Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-1185/08-4/SP
z 20 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-1185/08-4/SP
Data
2008.11.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
członkowie rodzin
darowizna
fundacje
pracownik
świadczenie nieodpłatne


Istota interpretacji
Opodatkowania darowizny z poleceniem



Wniosek ORD-IN 356 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 07.08.2008 r. (data wpływu 11.08.2008 r.) uzupełnionym w dniu 13.11.2008 r. (data wpływu 14.11.2008 r.) na wezwanie Nr IPPB2/436-313/08-2/AF i Nr IPPB2/415-1185/08-2/SP z dnia 05.11.2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania darowizny z poleceniem – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.08.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania darowizny z poleceniem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja Ochrony Zdrowia „D” Pracowników P S. A. i Członków ich Rodzin została powołana przez pracowników P S. A. w celu ochrony zdrowia pracowników tej firmy oraz członków ich rodzin. Statut Fundacji przewiduje, że osoba wpłacająca składki ma możliwość skorzystania z pomocy finansowej ze zgromadzonych przez Fundację środków finansowych, po rozpatrzeniu indywidualnego wniosku. W praktyce wygląda to tak, iż osoba wpłacająca składki do Fundacji składa indywidualny wniosek o dofinansowanie świadczeń medycznych dołączając do wniosku otrzymane rachunki za zapłacone usługi medyczne.

Istnieją sytuacje, gdy w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, w tym długotrwałej choroby, Fundacja współfinansuje świadczenia medyczne osobie wpłacającej składki i wartość ponoszonych świadczeń medycznych przekracza zgromadzony przez wpłacającego kapitał w Fundacji.

Pismem z dnia 05.11.2008 r. Nr IPPB2/436-313/08-2/AF i Nr IPPB2/415-1185/08-2/SP wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku, poprzez dokonanie wpłaty dotyczącej drugiego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w wysokości 75 zł, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 12.11.2008 r. W dniu 13.11.2008 r. Wnioskodawca dokonał wpłaty na wskazany we wniosku numer rachunku bankowego (data wpływu na konto Izby Skarbowej w Warszawie – 14.11.2008 r.). Pismem z dnia 14.11.2008 r. (data wpływu 18.11.2008 r.) Wnioskodawca przesłał dowód dokonania wpłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przekazywane przez Fundację środki finansowe na współfinansowanie świadczeń medycznych są opodatkowane podatkiem od spadków i darowizn czy podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy darowizna wpływająca na subkonto Fundacji utworzone dla współfinansowania świadczeń medycznych danej osoby fizycznej, stanowi przychód tej osoby, który należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych czy raczej jest darowizną opodatkowaną podatkiem od spadków i darowizn...
  3. Kto jest zobowiązany pobrać i wpłacić ewentualny podatek (dotyczy podatku od spadków i darowizn lub podatku dochodowego od osób fizycznych)...


Niniejsza interpretacja dotyczy przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zakresie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn zostanie wydana odrębna interpretacja.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Przekazywanie przez Fundację środków finansowych na współfinansowanie świadczeń medycznych, stanowi darowiznę z poleceniem, uregulowaną w art. 893 k.c., która podlega podatkowi od spadków i darowizn. Osoba korzystająca ze środków zgromadzonych przez Fundację zobowiązana będzie do zapłaty podatku od spadków i darowizn, ale dopiero w momencie nabycia przez nią w okresie 5 lat (zgodnie z zasadą kumulacji określoną w art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn) od Fundacji środków pieniężnych, w wysokości przekraczającej kwoty wolne, tj. 4.902,00 zł – przy nabyciu od osoby z III grupy podatkowej.

W przypadku, gdy przekazywane są przez Fundację środki pieniężne ze specjalnego subkonta utworzonego na leczenie danej osoby na którym gromadzone są środki celowe przekazywane przez osoby trzecie, ze wskazaniem konkretnej osoby mającej korzystać z wpłacanych środków (darowizna z poleceniem, uregulowana w art. 893 k.c.), osoba korzystająca ze środków zgromadzonych na subkoncie Fundacji, przekazywanych przez Fundację w wyniku wykonania polecenia będzie zobowiązana do zapłaty podatku od spadków i darowizn ale dopiero, w momencie nabycia przez nią w okresie 5 lat (zgodnie z zasadą kumulacji określoną w art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn) od jednej osoby (wpłacającej na subkonto Fundacji środków pieniężnych, w wysokości przekraczającej kwoty wolne, o których mowa w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, tj. kwot 9.637,00 zł przy nabyciu od osoby zaliczającej się do I grupy podatkowej w rozumieniu art. 14 ust. 3 ww. ustawy; 7.276,00 zł – przy nabyciu od osoby zaliczającej się do II grupy podatkowej; 4.902,00 zł – przy nabyciu od osoby z III grupy podatkowej.

W obu powyższych przypadkach odliczana będzie kwota, którą obdarowany zgromadził wpłacając do Fundacji środki pieniężne licząc na to, iż w przypadku zaistnienia zdarzenia losowego będzie mógł skorzystać z pomocy finansowej ze zgromadzonych przez Fundację środków finansowych, w tym środków zgromadzonych na jego indywidualnym koncie rozrachunkowym prowadzonym przez Fundację. A więc ww. kwota podlegająca opodatkowaniu będzie obliczona w następujący sposób: finansowanie z środków własnych Fundacji lub z środków wpłaconych przez osoby trzecie na zakup świadczenia medycznego będzie pomniejszone o wpłacone przez obdarowanego „składki” z uwzględnieniem kwot wolnych od podatku od spadków i darowizn na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy. Kwota podlegająca opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Kwota ta będzie więc ustalana per saldo.

W tych przypadkach, z uwagi na fakt, iż obdarowanym jest osoba fizyczna (beneficjent), to ona będzie zobowiązana do zapłaty ewentualnego podatku od spadków i darowizn.

Zdaniem Fundacji nie można uznać, iż realizacja zadań statutowych Fundacji, odbywająca się poprzez przekazanie osobie fizycznej na sfinansowanie faktycznych kosztów leczenia i rehabilitacji stanowi przychód osoby fizycznej z tzw. „innych źródeł”, w tym z innych nieodpłatnych świadczeń (art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W przypadku jednak, gdyby współfinansowanie świadczeń medycznych dokonywane przez Fundację nie zostało zakwalifikowane jako darowizna, lecz jako świadczenie częściowo nieodpłatne, to zastosowanie będzie miał art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. przepis ten stanowi, iż „za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 raz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.” Należy zauważyć, iż przepis ten nie wymienia świadczeń częściowo odpłatnych jako źródeł przychodów.

Gdyby jednak uznać, ze także współfinansowanie świadczeń medycznych zostanie zakwalifikowane jako świadczenie częściowo nieodpłatne, sposób na ustalenie podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym będzie następujący: finansowanie z środków własnych Fundacji lub z środków wpłaconych przez osoby trzecie na zakup świadczenia medycznego będzie pomniejszone o wypłacone przez obdarowanego „składki”, z uwzględnieniem zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowiącego, iż wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.2280 zł, z zastrzeżeniem pkt 40 i 79”. Jeśli „czysta wartość” otrzymanego świadczenia przekroczy kwotę 2.280 zł, a jednocześnie świadczeniobiorca nie pozostaje ze świadczeniodawcą w stosunku pracy lub w stosunku cywilnoprawnym to ta wartość stanowić będzie przychód podatnika z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy przy tym zaznaczyć, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jakkolwiek nie zobowiązują Fundacji – jako płatnika – do poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości tych świadczeń, to jednakże w myśl postanowień art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązującego od 01 stycznia 2001 roku, nakładają na nią obowiązek sporządzenia informacji według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i przekazania w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, który kieruje naczelnikowi urzędu skarbowemu właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Pojęcie darowizny nie jest zdefiniowane ani w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani w ustawie o podatku od spadków i darowizn.

Stosownie do zapisu art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku.

Podstawowym elementem darowizny, niezbędnym do uznania, że dane świadczenie jest darowizną, jest jej nieodpłatność. Świadczenie jest nieodpłatne wówczas, gdy otrzymujący świadczenie nie świadczy nic w zamian, ani też nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w przyszłości. Jedynym celem, jaki leży u podstaw darowizny, jest chęć przysporzenia majątkowego na rzecz drugiej strony.

Decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania danej czynności podatkiem od spadków i darowizn lub podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma kwalifikacja formy prawnej świadczonej pomocy, a zatem treść konkretnej umowy wiążącej strony. O tym czy dokonana czynność ma charakter prawny darowizny czy też jest to świadczenie nieodpłatne wynikające z innego stosunku prawnego winna przesądzać Fundacja, która podejmuje decyzje o świadczeniu pomocy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż przekazywanie przez Fundację środków finansowych na współfinansowanie świadczeń medycznych, stanowi darowiznę z poleceniem, uregulowaną w art. 893 k.c. Fundacja została powołana przez pracowników P S. A. w celu ochrony zdrowia pracowników tej firmy oraz członków ich rodzin. Statut Fundacji przewiduje, że osoba wpłacająca składki ma możliwość skorzystania z pomocy finansowej ze zgromadzonych przez Fundację środków finansowych, po rozpatrzeniu indywidualnego wniosku. Osoba wpłacająca składki do Fundacji składa indywidualny wniosek o dofinansowanie świadczeń medycznych dołączając do wniosku otrzymane rachunki za zapłacone usługi medyczne.

W przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, w tym długotrwałej choroby, Fundacja współfinansuje świadczenia medyczne osobie wpłacającej składki i wartość ponoszonych świadczeń medycznych przekracza zgromadzony przez wpłacającego kapitał w Fundacji.

A zatem, mając na uwadze powyższe oraz wskazane przepisy prawa podatkowego uznać należy, iż w przedmiotowej sprawie nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu otrzymanych środków na sfinansowanie świadczeń medycznych. W przedmiotowej sprawie znajdzie bowiem zastosowanie przepis art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowiący, iż przepisy tej ustawy nie mają zastosowania do przychodów podlegających przepisom ustawy od spadków i darowizn.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj