Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-699/12-7/AMN
z 5 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko xx, reprezentowanej przez xx, przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2012 r. (data wpływu 16 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 września 2012 r. (data wpływu 27 września 2012 r.) oraz pismem z dnia 16 października 2012 r. (data wpływu 18 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród wydawanych projektantom nieprowadzącym działalności gospodarczej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród wydawanych projektantom prowadzącym działalność gospodarczą oraz w zakresie opodatkowania nagród przekazywanych projektantom nieprowadzącym działalności gospodarczej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14f § 1 i § 2 oraz art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 14 września 2012 r., znak ILPB1/415-699/12-2/AMN, ILPP5/443-1/12-2/PG na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 18 września 2012 r., wniosek uzupełniono w dniu 27 września 2012 r. (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 25 września 2012 r.).

Pismo stanowiące uzupełnienie wniosku zostało podpisane przez pełnomocnika. Do pisma nie dołączono dokumentu, z którego wynikałoby upoważnienie do działania w imieniu Wnioskodawcy przez pełnomocnika.

W związku z powyższym pismem z dnia 9 października 2012 r. nr ILPB1/415-699/12-4/AMN, ILPP5/443-1/12-4/PG ponownie wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia ww. wniosku o oryginał pełnomocnictwa lub właściwie poświadczony lub uwierzytelniony odpis pełnomocnictwa, bądź inny dokument, z którego wynika, że osoba podpisana na uzupełnieniu wniosku ma prawo do składania oświadczeń woli w imieniu Wnioskodawcy.

Wezwanie wysłano w dniu 9 października 2012 r. (skutecznie doręczone zostało w dniu 11 października 2012 r.), zaś w dniu 18 października 2012 r. (data nadania 16 października 2012 r.) do siedziby tut. Organu wpłynęła odpowiedź na wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się m.in. profesjonalną obsługą programów lojalnościowych na zlecenie podmiotów trzecich. Zainteresowanemu zlecono prowadzenie takiego programu w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów zleceniodawcy. Zleceniodawca jest jednym z wiodących producentów pomp na rynku.

W tym celu Wnioskodawcy zlecono przeprowadzenie akcji promocyjnych wśród projektantów, zachęcających do stosowania przez nich w sporządzanych projektach pomp produkowanych przez zleceniodawcę. Pompy użyte w projekcie będą kupowane bezpośrednio od zleceniodawcy przez inwestorów, dla których przygotowywane będą konkretne projekty przez projektantów uczestniczących w ww. akcjach promocyjnych.

W programie lojalnościowym uczestniczą projektanci prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, jak i ci, którzy takiej działalności nie prowadzą.

Sam program opiera się na przyznawaniu punktów nagrodowych dla projektantów. W regulaminie programu przewidziano przyznawanie punktów w zamian za zgłoszenie projektu, w którym projektant przewidział zastosowanie pomp produkowanych przez zleceniodawcę. Projektantom przyznawane będą także dodatkowe punkty nagrodowe w przypadku rzeczywistej realizacji ww. projektu i dokonania zakupu pomp, których zastosowanie przewidziano w zgłoszonym uprzednio projekcie. Zakupu tych pomp dokonuje każdorazowo inwestor bezpośrednio u zleceniodawcy.

Informacja o ilości zdobytych przez projektanta punktów jest zapisywana na indywidualnym koncie internetowym. Dostęp do konta zabezpieczony jest poprzez hasło oraz indywidualny login przypisany każdemu z projektantów.

Otrzymane punkty nagrodowe projektant będzie mógł wymieniać nieodpłatnie na nagrody przewidziane w katalogu nagród. W programie przewidziano szeroki katalog nagród. Projektanci mają do wyboru wiele nagród o wartości poniżej 760 PLN, a także przekraczających tę wartość. Z tytułu zebranych punktów projektant nie będzie otrzymywać żadnych kwot pieniężnych.

Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem przedmiotowej interpretacji z uwagi na potencjalne obowiązki podatkowe, w szczególności związane z rolą płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, a także z obowiązkiem wystawiania i przesyłania deklaracji PIT-8C oraz z obowiązkiem wystawiania faktury wewnętrznej VAT i odprowadzenia podatku VAT.

W piśmie z dnia 24 września 2012 r. (data wpływu 27 września 2012 r.) będącym uzupełnieniem przedmiotowego wniosku, Zainteresowany wyjaśnił, że przekazywaniem nagród projektantom będzie zajmował się wyłącznie Wnioskodawca. W przypadku projektantów prowadzących działalność gospodarczą, nagrody będą przekazywane w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie opodatkowania nagród wydawanych projektantom nieprowadzącym działalności gospodarczej.

Czy nagrody przekazywane przez Wnioskodawcę projektantom nieprowadzącym pozarolniczej działalności gospodarczej, w ramach programu lojalnościowego, można uznać za nagrody związane ze sprzedażą premiową i zastosować tym samym zwolnienie z opodatkowania nagród o wartości nieprzekraczającej jednorazowo kwoty 760 PLN?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym akcje promocyjne polegające na udziale projektantów nieprowadzących działalności gospodarczej (np. zatrudnionych na umowę o pracę) w programie lojalnościowym mogą mieć charakter sprzedaży premiowej.

Skutkiem powyższego byłoby to, że gdy wartość wydawanych projektantom nagród nie przekroczy 760 PLN, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika. Stosownie do regulacji przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 pdofizu, wolne od podatku dochodowego są m.in. wartości nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 760 PLN.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową była zwolniona z podatku dochodowego należy spełnić łącznie poniższe przesłanki:

  • nagroda musi być związana ze sprzedażą premiową
  • jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 PLN,
  • sprzedaż premiowa nie może dotyczyć nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Mimo, iż ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęciem „sprzedaży premiowej”, to jednak nie sformułował jego ustawowej definicji. Definicja sprzedaży premiowej nie została uregulowana także w innych ustawach, w szczególności w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden z rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane w ustawie Kodeks cywilny, którego art. 535 i następne stanowią, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu ją, a kupujący zobowiązuje się zapłacić cenę. Świadczenie jednej ze stron stanowi więc odpowiednik świadczenia drugiej strony. Termin „premia” nie został zdefiniowany zarówno w przepisach podatkowych, jak i cywilnoprawnych. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa 2003). Pojecie to służy tym samym określeniu świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię (w tym wypadku zgłoszenie projektu przygotowanego dla klienta, w którym przewidziano zastosowanie produktów zleceniodawcy). Przymiotnik „premiowy” należy więc odnieść do ww. „sprzedaży premiowej”.

Wskazać należy, iż przyznawanie produktów nagrodowych projektantom związane będzie z umową sprzedaży pomiędzy zleceniodawcą a klientami projektantów, tyle że należy podkreślić, iż bez działalności projektanta nie doszłoby do zawarcia umowy sprzedaży. Nie jest istotna także okoliczność, iż pompy nie będą kupowane bezpośrednio u Wnioskodawcy. Działa on bowiem na rzecz zleceniodawcy.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem m.in. przytaczanych powyżej przepisów art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zatem, opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym będą podlegały w całości wygrane, których wartość przekroczy 760 zł. W przypadku, gdy jednorazowa wartość nagrody przekracza kwotę 760 zł, wówczas stosownie do przepisu art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydający nagrodę, zobowiązany jest do poboru zryczałtowanego 10% podatku od całości wartości wygranej.

Dokonując podsumowania stwierdzić należy, iż przedstawiony stan faktyczny spełnia przesłanki do uznania, iż nabywanie nagród przez projektantów, nieprowadzących działalności gospodarczej, związane jest ze sprzedażą premiową. Tym samym wydawanie nagród o wartości nieprzekraczającej 760 PLN będzie zwolnione z opodatkowania. Natomiast w przypadku wydania nagrody o wartości przekraczającej kwotę 760 PLN Wnioskodawca zobowiązany będzie do pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego 10% podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a, 52c wymienionej ustawy o podatku dochodowym oraz zwolnionych od podatku na podstawie odrębnych przepisów.

Dochodem ze źródła przychodów stosownie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli przepisy art. 24 – 25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Z treści zacytowanego przepisu jednoznacznie wynika zasada powszechności przedmiotowej opodatkowania podatkiem dochodowym wszystkich dochodów.

Przychodami w myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 ww. ustawy, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Stosownie do treści art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Z kolei art. 11 ust. 2b ustawy stanowi, iż jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Stanowiąc o nieodpłatnych świadczeniach, jako o przychodzie kształtującym podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym, ustawodawca nie zdefiniował przy tym tego pojęcia. Zgodnie jednak z ugruntowanym poglądem, pojęcie to obejmuje wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Spośród źródeł przychodów w art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy, ustawodawca wymienił tzw. „inne źródła”.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania „w szczególności” oznacza, że wyliczenie zawarte w przepisie jest jedynie wyliczeniem przykładowym.

Tym samym przychodami z innych źródeł mogą być inne jeszcze przychody niż wymienione w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być warunki:

  • nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową,
  • jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,
  • sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) i tak treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin „premia”, „premiowa” nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś. Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

W związku z powyższym, mając na uwadze powyższe ustalenia i powołane przepisy prawa, zdaniem tutejszego organu podatkowego „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

W przedmiotowym stanie faktycznym stronami umowy sprzedaży są: zleceniodawca akcji promocyjnej i inwestorzy, dla których przygotowane będą bezpośrednie projekty przez projektantów uczestniczących w akcjach promocyjnych. Projektant, który otrzymuje od przeprowadzającego program lojalnościowy punkty nagrodowe, które będzie mógł wymienić nieodpłatnie na nagrody, nie jest stroną przedmiotowej umowy sprzedaży, jest on jedynie podmiotem, który otrzymuje nieodpłatne świadczenie.

W związku z powyższym akcji promocyjnej, która byłaby adresowana do projektantów, w celu zachęcenia ich do stosowania przez nich w sporządzonych projektach pomp produkowanych przez zleceniodawcę akcji promocyjnej, które będą kupowane bezpośrednio od zleceniodawcy akcji promocyjnej przez inwestorów, dla których przygotowane będą bezpośrednie projekty przez projektantów uczestniczących w akcjach promocyjnych, nie można nazwać sprzedażą premiową, ponieważ nagrody przyznawane w ramach sprzedaży premiowej związane są ze sprzedażą i mogą dotyczyć jedynie stron zawieranej umowy sprzedaży (sprzedawca – nabywca).


Ponieważ nagród wskazanych we wniosku nie sposób uznać za nagrody związane ze sprzedażą premiową, jak również nagrody te nie stanowią wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, zatem ich wartość nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy do kwoty 760 zł w roku podatkowym.

Wartość nagród otrzymanych przez projektantów nieprowadzących działalności gospodarczej, stanowi dla nich przychód z innych źródeł w myśl art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek obliczenia i poboru zaliczki lub zryczałtowanego podatku dochodowego. Wnioskodawca będzie natomiast zobowiązany na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych. Zgodnie bowiem z tym przepisem, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując, w świetle powołanych powyżej przepisów prawa i przedstawionego stanu faktycznego, nagrody przekazywane przez Wnioskodawcę projektantom nieprowadzącym pozarolniczej działalności gospodarczej, w ramach programu lojalnościowego, nie można uznać za nagrody związane ze sprzedażą premiową. W związku z tym nagrody te nie są objęte zwolnieniem z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy, a Wnioskodawca zobowiązany będzie do sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Rozstrzygnięcie przedstawionego we wniosku zapytania dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród wydawanych projektantom prowadzącym działalność gospodarczą, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 5 listopada 2012 r. nr ILPB1/415-699/12-6/AMN. Wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług, został rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj