Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-7/08/MS
z 27 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-7/08/MS
Data
2008.03.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
odliczanie podatku naliczonego
premia pieniężna


Istota interpretacji
opodatkowanie premii pieniężnych oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących te premie.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2007r. (data wpływu 27 grudnia 2007r.), uzupełnionego pismem z dnia 17 marca 2008r. (data wpływu 25 marca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących te premie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2007r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących te premie. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 marca 2008r. (data wpływu 25 marca 2008r.) będącym odpowiedzią na wezwanie IBPP1/443-7/08/MS z dnia 6 marca 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest częścią dużego międzynarodowego koncernu I.. Przedmiotem jego działalności jest handel rurami miedzianymi, złączkami z miedzi, brązu i mosiądzu, rurami i złączkami z tworzyw sztucznych, głowicami i zaworami termostatycznymi, zaworami równoważącymi, dystrybutorami do napojów i urządzeniami do przygotowywania lodu, urządzeniami chłodzącymi, siłownikami hydraulicznymi, oraz elementami pneumatyki, armatury przemysłowej a także zaworami do ekstremalnych parametrów czynnika. Produkty wymienione sprzedawane są licznym podmiotom krajowym. Kiedy suma kwot zafakturowanych w określonym czasie przez Spółkę na rzecz jednego kupującego przekracza określony w warunkach handlowych poziom obrotów wypłacana jest premia pieniężna. Na określony poziom obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży dokonana w danym przedziale czasowym. Przyznana kupującemu premia pieniężna nie ma wpływu na określone w umowach handlowych ceny towarów, stanowi jedynie uhonorowanie kontrahenta za dobrą współprace oraz zachętę do dokonywania dalszych zakupów. Uzyskanie premii pieniężnej uzależnione jest wyłącznie od osiągnięcia określonego poziomu obrotów bez żadnych innych obowiązków po stronie nabywcy. Rozliczenie premii pieniężnych z kupującym następuje na podstawie faktury VAT z 22% podatkiem VAT wystawionej przez kupującego. Spółka po otrzymaniu faktury VAT od kupującego dokonuje odliczenia wykazanego na fakturze podatku VAT. Powyższe Spółka przyjęła kierując się stanowiskiem Ministerstwa Finansów. Jednocześnie wskazała na odmienne stanowisko przyjęte w orzecznictwie sądów administracyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy omawiane premie pieniężne powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22% na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług... Czy w takim przypadku prawidłowe jest dokumentowanie premii pieniężnych za pomocą faktury VAT, wystawionej przez kupującego, z której Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT... Czy też premie pieniężne należy potraktować jako obojętne dla podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, do premii pieniężnych wypłacanych kupującym znajduje zastosowanie art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w rezultacie należy uznać, że otrzymana od kupującego faktura VAT wykazująca jako czynność opodatkowaną premię pieniężna jest podstawą dla Spółki do odliczenia wykazanego na niej podatku. Powołując się na postanowienia art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca stwierdza, że wypłacana premia jest wynagrodzeniem za określone zachowanie kupującego, ponieważ podstawą do jej wypłacenia jest przekroczenie określonego poziomu obrotów (a nie pojedynczej transakcji) w danym okresie przez kupującego. Zatem wypłacona premia pieniężna mieści się w pojęciu „świadczenia usług” i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Spółka ma również prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturze wystawionej przez kupującego za wypłaconą premię pieniężną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa

– zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

W opisanym stanie faktycznym mamy do czynienia z sytuacją, gdzie w przypadku gdy suma kwot zafakturowanych w określonym czasie przez Spółkę na rzecz jednego kupującego przekracza określony w warunkach handlowych poziom obrotów wypłacana jest premia pieniężna. Na określony poziom obrotów składa się odpowiednia liczna transakcji sprzedaży dokonana w danym przedziale czasowym. Przyznana kupującemu premia pieniężna nie ma wpływu na określone w umowach handlowych ceny towarów, stanowi jedynie uhonorowanie kontrahenta za dobrą współpracę oraz zachętę do dokonywania dalszych zakupów. Uzyskanie premii pieniężnej uzależnione jest wyłącznie od osiągnięcia określonego poziomu obrotów bez żadnych innych obowiązków po stronie nabywcy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż premia ta uzależniona jest od określonego zachowania kupującego. Usługobiorcą jest dostawca (tj. Wnioskodawca), który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której kupujący decyduje się na zakup u niego, a nie u innego dostawcy. Otrzymanie przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy (Wnioskodawcy). Zachowanie nabywcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę kontrahent otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej.

Zatem pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

W świetle powyższego zachowanie kontrahenta polegające na zrealizowaniu określonej wielkości zakupów należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług według stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT. Ponadto, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jeśli chodzi natomiast o kwestię związane z prawem do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego w otrzymanych od kontrahentów fakturach dokumentujących udzielone przez Wnioskodawcę premie pieniężne, to obowiązuje zasada, zgodnie z którą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Ponadto jak tut. organ wykazał w przedmiotowej interpretacji, otrzymane premie pieniężne powinny być udokumentowane przez otrzymującego takie premie fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów usług. W związku z tym Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturze otrzymanej od kontrahenta z tytułu udzielonej mu przez Wnioskodawcę premii pieniężnej, pod warunkiem spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 tej ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Odnośnie wskazanych we wniosku wyroków: Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 czerwca 2007r. sygn. akt I FSK 94/06 oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, tut. organ zauważa, iż wyroki te wydane został w indywidualnej sprawie i nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa, zatem tut. organ nie jest nimi związany przy dokonywaniu oceny prawnej stanowiska wnioskodawców w indywidualnych sprawach dotyczących podobnej tematyki. Rozstrzygnięcie dokonane przez Sąd wiąże bowiem wyłącznie w konkretnej sprawie, w której zostało wydane.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj