Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-549/08-2/RP
z 28 października 2008 r.

 

Zmieniona przez interpretację nr DD3/033/152/IMD/13/RD-59734/14 w trakcie porządkowania

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-549/08-2/RP
Data
2008.10.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
konkursy
konkursy
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
podatek
podatek
przychody z innych źródeł
przychody z innych źródeł
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1. W jaki sposób należy opodatkować nagrodę otrzymaną przez osobę fizyczną biorącą udział w konkursie architektonicznym? (Jaki artykuł będzie miał tu zastosowanie: art. 13 pkt 2, czy może art. 30 ust. 1 pkt 2?)
2. W jakiej wysokości należy uwzględnić koszty uzyskania przychodu w przypadku zastosowania art. 13 pkt 2 (20% przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 czy 50% przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3)
3. Czy zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 dotyczy również wygranej/wyróżnienia w konkursie uznanego jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i dotyczy także osób z zagranicy biorących udział w konkursie architektonicznym?



Wniosek ORD-IN 711 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miejskiego przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2008 r. (data wpływu 28 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród uzyskanych w konkursie architektonicznym – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród uzyskanych w konkursie architektonicznym.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca organizuje konkursy architektoniczne na zagospodarowanie terenu. Uczestnikami konkursu mogą być m.in.:

  • osoby fizyczne posiadające uprawnienia do wykonywania prac projektowych w specjalności architektonicznej bez ograniczeń,
  • inni wykonawcy bez wymaganych uprawnień – studenci i absolwenci uczelni wyższych, kierunki architektury i urbanistyki.

Uczestnicy konkursu mogą wspólnie brać udział w konkursie.

Uczestnicy konkursu w Karcie Identyfikacyjnej Uczestnika Konkursu oświadczają, iż przysługują im autorskie prawa majątkowe w pełnym zakresie złożonej pracy sporządzonej w oparciu o wymogi określone w warunkach konkursu.

W Regulaminie Konkursu istnieje również zapis:

„Postanowienia dotyczące przejścia autorskich praw majątkowych do wybranej pracy wraz ze szczegółowym określeniem pól eksploatacji prac konkursowych. – Zgodnie z Ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 04 lutego 1994 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631), autor pracy konkursowej zezwala Zamawiającemu na rozporządzanie i korzystanie z pracy konkursowej, także po okresie 5 lat od dnia rozstrzygnięcia konkursu.”.

Rozwiązania projektowe nagrodzonej pracy konkursowej będą wykorzystywane przez zamawiającego w pracach związanych z ewentualną zmianą planu i opracowaniem dokumentacji budowlanej, według której realizowane będzie planowane przedsięwzięcie oraz przygotowaniem innych dokumentów związanych z dofinansowaniem projektowanej inwestycji.”

Sąd konkursowy ogłasza werdykt przyznający dla trzech najwyżej ocenionych prac nagrodę pieniężną.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. W jaki sposób należy opodatkować nagrodę otrzymaną przez osobę fizyczną biorącą udział w konkursie architektonicznym (jaki artykuł będzie miał tu zastosowanie: art. 13 pkt 2, czy może art. 30 ust. 1 pkt 2)...
  2. W jakiej wysokości należy uwzględnić koszty uzyskania przychodu w przypadku zastosowania art. 13 pkt 2 (20% przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 czy 50% przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3)...
  3. Czy zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 dotyczy również wygranej/wyróżnienia w konkursie uznanego jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i dotyczy także osób z zagranicy biorących udział w konkursie architektonicznym...

Zdaniem Wnioskodawcy, nagroda z tytułu wyróżnienia/wygranej w konkursie architektonicznym stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 2. Koszty uzyskania należy uwzględnić w wysokości 50% przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3. Zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 nie dotyczy wygranej/wyróżnienia w konkursie traktowanego jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 2, zwolnienie to dotyczy wygranej w konkursie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t .j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochody, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Natomiast w oparciu o art. 13 pkt 2 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się m.in. przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe, przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Kwestię kosztów uzyskania przychodów ze źródeł, o których mowa w art. 13 regulują przepisy zawarte w art. 22 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. I tak na podstawie powyższego przepisu koszty uzyskania przychodów określa się między innymi:

  • z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód,
  • z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 - w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.


Jednocześnie należy zauważyć, że koszty uzyskania przychodów w wysokości 50% mogą być stosowane tylko wówczas, gdy przychody związane są z korzystaniem przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów.

Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje praw autorskich, należy się odwołać do ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2006 r. nr 90, poz. 631 ze zm.).

Stosownie do zapisów art. 1 ust. 1 ww. ustawy przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).


Zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 6 ww. ustawy przedmiotem prawa autorskiego są utwory architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne.

Z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również do z odpłatnego zbycia tych praw. Przychody z tytułu korzystania z praw autorskich mogą być osiągane w ramach kilku źródeł przychodów, o których mowa w ww. ustawie. Przychody z praw autorskich mogą stanowić, zależnie od sposobu otrzymywania wynagrodzenia przez twórcę m.in. zgodnie z art. 13 ww. ustawy - przychody z działalności wykonywanej osobiście.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy uznać, iż uzyskane przez uczestników konkursu przychody są przychodami z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 oraz są przejawem działalności twórczej o indywidualnym charakterze, która może wchodzić w zakres przedmiotowy prawa autorskiego, do którego na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można zastosować 50% koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem, że zostaną spełnione wszystkie wymogi związane z prawami autorskimi.

W stosunku do tych przychodów nie znajdzie zastosowania zapis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi iż wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Jednocześnie należy dodać, że art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego – rozumie się przez to przepisy m.in. ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych. Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Stosownie do tej definicji, ww. ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie stanowi przepisów prawa podatkowego, a więc działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu nie jest upoważniony do interpretowania tej ustawy w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej. W sprawach interpretowania przepisów ww. ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych uprawnione jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Departament Prawno-Legislacyjny, ul. Krakowskie Przedmieście 15/17, 00-071 Warszawa.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj