Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1411/08-2/MPe
z 6 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1411/08-2/MPe
Data
2008.10.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
koszt kwalifikowany
powiat
prawo do odliczenia
zadania własne


Istota interpretacji
Realizowany przez Wnioskodawcę projekt nie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, tak więc nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.



Wniosek ORD-IN 394 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdzą że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 18.07.2008 r. (data wpływu 24.07.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zrealizowanego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.07.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zrealizowanego projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W okresie od 26.04.2006 r. do 30.06.2006 r. Powiat K, na podstawie umowy dn. 27 lutego 2006 r., realizował projekt pn. „Restauracja Kolegium w K” w ramach wsparcia finansowego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004—2006, Priorytet 3 — Rozwój lokalny (z wyłączeniem Działania 3.4 — Mikroprzedsiębiorstwa) Działanie 3.1 - Obszary wiejskie. W wyniku realizacji projektu przeprowadzono restauracje Kolegium Pojezuickie w K, przywracając pierwotny układ budynku. Realizując projekt powiat poniósł następujące wydatki: przeprowadzenie robót budowlanych, sanitarnych, elektrycznych, drogowych, z pełnieniem funkcji inżyniera kontraktu oraz z promocją projektu. Z uwagi na brak możliwości odzyskania poniesionego kosztu VAT, w związku z nabywanymi przez Powiat towarami i usługami niezbędnymi do realizacji projektu, został on zakwalifikowany i wykazany w kategorii kosztów kwalifikowalnych oraz został zrefundowany powiatowi w wysokości faktycznie poniesionej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, w odniesieniu do zrealizowanego projektu Powiat K ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, w odniesieniu do zrealizowanego projektu Powiat K nie miał możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości. Powiat K realizując projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006 prawidłowo zaliczył podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych i uzyskał jego refundację. Do współfinansowania przez Komisję Europejską nie kwalifikują się podatki, które są odzyskiwane (odliczane). Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535; z późn. zm.), obniżenie lub zwrot podatku należnego zależy od związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Powiat K, choć jest czynnym podatnikiem, to w przypadku opisanego projektu pn. ”Restauracja Ko w K” nie ma do czynienia ze sprzedażą opodatkowaną. Nabywane przez Powiat K towary i usługi nie służyły do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Projekt nie ma charakteru komercyjnego, w związku z tym nie generuje dochodów podlegających opodatkowaniu. W odrestaurowanych pomieszczeniach mieszczą się trzy instytucje: Muzeum Regionalne, Młodzieżowy Dom Kultury, Powiatowa Biblioteka Publiczna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 7 i 19 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że refundacja otrzymana w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004—2006, Priorytet 3 — Rozwój lokalny (z wyłączeniem Działania 3.4 — Mikroprzedsiębiorstwa) Działanie 3.1 - Obszary wiejskie stanowiła dofinansowanie na realizację projektu „Restauracja w K” (przeprowadzono restauracje Kolegium w K, przywracając pierwotny układ budynku). Zgodnie z powołanym powyżej przepisem art. 86 ustawy, warunkiem rozliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych jest związek dokonywanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie – jak wskazuje Wnioskodawca, warunku tego nie spełniał, ponieważ zakupione towary i usługi nie służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

Reasumując należy stwierdzić, iż w myśl powyższych przepisów realizowany przez Wnioskodawcę projekt nie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, tak więc nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu — do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 5 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi — Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach — art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 5 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 5 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj