Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-30A/08/AO
Data
2008.05.13
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Słowa kluczowe
faktura elektroniczna
faktura korygująca
potwierdzenie odbioru
Istota interpretacji
O ile zapewniona będzie identyfikacja odbiorcy faktury korygującej oraz czas jej otrzymania, to potwierdzeniem odbioru faktury w formie elektronicznej w tym również korekty tej faktury może być komunikat wygenerowany z systemu EDI.
Wniosek ORD-IN
872 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2008 roku (data wpływu 25 lutego 2008 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie elektronicznego potwierdzenia odbioru e-faktury korygującej oraz obniżenia podatku należnego – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 lutego 2008 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie elektronicznego potwierdzenia odbioru e-faktury korygującej w ramach funkcjonującego systemu wystawiania, przesyłania oraz przechowywania faktur w formie elektronicznej oraz obniżenia podatku należnego w miesiącu, w którym wystawiono e-fakturę korygującą, niezależnie od terminu, w którym odbiorca korekty potwierdził jej otrzymanie.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka zamierza wdrożyć system, który pozwoli jej wystawić, przesyłać i przechowywać faktury poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z brzmieniem § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur, czyli odmiennie od wariantu zabezpieczenia autentyczności pochodzenia faktur oraz integralności poprzez stosowanie bezpiecznego podpisu elektronicznego.
W ramach funkcjonującego systemu przewidywane jest, zgodnie z § 5 ust. 1 cytowanego rozporządzenia, wystawianie faktur korygujących również w formie elektronicznej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy dopuszczalne jest aby potwierdzenie odbioru e-faktury korygującej odbywało się również elektronicznie w ramach funkcjonującego systemu wystawiania, przesyłania oraz przechowywania faktur w formie elektronicznej...
Zdaniem Wnioskodawcy, pojęcie „otrzymania” nie zostało zdefiniowane w przepisach prawa podatkowego. Odwołując się do wykładni językowej wskazano, iż przez pojęcie „otrzymać” rozumie się „stać się odbiorcą czegoś, dostać coś w darze lub w zamian za coś”. Otrzymanie faktury jest sytuacją, w której podmiot może zapoznać się z jego treścią. Stąd też, momentem otrzymania faktury korygującej przez nabywcę będzie moment, w którym faktura elektroniczna jest dostępna dla odbiorcy faktury, na jego urządzeniach informatycznych. Mając na uwadze brzmienie § 5 ust. 1 Ministra Finansów w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur, Spółka stwierdza, iż w przedmiotowym przypadku również faktury korygujące winny być wystawione za pośrednictwem systemu EDI, dla których brak jest obowiązku zastosowania podpisu elektronicznego. W związku z czym potwierdzenie odbioru faktury korygującej może stanowić między innymi potwierdzenie z systemu otrzymania korekty faktury przez odbiorcę. Wnioskodawca wskazał, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej może stanowić np. status generowany automatycznie z systemu EDI, informujący o dokładnej dacie dostarczenia faktury korekty na „skrzynkę odbiorczą/komunikacyjną” w systemie EDI.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zasady wystawiania faktur (w tym faktur korygujących) określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.). Zgodnie z przepisem § 16 ust. 4 ww. rozporządzenia sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę, które to potwierdzenie stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca to potwierdzenie otrzymał. W związku z brakiem szczegółowych regulacji dotyczących potwierdzenia odbioru korekty faktury lub samej faktury, potwierdzenie takie może więc być dokonane w każdej formie, która pozwala na jednoznaczne stwierdzenie, iż odbiorca otrzymał fakturę z określeniem czasu jej otrzymania. Zatem, może to być automatyczny komunikat wysłany przez system informatyczny odbiorcy faktury elektronicznej w momencie jej zarejestrowania, generowany z systemu EDI. Reasumując, organ stwierdza, iż o ile zapewniona będzie identyfikacja odbiorcy faktury korygującej oraz czas jej otrzymania, to potwierdzeniem odbioru faktury w formie elektronicznej w tym również korekty tej faktury może być komunikat wygenerowany z systemu EDI.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej). Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie czternaście dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|