Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-505/08-4/AJ
z 31 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-505/08-4/AJ
Data
2008.10.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
Niemcy
podatek dochodowy od osób fizycznych
renta
renta zagraniczna
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania


Istota interpretacji
1. W jakim kraju podlega opodatkowaniu świadczenie rentowe w roku 2008 ?
2. W jakiej formie (rozliczenie miesięczne/roczne) i na jakim formularzu należy zapłacić zaliczki na podatek w Polsce?
3. Kto jest płatnikiem zaliczki na podatek: Bank czy podatnik?
4. Jaki kurs waluty należy stosować do wyliczenia kwoty należnego podatku?
5. Czy za lata 2005, 2006, 2007 należy się zwrot zapłaconego w Polsce podatku?



Wniosek ORD-IN 362 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 08 maja 2008 r. (data wpływu 05 sierpnia 2008 r.), uzupełnionym pismem (data wpływu 24 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty otrzymywanej z Niemiec – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 05 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty otrzymywanej z Niemiec oraz Ordynacji podatkowej w zakresie stwierdzenia nadpłaty.

Z uwagi na braki formalne Wnioskodawca został wezwany pismem z dnia 15 października 2008 r., znak ILPB2/415-505/08-2/AJ, do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego o informację, czy renta otrzymywana przez Wnioskodawcę pochodzi z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych państwa niemieckiego, własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do wszystkich pytań zawartych we wniosku oraz złożenie podpisu pod oświadczeniem, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Ponadto, w związku z tym, że ww. wniosek dotyczy dwóch stanów faktycznych: w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w Ordynacji podatkowej, a uiszczona została opłata w kwocie 75 zł., tj. w wysokości nie odpowiadającej 2 stanom faktycznym, Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia wniosku o brakującą kwotę w wysokości 75 zł, bądź wskazania, którego stanu faktycznego dotyczy uiszczona kwota.


Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.


Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 20 października 2008 r., a w dniu 22 października 2008 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od dnia 21 lutego 2005 r. do dnia 31 grudnia 2007 r., mieszkając w Polsce, Wnioskodawca otrzymywał rentę zagraniczną z RFN. Rentę przekazywano na konto bankowe, a bank odprowadzał zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Od 01 stycznia 2008 r. bank zaprzestał naliczania i przekazywania do urzędu skarbowego zaliczek na podatek, twierdząc, że świadczenia te podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech. Niemiecka instytucja ubezpieczeniowa poinformowała, iż świadczenie to nie jest opodatkowane w Niemczech i że należy opodatkować je w Polsce według polskiego prawa.

Natomiast, w nawiązaniu do okresu od dnia 21 lutego 2005 r. do dnia 31 grudnia 2005 r., Bank pisemnie poinformował, że Wnioskodawca może zwrócić się w trybie art. 75 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku PIT oraz zwrot nienależnie zapłaconego podatku.

Zainteresowany wyjaśnił, że otrzymywana przez Niego renta pochodzi z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych państwa niemieckiego. Pracodawca w Niemczech potrącał z wynagrodzenia Zainteresowanego składki na obowiązkowy fundusz emerytalno-rentowy i odprowadzał je do właściwego organu.


W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

  1. W jakim kraju podlega opodatkowaniu świadczenie rentowe w roku 2008 ...
  2. W jakiej formie (rozliczenie miesięczne/roczne) i na jakim formularzu należy zapłacić zaliczki na podatek w Polsce...
  3. Kto jest płatnikiem zaliczki na podatek: bank czy podatnik...
  4. Jaki kurs waluty należy stosować do wyliczenia kwoty należnego podatku...


Zdaniem Wnioskodawcy, zaliczki na podatek dochodowy w roku 2008 powinny być płacone w Polsce, a bank nadal powinien pobierać zaliczki na podatek dochodowy i przekazywać je do urzędu skarbowego.

Zdaniem Zainteresowanego, Niemiecka Instytucja Ubezpieczeniowa nie dokonywała w latach 2005-2007 potrącenia zaliczek na podatek dochodowy w Niemczech oraz nie dokonuje ich nadal.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a tej ustawy przepis art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 umowy między Rzeczypospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005r. Nr 12, poz. 90), emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż renta otrzymywana z Niemiec, wypłacana osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlega co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wtedy, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

Przedstawiając stan faktyczny Wnioskodawca wyraźnie oświadczył, że otrzymana przez Niego renta pochodzi z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych państwa niemieckiego.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że otrzymywane przez Zainteresowanego świadczenie podlega opodatkowaniu tylko w Niemczech, wobec czego Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do uiszczenia w Polsce podatku dochodowego od uzyskiwanych z tego tytułu dochodów. W związku z tym, bank w Polsce (płatnik) nie powinien od tych należności pieniężnych pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W konsekwencji bezprzedmiotowe jest rozstrzygnięcie w kwestii, w jakiej formie (rozliczenie miesięczne/roczne) i na jakim formularzu należy zapłacić zaliczki na podatek w Polsce oraz jaki kurs waluty należy stosować do wyliczenia kwoty należnego podatku.

Ponadto informuje się, że w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie stwierdzenia nadpłaty, w dniu 31 października 2008 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPB2/415-505/08-5/AJ.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj