Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1090/08-2/AK
z 21 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1090/08-2/AK
Data
2008.08.21


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
obrót
podstawa opodatkowania
projekt


Istota interpretacji
Należy uznać, iż środki finansowe przeznaczone na realizację projektu nie mają bezpośredniego wpływu na cenę, tym samym nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, a więc nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 406 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu P…, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2008r. (data wpływu 10 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przyznanych środków finansowych na realizację przedsięwzięcia p.n. „… Program F.. - Polska …” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przyznanych środków finansowych na realizację przedsięwzięcia p.n. „Narodowy Program F… - Polska 2020”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Decyzją Nr 1/… Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Instytutowi zostały przyznane środki finansowe na realizację przedsięwzięcia p.n. „… Program F.. - Polska …”. Szczegółowe warunki wykonania, wykorzystania i rozliczenia środków określiła umowa zawarta pomiędzy Ministerstwem a Instytutem P… jako wykonawcą. Wykonawca został wybrany w drodze konkursu ogłoszonego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie § 82 rozporządzenia Ministra Nauki i Informatyzacji z dnia 4 sierpnia 2005r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę (Dz. U. Nr 161. poz. 1359) oraz na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 października 2004r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2380 z późniejszymi zmianami,).

Ministerstwo w drodze umowy zleciło Instytutowi realizację zadania publicznego polegającego na zastosowaniu metody „f...”, mającej na celu wskazanie przyszłych potrzeb, szans i zagrożeń związanych z rozwojem społecznym i gospodarczym oraz zaplanowanie odpowiednich działań z dziedziny nauki i techniki. Środki przyznanej dotacji w całości pokrywają koszty realizacji Projektu.

Przedmiotem umowy jest:

  1. Wykonanie Przedsięwzięcia dotyczącego realizacji … Programu F.... - Polska …
  2. Wykonanie ekspertyzy naukowej na podstawie przeprowadzonego Przedsięwzięcia, zwanej dalej „ekspertyzą”


Program F... „Polska …” obejmujący trzy pola badawcze:

  1. zrównoważony rozwój Polski,
  2. technologie informacyjne i telekomunikacyjne,
  3. bezpieczeństwo,


został uruchomiony przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, jako ważny element procesu racjonalnego przewidywania możliwych dróg rozwoju sfery badawczo-rozwojowej.

Celem … Programu F... jest:

  • określenie wizji rozwojowej Polski do …r.
  • określenie priorytetowych kierunków badań naukowych i prac rozwojowych, które w perspektywie wieloletniej wpływają na przyspieszenie tempa rozwoju społeczno-gospodarczego,
  • wykorzystanie wyników badań w praktyce oraz stworzenie dla nich preferencji w przydziale środków budżetowych,
  • przedstawienie znaczenia badań naukowych dla rozwoju gospodarki oraz możliwości ich absorpcji
  • dostosowanie polskiej polityki naukowej do wymogów Unii Europejskiej,
  • kształtowanie polityki naukowej i innowacyjnej w kierunku gospodarki opartej na wiedzy.


Rezultatem … Programu „F...” w Polsce powinno być:

  • ukierunkowanie rozwoju badań i technologii na dziedziny gwarantujące dynamiczny rozwój gospodarczy w perspektywie średnio i długoterminowej,
  • racjonalizacja nakładów realizowanych ze środków publicznych,
  • stworzenie dialogu debaty społecznej oraz kulturowej,
  • myślenie o przyszłości prowadzących do koordynacji wspólnych działań dla rozwoju gospodarki i poprawy jakości życia w kraju.


Zgodnie z § 8 tej Umowy własność ekspertyzy oraz prawa autorskie majątkowe do ekspertyzy przysługujące Wykonawcy przechodzą na Ministra z dniem podpisania ostatecznego protokołu odbioru pracy.

Ponadto Wykonawca (IP…) oświadczył, że Ministrowi przysługuje wyłączne prawo do dysponowania ekspertyzą w całości, jak również w dających się wyodrębnić częściach oraz wyłączne prawo zezwalania na wykonywanie zależnych praw autorskich.

W umowie zawarto również, że środki finansowe będą przekazywane w transzach, a Wykonawca został zobowiązany do przekazywania Ministerstwu pisemnego sprawozdania merytorycznego i finansowego z rozliczenia kosztów na 30 dni przed terminem płatności kolejnej raty.

Postanowiono, że w przyznanej kwocie na realizację przedsięwzięcia zawarte jest wynagrodzenie za przeniesienie autorskich praw majątkowych.

Ekspertyza, która powstanie podczas realizacji procesu foresight, winna dostarczyć informacji o istniejących niszach rynkowych i możliwościach ich wykorzystania. W proces powyższy zostali zaangażowani naukowcy, przedsiębiorcy, przedstawiciele administracji publicznej, organizacji pozarządowych i społecznych oraz dziennikarze.

Wyniki prac będą wykorzystywane przez decydentów zaangażowanych w tworzenie a następnie realizację polityki naukowej, technicznej i innowacyjnej państwa.

Przepis art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót ze wskazanymi w tym przepisie zastrzeżeniami. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczonych towarów lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Powyższa regulacja wskazuje, że jakiekolwiek dofinansowanie otrzymane od innego podmiotu stanowiące dopłaty do ceny towaru lub usługi stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy lub świadczenia usług. Dofinansowanie to jednak musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towaru lub świadczeniem usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że za wykonanie zadania zleconego nie została ustalona cena stanowiąca wynagrodzenie dla Wykonawcy. Środki dotacji w 100% pokryją koszty wykonania projektu. Wykonana ekspertyza będzie służyła celom społecznym i publicznym m.in. organom władzy i administracji publicznej, którzy będą korzystać nieodpłatnie z w/w opracowania, nie ma więc charakteru komercyjnego.

Brak jest elementu bezpośredniego związku otrzymanej dotacji z ceną konkretnej, świadczonej usługi (ekspertyzy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w kontekście przedstawionej sprawy otrzymana dotacja na realizację projektu stanowi dofinansowanie do ceny ekspertyzy, a tym samym jest obrotem, o którym mowa w art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług podlegającym opodatkowaniu...

Zdaniem Wnioskodawcy, brzmienie art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. daje podstawy do stwierdzenia, że otrzymana dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ brak jest elementu bezpośredniego związku dotacji (dopłaty) z ceną świadczonej usługi (ekspertyzy). Środki otrzymane na realizacje projektu pokrywają w całości koszty jego realizacji, nie stanowią dopłaty do ceny usługi. Wobec powyższego nie istnieje cena i nie występuje również obrót (podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Według art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Natomiast art. 29 ust. 2 cyt. ustawy stanowi, iż w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Z powyższych uregulowań wynika zatem, iż podlegający opodatkowaniu obrót (rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego, gdzie kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy), zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towaru dostarczanego lub usług świadczonych przez podatnika.

Otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane.

Dokonana analiza wskazuje, iż jeśli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 cyt. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli więc podatnik otrzyma dotację, która ma bezpośredni związek z konkretną dostawą lub usługą i która ma wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług to dotacja taka stanowi obok ceny jednoznacznie uzupełniający ją element podstawy opodatkowania. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Skutkuje to m.in. tym, że dotacje opodatkowane są według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Jeżeli jednak podatnik otrzyma dotację, subwencję lub dopłatę o podobnym charakterze na np. tzw. koszty ogólne działalności podatnika, wpływ takiej dotacji na cenę towaru lub usługi o ile zostanie stwierdzony, będzie wyłącznie pośredni. Taka dotacja, subwencja lub dopłata nie jest związana z konkretną dostawą lub usługą i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. A zatem dotacje podmiotowe lub dotacje przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, które nie są uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie zwiększają podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla ustalenia czy dana dotacja, subwencja lub dopłata podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług istotne są zasady określające sposób ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, na podstawie decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Nr 1/…, otrzymał środki finansowe na realizację przedsięwzięcia p.n. „… Program F...- Polska …”. Szczegółowe warunki wykonania, wykorzystania i rozliczenia otrzymanych środków zostały zawarte w umowie zawartej pomiędzy Ministerstwem a Instytutem. Środki przyznanej dotacji w całości pokrywają koszty realizacji przedmiotowego projektu. Z umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Zleceniodawcą wynika, iż własność ekspertyzy (wykonanej w ramach przedmiotowego przedsięwzięcia) oraz prawa autorskie majątkowe do ekspertyzy przysługujące Wykonawcy – Instytutowi, przechodzą na Ministra z dniem podpisania ostatecznego protokołu odbioru pracy. Ponadto Ministrowi przysługuje wyłączne prawo do dysponowania ekspertyzą w całości, jak również w dających się wyodrębnić częściach oraz wyłączne prawo zezwalania na wykonywanie zależnych praw autorskich. Z przedmiotowej umowy, jak wskazał Wnioskodawca, wynika iż w przyznanej kwocie na realizację przedsięwzięcia zawarte jest wynagrodzenie za przeniesienie autorskich praw majątkowych. Ponadto, jak podkreślił Wnioskodawca, z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż za wykonanie zadania zleconego nie została ustalona cena stanowiąca wynagrodzenie dla Wykonawcy. Środki dotacji w 100% pokryją koszty wykonania projektu, a wykonana ekspertyza będzie służyła celom społecznym i publicznym m.in. organom władzy i administracji publicznej, którzy będą korzystać nieodpłatnie z w/w opracowania - nie ma więc charakteru komercyjnego. Brak jest elementu bezpośredniego związku otrzymanej dotacji z ceną konkretnej, świadczonej usługi (ekspertyzy).

Z uwagi zatem na wskazane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, tj. uregulowania art. 29 cyt. ustawy, w przedstawionym stanie faktycznym, należy uznać, iż środki finansowe przeznaczone na realizację przedsięwzięcia p.n. „… Program F... - Polska …”, nie mają bezpośredniego wpływu na cenę, tym samym nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, a więc nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj