Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-340/08/BWo
z 15 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-340/08/BWo
Data
2008.05.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
odrębna własność lokalu
spółdzielnie mieszkaniowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Opodatkowanie ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu na rzecz najemcy byłego mieszkania zakładowego, przejętego przez spółdzielnie mieszkaniową.



Wniosek ORD-IN 895 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2008 r. (data wpływu 21 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 maja 2008 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu na rzecz najemcy byłego mieszkania zakładowego, przejętego przez Spółdzielnię Mieszkaniową - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 8 maja 2008 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania przekształcenia lokatorskiego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności lokalu w sytuacji, gdy pierwsze zasiedlenie nastąpiło po dniu 1 maja 2004 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Do Spółdzielni wpłynęło kilkaset wniosków członków posiadających spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego o przeniesienie własności lokalu na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.). Z uwagi na znaczną ilość wniosków część będzie realizowana przez Spółdzielnię po 31 grudnia 2007r. co oznacza, że spłata ewentualnej reszty wkładu mieszkaniowego, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz spłata nominalnej kwoty umorzenia kredytu lub dotacji podlegającej odprowadzeniu do budżetu państwa, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy nastąpi w 2008 roku. Także część umów przenoszących na członków własności lokalu zostanie zawarta dopiero w 2008 roku mimo, że wpłaty brakującej części wkładu, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy zostały dokonane w 2007 roku. Zdarzenia te dotyczą i będą dotyczyć członków:

  1. którzy uzyskali spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu i zasiedlili lokal przed 1 maja 2004r.;
  2. osób, które zamieszkiwały w lokalu przed 1 maja 2004r., ale uzyskały prawo do tego lokalu na podstawie przepisów art. 15 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych jako osoby bliskie;
  3. osób, które uzyskały prawo do lokalu i zasiedliły go po 1 maja 2004r., ale lokal ten był już przydzielony na zasadach lokatorskich i zasiedlony przed 1 maja 2004r. przez innego członka Spółdzielni,d) osób, które uzyskały prawo do lokalu zasiedlonego po raz pierwszy po 1 maja 2004r.

Ponadto pismem z dnia 14 kwietnia 2008 r. Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny o następujące informacje:

Lokale, których dotyczą wnioski o ustanowienie odrębnej własności znajdują się w budynkach:

  1. Zakładowych wybudowanych i zasiedlonych w latach 1974-1982, przejętych przez Spółdzielnię nieodpłatnie w latach 1992-1993. W tym okresie Spółdzielnia ustanawiała na ww. lokalach spółdzielcze prawa lokatorskie. Od 1995 roku na części z nich dokonywały się przekształcenia na własnościowe prawa spółdzielcze. Pytania dotyczą sytuacji, w której po 1 maja 2004 roku na ww. lokalach następowały zmiany osób nabywającychprawa spółdzielcze w wyniku:
    - zgonu współmałżonka (w mieszkaniu pozostał i nabył prawa żyjący współmałżonek);
    - zgonu rodziców (w mieszkaniu pozostały i nabyły prawa dzieci);
    - rozwodu (w wyniku podziału majątku);
    - zamiany lub zakupu (przy mieszkaniach własnościowych).
  2. Wybudowanych przez Spółdzielnię, zasiedlonych z własnościowym prawem do lokalu przed 2000r. (żaden z lokali nie posiada spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu), w których nastąpiła zmiana osób nabywających prawa spółdzielcze w wyniku jak powyżej.
  3. Zakładowych wybudowanych i zasiedlonych w lalach 80-tych, przejętych przez Spółdzielnię nieodpłatnie w roku 2002 oraz odpłatnie w roku 2003. Na przejętych lokalach w chwili obecnej występują prawa: najem i spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Pytanie dotyczy sytuacji jak powyżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy na podstawie art. 29 ust. 1, 6 i 8 ustawy o VAT żądać od członka ubiegającego się przeniesienie własności spłaty brakującej części wkładu powiększonej o kwotę należnego podatku VAT mimo jednoznacznego brzemienia art. 12 ust 1 pkt 1 i 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych...
  2. Jak Spółdzielnia ma ustalić podstawę opodatkowania, w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8 ustawy o VAT, skoro zgodnie z treścią art. 2 ust. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wartość rynkową lokalu musi określić rzeczoznawca majątkowy na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, a nadto zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wartość rynkowa lokalu nie może być wyższa od kwoty, jaką Spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię zgodnie z postanowieniami statutu...
  3. Czy przepis art. 153 ust. 2 ustawy o dotyczy każdego lokalu zasiedlonego przed 1 maja 2004r., także takiego, który był po raz kolejny zasiedlony na podstawie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu ustanowionego po 1 maja 2004r.

Zdaniem Wnioskodawcy wskazane wyżej przepisy art. 29 ust. 8 oraz art. 29 ust. 6 w związku z art. 19 ust. 13 pkt 10 ustawy o VAT w zakresie przenoszenia lokali mieszkalnych na odrębną własność według różnicy między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego nie powinien mieć zastosowania w obecnym stanie prawnym wynikającym ze znowelizowanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych ponieważ członek Spółdzielni dokonuje tylko spłaty nominalnej kwoty umorzenia kredytu, a Spółdzielnia nie jest uprawniona do ustalania wartości rynkowej lokalu. Zatem te przepisy są niewykonalne.

Zgodnie z wyżej przytoczonymi przepisami prawa oraz przedstawionym stanem faktycznym Spółdzielnia stoi na stanowisku, że zgodnie z art. 153 ust 2 ustawy o VAT czynności przenoszenia na odrębną własność lokali mieszkalnych zajmowanych na podstawie spółdzielczych lokatorskich praw ustanowionych przed dniem 1 maja 2004r. jak i po raz wtóry po dniu 1 maja 2004r. nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, skoro budynki były oddane do eksploatacji i zasiedlone przed tą datą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Z powyższego wynika, iż czynności związane z ustanowieniem odrębnej własności lokalu zostały zrównane z dostawą towaru.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy zwalnia od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.

Natomiast zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 14 cyt. ustawy przez pierwsze zasiedlenie rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż dostawa polegająca na ustanowieniu odrębnej własności lokalu do przejętych przez spółdzielnie mieszkaniowe lokali zakładowych, która nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia – podlega zwolnieniu na mocy cyt. wyżej art. 43 ust.1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 48 ust. 1 – 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) na pisemne żądanie najemcy spółdzielczego lokalu mieszkalnego, który przed przejęciem przez spółdzielnię mieszkaniową był mieszkaniem przedsiębiorstwa państwowego, państwowej osoby prawnej lub państwowej jednostki organizacyjnej, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z nim umowę przeniesienia własności lokalu, po dokonaniu przez niego:

  1. spłaty zadłużenia z tytułu świadczeń wynikających z umowy najmu lokalu;
  2. wpłaty wkładu budowlanego określonego przez zarząd spółdzielni w wysokości proporcjonalnej do powierzchni użytkowej zajmowanego mieszkania wynikającej ze zwaloryzowanej ceny nabycia budynku jeżeli spółdzielnia nabyła budynek odpłatnie.

Żądanie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje również osobie bliskiej w stosunku do najemcy, o którym mowa w ust.1.

Jeżeli spółdzielnia mieszkaniowa nabyła mieszkanie zakładowe, o którym mowa w ust. 1, nieodpłatnie najemca, o którym mowa w ust. 1, powinien pokryć koszty dokonanych przez spółdzielnię nakładów koniecznych przeznaczonych na utrzymanie budynku, w którym znajduje się ten lokal.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Według art. 29 ust. 6 cyt. ustawy w przypadku czynności, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 10, jako kwotę należną, o której mowa w ust. 1, przyjmuje się wartość należnego wkładu budowlanego albo wkładu mieszkaniowego, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Do wniesienia wkładu w formie innej niż pieniężna przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio. W przypadku gdy część wkładu budowlanego lub mieszkaniowego została sfinansowana z zaciągniętego przez spółdzielnię mieszkaniową kredytu na sfinansowanie kosztów budowy, podstawę opodatkowania powiększa się o kwotę kredytu, w części przypadającej na dany lokal. Stosownie do ust. 7 powołanego przepisu do podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 6, wlicza się również inne opłaty wnoszone przez członków spółdzielni, które nie są wkładami budowlanymi lub mieszkaniowymi, wynikające z uczestnictwa członków spółdzielni w zobowiązaniach spółdzielni związanych z budową lub wynikające z ostatecznego rozliczenia kosztów budowy – zgodnie z postanowieniami statutu.

Ponadto art. 29 ust. 8 ww. ustawy stanowi, że jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Natomiast art. 153 ust. 2 powołanej wyżej ustawy stanowi, iż przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004r.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, iż w przypadku ustanowienia na rzecz najemców byłych mieszkań zakładowych prawa odrębnej własności do przejętych odpłatnie oraz nieodpłatnie przez spółdzielnie mieszkaniowe lokali zakładowych, podstawa opodatkowania określana jest zgodnie z art. 29 ust. 6 ww. ustawy.

Do ustanowienia na rzecz najemców, w trybie art. 48 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, prawa odrębnej własności lokalu, który przed przejęciem przez spółdzielnię mieszkaniową był mieszkaniem zakładowym, nie stosuje się art. 29 ust. 8 oraz art. 153 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W oparciu o przytoczone wyżej przepisy stwierdzić należy, iż jako podstawę opodatkowania ustanowienia odrębnej własności lokalu w trybie cyt. wyżej art. 48 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, należy przyjąć kwoty, o których mowa w art. 29 ust. 6 i ust. 7 ww. ustawy, które należne są spółdzielni od najemcy z tytułu dokonania tej czynności. Podstawę opodatkowania stanowią zatem kwoty, będące wkładem budowlanym w sytuacji gdy przeniesienie odrębnej własności na rzecz najemcy, wiąże się z obowiązkiem dokonania takich wpłat.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioski o ustanowienie odrębnej własności lokali dotyczą mieszkań zakładowych wybudowanych i zasiedlonych w latach 80-tych przejętych przez Spółdzielnię nieodpłatnie w 2002r. oraz odpłatnie w 2003r. zajmowanych obecnie na podstawie umowy najmu. W odniesieniu do tych lokali następowały zmiany osób zajmujących ten lokal wskutek zgonu, rozwodu, zamiany.

Mając na uwadze przytoczony wyżej stan prawny i stan faktyczny sprawy stwierdzić należy, iż ustanowienie odrębnej własności lokalu na rzecz najemcy byłego mieszkania zakładowego jak również na rzecz osoby bliskiej w stosunku do najemcy korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, jako że ustanowienie tego prawa następuje w odniesieniu do lokalu po jego pierwszym zasiedleniu. Zaś podstawę opodatkowania ustala się zgodnie z art. 29 ust.6 ww. ustawy, jeżeli w związku z ustanowieniem odrębnej własności lokalu, w trybie art. 48 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych istnieje obowiązek wpłaty na rzecz Spółdzielni wkładu budowlanego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania przekształcenia lokatorskiego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności, w sytuacji gdy ustanowienie tego prawa oraz zasiedlenie nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. oraz ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu w miejsce spółdzielczego własnościowego prawa do tego lokalu zawarta została w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj