Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-475/08/JCi
z 18 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-475/08/JCi
Data
2008.08.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja


Słowa kluczowe
deklaracja podatkowa
dostawa wewnątrzwspólnotowa
informacja podsumowująca


Istota interpretacji
Obowiązek wykazywania otrzymania przedpłaty przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, w deklaracji VAT-7 oraz w informacji podsumowującej.



Wniosek ORD-IN 801 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana „X”, przedstawione we wniosku (data wpływu 21 maja 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wykazywania otrzymania przedpłaty, przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, w deklaracji VAT-7 oraz w informacji podsumowującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wykazywania otrzymania przedpłaty, przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, w deklaracji VAT-7 oraz w informacji podsumowującej.W dniu 12 sierpnia 2008r. zostało złożone uzupełnienie do ww. wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca otrzymuje 100% przedpłaty na towar od kontrahenta z Niemiec. Towar jest wysyłany do kontrahenta sukcesywnie. Zazwyczaj zaliczka nie zdąży się rozliczyć w kwartale. Na przedpłatę w dniu jej otrzymania firma wystawia fakturę ze stawką 0%, ujmuje ten fakt w deklaracji VAT-7 w poz. WWD, natomiast faktury dokumentujące sprzedaż nie są ujmowane w deklaracji VAT-7 (ze względu, żeby nie zawyżyć obrotów uprawniających do zwrotu podatku VAT). W deklaracji VAT UE kwartalnej i Intrastat są wykazywane faktury dotyczące sprzedaży a pomijane są faktury zaliczkowe. W związku z tym powstają rozbieżności między VAT-7 a VAT UE i Intrastat. Firma dołącza do każdej deklaracji VAT UE wyjaśnienie z czego wynikają niezgodności. Do III kwartału 2007r. Urząd Skarbowy przyjmował te wyjaśnienia. Problem powstał w IV kwartale 2007r. Nie uznano wyjaśnień twierdząc, że wartości z VAT-7 za odpowiednie trzy miesiące muszą być zgodne z VAT UE za dany kwartał. Wnioskodawca prosi o wyjaśnienie jak ma prawidłowo ujmować powyższe zdarzenia, żeby deklaracje VAT-7 za poszczególne miesiące były zgodne z VAT UE.Ponadto w uzupełnieniu Wnioskodawca wyjaśnił, iż „faktury dokumentujące sprzedaż nie są ujmowane w deklaracji VAT-7” tzn. wysyłce towaru do kontrahenta towarzyszy faktura dokumentująca m.in. ilość i cenę towaru, datę jego wydania oraz wyraźnie jest opisane na fakturze, że po rozliczeniu zaliczki kwota do zapłaty wynosi zero. Faktury te nie są ujmowane w deklaracji VAT-owskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w deklaracji podsumowującej VAT UE wykazywać tak samo jak w deklaracji VAT -7 tzn. wykazywać tylko faktury na przedpłatę a pomijając faktury dotyczące sprzedaży...

Zdaniem Wnioskodawcy, rozbieżności pomiędzy deklaracjami, w tym konkretnym przypadku, muszą występować. Deklaracja VAT UE jak nazwa wskazuje jest informacją podsumowującą o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach/nabyciach towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są zobowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach i dostawach towarów, za okresy kwartalne, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:

  1. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów – w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
  2. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – w przypadku informacji podsumowującej dotyczących wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Zgodnie z ust. 3 ww. artykułu, informacja podsumowująca winna zawierać między innymi łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.Podobna wskazówka znajduje się w objaśnieniach stanowiących integralną część druku VAT-UE (informacja podsumowująca o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach/nabyciach). Zgodnie z powyższymi objaśnieniami podatnik winien wykazać w kwartalnej informacji podsumowującej - dla każdego kontrahenta z osobna - wszystkie dokonane dostawy wewnątrzwspólnotowe (część C kolumna c informacji VAT-UE) oraz oddzielnie wszystkie nabycia wewnątrzwspólnotowe (część D kolumna c informacji VAT-UE).W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy o VAT w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2-4. Natomiast zgodnie z ust. 2 tego artykułu w przypadku, gdy przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, podatnik wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.Dodatkowo w myśl art. 20 ust. 3 ustawy o VAT, jeżeli przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów otrzymano całość lub część ceny, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie całości lub części ceny.

Natomiast w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów stosownie do ust. 6 art. 20 ww. ustawy w przypadku, gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5 tegoż artykułu, a więc przed 15. dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. W myśl przepisu art. 20 ust. 7 ustawy o VAT, przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio do faktur wystawianych przez podatnika podatku od wartości dodanej potwierdzających otrzymanie przez niego od podatnika całości lub części należności przed dokonaniem dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju. Zatem analizując wyżej przedstawiony stan prawny należy stwierdzić, iż przyjęcie zaliczek przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów winno być wykazywane w kwartalnych informacjach podsumowujących – zgodnie z momentem powstania obowiązku podatkowego dla tych zaliczek, tj. z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej przyjęcie zaliczki. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek nieprawidłowości w złożonych informacjach podsumowujących podatnik, który złożył informację podsumowującą, jest obowiązany złożyć niezwłocznie jej korektę na formularzu VAT-UEK. Sporządzenie informacji podsumowującej w oderwaniu od deklaracji podatkowej jest niezgodne z ww. przepisami. W informacjach podsumowujących należy wykazywać te dostawy, dla których Podatnik nabył prawo do wykazywania ich w deklaracji VAT-7 ze stawką 0% jako dostawy wewnątrzwspólnotowe. Suma dostaw wewnątrzwspólnotowych wykazanych w VAT-UE za dany kwartał winna równać się sumie dostaw wykazanych w poz. 30 deklaracji VAT-7 za dany kwartał.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj