Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1258/08/JP
z 14 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1258/08/JP
Data
2008.11.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
koszt kwalifikowany
odliczenia


Istota interpretacji
możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części przez Gminę



Wniosek ORD-IN 758 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miejskiej X - Urzędu Miasta X, przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2008r. (data wpływu 29 sierpnia 2008r.), uzupełnionym pismami z dnia 29 października 2008r., (data wpływu 4 listopada 2008r.) oraz z dnia 13 listopada 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „X dla niepełnosprawnego turysty"– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2008r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „X dla niepełnosprawnego turysty".

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 29 października 2008r. (data wpływu 4 listopada 2008r.) oraz z dnia 13 listopada 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 2009r. Gmina Miejska X poprzez Urząd Miasta X będący podatnikiem podatku VAT planuje realizację projektu pn. „X dla niepełnosprawnego turysty".

Beneficjentem powyższego projektu będzie Gmina Miejska X. Projekt ten realizowany będzie przez Urząd Miasta X oraz miejską instytucję kultury - X Biuro Festiwalowe. Ww. instytucja kultury, dla której organizatorem jest Miasto X uzyskuje przychody z własnej działalności oraz z dotacji podmiotowej z budżetu Miasta. Opracowany projekt polegać będzie na stworzeniu złożonego produktu turystycznego uwzględniającego analizę i diagnozę potrzeb turystów niepełnosprawnych poprzez analizę stanu dostępności tras turystycznych dla osób niepełnosprawnych ruchowo, niewidomych, słabo widzących i głuchoniemych oraz w starszym wieku a także opracowanie wyników przeprowadzonej analizy. Dodatkowym elementem będzie wykonanie makiet pozwalających osobom niewidzącym i niedowidzącym na wizualizację 13 wybranych zabytkowych obiektów.

W szczególności w zakres projektu wchodzić będą:

  1. Przystosowanie punktów informacji miejskiej dla osób niepełnosprawnych. Zostaną utworzone stanowiska komputerowe i biblioteczne. Punkty informacji miejskiej dla osób niepełnosprawnych znajdować będą się w dwóch miejscach: na ulicy oraz w budynku „Pawilonu W.", który jest dzierżawiony przez X Biuro Festiwalowe. Powyższa miejska instytucja kultury jest odrębnym podatnikiem podatku VAT, samodzielnie sporządzającym deklaracje podatkowe. Ponadto prowadzi ona działalność gospodarczą w postaci kafejki, bufetu, czyli występuje w tym podmiocie sprzedaż opodatkowana. Dostęp do utworzonych stanowisk komputerowych i bibliotecznych przez osoby niepełnosprawne zarówno „na ulicy" jak i również w budynku „Pawilonu W." będzie całkowicie nieodpłatny. W zakresie dostosowania punktu Sieci Informacji Miejskiej przy realizacji projektu „X dla niepełnosprawnego turysty" Urząd Miasta X planuje zawrzeć umowę z X Biurem Festiwalowym o współpracy w zakresie projektu. W budżecie X Biura Festiwalowego zostanie zabezpieczona stosowna kwota, która pokryje wszelkie koszty związane z adaptacją punktu informacji miejskiej. Powyższa kwota, którą w ramach umowy otrzyma X Biuro Festiwalowe od Urzędu Miasta X nie będzie stanowiła zysków dla X Biura Festiwalowego a jedynie pokrycie kosztów związanych z realizacją przedmiotu umowy.
  2. Wykonanie mapy X dla niewidomych i słabowidzących, wykonanie publikacji informacyjnych o X, wykonanie trasy turystycznej z makietami dla niewidomych i słabowidzących (wykonane elementy nie będą miały charakteru infrastruktury) oraz audyt stron internetowych. W tym przypadku na realizację powyższej części projektu będą zawierane umowy z wykonawcami wyłonionymi w drodze ustawy Prawo Zamówień Publicznych.

W ramach projektu przewidziane są zakupy inwestycyjne. Projekt nie ma charakteru komercyjnego. Wszystkie produkty powstałe w wyniku realizacji projektu będą udostępniane nieodpłatnie. W wyniku realizacji projektu nie powstaną żadne elementy infrastruktury, które mogłyby służyć w przyszłości prowadzeniu działalności związanej ze sprzedażą opodatkowaną.

Projekt ten będzie stanowił podstawę wniosku aplikacyjnego do M. Regionalnego Programu Operacyjnego (MRPO), Działanie 3.1 Rozwój infrastruktury turystycznej, Schemat C: Rozwój produktów i oferty turystycznej regionu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca dodał, iż projekt ten będzie realizowany w ramach zadań własnych Gminy zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) art. 7 ust. 1, pkt 10 oraz pkt 18 i dotyczyć będzie spraw z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz spraw z zakresu promocji Gminy Miejskiej X.

Wnioskodawca poinformował, że projekt pn. „X dla niepełnosprawnego turysty" nie ma charakteru komercyjnego a wszystkie produkty powstałe w wyniku realizacji projektu będą udostępniane nieodpłatnie (informacje będą udzielane nieodpłatnie, publikacje informatyczne o X będą udostępniane na miejscu nieodpłatnie bądź też nieodpłatnie wypożyczane). W wyniku realizacji projektu nie powstaną żadne elementy infrastruktury, które mogłyby służyć w przyszłości prowadzeniu działalności związanej ze sprzedażą opodatkowaną.

Wnioskodawca poinformował również, że projekt pn. „X dla niepełnosprawnego turysty" uległ modyfikacji i dotyczyć będzie tylko zadania opracowania tras turystycznych w X oraz przygotowania i wykonania specjalnej trasy z makietami dla niewidomych i słabo widzących. Wnioskodawca wycofał stanowisko w części dokonywania odliczeń przez miejską instytucję kultury o następującej treści: „Również miejska instytucja kultury, w budynku której umieszczone zostanie jedno stanowisko komputerowe i biblioteczne nie będzie mogła dokonywać żadnych odliczeń w podatku VAT gdyż nie będzie również w tej jednostce występowała żadna sprzedaż opodatkowana, związana z realizowanym projektem”. Wnioskodawca poinformował również, że jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT przez Gminę Miejską X – Urząd Miasta X.

Ponadto Wnioskodawca wycofał pytanie nr 2 zamieszczone w poz. 51 wniosku ORD-IN o treści: „Czy można uznać podatek VAT dotyczący projektu jako kwalifikowany, co umożliwia ubieganie się o zwrot części jego kosztów z dotacji przyznawanej w M. Regionalny Program Operacyjny...”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do planowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części przez Gminę...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie Miejskiej X – Urzędowi Miasta X nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zawartego w fakturach dotyczących wybudowania i wyposażenia stanowisk informacji turystycznej, gdyż zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Gminie Miejskiej X przysługuje przytoczone wcześniej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego wyłącznie w zakresie w jakim nabywane towary łub usługi wykorzystane są do wykonywania czynności związanych ze sprzedażą opodatkowaną.

Również w przypadku wykonania trasy turystycznej nie będzie możliwości dokonywania odliczeń podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących stworzenia makiet, publikacji informacyjnych oraz audytu stron internetowych gdyż wszystkie te elementy będą udostępniane turystom niepełnosprawnym całkowicie nieodpłatnie. W przypadku realizacji wyżej opisanego projektu nie będzie występowała żadna sprzedaż opodatkowana, czyli nie będzie możliwości dokonywania odliczeń z tytułu zakupu usług lub towarów.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że podatnikiem podatku VAT jest Urząd Miasta X (UMK) a nie Gmina Miejska X. UMK posiada nadany przez właściwy urząd skarbowy numer NIP. Natomiast Gmina Miejska X jest Beneficjentem, który ubiega się o powyższe środki.

Reasumując Gmina Miejska X nie będzie miała możliwości dokonania odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz sprawy z zakresu promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 10 i 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 cyt. ustawy, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy (miasta) nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy.

Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe miasta i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości miasta podmiotowość urzędu miasta. Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Miasta realizuje zadania własne Miasta i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań będzie realizował projekt pn. „X dla niepełnosprawnego turysty". Projekt ten polegać będzie na przystosowaniu punktów informacji miejskiej dla osób niepełnosprawnych, wykonaniu mapy X dla niewidomych i słabowidzących, wykonaniu publikacji informacyjnych o X, wykonaniu trasy turystycznej z makietami dla niewidomych i słabowidzących oraz przeprowadzeniu audytu stron internetowych.

Projekt „X dla niepełnosprawnego turysty" będzie miał na celu stworzenie złożonego produktu turystycznego uwzględniającego analizę i diagnozę potrzeb turystów niepełnosprawnych poprzez analizę stanu dostępności tras turystycznych dla osób niepełnosprawnych ruchowo, niewidomych, słabo widzących i głuchoniemych oraz w starszym wieku a także opracowanie wyników przeprowadzonej analizy. Projekt pozwoli również (poprzez wykonanie makiet) osobom niewidzącym i niedowidzącym na wizualizację 13 wybranych zabytkowych obiektów.

Projekt jest nieinwestycyjny i nie ma charakteru komercyjnego. Wszystkie produkty powstałe w wyniku realizacji projektu będą udostępniane nieodpłatnie. W wyniku realizacji projektu nie powstaną żadne elementy infrastruktury, które mogłyby służyć w przyszłości prowadzeniu działalności związanej ze sprzedażą opodatkowaną.

Projekt ten będzie stanowił podstawę wniosku aplikacyjnego do M. Regionalnego Programu Operacyjnego (MRPO), Działanie 3.1 Rozwój infrastruktury turystycznej, Schemat C: Rozwój produktów i oferty turystycznej regionu.

W oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, że nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Ponadto projekt nie będzie służył czynnościom opodatkowanym bowiem jak wskazał Wnioskodawca projekt jest nieinwestycyjny i nie ma charaktery komercyjnego a Wszystkie produkty powstałe w wyniku realizacji projektu będą udostępnione nieodpłatnie.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj