Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-581/08/KG
z 21 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-581/08/KG
Data
2008.04.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
zadania publiczne
zadania statutowe


Istota interpretacji
Możliwości odliczenia przez Gminę całości lub części podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizowaną inwestycją.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2008r. (data wpływu w dniu 22 stycznia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 kwietnia 2008r. (data wpływu 16 kwietnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia przez Gminę w całości lub w części podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizowaną inwestycją o nazwie „Międzynarodowe Festyny Rycerskie –2006-2007” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia przez Gminę w całości lub w części podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizowaną inwestycją o nazwie „Międzynarodowe Festyny Rycerskie –2006-2007”. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 14 kwietnia 2008r. (data wpływu 16 kwietnia 2008r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP1/443-122a/08/KG z dnia 4 kwietnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina zgodnie z umową zawartą w dniu 11 grudnia 2006r. realizuje ze środków unijnych Inntereg III a Czechy-Polska projekt pn. „Międzynarodowe Festyny Rycerskie – 2006-2007”. Instytucja pośrednicząca – O. Urząd Wojewódzki, wystosował pismo, w którym zobowiązał Gminę do corocznej, przez 5 lat, aktualizacji oświadczenia dotyczącego kwalifikowalności podatku VAT oraz dostarczenia zaświadczenia określającego, czy Gmina jest płatnikiem podatku VAT i czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. Gmina zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w K. z prośbą o wydanie stosownego zaświadczenia. W odpowiedzi Wnioskodawca otrzymał pismo informujące, iż w części zapytania w sprawie możliwości odliczenia podatku VAT realizowanego przez Gminę projektu, należy zwrócić się do właściwego organu z wnioskiem o interpretację indywidualną.

Urząd gminy nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samej samorządowej osoby prawnej (gminy) oraz odrębnej dla samego urzędu obsługującego od strony techniczno – organizacyjnej gminę (osobę prawną), czyli skoro nie ma dwóch ewidencji to gmina będąca samorządową osobą prawną tym samym nie ma obowiązku zarejestrowania się jako podatnik VAT. Podatnikiem tego podatku będzie zatem sam Urząd Miejski, który obsługuje niemającą własnych struktur organizacyjnych gminę. Urząd Miejski jest czynnym podatnikiem podatku VAT od 7 kwietnia 1995r. z tytułu sprzedaży mienia komunalnego i składa miesięczne deklaracje VAT – 7.Przedmiotem projektu było zorganizowanie czterech festynów rycerskich, a także promocja lokalnego produktu turystycznego jakim jest bez wątpienia „rycerstwo”. W trakcie festynów miały miejsce występy artystyczne takie jak: koncerty zespołów muzyki dawnej, pokazy tańca ognia, pokazy wyczynów kaskaderskich na koniach tzw. rewia konna, pokazy walk i szermierki średniowiecznej, a także wiele konkursów sprawnościowych tj.: konkurs łuczniczy, zapasy rycerskie, bieg dam, konkurs walk w pełnym uzbrojeniu itd.

Celem ogólnym projektu był wzrost zorganizowanej działalności transgranicznej w zakresie turystyki na obszarze pogranicza polsko – czeskiego oraz zwiększenie promocji dorobku kulturowego partnerów biorących udział w realizacji projektu. Celem bezpośrednim projektu było stworzenie lokalnego, charakterystycznego dla obszarów objętych programem produktu turystycznego, a dzięki temu podniesienie atrakcyjności turystycznej regionu.Powyższa inwestycja była realizowana w ramach zadań własnych Gminy wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminy (Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.) w zakresie art. 7 ust. 1 pkt 9 kultury, w tym bibliotek gminnych i innych inwestycji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; pkt 10 kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; pkt 18 promocja gminy; pkt 20 współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Wydatki, które zostały udokumentowane fakturami VAT były wystawione na Urząd Miejski w B. i dotyczyły: zakwaterowania uczestników festynów, wykonania zaproszeń na festyn dla gości, wykonania plakatów i folderów informacyjnych, ogłoszeń prasowych o festynie, zakupu kroniki, wykonania banera, wypożyczenia stołów i ław na ucztę rycerską, obsługi sanitarnej, zakupu materiałów na pokazy ognia, budowy repliki podgrodzia, zakupu materiałów opatrunkowych na zapewnienie obsługi medycznej, zużycia energii elektrycznej podczas festynów, wykonania sceny na potrzeby festynów, pokazu walk rycerskich, wykonania zasilania energetycznego i nadzór rozdzielni elektrycznej.Powstałe w ramach ww. projektu mienie (scena, podgrodzie) nie będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W wyniku prowadzonej inwestycji powstała scena drewniana, która stanowi środek trwały Gminy. Kolejnym obiektem powstałym w wyniku ww. inwestycji są częściowe elementy drewnianej repliki podgrodzia (część została spalona podczas „Nocnej Bitwy” jako część scenografii). Będzie ona wykorzystywana, podobnie jak scena drewniana, podczas przyszłych Festynów Rycerskich nieodpłatnie, gdyż wydarzenia te na stałe wpisały się w cykl imprez kulturalnych organizowanych w B.W wyniku realizacji ww. projektu nie powstało innego rodzaju mienie oraz Gmina nie wykonywała żadnych świadczeń na rzecz innych osób (podmiotów). W ramach projektu nie uczestniczyły żadne podmioty, gdyż teren realizacji inwestycji był terenem budowy i był zamknięty dla podmiotów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części...

Zdaniem Wnioskodawcy, gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest podmiotem podlegającym prawu publicznemu. Stąd jej szczególna pozycja jako podatnika podatku VAT. W zakresie bowiem czynności oraz transakcji, w których uczestniczy ona jako organ publiczny i w związku z którymi pobiera opłaty i należności, jest traktowana jako nie podatnik podatku VAT.

Ww. inwestycja mająca na celu promocję gminy i współpracę ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw służy zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Jest to zatem zadanie z zakresu realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa (ustawy o samorządzie gminnym), dla realizacji których gmina została powołana. A zatem w zakresie realizacji tych zadań nie uznaje się organu władzy publicznej (gminy) za podatnika podatku VAT (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT). Skoro w danym zakresie działań (tu realizację inwestycji mających na celu promocję gminy i współpracę ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw) nie uznaje się danego podmiotu prawa publicznego (gminy) za podatnika, to nie przysługuje mu prawo odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zgodnie z ustawą zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych inwestycji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, promocja gminy, oraz współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw. (art. 7 ust. 1 pkt 9, 10, 18 oraz 20 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań zgodnie z umową zawartą w dniu 11 grudnia 2006r. realizuje ze środków unijnych Inntereg III a Czechy-Polska projekt pn. „Międzynarodowe Festyny Rycerskie – 2006-2007”. Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj