Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-97/08-2/JF
z 7 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-97/08-2/JF
Data
2008.04.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków


Słowa kluczowe
marża
podatek od towarów i usług
przedmioty kolekcjonerskie
sklep
sprzedaż
zwierzęta


Istota interpretacji
Dostawa żywych zwierząt egzotycznych sklasyfikowanych w Nomenklaturze Scalonej (CN) w grupowaniu CN 0106 oraz PKWiU 01.25.10-00.00 nabytych od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku od towarów i usług w celu dalszej odsprzedaży nie wypełnia kryteriów określonych w przepisach prawa podatkowego jako sprzedaż przedmiotów kolekcjonerskich o wartości zoologicznej, w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 ppkt b ustawy o symbolach PCN 9405 00 00 0 lub CN 9705 00 00, i nie stanowi przesłanki umożliwiającą zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania w systemie VAT marża.



Wniosek ORD-IN 876 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 16.01.2008 r. (data wpływu 23.01.2008 r.) uzupełnionego w dniu 27.03.2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania opodatkowania VAT marża do sprzedaży detalicznej żywych zwierząt egzotycznych w sklepie zoologicznym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.01.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania opodatkowania VAT marża do sprzedaży detalicznej żywych zwierząt egzotycznych w sklepie zoologicznym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą detaliczną żywych zwierząt egzotycznych w sklepie zoologicznym. Są to najczęściej pojedyncze okazy nabywane na podstawie umowy kupna-sprzedaży od osób fizycznych:

  • hodowców, którzy je rozmnożyli w amatorskich hodowlach,
  • kolekcjonerów, którzy najczęściej byli ich posiadaczami przez okres powyżej 6 miesięcy

Każdy z tych okazów, zgodnie z ustawą o ochronie zwierząt jest zaopatrzony w stosowny dokument pochodzenia. Wnioskodawca dotychczas odsprzedawał je stosując ogólne zasady opodatkowania. Zamierza jednak skorzystać z art. 120 ust. 4 ustawy o podatku VAT, ponieważ uważa, że są spełnione warunki do zastosowania systemu opodatkowania marży.

Żywe zwierzęta egzotyczne będące przedmiotem dostawy w prowadzonym przez Wnioskodawcę sklepie zoologicznym zaklasyfikowane zostały przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statycznego w Łodzi do pozycji CN 0106 Nomenklatury Scalonej oraz do grupowania: zwierzęta żywe pozostałe o symbolu PKWiU 01.25.10-00.00.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy żywe zwierzęta egzotyczne zaliczają się do przedmiotów kolekcjonerskich o wartości zoologicznej w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt. 2 ppkt b i do towarów używanych w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt. 4...

2. Jaki jest zakres i sposób stosowania prawa podatkowego do dostaw żywych zwierząt egzotycznych jako przedmiotów kolekcjonerskich o wartości zoologicznej oraz towarów używanych...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z ustawą o ochronie zwierząt nie są one przedmiotem. Stwierdzenie to ma jednak inne niż w ustawie o podatku od towarów i usług znaczenie. Chodzi bowiem o to, że nie mogą być traktowane jak przedmioty. W świetle przepisów podatkowych są jednak takim towarem, jak każdy inny towar. Niektóre ze sprzedawanych zwierząt egzotycznych Wnioskodawca nabywa od firm zajmujących się ich obrotem. Zarówno w Polsce, jaki innych krajach Unii Europejskiej dostawy te są dokumentowane fakturami VAT. W tych przypadkach nie są spełnione warunki do zastosowania przy ich odsprzedaży systemu opodatkowania marży. Zarówno w przypadku nabycia ich od polskich podmiotów będących podatnikiem, o którym mowa w art. 15, opodatkowanych stawką podatku 22%, jak i w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, opodatkowanego stawką podatku 0%. Większość zwierząt egzotycznych nabywana jest od osób fizycznych spełniających warunek art. 120 ust. 10 pkt 1. Niektórzy z nich są kolekcjonerami tych zwierząt i w związku z tym zwierzęta te mogą być zaliczone do przedmiotów kolekcjonerskich lub towarów używanych w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt. 4. Inne pochodzą od hodowców, którzy rozmnożyli je i wyhodowali, przetrzymywali je zazwyczaj od kilku tygodni do kilku miesięcy. Jednak jeśli nawet znajdowały się w ich posiadaniu powyżej 6 miesięcy powinny być traktowane jako towary nowe, ponieważ pochodzą bezpośrednio od ich producenta. Tym niemniej zarówno te odkupione od kolekcjonerów zwierząt jako towary używane, jak i te nabyte od hodowców jako towary nowe zaliczają się do przedmiotów kolekcjonerskich o wartości zoologicznej w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 ppkt b z tego względu dla ich dostawy mogą być zastosowane przepisy art. 120 ust. 4 ustawy o podatku VAT. Do opodatkowania marży stosuje się w tych przypadkach stawkę podatku 22%.

Dostawy towarów spełniających warunki art. 120 ust. 1 pkt 2 ppkt. b, jak i art. 120 ust. 1 pkt. 4) oraz art. 120 ust. 10 Strona ewidencjonuje przy użyciu kasy rejestrującej w wysokości wartości brutto sprzedaży. Dla sprzedaży opodatkowanej od marży przyporządkowuje się w kasie kolejną wolną literę przypisując jej stawkę „0%”, które jest w tym wypadku tzw. zerem technicznym. W związku z tym dla obliczenia dziennych obrotów netto będących podstawą opodatkowania podatkiem VAT, obrót przypisany tej dodatkowej literze nie powinien być brany pod uwagę (powinien być odjęty od całkowitego obrotu netto). Podstawę opodatkowania obrotu dla systemu VAT marża ustala się więc na podstawie oddzielnie prowadzonej ewidencji zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy. Podstawą tą jest kwota marży netto. Ustalone na podstawie tej ewidencji miesięczne obroty marży netto Podatnik księguje na koniec każdego miesiąca w ewidencji sprzedaży VAT dla potrzeb ustalenia należnego podatku VAT i w księdze przychodów dla potrzeb ustalenia wysokości podatku dochodowego na podstawie dowodu wewnętrznego sporządzanego dla miesięcznych obrotów w systemie VAT marża odnotowanych w ewidencji prowadzonej zgodnie z art. 109 ust. 3.

Zgodnie z § 9 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, na fakturach VAT marża widnieje tylko wartość brutto sprzedaży. Nie wyszczególnia się na nich ani wartości zakupu towaru ani wartości marży netto, ani też wartości VAT od marży. Faktur tych Wnioskodawca nie księguje w ewidencji sprzedaży VAT i w księdze przychodów. Księgowane są w nich tylko miesięczne kwoty netto marży ustalone na podstawie ewidencji prowadzonej zgodnie z art. 109 ust. 3, jak w przypadku wymienionych wyżej obrotów ewidencjonowanych przy pomocy kasy rejestrującej. Analogicznie Podatnik nie księguje w księdze przychodów (ani w ewidencji zakupów VAT) wydatków poniesionych na zakup towarów odsprzedawanych następnie w systemie VAT marża, ponieważ nie stanowią one kosztów uzyskania przychodu (i nie stanowią podstawy do odliczenia VAT). Zakupy te ewidencjonowane są tylko w stosownej ewidencji prowadzonej w celu prawidłowego opodatkowania marży podatkiem VAT oraz prawidłowego sporządzania deklaracji dla podatku od towarów i usług (art. 109 ust. 3 i art. 120 ust. 15 ustawy o VAT).

Obrotem ze sprzedaży zwierząt zaliczonych do przedmiotów kolekcjonerskich lub towarów używanych, do których zastosowano system opodatkowania marży, wykazywanym w deklaracjach VAT i PIT jest tylko miesięczna suma marż pomniejszona o VAT należny, która została wcześniej zaksięgowana odpowiednio w ewidencji sprzedaży VAT i w księdze przychodów. Obroty wykazywane w deklaracjach są sumą obrotów z dostaw na ogólnych zasadach i na zasadach VAT marża. Tych ostatnich nie wyszczególnia się oddzielnie w żadnej z deklaracji. W przypadku dokonywania dostaw towarów rozliczanych zarówno na zasadach ogólnych, jak i w systemie VAT marża, dla potrzeb ustalenia VAT należnego nie stosuje się wyliczania proporcji z art. 90 ustawy o VAT. Artykuł ten stosuje się bowiem w przypadku wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Tymczasem czynności wymienione w art. 120 ust. 4 nie są czynnościami w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Podatnik prowadzący sprzedaż zarówno na zasadach ogólnych, jak i w systemie VAT marża wykonuje tylko czynności od których przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego.

Przed pierwszą dostawą zwierząt w oparciu o art. 120 ust. 4, zaliczonych do przedmiotów kolekcjonerskich lub towarów używanych podatnik nie jest obowiązany do powiadomienia urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania marży. Zgodnie z art. 120 ust. 13 obowiązek taki ma zastosowanie tylko do dostaw wymienionych w art. 120 ust. 11, a więc w stosunku do przedmiotów kolekcjonerskich, do jakich można zaliczyć okazy zwierząt egzotycznych tylko w przypadku spełnienia warunku z ust. 12 pkt 1, tj. gdyby zwierzęta te były importowane spoza UE. Nie dotyczy to zwierząt zakupionych w Polsce ani w innych krajach UE.

Ewidencja, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT również nie podlega rejestracji (ostemplowaniu) w urzędzie skarbowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwana dalej ustawą, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Przez przedmioty kolekcjonerskie, zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy rozumie się kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (PCN 9705 00 00 0), (CN 9705 00 00), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, tj. monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Natomiast wychodząc od definicji zawartej w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w art. 120 ust. 1 pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne określone według stosownych kodów PCN, CNi PKWiU.

Jednakże, aby można było zastosować procedurę opodatkowania VAT marża konieczne jest m.in. spełnienie warunku, o którym mowa w art. 120 ust. 10, który określa, że przepis ust. 4 i 5 dotyczy dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o którym mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach

W przedstawionym stanie faktycznym żywe zwierzęta egzotyczne nabywane od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku od towarów i usług celem ich dalszej odsprzedaży w prowadzonym sklepie zoologicznym, uznane są przez Wnioskodawcę za towary używane (zakupione od kolekcjonerów) oraz za towary nowe (zakupione u hodowców). Zarówno jedne jak i drugie Podatnik jednocześnie klasyfikuje również jako przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 ppkt b ustawy.

Wobec powyższego niezbędnym staje się analiza prawidłowości dokonanego przez Wnioskodawcę sklasyfikowania żywych zwierząt egzotycznych, które skupuje w celu ich dalszej odsprzedaży.

Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN towar to wytwór pracy ludzkiej zaspokajający jakąś potrzebę człowieka, produkowany na sprzedaż, również każde dobro będące przedmiotem wymiany. Użycie, używanie to stosowanie, zastosowanie czegoś jako środek, narzędzie, zrobienie z czegoś użytku. W świetle przepisów podatkowych, znaczenia językowego oraz przedstawionych okoliczności sprawy żywe zwierzęta egzotyczne nabywane w celu ich dalszej odsprzedaży należy uznać (jako dobro będące przedmiotem wymiany) za towar handlowy nabyty przez handlowca prowadzącego sklep zoologiczny. Nie należy żywych zwierząt rozpatrywać w kategoriach towar nowy czy też towar używany. Naturalny wzrost zwierząt i osiągnięcie wieku powyżej 6 miesięcy, nie świadczy o ich zużyciu kwalifikującym je jako towar używany.

Przywołane przepisy posługują się symbolami CN, PCN oraz PKWiU. Należy przy tym zauważyć, iż przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 2 ustawy, zidentyfikowane zostały za pomocą Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego i tylko towary mieszczące się w tej grupie mogą być opodatkowane na zasadach określonych w art. 120 ustawy. Bardzo ważnym elementem jest ustalenie przez Podatnika właściwego grupowania statystycznego dla dokonywanych dostaw towarów, o których mowa w przedmiotowym wniosku, które pozwoli na właściwe zastosowanie procedury opodatkowania marżą. Należy zaznaczyć, iż odpowiedzialność i obowiązek prawidłowej klasyfikacji spoczywa na Podatniku.

W odpowiedzi na wezwanie Podatnik sklasyfikował żywe zwierzęta egzotyczne będące przedmiotem dostawy w prowadzonym przez Niego sklepie zoologicznym do pozycji CN 0106 Nomenklatury Scalonej oraz do grupowania zwierzęta żywe pozostałe o symbolu PKWiU 01.25.10-00.00.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż żywe zwierzęta nabywane przez Podatnika w żadnym przypadku nie są towarami używanymi w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy ani towarami nowymi, bez względu czy Wnioskodawca nabył je od hodowców czy kolekcjonerów.

Okazy zoologiczne będące przedmiotem obrotu nie są również przedmiotami kolekcjonerskimi, o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 2 ppkt b ustawy, bowiem nie spełniają warunków tam określonych, tzn. nie posiadają numeru PCN 9705 00 00 0 ani CN 9705 00 00.

Reasumując: dostawa żywych zwierząt egzotycznych sklasyfikowanych w Nomenklaturze Scalonej (CN) w grupowaniu CN 0106 oraz PKWiU 01.25.10-00.00 nabytych od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku od towarów i usług w celu dalszej odsprzedaży nie wypełnia kryteriów określonych w przepisach prawa podatkowego jako sprzedaż przedmiotów kolekcjonerskich o wartości zoologicznej, w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 ppkt b ustawy o symbolach PCN 9405 00 00 0 lub CN 9705 00 00, i nie stanowi przesłanki umożliwiającą zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania w systemie VAT marża.

Procedury powyższej nie należy również stosować do dostawy zwierząt nieprawidłowo uznanych przez Podatnika jako towar używany.

W związku z powyższym do dostawa zwierząt egzotycznych w sklepie zoologicznym prowadzonym przez Wnioskodawcę winna być opodatkowana na zasadach ogólnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważa się również, że zaznaczył Pan poz. 38 wniosku ORD-IN, niniejszym wskazując na oczekiwane rozstrzygnięcie również w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednakże w dalszej części wniosku nie wynika, iż intencją Pana było uzyskanie interpretacji prawa podatkowego z tego zakresu. Również wniesiona opłata w wysokości 75 zł, zgodnie z art. 14f § 2 Ordynacji, pozwala na wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej jednego zdarzenia przyszłego, tj. z zakresu podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj