Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-580/08-2/MS
z 2 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-580/08-2/MS
Data
2008.07.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
stawka
stawki podatku


Istota interpretacji
w zakresie stawki podatku VAT na roboty montażowe polegające na montowaniu kabin prysznicowych w budynkach i lokalach mieszkalnych



Wniosek ORD-IN 313 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. J. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2008r. (data wpływu 03 kwietnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa stawki podatku VAT na roboty montażowe polegające na montowaniu kabin prysznicowych w budynkach i lokalach mieszkalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 kwietnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa stawki podatku VAT na roboty montażowe polegające na montowaniu kabin prysznicowych w budynkach i lokalach mieszkalnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarcza w zakresie m.in. robót budowlano – montażowych w segmencie budownictwa mieszkaniowego. Spółka ma zamiar rozpocząć realizacje robót montażowych w postaci dostawy wraz z kompletnym montażem kabin prysznicowych w budynkach i lokalach mieszkalnych na indywidualne zamówienie właścicieli lokali i budynków. Wnioskodawca zakupu kabin w częściach montażowych dokonał w Chinach i przy wprowadzeniu ich na polski obszar celny dokonał zapłaty podatku VAT w wysokości 22%. Spółka podczas realizacji tych robót poza kosztami nabycia 1 kpl za kwotę około 1.000,00 zł, poniesie wydatki związane z dostawą i montażem w poszczególnych obiektach mieszkaniowych. Montaż tych kabin polegał będzie na złożeniu i zainstalowaniu W pomieszczeniu łazienki oraz wykonaniu niezbędnych połączeń z instalacją wodociągową kanalizacyjną i elektryczną budynku i lokalu. Wartość handlowa zakresu montażu z zainstalowaniem i materiałami pomocniczymi w pomieszczeniu wynosić będzie około 2.500,00 zł, zaś łączna wartość kabina plus montaż z zainstalowaniem około 3.500,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką VAT należy opodatkować przedmiotową usługę...

Zdaniem Wnioskodawcy cała wartość usługi (kabina plus montaż) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%. Zgodnie z przepisem art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę w wysokości 7% stosuje się do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Zaś zgodnie z ust. 2 tego artykułu przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Zatem w przekonaniu Spółki stawka 7% ma zastosowanie także do montażu kabin prysznicowych montowanych przez importera tych kabin, dokonywanego w obiektach budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 1.2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. W tej sytuacji zasadne i konieczne jest łączne fakturowanie usługi montażu oraz dostawy kabiny jako jednej czynności nazwanej usługą budowlano-montażową podlegającą opodatkowaniu stawką 7%. Jeśli bowiem wykonywana jest usługa budowlano-montażowa w obiektach budownictwa mieszkaniowego to cała wartość świadczonej usługi (wraz z wartością montowanych towarów) podlega o podatkowaniu według stawki właściwej dla usługi - tj. 7%. Stawka ta (7%) nie będzie miała natomiast zastosowania do handlu (sprzedaży) kabin, tzn. bez montażu w obiekcie klienta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust 2-12c, art. 83, art. 119 ust 7, art. 120 ust 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust 1.

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2). Natomiast w myśl art. 41 ust.12 i ust. 12a ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu i modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 — wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 12 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r. przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumieć należy budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Równocześnie w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2008r. przepisu § 5 ust. la rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1/ robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy,

2/ obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budownictwa w dziale 12 w zakresie w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12 - 12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem. Jednocześnie zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i b) ww. ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosowało się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do:

  • robot budowlano-montażowych oraz remontów i robot konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą
  • obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych. Jak wynika z treści ww. przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i b), przepis ten utracił moc z dniem 31 grudnia 2007r., a zatem nie może stanowić podstawy prawnej, jak wskazał Wnioskodawca, do stosowania stawki 7 % VAT w zakresie robót związanych z obiektami budownictwa mieszkaniowego po dniu 31 grudnia 2007r. Zastosowanie jednej stawki podatku od towarów i usług i opodatkowanie nią zarówno usługi, jak i dostawy materiałów budowlanych wykorzystywanych do wykonania tej usługi uwarunkowane jest zakresem w jakim. prowadzona jest działalność gospodarcza oraz przedmiotem umowy zawartej z inwestorem. Jeżeli zatem przedmiot prowadzonej przez Podatnika działalności gospodarczej obejmuje m.in. działalność usługową w zakresie usług budowlanych oraz budowlano-montażowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego i przedmiotem zawartej umowy byłoby wykonanie określonej usługi budowlanej z wykorzystaniem własnych materiałów, wtedy nie byłoby podstaw do wyłączenia z robót budowlano-montażowych. wartości materiałów i pozostawiania w tych usługach wyłącznie robocizny. Odrębnym problemem, który pojawiłby się w tej sytuacji byłoby zastosowanie odpowiedniej stawki podatku od towarów i usług dla wykonywanych czynności. W niniejszej interpretacji przyjęto klasyfikację dokonaną przez Wnioskodawcę, według której usługę montażu kabin prysznicowych w budynkach i lokalach mieszkalnych na indywidualne zamówienie uznał on za roboty budowlano-montażowe.

W myśl postanowień art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 ww. ustawy zarówno towary, jak i usługi dla potrzeb podatku od towarów i usług identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) obowiązującą dla celów podatku VAT do dnia 31 grudnia 2008r., w Dziale 45 mieszczą się roboty budowlane. Dział ten obejmuje:

  1. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  2. prace związane z przebudową rozbudową nadbudową, modernizacją rozbiórką odbudową remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  3. instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w zależności od tego, kto dokonuje montażu artykułów branży budowlanej, odpowiednio zakwalifikowana zostanie czynność przez niego wykonana, a w konsekwencji taka będzie dla tej czynności odpowiednia stawka podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenie przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności, również w zakresie klasyfikacji.

Należy ponadto zauważyć, iż tutejszy organ nie jest uprawnionym do dokonywania klasyfikowania towarów i usług według klasyfikacji statystycznych. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi odpowiedzialny jest producent lub podmiot dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca ma zamiar rozpocząć realizację robót montażowych w postaci dostawy wraz z kompletnym montażem kabin prysznicowych w budynkach i lokalach mieszkalnych na indywidualne zamówienie właścicieli lokali i budynków. Ponadto Wnioskodawca nie jest producentem tych kabin, lecz dokonuje ich importu z Chin.

Zatem jeżeli ż zawartych z klientami umów cywilno-prawnych wynikać będzie, że przedmiotem umów jest wykonanie usługi budowlano-montażowej, objętej grupowaniem PKWiU 45, dotyczącej obiektów budownictwa mieszkaniowego, wykonywane z użyciem własnych materiałów, to wówczas na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT bądź na podstawie 5 ust. la ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, do opodatkowania takich usług (łącznie materiały i robocizna) ma zastosowanie stawka 7% VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznające, iż do robót budowlano-montażowych polegających na montażu kabin prysznicowych (łącznie montaż wraz z dostawa) wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego i lokalach mieszkalnych zastosowanie ma 7% stawka podatku, należało uznać za prawidłowe. Trzeba jednakże wyraźnie podkreślić, ze w tej sytuacji zastosowanie ww. stawki podatku nastąpi w oparciu o inną niż wskazana przez Wnioskodawcę podstawę prawną.

Na marginesie tut. organ, pragnie wskazać, iż zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego o interpretacji a dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj