Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-161/08-2/MS
z 7 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-161/08-2/MS
Data
2008.04.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
autobus
przerwa
usługi transportowe
usługi własne


Istota interpretacji
usługi wynajmu autobusu z kierowcą na terenie kraju



Wniosek ORD-IN 298 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2008r. (data wpływu 31 stycznia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczonej usługi wynajmu autobusu z kierowcą na terenie kraju – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2008r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczonej usługi wynajmu autobusu z kierowcą na terenie kraju.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi firmę przewozową świadczącą usługi transportu pasażerskiego autobusami na terenie kraju. Wynajmuje autobusy z kierowcą np. szkołom, urzędom, klubom sportowym itp. Na usługi te stosuje stawkę 7% zgodnie z Zał. Nr 3 do ustawy o VAT. Do tej pory Strona traktowała usługi jako całość. Obecnie wystawia faktury VAT z podziałem na poszczególne elementy składowe usługi tj. w oddzielnej pozycji opłatę za przewóz osób wg przejechanych kilometrów i drugą pozycję za godzinę postoju autobusu z kierowcą. Kierowca i autobus w tym czasie jest przez cały czas do dyspozycji klienta i w każdej chwili jest gotowy do kontynuowania usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT mam stosować, gdy na fakturze wykazuję poszczególne składniki świadczonej usługi wynajmu autobusu z kierowcą na terenie kraju ...

Czy 7% podatku VAT za przewóz osób rozliczony wg. przejechanych kilometrów i 7% VAT za postój autobusu z kierowcą ...

Czy też 7% podatku VAT za przejechany kilometr i 22 % za postój autobusu z kierowcą...

Zdaniem wnioskodawcy:

Fakt rozbicia usługi na poszczególne elementy nie powoduje zmiany stawki VAT. Świadczone usługi pasażerskiego transportu lądowego pozostałe (PKWiU 60.23) są opodatkowane stawką 7% (poz.144 Zał. Nr.3 do ustawy o VAT). W rozwinięciu drzewa PKWiU pod symbolem 60.23.11 znajdują się usługi w zakresie wynajmowania autobusów i autokarów z kierowcą. Samo rozbicie usługi na jej poszczególne elementy nie powoduje zmiany stawki VAT. Zakres wynajmowania autobusów obejmuje również konieczność pozostawania kierowcy i autobusu do dyspozycji usługobiorcy w czasie np. gdy osoby wynajmujące autokar pójdą jeździć na nartach albo zwiedzać muzeum, a kierowca czeka na pasażerów i za ten okres postoju autobusu z kierowcą ustalona jest stawka za godzinę. W związku z powyższym wykazując na fakturze w dwóch pozycjach poszczególne elementy świadczonej usługi mam prawo m.in. do stawki 7% dla transportu właściwego wg przejechanych kilometrów i również 7% dla usługi postojowej (pozostawania do dyspozycji klienta autobusu z kierowcą).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 w/w ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7,

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, świadczy usługi transportu pasażerskiego autobusami na terenie kraju. Wynajmuje autobusy z kierowcą np. szkołom, urzędom, klubom sportowym itp. Wnioskodawca, wychodząc z założenia, iż postój autokaru (przerwa w usłudze transportowej) spowodowany oczekiwaniem na pasażerów, jest czynnością związaną ze świadczeniem usługi pasażerskiego transportu lądowego (zakres wynajmowania autobusów obejmuje również konieczność pozostawania kierowcy i autobusu do dyspozycji usługobiorcy w czasie). Rozbicie usługi na poszczególne elementy nie powoduje zmiany stawki VAT. Zdaniem wnioskodawcy usługa podlega opodatkowaniu według stawki 7% właściwej dla usługi zasadniczej. W związku z powyższym wykazując na fakturze w dwóch pozycjach poszczególne elementy świadczonej usługi ma prawo m.in. do stawki 7% dla transportu właściwego wg przejechanych kilometrów i stawki 7% dla usługi postojowej (pozostawania do dyspozycji klienta autobusu z kierowcą).

Należy zatem uznać, że wynajem autokaru z kierowcą jest częścią składową świadczonej usługi transportowej (przestój jest ściśle związany z tą usługą) i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki właściwej do świadczenia głównego, tj. transportu pasażerskiego.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT w poz. 144 jako wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7 %, wymieniono sklasyfikowane do grupowania PKWiU 60.23 – usługi pasażerskiego transportu lądowego pozostałe.

Zatem ustawodawca dla usług zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 60.23 – usługi pasażerskiego transportu lądowego pozostałe wyraźnie w załączniku nr 3 do ustawy o VAT w poz. 144 wskazał opodatkowanie 7% stawką podatku od towarów i usług. Wobec tego właściwa klasyfikacja usługi świadczonej przez Wnioskodawcę przesądzi o opodatkowaniu 7 % podatku VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług „usługi pasażerskiego transportu lądowego pozostałe” (PKWiU 60.23), w tym także „usługi związane z wynajmowaniem autobusów i autobusów z kierowcą” (PKWiU 60.23.11), , jako wymienione w poz. 144 załącznika nr 3 do ustawy tegoż załącznika opodatkowane 7% stawką podatku.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem tutejszego Organu, o ile Podatnik świadczy „usługi pasażerskiego transportu lądowego pozostałe” (PKWiU 60.23), w tym także „usługi związane z wynajmowaniem autobusów i autobusów z kierowcą” (PKWiU 60.23.11), to usługi te będą opodatkowane 7% stawką podatku.

Jednocześnie tut. Organ zauważa, iż zaliczenie określonego wyrobu lub usługi do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta lub świadczącego usługę. Organy podatkowe nie są uprawnione do wydawania opinii klasyfikacyjnych towarów czy usług.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11) do zaklasyfikowania usług lub wyrobów zobowiązany jest odpowiednio usługodawca lub producent (importer) danego wyrobu. Również przepis pkt 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi, że zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (względnie usługodawcy) tego produktu. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi. Tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonania klasyfikacji statystycznej usług wymienionych we wniosku Strony. Zauważyć należy, iż właściwe zaklasyfikowanie statystyczne przedmiotowych usług jest niezbędne, aby tutejszy organ podatkowy mógł prawidłowo określić, które usługi są zwolnione z podatku, bądź objęte preferencyjną stawką podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towaru.

Na gruncie obowiązujących przepisów należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez podatnika w przypadku usług zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 60.23 oraz PKWiU 60.23.11 jest prawidłowe.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że Wnioskodawca postąpił prawidłowo wystawiając przedmiotową fakturę: 7% podatku VAT za przewóz osób rozliczony wg. przejechanych kilometrów i 7% VAT za postój autobusu z kierowcą.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj