Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-578/08/UH
z 29 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-578/08/UH
Data
2008.08.29


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
kontrahenci
opodatkowanie
premia pieniężna
świadczenie usług


Istota interpretacji
opodatkowanie i dokumentowanie premii pieniężnych



Wniosek ORD-IN 800 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedsiębiorstwa, przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2008r. (data wpływu 19 czerwca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych, bonusów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych, bonusów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest wiodącym producentem przypraw w Polsce i zawiera z kontrahentami umowy, na mocy których zobowiązuje się do wypłacania im, w przypadku zakupienia przez nich określonej wartości towarów w przyjętym okresie rozliczeniowym (miesiąc/kwartał/półrocze/rok), premii pieniężnych, które są naliczane w postaci procenta od osiągniętego obrotu, ale nie są one związane z żadną konkretną dostawą, są one związane z przyjętym okresem rozliczeniowym. Gdy kontrahent osiągnie założony w umowie poziom obrotu w określonym przedziale czasowym nabywa prawo do premii pieniężnej. Po upływie okresu rozliczeniowego należna kontrahentowi premia pieniężna jest rozliczana w postaci faktury VAT. Wypłacane premie są uzależnione wyłącznie od przekroczenia określonego w umowach poziomu obrotów. Nie mają one charakteru stałego - jeżeli klient nie osiągnie określonego w umowie poziomu obrotów, to wówczas nie nabywa prawa do premii. Natomiast w związku z różnicami występującymi w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe po dacie wydania wyroku przez NSA - wyrok z dnia 6 lutego 2006r. (I FSK 94/2006) premia pieniężna z tytułu przekroczenia określonego progu zakupów jest dokumentowana w dwojaki sposób:

  1. kontrahenci wnioskodawcy zgodnie z Pismem Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004r. o numerze PP3-812-1222/2004/AP/4026 (Dz. Urz. MF 2005/2/22) p.t. „Interpretacja w sprawie stosowania przepisów art. 8 i art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług" wystawiają fakturę VAT - doliczając do premii pieniężnej podatek VAT, traktując osiągnięcie tego poziomu obrotów jako usługę nie związaną z żadną, konkretną dostawą podlegającą opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
  2. Natomiast drudzy, stosując wykładnię odmienną, zaprezentowaną w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2006r. sygn. akt. I FSK 94/06, w którym stwierdzono, że za usługę w rozumieniu art. 8 ust 1 ustawy o VAT nie można uznać okoliczności zrealizowania obrotów w wysokości określonej umownie, osiągniętych przez nabywcę towarów poprzez ich zakup. Zakupienie takiej, ustalonej umownie wartości towarów - uprawniające do wyliczenia premii pieniężnej nie może być uznana za usługę w rozumieniu przepisów o VAT i w związku z tym nie jest wynagrodzeniem za świadczone usługi. Wynagrodzenie takie - premia pieniężna - nie jest usługą i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przyjęcie tej wykładni, za stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego, prowadzi kontrahentów Wnioskodawcy do uznania, że premie pieniężne należne im z tytułu przekroczenia określonego poziomu obrotów/zakupu powinny być rozliczane za pomocą noty księgowej (obciążeniowej lub uznaniowej). Uzasadniają to tym, że skoro premia za przekroczenie określonego obrotu nie jest żadną usługą i nie podlega podatkowi od towarów i usług to taki bonus/premia winna być rozliczana właśnie w ten sposób - czyli za pomocą noty księgowej /obciążeniowej. W związku z zaistniałym stanem faktycznym i stosowaniem, mimo postanowień umownych wskazujących zgodnie z wymienionym w ppkt a) pismem Ministra Finansów na rozliczanie premii pieniężnych w postaci faktury VAT - jako usługi opodatkowanej podatkiem VAT, różnej praktyki dokumentowania premii pieniężnych przez kontrahentów Wnioskodawcy, tj. jedni wystawiają fakturę VAT, inni wystawiają notę obciążeniową, Wnioskodawca czuje się zobligowany do wystąpienia do Ministra Finansów o wydanie interpretacji w przedmiotowej sprawie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jak należy traktować i dokumentować wynagrodzenie w postaci bonusów, premii pieniężnych (kontrahenci stosują różne nazewnictwo) wypłacanych kontrahentom przez Wnioskodawcę z tytułu przekroczenia określonego poziomu zakupów (osiągnięcia danego progu obrotów) w określonym z góry przedziale czasowym... Czy należy tego typu świadczenie traktować jako usługę i opodatkowywać podatkiem VAT... Czy też nie należy traktować jej jako usługi i wynagrodzenie z tego tytułu (osiągnięcie określonego poziomu zakupów) powinno być naliczane i rozliczane na podstawie noty księgowej...

Zdaniem Wnioskodawcy, osiągnięcie założonego umownie progu obrotowego (zakupienie określonej ilości towarów) w ustalonym okresie czasu, powinno być traktowane jako rodzaj wykonanej usługi, nie związanej z konkretną dostawą i w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, zatem powinna być opodatkowana podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powołanego przepisu wynika, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.Kwestia dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów nie została uregulowana przepisami prawa podatkowego, a więc również przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego (Słownik Języka Polskiego PWN pod red. M. Szymczaka, Warszawa 1992): rabat – to zniżka, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie; skonto – to zniżka ceny towaru objętego sprzedażą kredytową albo ratalną, udzielona nabywcy płacącemu gotówką; opust – to zniżka ceny kupna, przyznawana nabywcy przez sprzedawcę (zwykle przy zakupach hurtowych); bonifikata – to zniżka od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, ze Wnioskodawca zawarł umowy handlowe z kontrahentami. Premie pieniężne są wypłacane w związku z dokonaniem zakupów towarów o określonej wartości w przyjętym okresie rozliczeniowym.Wypłacane premie są uzależnione wyłącznie od przekroczenia określonego w umowach poziomu obrotów nie są związane z żadną konkretną dostawą. W opisanym stanie faktycznym mamy do czynienia z sytuacją, gdzie Wnioskodawca wypłaca odbiorcy premie pieniężne pod warunkiem osiągnięcia przez niego określonej wartości zakupów towarów handlowych Wnioskodawcy, w danym okresie rozliczeniowym. Premia ta nie ma więc charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania kupującego. Usługobiorcą jest Wnioskodawca, który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której kupujący decyduje się na zakup u niego, a nie u innego dostawcy. Wypłata przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się odbiorcy w stosunku do Wnioskodawcy. Wypłacając premię pieniężną za zrealizowany obrót Wnioskodawca nagradza kupującego za nabycie towarów o określonej wartości, a w konsekwencji za lojalność względem niego, tj. za to że odbiorca nabywa towary wybranego kontrahenta, a nie jego konkurentów. Premia pieniężna powinna być w związku z tym traktowana również jako wynagrodzenie za powstrzymywanie się od zakupu towarów konkurencyjnych. Zachowanie nabywcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę podatnik otrzymuje premię pieniężną. Zatem pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem podlegające opodatkowaniu na ogólnych zasadach.Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22 %, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę. W świetle powyższego zachowanie kontrahenta polegające na osiągnięciu określonego w umowie obrotu w określonym czasie, należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług według stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT. W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zatem w przedmiotowej sytuacji, świadczenie ww. usług, za które wypłacona zostanie premia pieniężna podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 22% stawki podatku VAT, oraz winno być udokumentowane przez świadczącego usługę fakturą VAT wystawioną na rzecz nabywcy usług, tj. Wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż osiągnięcie założonego w umowie progu obrotowego w ustalonym okresie czasu należy traktować jako świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, która powinna być opodatkowana podatkiem VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo nadmienia się, iż wskazane we wniosku orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007r. sygn. akt I FSK 94/06, dotyczy konkretnej indywidualnej sprawy przedstawionej w określonym stanie faktycznym a dokonane w nim rozstrzygnięcie wiąże w konkretnej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj