Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-922/12/JP
z 29 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2012r. (data wpływu 30 sierpnia 2012r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło w dniu 29 października 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu w ramach Działania 413 „Wdrożenie lokalnych strategii rozwoju” PROW na lata 2007-2013 dla małych projektów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu w ramach Działania 413 „Wdrożenie lokalnych strategii rozwoju” PROW na lata 2007-2013 dla małych projektów. Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło w dniu 29 października 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie zostało zarejestrowane dnia 28 marca 2001r. na podstawie przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach. W ramach realizacji lokalnej strategii rozwoju Stowarzyszenie złożyło do Urzędu Marszałkowskiego Województwa wniosek o przyznanie pomocy finansowej w ramach Działania 413 „Wdrożenie lokalnych strategii rozwoju” PROW na lata 2007-2013, dla małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi w Urzędzie Marszałkowskim. We wniosku Stowarzyszenie występuje o przyznanie pomocy w formie refundacji kosztów określonych w załączniku do Rozporządzenia MRiRW z dnia 8 lipca 2008r. (Dz. U. nr 138 poz. 868 z późn. zmian.) w zakresie usługi geodezyjnej, zakupu urządzeń do doposażenia przystanku na ścieżce rowerowej, zakupu sprzętu sportowego, zakupu materiałów do zabezpieczenia, konserwacji i montażu urządzeń oraz organizacji imprez rekreacyjno-sportowych. Realizacja wniosku ma wpłynąć na wzrost atrakcyjności turystycznej wioski. Celem operacji będzie podniesienie atrakcyjności turystycznej środowiska lokalnego mieszkańców wsi i jakości życia poprzez wytyczenie i oznakowanie ścieżki rowerowo-pieszej oraz bezpłatne udostępnianie sprzętu rekreacyjnego.

W ramach realizacji operacji zostaną wykonane następujące zadania:

  1. wytyczenie i oznakowanie ścieżki rowerowo - pieszej o długości 5,5 km,
  2. modernizacja i doposażenie miejsca rekreacyjno-odpoczynkowego (doposażenie w sanitariaty, ławo-stoły, kosze, stojaki na rowery, okapy i parapety),
  3. doposażenie w sprzęt sportowo-rekreacyjny (zakup kijków Nordic Walking, piłek do koszykówki i siatkówki, siatek do koszykówki i siatkówki),
  4. organizacja 2 imprez rekreacyjno-sportowych (marsz po zdrowie).

Zakupione wyposażenie nie będzie służyło do wykonywania przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Sprzęt będzie udostępniany nieodpłatnie mieszkańcom wsi oraz zainteresowanym turystom.

Zgodnie z przepisem 4 ust. 3 Rozporządzenia MRiRW do kosztów kwalifikowanych małych projektów zalicza się także podatek od towarów i usług, uiszczony w związku z poniesieniem kosztów o których mowa w ust 1 punkt 1.

Stowarzyszenie w swoim statucie w paragrafie 6 posiada następujący zapis: Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków. Stowarzyszenie do dnia dzisiejszego nie skorzystało z tego zapisu, nie prowadziło i nie prowadzi działalności gospodarczej. Stowarzyszenie jest zarejestrowane jako podatnik podatku VAT.

W 2004r. Stowarzyszenie otrzymało dotację przekazaną na realizację projektu pn. „…” za pośrednictwem Akademii przez Fundację. Stowarzyszenie uzyskało zaświadczenie z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej - Departament Koordynacji Monitorowania Pomocy Zagranicznej, że otrzymana dotacja pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy dla Polski na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych, o których mowa w paragrafie 15 ust. 3 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, pozycja 268). Powyższe zaświadczenie Stowarzyszenie złożyło do Urzędu Skarbowego i otrzymało zwrot podatku VAT z realizowanego zadania. Po zakończeniu realizacji zadania do dnia dzisiejszego co miesiąc składa zerowe deklaracje VAT-7.

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania 413 obowiązkowym załącznikiem do wniosku jest „oświadczenie o kwalilikowalności podatku VAT”- Stowarzyszenie takie oświadczenie złożyło ubiegając się o włączenie podatku do kosztów kwalifikowanych. Ponadto, jeżeli Stowarzyszenie zalicza do kosztów kwalifikowanych podatek VAT, to obowiązane jest wystąpić do organu upoważnionego przez Ministerstwo Finansów (Dyrektora właściwej Izby Skarbowej) o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT. Otrzymana interpretacja stanowić będzie obowiązkowy załącznik do wniosków o płatność przedkładanych na etapach ubiegania się o refundację. Stowarzyszenie w złożonym przez siebie wniosku o przyznanie pomocy uiszczony podatek VAT zliczyło do kosztów kwalifikowanych podlegających refundacji. Z tego też powodu zobowiązane jest wystąpić o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT.

W piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 29 października 2012r. Wnioskodawca wskazał, że okres realizacji projektu to: czerwiec – sierpień 2012r. Wszystkie faktury dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi zostały wystawione na Wnioskodawcę. Nabywane na potrzeby projektu towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wszystkie efekty projektu są całkowicie nieodpłatne (ścieżka rowerowo-piesza, infrastruktura, sprzęt sportowy i turystyczny, imprezy rekreacyjno-sportowe).

Z tytułu realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnął żadnych przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją Działania 413 „Wdrożenie lokalnych strategii rozwoju” PROW na lata 2007-2013 dla małych projektów Stowarzyszeniu przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz ubieganie się o zwrot podatku VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz o ubieganie się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją Działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” PROW na lata 2007-2013 dla małych projektów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Stowarzyszenie) w ramach realizacji lokalnej strategii rozwoju złożył do Urzędu Marszałkowskiego Województwa wniosek o przyznanie pomocy finansowej w ramach Działania 413 „Wdrożenie lokalnych strategii rozwoju” PROW na lata 2007-2013, dla małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi w Urzędzie Marszałkowskim.

Okres realizacji projektu to: czerwiec – sierpień 2012r.

Celem operacji będzie podniesienie atrakcyjności turystycznej środowiska lokalnego mieszkańców wsi i jakości życia poprzez wytyczenie i oznakowanie ścieżki rowerowo-pieszej oraz bezpłatne udostępnianie sprzętu rekreacyjnego.

W związku z realizacja projektu Wnioskodawca dokonał zakupu usługi geodezyjnej, zakupu urządzeń do doposażenia przystanku na ścieżce rowerowej, zakupu sprzętu sportowego, zakupu materiałów do zabezpieczenia, konserwacji i montażu urządzeń oraz organizacji imprez rekreacyjno-sportowych.

Wszystkie faktury dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi zostały wystawione na Wnioskodawcę.

Wszystkie efekty projektu są całkowicie nieodpłatne (ścieżka rowerowo-piesza, infrastruktura, sprzęt sportowy i turystyczny, imprezy rekreacyjno-sportowe). Z tytułu realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnął żadnych przychodów. Nabywane na potrzeby projektu towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W tak przedstawionym opisie stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy budzi, czy w związku z realizacją wyżej opisanego zadania w ramach Działania 413 „Wdrożenie lokalnych strategii rozwoju” PROW na lata 2007-2013 dla małych projektów przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz ubieganie się o zwrot podatku VAT

Podkreślić należy, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca w treści wniosku jednoznacznie wskazał, iż z tytułu realizacji projektu nie osiągnął żadnych przychodów, wszystkie efekty projektu są całkowicie nieodpłatne, a nabywane na potrzeby projektu towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie ma więc możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu w ramach Działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” PROW na lata 2007-2013 dla małych projektów opisanego we wniosku zadania dotyczącego wytyczenia i oznakowania ścieżki rowerowo-pieszej oraz zakupu sprzętu rekreacyjnego. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania przepisy § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Podsumowując powyższe rozważania należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia ani ubiegania się o zwrot podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją zadania finansowanego w ramach Działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” PROW na lata 2007 – 2013 dla małych projektów.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz o ubieganie się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją Działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj