Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1139/08-2/IG
z 17 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1139/08-2/IG
Data
2008.09.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Wartość wkładów i opłat


Słowa kluczowe
odrębna własność lokalu
pierwsze zasiedlenie
przekształcanie prawa lokatorskiego w prawo własności
spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego
spółdzielnie mieszkaniowe


Istota interpretacji
przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność w przypadku, gdy prawo to zostało ustanowione po 30 kwietnia 2004r. a lokal ten był po raz pierwszy zasiedlony na warunkach lokatorskiego prawa do lokalu przed 1 maja 2004r., nie będzie podlegać pod przepisy ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 153 ust. 2 ustawy



Wniosek ORD-IN 967 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2008r. (data wpływu 18 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania z tytułu przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania art. 153 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług do przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu z odrębną własność.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 28 marca 2006r. Spółdzielnia Mieszkaniowa zawarła z wnioskodawcą umowę o ustanowienie na jego rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego. To spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego wnioskodawca otrzymał na podstawie decyzji Zarządu Spółdzielni z dnia 24 marca 2006r. wyrażającej zgodę na wzajemną zamianę mieszkań lokatorskich pomiędzy wnioskodawcą a inną osobą. W wyniku tej zamiany wnioskodawca otrzymał umowę ustanawiającą na jego rzecz spółdzielcze lokatorskie prawo do jednego określonego lokalu mieszkalnego a ta inna osoba spółdzielcze lokatorskie prawo do innego lokalu. Ta inna osoba uzyskała spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego (które obecnie jest w posiadaniu wnioskodawcy) ze spółdzielni na podstawie przydziału z dnia 03.05.1989r. i w nim zamieszkiwała, a więc go zasiedliła pierwszy raz przed 01 maja 2004r. W związku z tym, mieszkanie to nie było przez wnioskodawcę zasiedlone pierwszy raz po 30 kwietnia 2004r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w tej sytuacji chcąc przekształcić spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego w odrębną własność lokalu będzie miał zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług i wnioskodawca nie będzie musiał płacić 7% podatku VAT...

Czy w tej sytuacji ma zastosowanie art. 153 ust. 2 w związku z art. 29 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług i wnioskodawca będzie musiał zapłacić 7% podatek VAT...

Zdaniem wnioskodawcy nie powinien płacić podatku VAT z art. 29 ust. 8 ponieważ mieszkanie zostało zasiedlone w roku 1989 przez poprzedniego użytkobiorcę i trwa nadal nieprzerwanie, ponieważ uzyskanie przez wnioskodawcę tego mieszkania nie jest jego pierwszym zasiedleniem po 30 kwietnia 2004r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą „opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

2. Czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.3. Przepisy ust. 1 stosuje się również do towarów, o których mowa w art. 14. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio”.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że „przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego”.

Art. 29 ust. 8 ustawy stanowi, że „jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku”.

Art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe;

Zgodnie z art. 153 ust. 2 ustawy z dnia 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Wyłączenie spod ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2 tej ustawy, podlegają czynności przekształcenia lub ustanowienia odrębnej własności lokalu, w przypadku, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Celem tego przepisu jest wyłączenie spod ustawy przekształcenia przysługującego członkowi spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, w odniesieniu do tych lokali, do których spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione po raz pierwszy przed 1 maja 2004 r. i zostały one zasiedlone przed tą datą. Ustanowienie po tej dacie ponownie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego objęte jest zakresem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Do przekształcenia zaś tego prawa lokatorskiego w np. prawo własności będzie miał zastosowanie art. 153 ust. 2 ustawy, jako że pierwsze zasiedlenie lokalu mieszkalnego i ustanowienie do tego lokalu prawa lokatorskiego miało jednak miejsce przed 1 maja 2004 r.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny należy przyjąć, że przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność w przypadku, gdy prawo to zostało ustanowione po 30 kwietnia 2004r. a lokal ten był po raz pierwszy zasiedlony na warunkach lokatorskiego prawa do lokalu przed 1 maja 2004r., nie będzie podlegać pod przepisy ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 153 ust. 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj