Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-190/08/HK
z 7 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-190/08/HK
Data
2008.05.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
Agencja Rynku Rolnego
rekompensaty
rolnicy


Istota interpretacji
Jakie są skutki podatkowe otrzymania od Agencji Rynku Rolnego rekompensaty za zrzeczenie się prawa do przyznanej indywidualnej kwoty mlecznej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, Pana G. przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2008r. (data wpływu do tut. Biura – 28 stycznia 2008r.), uzupełnionym w dniu 28 kwietnia 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania od Agencji Rynku Rolnego rekompensaty za zrzeczenie się prawa do przyznanej indywidualnej kwoty mlecznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania od Agencji Rynku Rolnego rekompensaty za zrzeczenie się prawa do przyznanej indywidualnej kwoty mlecznej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 14 kwietnia 2008r. wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 28 kwietnia 2008r. wpłynęło ww. uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2007r. wnioskodawca skorzystał z możliwości zrzeczenia się kwoty mlecznej na rzecz Agencji Rynku Rolnego w zamian za rekompensatę finansową. Odbyło się to na podstawie „Wniosku o przyznanie rekompensaty Kml P15 f1”. Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy. W telewizji w programie rolniczym udzielono informacji, iż ww. rekompensata jest zwolniona z opodatkowania. Nie podano natomiast podstaw prawnych powyższej informacji. Wnioskodawca we właściwym miejscowo Urzędzie Skarbowym nie uzyskał jednoznacznej odpowiedzi na swoje pytanie dotyczące sposobu opodatkowania tej rekompensaty.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał, że jest rolnikiem ryczałtowym. Po wstąpieniu Polski do struktur Unii Europejskiej w ramach organizacji rynku mleka decyzją Dyrektora Oddziału Terenowego Agencji Rynku Rolnego z dnia 26 lutego 2004r., na podstawie art. 6a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001r. o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. Nr 129, poz. 1446 z późn. zm.) jako rolnikowi posiadającemu gospodarstwo rolne i produkującemu mleko w roku referencyjnym wnioskodawcy została przyznana indywidualna kwota mleczna dla dostawcy bezpośredniego w wysokości 4.287kg. Po uzyskaniu w Agencji Rynku Rolnego informacji o możliwości rezygnacji z przyznanej indywidualnej kwoty mlecznej za rekompensatę finansową wnioskodawca złożył stosowny wniosek.

W dniu 13 listopada 2007r. Dyrektor Oddziału Terenowego Agencji Rynku Rolnego na podstawie art. 23c ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych po rozpatrzeniu wniosku strony postanowił z dniem 1 kwietnia 2008r. cofnąć wnioskodawcy indywidualną kwotę mleczną w wysokości 4.287kg oraz przyznać rekompensatę finansową w wysokości 6.173,28 zł, która wpłynęła na konto. Wnioskodawca zrezygnował z produkcji mleka na rynek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana kwota rekompensaty jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.)...

Wnioskodawca uważa, że skoro nabył kwotę mleczną w związku z prowadzeniem gospodarstwa rolnego, to rekompensata za zrzeczenie się jej na rzecz instytucji państwowej – Agencji Rynku Rolnego nie powinna być opodatkowana, tak jak nie są opodatkowane przychody ze sprzedaży zbóż, żywca. Uważa, że otrzymana rekompensata jest przychodem związanym z prowadzonym gospodarstwem rolnym. Jeżeli jednak byłby to przychód nie związany z prowadzonym gospodarstwem rolnym, to i tak w ocenie wnioskodawcy korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Stosownie do treści art. 2 ust. 2 tej ustawy działalność rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc – w przypadku roślin,
  2. 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące – w przypadku pozostały zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Natomiast nie są wyłączone spod regulacji ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody niebędące przychodami z działalności rolniczej, ale związane z działalnością rolniczą, np. zbycie lub wydzierżawienie prawa do przyznanej indywidualnej kwoty mlecznej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c) cytowanej ustawy wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Jak wynika z opisanego we wniosku stanu faktycznego Dyrektor Terenowego Oddziału Agencji Rynku Rolnego decyzją z dnia 13 listopada 2007r. cofnął wnioskodawcy indywidualną kwotę mleczną i przyznał rekompensatę. Podstawę prawną tej decyzji stanowi ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 244, poz. 2081 ze zm.).

Zgodnie z art. 23a tej ustawy dostawcy hurtowemu lub dostawcy bezpośredniemu, który zobowiąże się do zaprzestania produkcji i wprowadzenia do obrotu mleka lub przetworów mlecznych oraz zrzeknie się prawa do indywidualnej ilości referencyjnej stanowiącej jego własność, przyznaje się z budżetu państwa, na jego wniosek, rekompensatę.

Decyzję w sprawie cofnięcia indywidualnej ilości referencyjnej, stanowiącej własność dostawcy w dniu wydania decyzji i przyznania rekompensaty, o której mowa w art. 23a ust. 1, wydaje, na wniosek dostawcy hurtowego lub dostawcy bezpośredniego, właściwy miejscowo dyrektor oddziału terenowego Agencji w terminie do dnia 30 listopada roku kwotowego, w którym został złożony wniosek (art. 23c ust. 1 ww. ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych).

W myśl art. 23c ust. 2 tej ustawy rekompensata jest wypłacana w terminie 30 dni od dnia wydania decyzji, o której mowa w ust. 1, przez Agencję, na rachunek bankowy dostawcy hurtowego lub dostawcy bezpośredniego, o którym mowa w ust. 4 pkt 4.

W myśl art. 23e powyższej ustawy Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, wysokość stawek rekompensat stosowanych dla poszczególnych województw, mając na względzie wysokość przeciętnych cen skupu mleka w poszczególnych województwach, potrzebę restrukturyzacji sektora mleczarskiego oraz wysokość środków finansowych przeznaczonych na przyznanie rekompensat.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż przyznana wnioskodawcy rekompensata za zrzeczenie się prawa do przyznanej kwoty mlecznej została wypłacona przez Agencję Rynku Rolnego ze środków pochodzących z budżetu państwa. Zatem spełnione zostały przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47c cyt. Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, umożliwiające zwolnienie uzyskanej rekompensaty z opodatkowania. Dlatego też stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj