Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-528/08/AP
z 15 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-528/08/AP
Data
2008.09.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
odliczenie podatku od towarów i usług
zadania publiczne
zadania statutowe


Istota interpretacji
Brak możliwości odzyskania podatku VAT, w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych niezwiązanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2008 r. (data wpływu 18 czerwca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 czerwca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina podpisała w grudniu 2005 roku umowę na dofinansowanie zadania o nazwie „Przebudowa i rozbudowa sieci wodno – kanalizacyjnej w miejscowości C.”, finansowanego w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Roboty i towary zakupione w ramach projektu były objęte stawkami podatku VAT 7% i 22%. Wnioskodawca zadeklarował wówczas, że koszt poniesionego podatku VAT nie może zostać odzyskany w żaden sposób obecnie, ani w przyszłości, w związku z czym koszt podatku uznany został za kwalifikowany do objęcia dofinansowaniem. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku (Dz. U. nr 72, poz. 747 z późn. zm.) o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, wspomniane czynności są zadaniem własnym gminy. Wykonywanie ich Gmina może powierzyć przedsiębiorstwu wodno-kanalizacyjnemu, którym w myśl art. 2 pkt 4 powołanej ustawy może być gminna jednostka organizacyjna, prowadząca działalność w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzenia ścieków, w tym przypadku Gminny Zakład. W związku z tym, iż Wnioskodawca realizuje funkcje w przedmiotowym zakresie poprzez powołany zakład budżetowy (Gminny Zakład), infrastruktura techniczna powstała w wyniku realizacji projektu została mu przekazana w użytkowanie.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 9 września 2008 r. Wnioskodawca poinformował, że realizowany projekt nie jest i nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Środki, które pozyskał na realizację przedmiotowego projektu nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Ponadto Gmina poinformowała, że nie uzyskuje żadnych dochodów z tytułu zrealizowanej inwestycji. Zrealizowana inwestycja została bezpłatnie przekazana Gminnemu Zakładowi na podstawie protokołu odbioru końcowego i przekazania obiektu do eksploatacji z dnia 6 grudnia 2007 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania w jakikolwiek sposób podatku od towarów i usług, w związku z kosztami poniesionymi w czasie realizacji projektu oraz działalnością usługową prowadzoną przy pomocy powstałej infrastruktury...


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, iż nie świadczy samodzielnie usług w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków, lecz przy pomocy powołanego w tym celu Gminnego Zakładu, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenach towarów i usług. Powyższe wynika z treści przepisu art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Skoro w przedmiotowej sprawie gmina nie świadczy usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w zakresie gospodarki komunalnej, to zgodnie z powołanym przepisem nie ma prawa do odzyskania w żadnej formie podatku od towarów i usług zawartego w cenie wykonanych robót budowlanych oraz prawo to nie będzie przysługiwało w przyszłości.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu

Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj