Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-134/08-5/IK
z 30 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-134/08-5/IK
Data
2008.04.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego


Słowa kluczowe
odliczenie podatku
usługi gastronomiczne
usługi noclegowe
zwrot podatku


Istota interpretacji
Spółka nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu usług noclegowych i gastronomicznych zgodnie z ww. art. 88 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z § 6 rozporządzenia przepisy Rozdziału 12 w przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania.



Wniosek ORD-IN 504 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2008 r. (data wpływu 30 stycznia 2008r.) uzupełnionego w dniu 29 kwietnia 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego od nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2008r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego od nabycia usług noclegowych i gastronomicznych lub uzyskania zwrotu tego podatku .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Głównym przedmiotem działania Spółki jest pozaszkolna forma kształcenia (PKWiU 80.4) Szkoła zawarła umowę ze Wspólnotą Europejską na realizację programu „E 2007”. Komisja Europejska przedstawiła szereg wymagań audytorskich co do rozliczenia kosztów projektu z których Szkoła zobowiązana jest się wywiązać. Projekt polegał na kształceniu polskich i zagranicznych studentów. Ze środków przeznaczonych na realizację powyższego projektu Szkoła ponosiła wydatki według zatwierdzonego przez Komisję Europejską budżetu stanowiącego integralną część zawartej umowy. Kontrakt z Unią Europejską w sprawie VAT jednoznacznie określa, że podatek od towarów i usług nie powinien być kosztem chyba, że beneficjent uzasadni, że nie może go odzyskać. W ramach realizowanego projektu Szkoła zapewniała m.in. wyżywienie i noclegi dla wykładowców, studentów i aktorów. Na podstawie art. 86.1 pkt 4 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku naliczonego nie stosuje do nabywanych przez podatnika usług noclegowych, gastronomicznych z wyjątkiem pkt-u 4a i 4b. Stosując przepisy prawa podatkowego w rozliczeniu z Unią Europejską, Szkoła usługi noclegowe i gastronomiczne wykazała w wartościach brutto, korygując jednocześnie złożone uprzednio deklaracje podatkowe VAT-7 za rok 2007r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy mając na uwadze fakt, że projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej istnieją możliwość odliczenia VAT naliczonego od nabycia usług noclegowych i gastronomicznych lub uzyskanie zwrotu tego podatku...

Szkoła zaliczyła w ciężar kosztów wydatki z tyt. usług noclegowych oraz gastronomicznych z wyjątkiem usług cateringowych PKWiU 55.5 w kwotach brutto. Powyższe Szkoła motywuje zastosowaniem się do ustawy o podatku od towarów i usług art. 86.1 pkt 4 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych z wyjątkiem pkt-u 4a i 4b. Spółka nie jest podatnikiem świadczącym usługi turystyki jak również nie jest podatnikiem świadczącym usługi przewozowe co nie daje jej prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od tych usług. Jednocześnie, co do usług noclegowych i gastronomicznych nie będzie miał zastosowania tryb zwrotu podatku przewidziany w ramach rozdziału 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 97, poz. 970 ze zm.)

Spółka uważa swoje stanowisko za prawidłowe, gdyż zastosowała się do przepisów prawa podatkowego obowiązującego w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

  1. przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie,
  2. nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób;

Zgodnie z § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 97, poz. 970 ze zm.), za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (P, w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach P (I).

W myśl § 6 ust. 4 ww. rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomoc

  • z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że Spółka nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu usług noclegowych i gastronomicznych zgodnie z ww. art. 88 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Szkoła zawarła umowę ze Wspólnotą Europejską na realizację programu „E 2007”. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Natomiast Rozdział 12 ww. rozporządzenia dotyczy przypadków w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W związku z powyższym zgodnie z ww. § 6 rozporządzenia przepisy Rozdziału 12 w przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania.

Jednocześnie tut. organ podatkowy zwraca uwagę, że przepis w sprawie obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego od nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych dotyczy art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, a nie jak wskazuje Wnioskodawca art. 86 ust. 1 pkt 4.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj