Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-642/08-3/IM
z 17 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-642/08-3/IM
Data
2008.11.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
likwidacja
podstawa opodatkowania
przekształcanie podmiotów
spółka kapitałowa
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
udział w zyskach osób prawnych


Istota interpretacji
Czy w wyniku likwidacji spółki z o.o. i wypłacenia jedynemu wspólnikowi kwoty nadwyżki polikwidacyjnej, stanowiącej tylko pozostałą po pokryciu kosztów likwidacji część kapitału zakładowego, który wspólnik ten wcześniej wpłacił do spółki – powstanie u tego wspólnika przychód do opodatkowania i czy zatem spółka ma pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od wypłacanej sumy, mniejszej niż koszt jej uzyskania (kwota opłaconego podniesienia kapitału)?



Wniosek ORD-IN 347 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. w likwidacji, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2008 r. (data wpływu 18 sierpnia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 22 sierpnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała 16 listopada 2000 r. i została zarejestrowana, mimo że nie pokryto wówczas kapitału zakładowego (w tej sprawie prowadzone jest postępowanie karne). Spółka nigdy nie podjęła działalności gospodarczej, nie wystawiła żadnej faktury lub rachunku. 24 kwietnia 2008 r. jedyny wspólnik tej spółki postanowił postawić ją w stan likwidacji. Jednocześnie wspólnik ten podniósł kapitał spółki o 30.000 zł i ta wpłata wpłynęła w całości na rachunek spółki. Od początku likwidacji (a wedle dokumentacji spółki od początku jej istnienia) były to jedyne jej środki.

Z funduszy tych likwidator pokrył koszty postępowania, po czym nadwyżkę po zakończeniu czynności likwidacyjnych winien zwrócić wspólnikowi, który kilka miesięcy temu je wpłacił do spółki. Wnioskodawca wskazuje, że wspólnik uzyska przychód (pozostałą w spółce część środków), a kosztem jego uzyskania była wpłata 30.000 zł na poczet ostatniego skutecznego podniesienia kapitału (dokonana niewątpliwie przez wspólnika, będącego osobą fizyczną, ze środków uprzednio już opodatkowanych).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w wyniku likwidacji spółki z o.o. i wypłacenia jedynemu wspólnikowi kwoty nadwyżki polikwidacyjnej, stanowiącej tylko pozostałą po pokryciu kosztów likwidacji część kapitału zakładowego, którą wspólnik ten wcześniej wpłacił do spółki – powstanie u tego wspólnika przychód do opodatkowania i czy zatem spółka ma pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od wypłacanej sumy, mniejszej niż koszt jej uzyskania (kwota opłaconego podniesienia kapitału)...

Zdaniem Wnioskodawcy, w takim przypadku podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu uzyskania przez wspólnika pozostałej nadwyżki nie wystąpi, gdyż otrzymane środki będą niższe niż koszty poniesione w celu ich pozyskania, tj. wpłaty na podniesienie kapitału. To stanowisko spółki znajduje, jak podaje Wnioskodawca podstawę w dostępnych na stronach Ministerstwa Finansów postanowieniach w sprawie interpretacji prawa podatkowego nr 1425/034/415/4/2-7 wydanym 27 kwietnia 2007 r. przez Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu oraz 1472/DPC/415-22/07/PK wydanym 29 marca 2007 r. przez Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 7 wyżej powołanej ustawy, źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych, innych niż wymienione w pkt 8 lit. a) – c).

Katalog przychodów z kapitałów pieniężnych zawiera art. 17 ust. 1 tej samej ustawy.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

  • dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
  • oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
  • podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),
  • wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.


Stosownie do art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, od uzyskanych przychodów z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a. Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania (ust. 6 ww. artykułu). Stosownie do treści art. 30 ust. 7 ww. ustawy, dochodów (przychodów) tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Przepis art. 286 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), stanowi, iż podział między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli nie może nastąpić przed upływem sześciu miesięcy od daty ogłoszenia o otwarciu likwidacji i wezwaniu wierzycieli. Majątek, o którym mowa w § 1, dzieli się między wspólników w stosunku do ich udziałów, o ile umowa spółki nie stanowi inaczej (art. 286 § 2 tej ustawy). Przepisy powyższe nie wskazują jak ustalić wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej, a jedynie określają sposób podziału tego majątku. Zasad ustalania wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją spółki nie wyrażają wprost również przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli przychód przypadający na danego wspólnika z podziału majątku likwidowanej spółki, mającej status osoby prawnej, przekracza wydatki poniesione na nabycie lub objęcie udziałów, to różnica stanowi dochód z udziału w zyskach osoby prawnej.

Jednakże z przepisów tych wprost wynika, iż po zakończeniu działalności spółki występuje w pierwszej kolejności konieczność uregulowania wszelkich jej zobowiązań. Jeżeli po ich zaspokojeniu oraz po zwrocie wartości nominalnej udziałów, pozostanie majątek, to ulega on podziałowi między wspólników, proporcjonalnie do ich udziałów, albo w inny sposób przewidziany w umowie spółki. W tym przypadku przypadające na poszczególnych wspólników kwoty z podziału majątku mogą być większe lub niższe od wartości udziałów, które uprawniały do partycypowania w zyskach spółki w okresie jej działalności.

Tym samym, w takiej sytuacji udziałowcy spółki z o.o., będący osobami fizycznymi, w związku z jej likwidacją i podziałem jej majątku uzyskują dochód, o którym mowa w art. 24 ust. 5 pkt 3 ww. ustawy.

W świetle powyższego, podział majątku likwidowanej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pomiędzy jej udziałowców, stanowi dla poszczególnych udziałowców na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z kapitałów pieniężnych z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c) w związku z art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który - zgodnie z przepisem art. 30a ust. 1 pkt 4 tej ustawy - podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19%. Spółka z o.o. w likwidacji jako płatnik od dochodu uzyskanego przez udziałowca w wyniku podziału majątku likwidowanej spółki jest zobowiązana do pobrania i odprowadzenia tego podatku do dnia 20-go następnego miesiąca na rachunek urzędu skarbowego właściwego dla swej siedziby wraz ze zbiorczą deklaracją o zryczałtowanym podatku dochodowym - PIT-8A.

Jednakże w przedmiotowej sprawie przychód uzyskany z podziału majątku likwidowanej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest niższy od wydatków poniesionych na nabycie lub objęcie udziałów. Zatem nie powstanie dochód podlegający opodatkowaniu, a w konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki poboru zryczałtowanego podatku dochodowego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj