Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1134/08/JP
z 24 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1134/08/JP
Data
2008.10.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dotacja
koszt kwalifikowany
odliczenia
podstawa opodatkowania


Istota interpretacji
opodatkowanie podatkiem VAT otrzymanej dotacji w związku z realizacją projektu; prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu, prawo do zwrotu podatku VAT naliczonego, o którym mowa w § 25 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu



Wniosek ORD-IN 672 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2008r. (data wpływu 8 sierpnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 października 2008r. (data wpływu 20 października 2008r.) oraz z dnia 4 listopada 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji w związku z realizacją projektu pn. „Z", prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją ww. projektu oraz prawa do zwrotu podatku VAT naliczonego, o którym mowa w § 25 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2008r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji w związku z realizacją projektu pn. „Z", prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją ww. projektu oraz prawa do zwrotu podatku VAT naliczonego, o którym mowa w § 25 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 października 2008r. oraz z dnia 4 listopada 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

X rozpoczął działalność 5 grudnia 2003r. i jest organizacją non profit. Fundacja jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 28 lipca 2008r. Fundacja podpisała umowę finansową nr X o dofinansowanie projektu pn. „Z" ze środków Mechanizmu Finansowego EOG z Władzą Wdrażającą Programy Europejskie stanowiącego załącznik do Zarządzenia Nr 26 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 marca 2007r. w sprawie zmiany nazwy państwowej jednostki budżetowej Władzy Wdrażającej Programy Europejskie. Niniejsza umowa finansowa zawierana jest na podstawie umowy finansowej o nr XXX, podpisanej dnia 9 czerwca 2008r. pomiędzy Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, pełniącego funkcję Krajowego Punktu Kontaktowego (KPK) a Norweskim Ministerstwem Spraw Zagranicznych, przyznającej dofinansowanie na rzecz projektu. Celem projektu „Z" jest stworzenie partnerstwa obejmującego pięć krajów karpackich oraz stworzenie K. Centrum Przedsiębiorczości wspierającego małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP) w regionie, przy założeniu ogólnego zwiększenia konkurencyjności i szans na zatrudnienie w regionie Karpat. Ukończony projekt powinien zawierać następujące działania i rezultaty:

  • badanie potrzeb szkoleniowych MSP i przedsiębiorców,
  • przeprowadzenie szkoleń mających na celu rozwinięcie nowych umiejętności biznesowych dla MSP i mikroprzedsiębiorców,
  • budowanie szerokiego partnerstwa w pięciu karpackich państwach: Polska, Słowacja, Ukraina, Węgry, Rumunia (wyjazdy studyjne, spotkania plenarne),
  • zbudowanie internetowego centrum informacji dla MSP i mikroprzedsiębiorców,
  • organizacja konferencji tematycznych i seminariów,
  • zapewnienie zindywidualizowanego doradztwa biznesowego dla uczestników projektu,
  • promocja i zarządzanie.

Beneficjentem w ramach projektu jest X. Projekt będzie wdrażany na bazie prawa krajowego w partnerstwie z następującymi organizacjami: Regional Tourist Information Centre oraz Association of Economic Development of Ivanco-Frankivsk z Ukrainy, Alternative Foudation oraz Development Centre for Smal and Medium Sized Companies of Maramures z Rumunii, Regional Advisory and Information Centre Presov oraz Regional Development Agency Tatry-Spis ze Słowacji, universlty of Miskole - the information Management Cooperation Researche Centre oraz Eastern -Hungarian European Initiations Foundation z Węgier.

Zgodnie z umową o dofinansowanie na pokrycie kosztów kwalifikowanych w ramach projektu „Z" X otrzymane od Instytucji Wspomagającej tj. Władzy Wdrażającej Programy Europejskie, dofinansowanie udostępnione przez Komitet Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych do wysokości stanowiącej 423 689 euro (zgodnie z umową kwota 423 689 liczone jest po kursie NBP z dnia poprzedzającego dzień, w którym środki są przekazywane). Szacowany koszt realizacji projektu wynosi 470 766 euro. Poziom dofinansowania nie przekracza 90% całkowitego, ostatecznego kwalifikowanego kosztu realizacji projektu, 10% stanowi wkład własny X.

W związku z realizacją projektu i zgodnie z umową finansową wszelkie wydatki niekwalifikowane w ramach projektu Fundacja zobowiązana jest pokryć z własnych środków.

Dofinansowanie jest przekazywane zgodnie z zatwierdzonym Planem Wdrażania projektu, w formie transzy oraz płatności okresowych lub końcowej jako refundacji faktycznie poniesionych przez beneficjenta (tj. X) wydatków kwalifikowanych w ramach projektu. Realizowany projekt nie generuje zysku, otrzymane dofinansowanie i wkład własny Fundacji pokrywa całkowite koszty realizacji przedsięzwięcia. Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu, dlatego też podatek VAT stanowi w całości koszt realizowanego przedsięwzięcia. X nie składał wniosku o zwrot podatku VAT naliczonego na podstawie § 25 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca uzupełnił wniosek, wskazując że wydatki na realizację przedmiotowego projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Z tytułu realizowanego projektu Fundacja nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów, otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż beneficjentem końcowym (ostatecznym) projektu „Z” będą przedsiębiorstwa z wszystkich krajów uczestniczących w projekcie tj. Polski, Słowacji, Ukrainy, Węgier i Rumunii.

Efektem końcowym projektu będzie:

  • Wzrost konkurencyjności firm z regionu Karpat objętych wsparciem w ramach projektu,
  • Zawiązanie partnerstwa organizacji otoczenia biznesu z 5 krajów Karpackich – K. Centrum Przedsiębiorczości udzielającego wsparcia na rzecz MŚP,
  • Stworzenie Wortalu Informacyjno – edukacyjnego.

Dzięki projektowi „Z” MŚP, a także mikroprzedsiębiorcy z regionu polskich Karpat uzyskają pomoc w pozyskiwaniu wiedzy i informacji związanych z możliwościami eksportu, importu i podejmowaniu współpracy z firmami z innych regionów Karpat. Biorąc udział w projekcie będą mogły skorzystać nieodpłatnie ze szkoleń, konferencji tematycznych, seminariów oraz bezpośrednich konsultacji z ekspertami z konkretnych dziedzin. Prowadzone będzie zindywidualizowane doradztwo, polegające na możliwości uzyskania konkretnych porad w dziedzinach: prawa, finansów i marketingu oraz dostarczeniu wiedzy na temat organizowania działalności eksportowo-importowej. Dla 20 mikroprzedsiębiorców istnieje możliwość stworzenia biznesplanów dla przedsięwzięć eksportowych.

Szkolenia prowadzone będą w 9 tematach: marketing w eksporcie, prawo i księgowość eksportowa, zagadnienia logistyki i dystrybucji, optymalizacja kosztów operacji eksportowych, negocjacje, zagadnienia kulturowe poszczególnych „krajów karpackich”, wykorzystywanie nowoczesnych technik wymiany informacji, nowe metody organizowania pracy, np. w trybie home office, bussines english.

Tematyka konferencji i warsztatów dotyczyć będzie: turystyki i sportu, przemysłu rolno-spożywczego, ekologii, informatyki i nowych technologii komunikacyjnych, franchisingu.

Zostanie również uruchomiony wortal informacyjno – edukacyjny, który działać będzie pod adresem: www.marketcontact.eu. Dzięki wortalowi MSP zyskają nieodpłatne narzędzie promocji poprzez możliwość zamieszczenia w nim informacji o swojej firmie oraz ofert służących zdobyciu parterów zagranicznych.

W celu realizacji projektu zakupione zostały: kserokopiarka, router, 2 komputery, wyposażenie biura (meble), wortal oraz comiesięcznie dokonuje się zakupu materiałów biurowych.

Zdaniem Wnioskodawcy X nie spełnia wszystkich warunków określonych w § 23 do § 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Fundacja nie posiada zaświadczenia o którym mowa w § 23 ust 1 pkt 5 ww. rozporządzenia tj. zaświadczenia wydanego przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej potwierdzającego że nabycie towarów i usług zostało sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dofinansowanie otrzymane przez X w związku z realizacją projektu „Z" podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT...

  2. Czy Fundacja ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu „Z"...

  3. Czy dofinansowanie przekazane przez Instytucję Wspomagającą tj. Władzę Wdrażającą Programy Europejskie, udostępnione przez Komitet Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych projektu „Z" zgodnie z umową o dofinansowanie z dnia 28 lipca 2008r. nr X do wysokości 423 689 euro stanowi źródło bezwrotnej pomocy zagranicznej... W związku z powyższym, czy po spełnieniu warunków określonych w § 25 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Fundacja miałaby prawo do zwrotu podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu, w części finansowanej ze środków Mechanizmu Norweskiego...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie od Władzy Wdrażającej Programy Europejskie (Instytucji Wspomagającej) udostępnione przez Komitet Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskie Ministerstwo spraw Zagranicznych na realizację projektu „Z" nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Według definicji zawartej w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlegają wyłącznie dotacje otrzymane od innego podmiotu, związane z dostawą konkretnych towarów lub świadczeniem usług, pod warunkiem, że stanowią one uzupełniający cenę element podstawy opodatkowania. Nie podlegają natomiast opodatkowaniu dotacje, które nie mają bezpośredniego wpływu na cenę dostawy towarów lub świadczenia usług.

X zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu „Z", gdyż otrzymane dofinansowanie na realizację przedsięwzięcia opisanego we wniosku nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Norweski Mechanizm Finansowy jest instrumentem finansowym przeznaczonym dla nowych państw członkowskich Unii Europejskiej. Jest to dodatkowe obok funduszy Strukturalnych i Funduszy spójności, źródło bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Pomoc ta udzielana jest na mocy podpisanych przez Polskę w październiku 2004r. dwóch umów międzynarodowych. Bezzwrotna pomoc finansowa dla Polski w postaci dwóch instrumentów pod nazwą: Mechanizmu Finansowego EOG oraz Norweski Mechanizm Finansowy (potocznie znany jako fundusze norweskie), pochodzi z trzech krajów EFTA (Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu), będących zarazem członkami EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego), tj. Norwegii, Islandii i Liechtensteinu. Zdaniem Wnioskodawcy środki, jakie otrzyma w związku z realizacją projektu „Z" są środkami finansowymi bezzwrotnej pomocy zagranicznej określonymi w § 6 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i po spełnieniu warunków określonych w § 25 ust. 1 tegoż Rozporządzenia Fundacja X miałaby prawo do zwrotu podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu "Z".

Ad. 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług , podlegają:

  • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  • eksport towarów;
  • import towarów;
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego wynika, że przez pojecie świadczenia usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby . Świadczenie jest więc dwustronnym stosunkiem prawnym, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą usługi, jak również podmiotu świadczącego usługę. Zatem w pojęciu „świadczenia na rzecz” mieszczą się jedynie świadczenia dokonywane na rzecz określonych podmiotów, ostatecznych konsumentów.

Jeżeli więc nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz konkretnego i zindywidualizowanego odbiorcy zachowanie takie nie jest czynnością podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie występuje tu świadczenie usług w rozumieniu nadanym przez ustawodawcę w art. 8 cyt. ustawy.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanego przepisu wynika, że elementem wpływającym na ewentualne zwiększenie obrotu o otrzymaną dotację jest stwierdzenie, czy jest ona przekazywana w celu sfinansowania bądź dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, otrzymane dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów realizacji określonych projektów nie ma wpływu na wysokość obrotu.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że nie występuje określony podmiot będący odbiorcą usługi. Celem projektu „Z" jest stworzenie partnerstwa obejmującego pięć krajów karpackich oraz stworzenie K. Centrum Przedsiębiorczości wspierającego małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP) w regionie, przy założeniu ogólnego zwiększenia konkurencyjności i szans na zatrudnienie w regionie Karpat. Ukończony projekt ma zawierać następujące działania i rezultaty:

  • badanie potrzeb szkoleniowych MSP i przedsiębiorców,
  • przeprowadzenie szkoleń mających na celu rozwinięcie nowych umiejętności biznesowych dla MSP i mikroprzedsiębiorców.
  • budowanie szerokiego partnerstwa w pięciu karpackich państwach: Polska, Słowacja, Ukraina, Węgry, Rumunia (wyjazdy studyjne, spotkania plenarne).
  • zbudowanie internetowego centrum informacji dla MSP i mikroprzedsiębiorców,
  • organizacja konferencji tematycznych i seminariów,
  • zapewnienie zindywidualizowanego doradztwa biznesowego dla uczestników projektu,
  • promocja i zarządzanie.

Wnioskodawca wskazuje, że z tytułu realizowanego projektu nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów, otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowe dotacje otrzymane na realizację projektu pn. „Z" nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 2

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt pn. „Z" polegający na stworzeniu partnerstwa obejmującego pięć krajów karpackich oraz stworzenie K. Centrum Przedsiębiorczości wspierającego małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP) w regionie, przy założeniu ogólnego zwiększenia konkurencyjności i szans na zatrudnienie w regionie Karpat.

Ww. projekt współfinansowany jest ze środków Mechanizmu Finansowego EOG z Władzą Wdrażającą Programy Europejskie stanowiącego załącznik do Zarządzenia Nr 26 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 marca 2007r. w sprawie zmiany nazwy państwowej jednostki budżetowej Władzy Wdrażającej Programy Europejskie.

W celu realizacji projektu zakupione zostały: kserokopiarka, router, 2 komputery, wyposażenie biura (meble), wortal oraz (comiesięcznie) materiały biurowe.

Jak wskazuje Wnioskodawca nabywane towary i usługi związane z realizacją tego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Wnioskodawca podkreśla, że z tytułu realizowanego projektu nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów.

W świetle powołanych wyżej przepisów Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia towarów i usług w ramach realizowanego projektu, gdyż jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego nabywane towary i usługi, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „Z".

Ad. 3

Konsekwencją członkostwa Polski w Unii Europejskiej było przystąpienie do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Na mocy Umowy o rozszerzeniu EOG z 14 października 2003r. ustanowiona została pomoc finansowa krajów Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA), tworzących EOG - a tym samym korzystających z możliwości, jakie oferuje rynek wewnętrzny UE - dla najmniej zamożnych państw UE, w tym także Polski.

W październiku 2004r. polski rząd podpisał dwie umowy, które umożliwiają korzystanie z dodatkowych, obok funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej, źródeł bezzwrotnej pomocy zagranicznej: Memorandum of Understanding wdrażania Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Memorandum of Understanding wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Darczyńcami są 3 kraje EFTA: Norwegia, Islandia i Liechtenstein.

Pomoc jest udzielana w ramach dwóch instrumentów finansowych: Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG).

Oba Mechanizmy zostały objęte jednolitymi zasadami i procedurami oraz podlegają jednemu systemowi zarządzania i wdrażania w Polsce. Obecnie funkcję koordynacyjną w tym względzie - jako Krajowy Punkt Kontaktowy - pełni Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

Wdrażanie Mechanizmów Finansowych w Polsce odbywa się na podstawie Programu Operacyjnego dla wykorzystania środków finansowych w ramach Mechanizmu Finansowego europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego, przy uwzględnieniu wytycznych przygotowanych przez państwa-darczyńców.

Program Operacyjny jest podstawą do uruchomienia procesu wykorzystywania środków z Mechanizmów Finansowych w Polsce. Dokument zawiera szczegółowy opis priorytetów i działań, jakie są możliwe do realizacji w ramach Mechanizmów Finansowych, wskazuje ogólne kryteria i procedury naboru i wyboru projektów, rodzaje kwalifikujących się kosztów oraz typy beneficjentów. Program Operacyjny może ulec modyfikacji w wyniku dokonanego przeglądu wdrażania Mechanizmów Finansowych w Polsce podczas corocznych spotkań z państwami-darczyńcami. Dokument został zatwierdzony przez Radę Ministrów w dniu 26 lipca 2005r., a następnie został zmodyfikowany w listopadzie 2006r. oraz w czerwcu 2007r.

Zgodnie z dyspozycją zwartą w § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika o którym mowa w ust. 1.

Jednocześnie § 6 ust. 3 tego rozporządzenia stanowi, że za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  • programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004 r. na finansowanie programów, realizowanych przez jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej,
  • kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Rolnej (ISPA).

W myśl postanowień § 6 ust. 4 powołanego rozporządzenia, za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  • umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  • jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Nadmienić należy, iż zgodnie z § 24 ust. 1 rozporządzenia, zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:

  • które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub
  • które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.

Przepis § 24 ust. 1 rozporządzenia stosuje się również w przypadku dokonania zwrotu podatku naliczonego w formie zaliczki, o której mowa w odrębnych przepisach. Ponadto, przepis § 23 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 24 ust. 3 rozporządzenia).

Należy zatem zauważyć, iż ww. przepisy rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 28 lipca 2008r. podpisano umowę nr PL0217 o dofinansowanie, w wyniku której Wnioskodawca realizował projekt pn. „Z" finansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG. A zatem przyznane środki na realizację projektu „Z" stanowią środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 4 powołanego rozporządzenia, co decyduje o możliwości ubiegania się przez Wnioskodawcę o zwrot podatku naliczonego na podstawie przepisów rozdziału 12 rozporządzenia.

Zgodnie z § 25 ust. 1 rozporządzenia zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki:

  1. złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej;
  2. prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy;
  3. w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług;
  4. posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4;
  5. posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków, o których mowa w § 6 ust. 4 pkt 2, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 6 ust. 3 i 4 pkt 1 przedstawią takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.

W myśl § 25 ust. 2 cyt. rozporządzenia zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4.

Przedstawiając stan faktyczny Wnioskodawca wskazał, że nie spełnia wszystkich warunków określonych w przepisach od § 23 do § 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem nie posiada zaświadczenia wydanego przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej potwierdzającego że nabycie towarów i usług zostało sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Zatem mając na uwadze powyższe przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług sfinansowanym ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej bowiem Wnioskodawca nie spełnia warunków, o których mowa w § 25 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednakże odpowiadając na postawione we wniosku pytanie „czy po spełnieniu warunków określonych w § 25 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Fundacja miałaby prawo do zwrotu podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu, w części finansowanej ze środków Mechanizmu Norweskiego” tut. organ stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy zawarte we wniosku jest prawidłowe, bowiem po spełnieniu warunków określonych w § 23 do § 26 cyt. rozporządzenia (w tym również § 25 ust. 1) Wnioskodawcy przysługiwałoby prawo do zwrotu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadto zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj