Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-322/08/MK
z 12 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-322/08/MK
Data
2008.05.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
członek zarządu
obowiązek obywatelski
obowiązek społeczny
przychody z innych źródeł
wspólnota mieszkaniowa


Istota interpretacji
Czy otrzymywany przez członków Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej ryczałt tytułem zwrotu ponoszonych wydatków związanych z zarządzaniem Wspólnotą podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym w trybie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 823 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2008r. (data wpływu do tut. Biura – 15 lutego 2008r.), uzupełnione pismem z dnia 20 marca 2008r. (data wpływu do tut. Biura – 21 marca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymywanego przez Członków Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej ryczałtu tytułem zwrotu ponoszonych wydatków związanych z zarządzaniem Wspólnotą - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymywanego przez Członków Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej ryczałtu tytułem zwrotu ponoszonych wydatków związanych z zarządzaniem Wspólnotą.Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 12 marca 2008r. wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. W dniu 21 marca 2008r. do tut. Biura wpłynął uzupełniony wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zarządza nieruchomościami na zlecenie. Jest zarządcą m.in. Wspólnot Mieszkaniowych.Wspólnota Mieszkaniowa, na mocy podjętej prawomocnie uchwały, przyznała członkom Zarządu Wspólnoty ryczałtowy zwrot kosztów sprawowania zarządu w wysokości 50,00 zł miesięcznie tytułem zwrotu poniesionych wydatków za przejazdy, rozmowy telefoniczne w sprawach Wspólnoty i zakup niezbędnych materiałów biurowych. Przyznane kwoty członkowie Zarządu wydatkowali z nadwyżką, na co posiadają stosowne udokumentowanie, czyli de facto nie osiągnęli dochodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wydatki Zarządu związane z zarządzaniem Wspólnotą Mieszkaniową przewyższyły wysokość przyznanego ryczałtu.Wnioskodawca zaznaczył również, że sprawowanie zarządu przedmiotową Wspólnotą Mieszkaniową nosi znamiona pracy (działania) o charakterze publicznym, gdyż większość środków finansowanych na pokrycie potrzeb tej Wspólnoty, którymi zarządza i za które odpowiada Zarząd Wspólnoty, pochodzi od Gminy dysponującej tylko i wyłącznie środkami publicznymi (bezsporne). W związku z czym w przedmiotowej sprawie zachodzą okoliczności i przesłanki przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tym bardziej, że Zarząd wielokrotnie w tej kwestii otrzymywał słowną interpretację w Urzędzie Skarbowym, że w związku z społecznym charakterem wykonywanych czynności oraz faktem nie osiągania dochodów z tego tytułu, przychody z ryczałtu nie podlegają opodatkowaniu bo korzystają ze zwolnienia przedmiotowego w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Jednakże, w ostatnim czasie w Internecie pojawiły się liczne interpretacje i wykładnie dotyczące podobnych spraw (często sprzeczne z sobą), które to okoliczności skłoniły wnioskodawcę do wystąpienia o udzielenie jednoznacznej interpretacji w przedmiotowej sprawie przez uprawniony organ, celem uniknięcia ewentualnych pomyłek i naruszeń przepisów podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymywany przez członków Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej ryczałt tytułem zwrotu ponoszonych wydatków związanych z zarządzaniem Wspólnotą podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w trybie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na tle wskazanych okoliczności i faktów...

Zdaniem wnioskodawcy wypłacony członkom Zarządu Wspólnoty ryczałt podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przemawiają za tym co najmniej dwie przesłanki, a mianowicie:

  1. Osiągany przychód (wypłacany ryczałt), z nadwyżką przeznaczony został na potrzeby zarządzania Wspólnotą Mieszkaniową (na co zainteresowani posiadają stosowne udokumentowanie), nie ma zatem mowy o osiągnięciu z tego tytułu dochodu, który powinien być opodatkowany w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
  2. Struktura przedmiotowej Wspólnoty, gdzie większość lokali należy do Gminy jako Instytucji Publicznej oraz zaangażowanie w większości pieniędzy publicznych na funkcjonowanie Wspólnoty oraz znaczne, osobiste zaangażowanie Zarządu Wspólnoty polegające na poświęceniu prywatnego czasu i energii dla potrzeb Wspólnoty świadczy dobitnie i jasno dokumentuje społeczny i publiczny charakter wykonywanych czynności, a zatem w pełni wyczerpuje znamiona art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co stanowi podstawę do zwolnienia tego przychodu z opodatkowania.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2280 zł.

Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia „obowiązków społecznych lub obywatelskich”. Zgodnie zatem z ukształtowanym przez doktrynę poglądem wyrażenie „osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich” należy rozumieć bardzo szeroko, nie ma bowiem legalnej definicji tego wyrażenia ani w przepisach podatkowych, ani też w innych przepisach prawa. W świetle Słownika języka polskiego (Warszawa 1993 r. t. II str. 435 i III str. 296) wyraz „społeczny” oznacza między innymi „zorganizowany, przeznaczony dla społeczeństwa, do obsługiwania społeczeństwa, do zaspokojenia jego potrzeb, będący przedstawicielem społeczeństwa, pracujący dla społeczeństwa, dla dobra ogółu”. Jeśli chodzi o wyraz „obywatelski”, to oznacza on „obowiązek obywatelski, prawa obywatelskie, Komitet, Sąd obywatelski, Straż obywatelską zorganizowaną z osób prywatnych, ochotników, niefachowców, do doraźnej pomocy władzom, jako instytucje tymczasowe”.Za pełnienie obowiązków obywatelskich i społecznych należy więc uznać działalność posłów i senatorów, radnych i innych przedstawicieli samorządu terytorialnego, składów komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, składów inspekcji Państwowej Komisji Wyborczej i inspekcji wojewódzkich komisarzy wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, Trybunału Stanu, ławników sadów powszechnych” (Podatkowe Komentarze Becka – Podatek dochodowy od osób fizycznych, Rok 2006, pod redakcją J. Marciniuka).

Jak wynika z powyższego z obowiązkami społecznymi i obywatelskimi mamy do czynienia w przypadku czynności i zadań związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych jakimi są obowiązki wynikające z funkcji np. radnego, posła czy senatora. Będą to przede wszystkim obowiązki związane z uczestniczeniem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej (zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej). Dotyczy to również określonych funkcji w ramach organizacji o charakterze społecznym (organizacje pozarządowe), w tym również w ramach wolontariatu. Powyższe oznacza, że pojęcie obowiązków społecznych i obywatelskich jest spełnione w przypadku czynności i zadań, związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych, a takimi niewątpliwie nie są obowiązki członków Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej. Członkowie ci nie reprezentują bowiem całej społeczności, natomiast reprezentują pewną grupę osób (właścicieli lokali) i działają w jej interesie; nie sprawują także funkcji publicznych.

Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903 ze zm.), zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali.W następstwie powyższego, do ww. ryczałtu tytułem zwrotu ponoszonych wydatków związanych z zarządzaniem Wspólnotą Mieszkaniową nie ma zastosowania przepis art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy – zwalniający od podatku diety oraz zwrot kosztów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Należy ponadto zauważyć, iż Wspólnota Mieszkaniowa jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, która funkcjonuje na podstawie przepisów ww. ustawy o własności lokali. Członkowie Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej pełnią swoje funkcje "społecznie" w tym rozumieniu, że nie prowadzą spraw Wspólnoty w ramach umowy o pracę bądź umowy zlecenia, lecz podejmują te czynności na podstawie uchwały Wspólnoty (art. 22 ww. ustawy o własności lokali).

Wobec powyższego kwoty ryczałtu wypłacone członkom Zarządu stanowią przychody z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Przepis art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Ponadto Wspólnota Mieszkaniowa nie jest obowiązana od ww. przychodów do poboru zaliczek na podatek, ale do sporządzenia informacji PIT-8C. Zgodnie bowiem z art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Należy podkreślić, iż nie ma znaczenia w przedmiotowej sprawie fakt posiadania przez członków Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej stosownych dokumentów potwierdzających wydatkowanie kwoty przyznanego ryczałtu. Na Wspólnocie Mieszkaniowej i tak ciąży obowiązek wystawienia ww. informacji PIT-8C.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawcy, iż do otrzymanego przez członków Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej ryczałtu tytułem zwrotu ponoszonych wydatków związanych z zarządzaniem Wspólnotą ma zastosowanie zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym w trybie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj