Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-72/08/RSz
z 29 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-72/08/RSz
Data
2008.04.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
opodatkowanie
premia pieniężna
prowizje
świadczenie usług
usługi


Istota interpretacji
opodatkowanie podatkiem VAT bonusu pieniężnego za zrealizowanie rocznego poziomu sprzedaży produktów do Odbiorców



Wniosek ORD-IN 987 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2008r. (data wpływu 1 lutego 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT bonusu pieniężnego za zrealizowanie rocznego poziomu sprzedaży produktów do Odbiorców – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT bonusu pieniężnego za zrealizowanie rocznego poziomu sprzedaży produktów do Odbiorców.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (zwany w dalszej części Dystrybutorem) zajmuje się dystrybucją orynnowania. W związku z tą działalnością główny Dostawca prowadzi różne działania mające na celu zwiększenie sprzedaży towarów. Pomiędzy Dostawcą i Dystrybutorem w roku 2007 została zawarta umowa o bonusie rocznym polegająca na przyznaniu Dystrybutorowi premii pieniężnej (zwanej dalej bonusem pieniężnym).Bonusem objęta jest sprzedaż towarów dostarczonych przez Dostawcę (zwanych dalej produktami) do Odbiorców Dystrybutora za zrealizowanie rocznego poziomu sprzedaży produktów dostarczonych przez Dostawcę do Odbiorców. Przewidziane są następujące rodzaje bonusów pieniężnych:

  1. Wartość bonusa równa jest wskaźnikowi procentowemu w stosunku do podstawy. Podstawa bonusa to wartość sprzedaży netto produktów do danego Odbiorcy w rokukalendarzowym 2007.
  2. Wartość bonusa równa jest wskaźnikowi procentowemu w stosunku do podstawy. Podstawa bonusa to wzrost obrotu w roku kalendarzowym 2007 w stosunku do obrotów roku 2006.

Przyznanie bonusu pieniężnego dla Dystrybutora zostało uzależnione od spełnienia warunku: terminowego zawarcia z Odbiorcami (kontrahentami Dystrybutora) umów o bonusie rocznym.Dystrybutor spełnił warunek i zawarł z Odbiorcami umowy o bonusie rocznym.W ramach umów o bonusie rocznym zawartych z Odbiorcami, Dystrybutor zobowiązany jest do wypłaty na ich rzecz określonych kwot pieniędzy, o ile Odbiorca spełni przewidziane umową warunki.
Zawarte przez Dystrybutora umowy o bonusie rocznym z Odbiorcami przewidują następujące rodzaje bonusów pieniężnych:

  1. Wartość bonusa równa jest wskaźnikowi procentowemu w stosunku do podstawy. Podstawa bonusa to wartość zakupów netto przez Odbiorcę produktów w roku kalendarzowym 2007.
  2. Wartość bonusa równa jest wskaźnikowi procentowemu w stosunku do podstawy. Podstawa bonusa to wzrost sprzedaży netto w roku 2007 w stosunku do sprzedaży netto z roku ubiegłego (2006).

Bonusy wypłacone zostaną Odbiorcom za określony w umowie okres rozliczeniowy którym jest rok kalendarzowy. Wskazane bonusy nie są powiązane z konkretnymi dostawami towarów i wypłacone zostaną jedynie w oparciu o obroty netto osiągnięte przez Odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym. Bonusy mają charakter obowiązkowy, co oznacza, iż są one płatne po spełnieniu warunków określonych w umowach, a ich wypłata nie jest uzależniona od decyzji Dystrybutora i Dostawcy.Rozliczenie bonusu pieniężnego pomiędzy Dystrybutorem i Odbiorcami uzgodnione zostało w umowie najpóźniej do dnia 30 czerwca 2008r. za pomocą faktur wystawionych przez tych Odbiorców z wskazanym podatkiem VAT.Odpowiednio rozliczenie bonusu pieniężnego pomiędzy Dostawcą i Dystrybutorem zostało ustalone najpóźniej do dnia 30 czerwca 2008r. na podstawie faktury VAT wystawionej przez Dystrybutora dla Dostawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prawidłowo postąpi opodatkowując podatkiem VAT otrzymany od Dostawcy bonus pieniężny za zrealizowanie rocznego poziomu sprzedaży produktów do Odbiorców...

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane bonusy pieniężne stanowią wynagrodzenie, zapłatę za usługę opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (VAT) w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT:

  1. świadczoną przez Odbiorców Spółki Rotor - za zrealizowanie przez Odbiorcę określonej wartości obrotu z tytułu zrealizowanych zakupów u Dystrybutora,
  2. świadczoną przez Dystrybutora - za zrealizowanie przez Dystrybutora określonej wartości obrotu z tytułu zrealizowanych zakupów u Dostawcy.

Opisane bonusy pieniężne stanowią wynagrodzenie za dokonywanie określonych świadczeń i mają charakter motywacyjny. Wypłata bonusu ma na celu zwiększenie efektywności Odbiorcy i wpływa na wysokość obrotów Dystrybutora i Dostawcy. Jednocześnie, wypłata takich bonusów nie jest związana z konkretnymi dostawami towarów dokonanymi przez Dystrybutora i Dostawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały wymienione w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie, którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę (jak w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Stosownie do ust. 4 ww. artykułu obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych, w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w wyżej powołanym art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy towarów, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest, bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

W opisanym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z sytuacją, gdzie pomiędzy Dostawcą a Dystrybutorem została zawarta umowa o bonusie rocznym polegająca na przyznaniu Dystrybutorowi premii pieniężnej (bonusu pieniężnego). Bonusem objęta jest sprzedaż towarów dostarczonych przez Dostawcę do Odbiorców Dystrybutora za: zrealizowanie rocznego poziomu sprzedaży produktów dostarczonych przez Dostawcę do Odbiorców. Dla Dystrybutora przewidziane są następujące rodzaje bonusów pieniężnych ustalone jako procentowy udział:

  1. wartości sprzedaży netto produktów do danego Odbiorcy w roku kalendarzowym 2007,
  2. wzrostu obrotu w roku kalendarzowym 2007 w stosunku do obrotów roku 2006.

Ponadto przyznanie bonusu pieniężnego dla Dystrybutora zostało również uzależnione od spełnienia warunku: terminowego zawarcia z Odbiorcami (kontrahentami Dystrybutora) umów o bonusie rocznym. Dystrybutor spełnił warunek i zawarł z odbiorcami umowy o bonusie rocznym. Ponadto w opisanym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z sytuacją, iż w ramach umów o bonusie rocznym zawartych z Odbiorcami, Dystrybutor zobowiązany jest do wypłaty na ich rzecz określonych kwot pieniędzy, o ile Odbiorca spełni przewidziane umową warunki.
Zawarte przez Dystrybutora umowy o bonusie rocznym z Odbiorcami przewidują następujące rodzaje bonusów pieniężnych, ustalone jako procentowy udział:

  1. wartości zakupów netto dokonanych przez Odbiorcę produktów w roku kalendarzowym 2007.
  2. wzrostu sprzedaży netto w roku 2007 w stosunku do sprzedaży netto z roku ubiegłego (2006).

Bonusy wypłacone zostaną Odbiorcom za określony w umowie okres rozliczeniowy którym jest rok kalendarzowy. Wskazane bonusy nie są powiązane z konkretnymi dostawami towarów i wypłacone zostaną jedynie w oparciu o obroty netto osiągnięte przez Odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym. Bonusy mają charakter obowiązkowy, co oznacza iż są one płatne po spełnieniu warunków określonych w umowach, a ich wypłata nie jest uzależniona od decyzji Dystrybutora i Dostawcy.

Zatem, w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca występuje w roli otrzymującego jak i wypłacającego premię pieniężną.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotowe bonusy pieniężne są rodzajem wynagrodzenia za dokonywanie określonych świadczeń przez Dystrybutora na rzecz Dostawcy i Odbiorców na rzecz Dystrybutora i mają charakter motywacyjny. Wypłata bonusu ma na celu zwiększenie efektywności Odbiorcy i wpływa na wysokość obrotów Dystrybutora i Dostawcy. Jednocześnie, wypłata takich bonusów nie jest związana z konkretnymi dostawami towarów dokonanymi przez Dystrybutora i Dostawcę. Zatem, pomiędzy stronami istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego otrzymane od Dostawcy bonusy pieniężne za zrealizowanie rocznego poziomu sprzedaży produktów do Odbiorców jak również bonusy pieniężne wypłacane przez Dystrybutora Odbiorcom z tytułu zrealizowanych zakupów u Dystrybutora podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Mając na uwadze powyższe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że poruszona w przedmiotowym wniosku kwestia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku – Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj