniesienia do kosztów uzyskania przychodów, czy rozliczać w czasie...
  4. Czy wydatki związane z budową przyłącza energetycznego należy zaliczyć do środków trwałych, czy jako koszty pośrednie uznać w dacie poniesienia za koszty uzyskania przychodów...


Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie pytania 1 wydatki związane z koncesją na rozpoznawanie złoża kruszywa oraz opłata koncesyjna winny być rozliczone proporcjonalnie w okresie na jaki została udzielona koncesja, a w miesiącu, w którym koncesja decyzją Marszałka Województwa wygasła, w całości spisane w koszty uzyskania przychodów. Wydatki związane z otrzymaniem koncesji na wydobycie kruszywa oraz opłata koncesyjna winny być w dacie poniesienia, jako koszty pośrednie, zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Nie jest bowiem możliwe powiązanie powyższych wydatków z przychodem konkretnego roku podatkowego, lecz jednocześnie jego poniesienie warunkuje uzyskanie przychodów w okresie wskazanym faktycznie w koncesji, który jest jednak określony szacunkowo i w efekcie uzależniony od wielu czynników, takich jak: faktycznej wielkości złoża, wielkości wydobycia, a przede wszystkim popytu rynku. Jednocześnie w czasie obowiązywania koncesji Spółka może wystąpić z wnioskiem o jej przedłużenie. Z uwagi na powyższe poniesiony wydatek warunkuje uzyskanie przychodów w bliżej nieokreślonej przyszłości. Zgodnie z art. 22 ust. 5c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącane w dacie ich poniesienia.

W zakresie pytania 2 wydatki poniesione na dokumentację niezbędną do otrzymania koncesji na wydobycie kruszywa należy zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych i wprowadzić do ewidencji w miesiącu, w którym rozpoczęto eksploatację nowego złoża kruszywa. Zgodnie z art. 22b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania m.in. autorskie i pokrewne prawa majątkowe o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Zgodnie zaś z art. 1 ust.1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażania.

W zakresie pytania 3 wydatki poniesione na przygotowanie części gruntów pod budowę zakładu górniczego winny być uznane za koszt uzyskania przychodów w dacie poniesienia. Nie jest bowiem możliwe powiązanie powyższych wydatków z przychodem konkretnego roku podatkowego, lecz jednocześnie jego poniesienie warunkuje uzyskanie przychodów w okresie wskazanym faktycznie w koncesji, który jest jednak określony szacunkowo i w efekcie uzależniony od wielu czynników, takich jak: faktycznej wielkości złoża, wielkości wydobycia, a przede wszystkim popytu rynku. Z uwagi na powyższe poniesiony wydatek warunkuje uzyskanie przychodów w bliżej nieokreślonej przyszłości. Zgodnie z art. 22 ust. 5c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącane w dacie ich poniesienia.

W zakresie pytania 4 wydatki związane z budową przyłącza energetycznego, które po wybudowaniu zostanie własnością Spółki (nie przejdzie na własność Zakładu Energetycznego) i jednocześnie nie będzie stanowiło części składowej nieruchomości, nie można traktować jako środka trwałego. Zgodnie bowiem z art. 22a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania: budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością, maszyny, urządzenia, środki transportu i inne przedmioty o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi. Przyłącze energetyczne nie spełnia kryterium kompletności, warunkiem jego działania jest bowiem podłączenie do sieci energetycznej jako całości zakładu energetycznego. Z uwagi na powyższe koszty te winny być zaliczone w dacie poniesienia do kosztów uzyskania przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w części dotyczącej wydatków za opracowanie wniosku o udzielenie koncesji na prace poszukiwawcze i badawcze dotyczące złoża kruszywa oraz opłaty koncesyjnej za rozpoznawanie złoża kruszywa jak również opłaty za sporządzenie wniosku o koncesję oraz opłaty za koncesję na wydobycie kruszywa,
  • nieprawidłowe w części dotyczącej wydatków poniesionych na dokumentację geologiczną złoża, projekt zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarach gmin związanych z eksploatacją złoża kruszywa, projekt zagospodarowania złoża, raport oddziaływania na środowisko,
  • prawidłowe w części dotyczącej wydatków za projekt budowlany dotyczący przełożenia rowu melioracyjnego, wydatków związanych z wyłączeniem lasów z produkcji leśnej, opłat skarbowych oraz opłat za wypisy z gruntów związane z ww. czynnościami
  • prawidłowe w części dotyczącej wydatków związanych z budową przyłącza energetycznego.

Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Przez pojęcie „zachować" należy rozumieć „dochować coś w stanie niezmienionym, nienaruszonym, utrzymać”. Natomiast „zabezpieczyć” oznacza „uczynić bezpiecznym, niezagrożonym, dać ochronę”. Można więc przyjąć, że koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, które umożliwią dalsze funkcjonowanie źródła. Kosztami podatkowymi są zarówno koszty, które pozostają w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z przychodami podatkowymi, jak również koszty pośrednie, których powiązanie z konkretnym przychodem nie jest możliwe, jednak dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa poniesienie ich jest uzasadnione.

Kwalifikując zatem wydatek w koszty podatkowe trzeba stwierdzić, że winien on spełnić dwa warunki: wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu lub zabezpieczenia albo zachowania źródła przychodów oraz nie może to być wydatek wymieniony w zamkniętym katalogu negatywnym, ujętym w przepisie art. 23 ustawy. Należy zauważyć, iż kryterium zaliczenia wydatku do kosztów podatkowych jest uzależnione od celu poniesienia wydatku, a nie od wystąpienia efektu w postaci osiągnięcia przychodu. Określony wydatek może bowiem zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów również wówczas, gdy nie przyniósł spodziewanego przychodu, ale został poniesiony w takim celu.

W przypadku podatników prowadzących ewidencję księgową w formie ksiąg rachunkowych zastosowanie znajdą przepisy art. 22 ust. 5-5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tych regulacji koszty uzyskania przychodów dzielą się na koszty bezpośrednio oraz pośrednio związane z uzyskanym przychodem.

Treść art. 22 ust. 5 ww. ustawy stanowi, że u podatników prowadzących księgi rachunkowe koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 5a i 5b.


Mając na względzie powołany przepis, stwierdzić należy, iż w kosztach uzyskania przychodów konkretnego roku podatkowego można uwzględnić:

  • koszty uzyskania przychodów poniesione w tym roku podatkowym, dotyczące przychodów osiągniętych w tym samym roku podatkowym,
  • koszty uzyskania przychodów poniesione w latach poprzedzających dany rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów osiągniętych w tym właśnie roku podatkowym,
  • określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania przychodów, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów osiągniętych w tym roku podatkowym,
  • koszty poniesione w tym roku podatkowym, nie mające bezpośredniego związku z przychodami tego roku podatkowego – koszty pośrednie.


Koncesja jest aktem administracyjnym wydawanym przez organ koncesyjny. Akt ten upoważnia koncesjonariusza do prowadzenia ściśle określonej działalności gospodarczej. Koncesjonowanie wprowadza się w przypadku działalności, które mają szczególne znaczenie ze względu na bezpieczeństwo państwa lub obywateli albo inny ważny interes publiczny. Rodzaje działalności koncesjonowanej zostały wymienione enumeratywnie w rozdziale 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2007 r., Nr 155, poz. 1095 ze zm.), która reguluje podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zadania organów administracji publicznej w tym zakresie. Zgodnie z art. 46 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy uzyskania koncesji wymaga wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie poszukiwania lub rozpoznawania złóż kopalin, wydobywania kopalin ze złóż, bezzbiornikowego magazynowania substancji oraz składowania odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych. Art. 47 ust. 1 pkt 3 stanowi natomiast, iż koncesji udziela się na czas oznaczony, nie krótszy niż 5 lat i nie dłuższy niż 50 lat, chyba że przedsiębiorca wnioskuje o udzielenie koncesji na czas krótszy.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Spółka Jawna, która zajmuje się wydobyciem surowca – żwiru i piasku w dniu 20 lipca 2007 r. uzyskała koncesję na rozpoznawanie złoża kruszywa naturalnego na okres 24 miesięcy, tj. do dnia 20 lipca 2009 r. celem określenia zasobów złóż. Ponadto, po rozpoznaniu i udokumentowaniu złoża oraz sporządzeniu planu zagospodarowania przestrzennego na obszarach gmin związanych z eksploatacją złoża Jednostka ma zamiar ubiegać się o koncesję na eksploatacje złoża, co uzależnione jest od rozpoznanej wielkości tego złoża.

Stwierdzić należy zatem, iż poniesione przez Spółkę wydatki na ww. koncesje nie mogą być powiązane z przychodami konkretnego roku podatkowego, lecz warunkują przychody Jednostki w okresie korzystania z koncesji. Opłaty te zaliczyć należy więc, jak wskazuje Wnioskodawca do kosztów pośrednich, o których mowa w art. 22 ust. 5c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a ponieważ dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, powinny być odnoszone w ciężar kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, na jaki udzielono koncesję. Mając jednocześnie na uwadze przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest równocześnie podstaw do zaliczenia opłat za koncesje do wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. W art. 22b tej ustawy znajduje się bowiem zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych, w którym brak jest jednak koncesji.

Wnioskodawca informuje również, iż przedmiotowa inwestycja dotycząca eksploatacji kruszywa naturalnego związana była z koniecznością poniesienia wydatków: w celu przygotowania części gruntów objętych wnioskiem koncesyjnym pod budowę zakładu górniczego, tj. wydatki za projekt budowlany dotyczący przełożenia rowu melioracyjnego, wydatki związane z wyłączeniem lasów z produkcji leśnej, opłaty skarbowe oraz opłaty za wypisy z gruntów oraz w celu budowy zakładu górniczego, tj. wydatki związane z budową przyłącza energetycznego, opłaty za wypisy z rejestru gruntów związane z powyższą czynnością.

Wskazać należy więc, iż nie jest możliwe powiązanie takich wydatków z konkretnymi przysporzeniami. Koszty te warunkują jednak uzyskanie przychodów Spółki dotyczących działalności koncesjonowanej. Zatem wydatki te zaliczyć należy, do kosztów pośrednich, o których mowa w art. 22 ust. 5c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które powinny być potrącane w dacie ich poniesienia.

Jednocześnie, ciężar prawidłowego udokumentowania wydatku, jak i wykazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a uzyskaniem przychodu spoczywa na podatniku. Podatnik bowiem musi wykazać, że poniósł koszt celowy i zasadny z punktu widzenia prowadzonej przez siebie działalności.

Reasumując, wydatki za opracowanie wniosku o udzielenie koncesji na prace poszukiwawcze i badawcze dotyczące złoża kruszywa oraz opłata koncesyjna za rozpoznawanie złoża kruszywa jak również opłata za sporządzenie wniosku o koncesję oraz opłata za koncesję na wydobycie kruszywa, winny być zaliczone do kosztów pośrednich i rozliczane w czasie obowiązywania koncesji, a w przypadku wcześniejszego wygaśnięcia koncesji, nie rozliczone koszty powinny być jednorazowo odniesione w koszty uzyskania przychodów.

Wydatki poniesione na dokumentację geologiczną złoża, projekt zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarach gmin związanych z eksploatacją złoża kruszywa, projekt zagospodarowania złoża, raport oddziaływania na środowisko, należy zaliczyć do kosztów pośrednich i rozliczać w czasie, nieprawidłowe jest zatem zaliczenie ich do wartości niematerialnych i prawnych.

Wydatki za projekt budowlany dotyczący przełożenia rowu melioracyjnego, wydatki związane z wyłączeniem lasów z produkcji leśnej, opłaty skarbowe oraz opłaty za wypisy z gruntów stanowią koszt pośredni i należy zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów w dacie poniesienia.


Wydatki związane z budową przyłącza energetycznego należy zaliczyć do kosztów pośrednich i uznać za koszty uzyskania przychodów w dacie poniesienia.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Jednocześnie mając na uwadze, iż wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczył stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla poszczególnych wspólników Spółki. Uregulowania tej ustawy dotyczą bowiem podatników, którymi są osoby fizyczne. Wniosek natomiast złożyła spółka (jawna), która w świetle zawartych w niej przepisów nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, podatnikami zaś są poszczególni wspólnicy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj