Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1316/08-2/MPe
z 22 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1316/08-2/MPe
Data
2008.09.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
dostawa towarów
przekształcanie prawa lokatorskiego w prawo własności
przekształcenie prawa


Istota interpretacji
Z opisanego przez Wnioskodawczynię stanu faktycznego wynika, że ustanowienie prawa odrębnej własności dotyczy lokalu, który został po raz pierwszy zasiedlony w 1985 r. i w odniesieniu do którego lokatorskie prawo ustanowiono w 2005 r.. A zatem nie zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 153 ust. 2 ww. ustawy. W związku z powyższym przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa przedmiotowego lokalu w odrębną własność jest zwolnione od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy.



Wniosek ORD-IN 525 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 09.07.2008 r. (data wpływu 10.07.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.07.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W roku 1985 Podatniczka otrzymała ze Spółdzielni Mieszkaniowej w K po wpłaceniu wymagalnego wkładu mieszkaniowego, jako członek, mieszkanie rotacyjne nr 23 i w dalszym ciągu oczekiwała na przydział mieszkania lokatorskiego ze Spółdzielni. Z chwilą otrzymania mieszkania rotacyjnego Podatniczka zasiedliła je i zamieszkała w nim z rodziną. Z uwagi na brak możliwości uzyskania w Spółdzielni Mieszkaniowej w K docelowego mieszkania lokatorskiego w 2005 roku Podatniczka wystąpiła do Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej w K o przekształcenie mieszkania rotacyjnego na docelowe lokatorskie.

Decyzją Zarządu Spółdzielni z dnia 25.02.2005 r. przekształcono zajmowane przez Podatniczkę mieszkanie rotacyjne nr 23 w mieszkanie lokatorskie i zawarto z Podatniczką umowę o ustanowieniu na jej rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego nr 23 w budynku nr 12.

Mieszkanie to jest zasiedlone przez Podatniczkę od 1985 roku i trwa nieprzerwanie, pomimo zmiany z rotacyjnego na lokatorskie. W związku z tym mieszkanie to nie było przez Podatniczkę zasiedlone po 30 kwietnia 2004 roku ponieważ umowę na mieszkanie lokatorskie zawarła ze Spółdzielnią Mieszkaniową w K w dniu 21 kwietnia 2005 roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w tej sytuacji chcąc przekształcić spółdzielcze lokatorskie prawo lokalu mieszkalnego w odrębną własność lokalu będzie miał zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług i Wnioskodawczyni nie będzie musiała płacić 7% podatku VAT...
  2. Czy w tej sytuacji będzie miał zastosowanie art. 153 ust. 2 w związku z art. 29 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług i Wnioskodawczyni będzie musiała zapłacić 7% podatku VAT...


Zdaniem Wnioskodawczyni nie powinna ona płacić 7% podatku VAT z art. 29 ust. 8, ponieważ mieszkanie nr 23 zasiedliła w 1985 roku uzyskując je jako mieszkanie rotacyjne i wpłacając na nie wymagany wkład mieszkaniowy, a w roku 2005 jedynie uzyskała je jako docelowe lokatorskie, a więc nie było ono zasiedlone przez Podatniczkę po 30 kwietnia 2004 roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego. Z powyższego wynika, iż czynności związane m.in. z ustanowieniem na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego zostały zatem zrównane z dostawą towaru.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 i ust 7 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Powyższe zwolnienie nie ma zastosowania również w przypadku, o którym mowa w art. 29 ust. 8 ww. ustawy. Zgodnie z art. 29 ust. 8 ww. ustawy - jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku. Natomiast zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 14 cyt. ustawy przez pierwsze zasiedlenie rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 153 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług - przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Z opisanego przez Wnioskodawczynię stanu faktycznego wynika, że ustanowienie prawa odrębnej własności dotyczy lokalu, który został po raz pierwszy zasiedlony w 1985 r. i w odniesieniu do którego lokatorskie prawo ustanowiono w 2005 r.. A zatem nie zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 153 ust. 2 ww. ustawy.

W związku z powyższym przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa przedmiotowego lokalu w odrębną własność jest zwolnione od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj