Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-340/08-2/MZ
z 5 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-340/08-2/MZ
Data
2008.11.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Wyłączenia


Słowa kluczowe
czynności cywilnoprawne
obowiązek podatkowy
podatek od czynności cywilnoprawnych
przedmiot opodatkowania
rolnik ryczałtowy
umowa kupna-sprzedaży
wyłączenie
zwierzęta


Istota interpretacji
Jeżeli sprzedaż kur w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zostanie uznana za mieszczącą się w zakresie zwolnienia od tego podatku, umowa taka nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.



Wniosek ORD-IN 390 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 11.08.2008 r. (data wpływu 22.08.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania transakcji kupna-sprzedaży kur- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.08.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania transakcji kupna-sprzedaży kur.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność rolniczą – dział specjalny produkcji rolnej – produkcję jaj w stadzie nieśnym. Odchów piskląt do okresu 12 tygodnia, tj. do stanu dojrzałości dokonywany jest przez innego rolnika ryczałtowego, który poza chowem kur nieśnych, w wolnych obiektach, na zamówienie, ale na własny rachunek i ryzyko, dokonuje zakupu i odchowu piskląt przez okres ponad 2 miesięcy. Po tym okresie następuje zakup kur w stanie przed okresem nieśności do prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy transakcja kupna-sprzedaży kur między rolnikiem ryczałtowym, dokonującym chowu piskląt kur nieśnych do okresu „przednieśnego” przez okres ponad 2 miesięcy, rolnikowi ryczałtowemu produkującemu jaja w stadzie nieśnym, objęta jest podatkiem od czynności cywilnoprawnych...

Zdaniem wnioskodawcy:

Transakcja kupna-sprzedaży między rolnikami ryczałtowymi nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b ustawy z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 w zakresie wymienionym w załączniku nr 2 do ustawy o podatku od towarów i usług rolnik ryczałtowy jest zwolniony od podatku od towarów i usług. Ma to miejsce zarówno w przypadku sprzedaży zwierząt żywych (w tym przypadku kur) – poz. 8 załącznika, jak też w przypadku gdy chów zwierząt ma charakter usługi – poz. 22 załącznika.

Umowa kupna-sprzedaży, zawarta między rolnikami ryczałtowymi, w zakresie w jakim rolnik ryczałtowy jest zwolniony od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 jest, zdaniem Wnioskodawcy zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 ze zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży i zamiany rzeczy i praw majątkowych. Powyższe oznacza, iż ustawodawca ograniczył zakres przedmiotowy podatku od czynności cywilnoprawnych do tych przypadków, gdy przedmiotem umowy sprzedaży lub zamiany są rzeczy i prawa majątkowe.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002 ze zm.) zwierzę jako istota żyjąca, zdolna do odczuwania cierpienia, nie jest rzeczą. Jednocześnie w ust. 2 tego przepisu ustawodawca wskazał, iż w sprawach nieuregulowanych w ustawie do zwierząt stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące rzeczy. Ustawa o ochronie zwierząt nie reguluje kwestii obrotu zwierzętami, w tym umów sprzedaży zwierząt. W tym zakresie znajdą więc zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego. Mając na względzie fakt, iż powołana ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie zawiera własnej definicji umowy sprzedaży, ocena czy dana czynność stanowi taką umowę winna być dokonywana przy uwzględnieniu odpowiednich przepisów Kodeksu cywilnego.

Przedstawiając powyższe należy stwierdzić, iż w przypadku zawarcia umowy sprzedaży zwierząt, o których mowa w ustawie o ochronie zwierząt, czynność będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

  1. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:
  • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
  • umowy spółki i jej zmiany,
  • umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że umowa zobowiązująca do przeniesienia kur na rzecz Wnioskodawcy będzie miała formę umowy sprzedaży.

Biorąc powyższe pod uwagę, umowa sprzedaży, może co do zasady podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Mając jednakże na uwadze stan faktyczny opisany we wniosku podkreślić należy, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy możliwości opodatkowania umowy sprzedaży kur podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia opodatkowania powyższych transakcji podatkiem od towarów i usług lub zwolnienia z powyższego podatku, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia ich podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Sprzedaż kur lub innych zwierząt, dokonywana w ramach działalności gospodarczej, do której zalicza się również działalność rolniczą, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie należy stwierdzić, że przy spełnieniu kryteriów określonych w ustawie o podatku od towarów i usług, czynność ta może również korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Dla określenia możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług potrzebna jest każdorazowa analiza stanu faktycznego, pod kątem badania spełnienia kryteriów dla zastosowania zwolnienia.

Jednakże, zgodnie ze złożonym wnioskiem, tutejszy organ podatkowy nie rozstrzyga w niniejszej interpretacji, czy czynność sprzedaży kur przez rolnika ryczałtowego jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, zarówno sprzedający jak i Wnioskodawca są rolnikami ryczałtowymi, zaś przedmiotem sprzedaży są kury.

Jeżeli sprzedaż kur w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zostanie uznana za mieszczącą się w zakresie zwolnienia od tego podatku, umowa taka nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj