Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-710/08-2/MB
z 8 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-710/08-2/MB
Data
2008.08.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ustalanie dochodu (straty)

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Opodatkowanie dochodów uzyskanych za granicą


Słowa kluczowe
cel
energia elektryczna
prowadzenie
strata
wynik
zyski


Istota interpretacji
Czy prowadzenie wyniku Spółki dla celów podatkowych na poziomie „O” tzn. bez wykazywania zysku ani straty jest poprawne?



Wniosek ORD-IN 456 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7.05.2008 r. (data wpływu 8.05.2008 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie przychodów i kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8.05.2008 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów i kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka X S.A. działa w oparciu o ustawę z dnia 29 czerwca 2007 r. o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej (Dz. U. Nr 130, poz. 905), zwaną w dalszej części „Ustawą”. X S.A. jest spółką prawa handlowego, jednakże z Ustawy wynika zarówno szereg obowiązków nałożonych na spółkę jak i ograniczeń, które winny być uwzględnione przy prowadzeniu ksiąg spółki jak również sporządzaniu sprawozdań określonych w innych przepisach. Spółka została powołana celem zapewnienia obsługi i funkcjonowania określonego w ww. ustawie systemu rozwiązania kontraktów długoterminowych funkcjonujących w elektroenergetyce. Rozwiązanie kontraktów długoterminowych, które nastąpiło z dniem 1 kwietnia 2008 r. spowodowało powstanie u grupy dużych wytwórców energii elektrycznej w Polsce tzw. kosztów osieroconych które w ramach programu pomocy publicznej będą wyrównywane wytwórcom przez Zarządcę R S.A.

Specyfika odnosząca się do sposobu sprawozdawczości spółki wynika min. z następujących przepisów ustawy i dotyczy:

  1. art. 2 pkt 9 - definicji opłaty przejściowej jako podstawowego źródła pokrycia kosztów działalności spółki,
  2. art. 17 - trybu przekazywania środków zgromadzonych z tytułu opłaty przejściowej przez Operatora Systemu Przesyłowego spółkę Y S.A. do X S.A.,
  3. art. 18 ust. 1 - sposobu tworzenia zasobu płynnościowego oraz w ust. 6 i 7 pokrycia kosztów funkcjonowania X S.A.,
  4. art. 19 - przeznaczenia przez Zarządcę R S.A. środków pochodzących z innych źródeł aniżeli opłata przejściowa i pozostałości po korekcie końcowej dla najdłuższego okresu korygowania oraz spłacie zadłużenia X S.A.,
  5. art. 20 ust. 4-6 - charakteru środków w kontekście podatkowym,
  6. Rozdziału 4 określającego zasady wypłacania środków na pokrycie kosztów osieroconych,
  7. Rozdziału 7 - zasad funkcjonowania X S.A.,
  8. art. 63 - terminu zawiązania X S.A.

Ustawa wprowadza system zwrotu kosztów osieroconych, powstałych w wyniku przedterminowego rozwiązania umów długoterminowych jako program pomocy publicznej. Przewidywany ustawą program pomocy publicznej został zaakceptowany przez Komisję Europejską. Źródłem finansowania systemu pokrywania kosztów osieroconych jest opłata, którą na podstawie ww. ustawy uiszczają wszyscy odbiorcy końcowi energii elektrycznej. Wpływy z tej opłaty otrzymuje X S.A. za pośrednictwem Y S.A.

X S.A. uzyskiwać może także wpływ z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rachunku opłaty przejściowej oraz lokat i dodatniej różnicy wynikającej z korekt, o których mowa w art. 19 ww. ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r.

Zgodnie z art. 20 ust. 5 tej ustawy środki uzyskane z opłaty przejściowej oraz środki, o których mowa w art. 19 ust. 1, nie stanowią przychodu X S.A. w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przekazywanie wytwórcom środków na pokrycie kosztów osieroconych będzie następować w formie zaliczek wypłacanych wytwórcom przez Zarządcę R S.A. co kwartał. Po zakończeniu roku następować będzie weryfikacja udzielonej pomocy publicznej i dokonywana będzie ewentualna korekta, w ramach której we wrześniu każdego roku wytwórca otrzymać może dodatkowe środki lub też będzie zobowiązany zwrócić część otrzymanych środków w sytuacji, gdy należna mu pomoc publiczna była niższa od wypłaconych zaliczek. Zgodnie z art. 20 ust. 6 środki przekazane przez Zarządcę R S.A. na rzecz wytwórcy nie stanowią u X S.A. kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Kierując się zapisami ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej w sprawozdaniu finansowym wykazane zostały należne przychody pokrywające koszty funkcjonowania spółki.

Zgodnie z przepisami wyżej wymienionej ustawy spółka ma zagwarantowane pokrycie kosztów swojej działalności.

Środki od Y S.A. uwzględniane są w rachunku wyników na poziomie operacyjnym przychodów w wysokości równej pokryciu straty spółkiW 2007 r. spółka poniosła koszty w wysokości 97.518,11 zł. Są to bieżące koszty działalności. Ponieważ zgodnie z Ustawą właściwa działalność Spółki rozpocznie się w maju 2008 r. to poniesionymi kosztami została obciążona spółka Y S.A. - jedyny akcjonariusz.

Odsetki od lokat bankowych środków pieniężnych wniesionych do spółki na pokrycie kapitału zakładowego stanowią w sprawozdaniu przychód z działalności finansowej. Zastosowanie takiego mechanizmu spowodowało bezwynikowe zamknięcie rachunku zysków i strat

  • wynik spółki za rok obrotowy 2007 wyniósł 0,00 zł. Takie podejście zostało zawarte w sprawozdaniu finansowym spółki za rok obrotowy 2007 oraz potwierdzone jako prawidłowe przez badającego to sprawozdanie biegłego rewidenta z Biura …… Sp.z.o.o. Przedmiot działalności spółki jest ściśle ograniczony ustawą z dnia 29 czerwca 2007 r. o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej.

Przedmiotem działalności spółki jest pośrednictwo finansowe różne, PKD 65.2.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prowadzenie wyniku Spółki dla celów podatkowych na poziomie „O” tzn. bez wykazywania zysku ani straty jest poprawne...

Stanowisko Spółki:

Prowadzenie wyniku Spółki dla celów podatkowych na poziomie „0” tzn. bez wykazywania zysku ani straty jest poprawne. Wpływ na to mają przepisy szczegółowe ustawy z dnia 29 czerwca 2007r. o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej w szczególności art. 20, w którym uznano:

  • wpływy na rachunek opłaty przejściowej za nie stanowiące przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz
  • wydatki za nie stanowiące kosztów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z przepisów ustawy wynika również bezpośrednio, że spółka ma zagwarantowane pokrycie kosztów swojej działalności z wpływów na rachunek opłaty przejściowej. Wpływy na rachunek opłaty przejściowej w części przeznaczonej na pokrycie kosztów działalności spółki zostały wykazane w sprawozdaniu jako pozostałe przychody operacyjne. Przychody te oraz pozostałe przychody wygenerowane w trakcie działalności z lokowania środków finansowych wniesionych przez właściciela na pokrycie kapitału własnego pokrywały wszystkie koszty działalności i zysk brutto wynosił w każdym roku zero.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W rozdziale 7 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej (Dz. U. Nr 130, poz. 905) – dalej „ustawa o KDT” zostały uregulowane zasady funkcjonowania X S.A.

Zgodnie z art. 49 ust. 1 tej ustawy przedmiotem działalności X S.A. jest:

  1. gromadzenie środków pieniężnych na pokrycie kosztów osieroconych oraz kosztów, o których mowa w art. 44, dla wytwórców, których umowy długoterminowe zostały rozwiązane na podstawie umowy rozwiązującej;
  2. zarządzanie środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunku opłaty przejściowej na zasadach określonych w ustawie;
  3. przekazywanie wytwórcy, o którym mowa w pkt 1, środków na pokrycie jego kosztów osieroconych oraz kosztów, o których mowa w art. 44;
  4. sporządzanie i przedstawianie pisemnych informacji i sprawozdań, o których mowa w:

  1. art. 18 ust. 8 - Prezesowi URE,
  2. art. 57 - ministrowi właściwemu do spraw gospodarki;

5. wykonywanie innych czynności określonych w ustawie.

W art. 49 ust. 2 ustawodawca zaznaczył, iż zysk X S.A. przeznacza się wyłącznie na finansowanie działalności określonej w art. 49 ust. 1.

Zgodnie z art. 20 ust. 5 i 6 ustawy o KDT:

  • środki uzyskane z opłaty przejściowej oraz środki, o których mowa w art. 19 ust. 1, nie stanowią przychodu X S.A. w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) -art. 20 ust. 5 oraz
  • środki przekazane przez Zarządcę R S.A. na rzecz wytwórcy nie stanowią u X S.A. kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - art. 20 ust. 6.

Art. 2 pkt 9 ustawy o KDT definiuje opłatę przejściową, która stanowi - wynagrodzenie za usługę udostępniania krajowego systemu elektroenergetycznego, należne operatorowi, przeznaczane na pokrycie kosztów osieroconych, kosztów, o których mowa w art. 44, oraz kosztów działalności X S.A.;

Koszty, o których mowa w art. 44 ww. ustawy to koszty zużycia odebranego gazu ziemnego i kosztów nieodebranego gazu ziemnego.

Środki, o których mowa w art. 19 to uzyskane przez Zarządcę R S.A. środki z tytułu:

  1. odsetek od środków zgromadzonych na rachunku opłaty przejściowej,
  2. lokat, o których mowa w art. 54 ust. 1,
  3. dodatniej różnicy między sumą kwot otrzymanych od wytwórców w wyniku korekt, o których mowa w art. 30 ust. 1 i 2, art. 31 ust. 1 oraz art. 46 ust. 1, a sumą kwot wypłaconych na pokrycie kosztów osieroconych w wyniku tych korekt
  • suma tych środków jest przeznaczana na pokrycie kosztów osieroconych.

W przepisie tym też zapisano, że w przypadku gdy po dokonaniu korekty, o której mowa w art. 31 ust. 1, dla najdłuższego okresu korygowania oraz spłacie zadłużenia, o którym mowa w art. 18 ust. 4, na rachunku opłaty przejściowej pozostaną środki, X S.A. przekazuje je operatorowi.

Powyższe przepisy mają na celu, zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy o KDT, zapewnienie neutralności podatkowej X S.A.

W uzasadnieniu do przedmiotowej ustawy zapisano m.in., że:

  • Art. 17 o KDT reguluje sposób i terminy przekazywania środków z tytułu opłaty przejściowej od operatora do X S.A. Tryb przekazywania środków uregulowany w tym artykule ma na celu zapewnienie płynności systemu pozyskiwania środków na pokrycie kosztów osieroconych i tym samym zagwarantowanie pewności wypłat środków do wytwórców.
  • Art. 19 o KDT przewiduje przeznaczanie na pokrywanie kosztów osieroconych dodatkowych środków, jakie uzyskuje X S.A., z lokowania środków z opłaty przejściowej w okresie od ich otrzymania do wypłaty kosztów osieroconych. Uzasadnione jest to zakresem działania spółki, która zostanie powołana jedynie dla celów realizacji tej ustawy i udzielania pomocy publicznej wytwórcom. Ust. 3 zapewnia zwrot środków do odbiorców końcowych, w przypadku gdyby po realizacji celów określonych ustawą w postaci pokrywania kosztów osieroconych pozostała nadwyżka środków u X S.A.
  • Art. 20 zapewnia neutralność podatkową X S.A. w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Podyktowane jest to specjalnym przeznaczeniem środków, które trafiają do spółki X S.A., i potrzebą minimalizacji obciążeń odbiorców końcowych z tytułu opłaty przejściowej.

Ustępy 5 i 6 art. 20 zapewniają neutralność podatkową X S.A.

  • Przepisy ujęte w rozdziale dotyczącym zasad funkcjonowania X S.A. przewiduje, że działalność X S.A. będzie ograniczona do wypełniania zadań określonych w ustawie. X S.A. nie będzie mógł podejmować żadnej innej działalności gospodarczej. Wszystkie czynności podejmowane przez Zarządcę R S.A. powinny bezpośrednio lub pośrednio zmierzać do zrealizowania zadań określonych w ustawie. Zysk X S.A. będzie mógł być przeznaczony wyłącznie na finansowanie zadań tej spółki, określonych w ustawie. X S.A. nie będzie więc wypłacać dywidendy, ani dokonywać wypłat zysku w innych formach.

Organ podatkowy biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnia, że zgodnie z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podstawę opodatkowania, co do zasady stanowi dochód, będący nadwyżką przychodów nad kosztami ich uzyskania.

Reasumując: stanowisko Spółki odnośnie wykazania wyniku dla celów podatkowych na poziomie „0”, tzn. bez wykazania zysku czy też straty jest prawidłowe o ile Spółka wypełniając zadania, do których wykonywania została powołana na mocy ustawy o KDT:

  • osiąga przychody i ponosi wydatki, o których mowa w tej ustawie,
  • przychody i wydatki te stanowią zarazem środki, o których nowa w art. 20 ust. 5 i 6 ustawy o KDT czyli środki (otrzymywane i wypłacane przez Spółkę), wyłączone z kosztów i przychodów podatkowych, o których mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast odnośnie poruszonych we wniosku kwestii dotyczących przepisów ustawy o rachunkowości organ podatkowy wyjaśnia, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zgodnie z treścią przepisu art. 3 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, pod pojęciem przepisów prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolita Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Natomiast na mocy art. 3 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych. podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Odrębnymi przepisami są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002r., Nr 76, poz. 694 z późn. zm.), zgodnie z którymi, obowiązkowi księgowania podlegają wszystkie przychody i koszty. Jednocześnie nie każdy przychód i koszt ujęty w ewidencji rachunkowej jest przychodem lub kosztem w rozumieniu przepisów prawa podatkowego.

Biorąc pod uwagę powyższe, przepisy ustawy o rachunkowości nie są przepisami z zakresu prawa podatkowego i nie podlegają interpretacji w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj