Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-726/08/AS
z 1 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-726/08/AS
Data
2008.08.01


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura
obniżenie podatku należnego
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
premia pieniężna
świadczenie usług
wystawienie faktury


Istota interpretacji
Opodatkowanie premii pieniężnych. Dokumentowanie premii pieniężnych. Prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT, które dokumentują wypłacone przez Spółkę premie pieniężne.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2008r. (data wpływu 12 maja 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 lipca 2008r. (data wpływu 28 lipca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wypłaconej przez Spółkę premii pieniężnej oraz w zakresie uprawnienia kontrahenta do wystawienia faktury VAT i przyjęcia przez Spółkę takiej faktury jako podstawy rozliczenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2008r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wypłaconej przez Spółkę premii pieniężnej oraz w zakresie uprawnienia kontrahenta do wystawienia faktury VAT i przyjęcia przez Spółkę takiej faktury jako podstawy rozliczenia.Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 lipca 2008r. (data wpływu 28 lipca 2008r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-726/08/AS z dnia 18 lipca 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie umowy handlowej zawartej z kontrahentem - odbiorcą towarów Spółki, kontrahent z tytułu usług, polegających na dokonywaniu zakupów określonej wartości w danym okresie np. roku kalendarzowym, kwartale nabywa prawo do wynagrodzenia w postaci premii pieniężnej. Premia pieniężna naliczana jest według ustalonej stawki od osiągniętego obrotu. Ww. premia pieniężna jest traktowana jako wynagrodzenie za usługę, zgodnie z wyjaśnieniem Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 w sprawie premii pieniężnych wypłacanych nabywcom.W związku z powyższym kontrahent wystawia fakturę VAT na rzecz Spółki z zastosowaniem 22% stawki podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym - wypłacana przez Spółkę na rzecz kontrahentów premia pieniężna stanowi w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynagrodzenie za świadczoną usługę intensyfikacji sprzedaży towarów Spółki polegającą na osiągnięciu przez kontrahenta określonego poziomu obrotów w ramach zakupów dokonywanych od Spółki ...
  2. Czy Spółka może wystawioną przez Kontrahenta fakturę ująć w odpowiednim rejestrze prowadzonym przez Spółkę...
  3. Czy Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturze dokumentującej wypłaconą premię pieniężną...

Zdaniem Wnioskodawcy, podejmuje on działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów. W tym celu m.in. w określonych sytuacjach wypłaca premie pieniężne na rzecz swoich kontrahentów-nabywców towarów. Premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę zakupów określonej wartości towarów w określonym czasie. Premii nie można odnieść do konkretnych dostaw. Premia pieniężna związana pozostaje zatem ze ściśle określonymi przez obie strony stosunku prawnego zachowaniami nabywcy. Wymaga podkreślenia, iż nie każdy kontrahent otrzymuje premie pieniężne. W sytuacji, w której usługa w postaci intensyfikacji sprzedaży z uwagi na brak osiągnięcia określonego poziomu obrotów nie zostaje wykonana, kontrahent nie nabywa prawa do premii pieniężnej. W ocenie Spółki - istnieją zatem podstawy do uznawania zachowań kontrahenta jako usługi, podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT według zasad ogólnych. Na mocy postanowień umowy zawartej pomiędzy Spółką a kontrahentem (nabywcą towarów), kontrahent zobowiązuje się do pewnego zachowania względem Spółki, tj. do zrealizowania określonego w umowie obrotu. W zamian za takie zachowanie Spółka zobowiązuje się do wypłaty premii pieniężnej. W niniejszej sprawie otrzymywanie przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy.Wymaga również zwrócenia uwagi, iż nadal w obrocie funkcjonuje interpretacja Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004r. nr PP3/812/1222/2004/AP/4026, wydana w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w brzmieniu sprzed 01.07.2007r. Co więcej w sprawie interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 30.08.2007r. -IBPP1/443-8/07/JP/KAN-7/07/07, w podobnym stanie faktycznym potwierdzone zostało stanowisko, zgodnie z którym zachowanie nabywcy towarów, za które uzyskuje on prawo do premii pieniężnej stanowi usługę opodatkowaną podatkiem VAT według stawki 22%.

Zgodnie zatem z art. 41 ust. 1 ustawy – co do zasady stawka podatku wynosi 22%. Ponadto zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy – podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sytuacji otrzymanie premii pieniężnej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych, tj. według 22% stawki podatku VAT oraz powinno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę faktury VAT na rzecz nabywcy usługi tj. Spółki będącej Wnioskodawcą. Spółka w takiej sytuacji ma prawo przyjąć fakturę VAT, a następnie zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, skorzystać z przysługującego jej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturze dokumentującej wypłaconą na rzecz Kontrahenta premię pieniężną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa

– zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż na podstawie umowy handlowej zawartej z kontrahentem – odbiorcą towarów Spółki, kontrahent z tytułu usług polegających na dokonywaniu zakupów określonej wartości w danym okresie np. roku kalendarzowym, kwartale, nabywa prawo do wynagrodzenia w postaci premii pieniężnej. Premia pieniężna jest naliczana według ustalonej stawki w stosunku do osiągniętego obrotu i nie można jej odnieść do konkretnych dostaw. W sytuacji, gdy usługa w postaci intensyfikacji sprzedaży z uwagi na brak osiągnięcia określonego poziomu obrotów nie zostaje wykonana, kontrahent nie nabywa prawa do premii pieniężnej. W świetle powyższego, zachowanie kontrahenta – odbiorcy dokonującego zakupów u Wnioskodawcy, polegające na osiągnięciu określonej wartości zakupów w określonym czasie, należy uznać za świadczenie usług przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy, o którym mowa w cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług wg stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT. Przepis art. 41 ust. 13 ustawy o VAT stanowi bowiem, iż towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę. Tym samym za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż w niniejszej sprawie wypłacenie przedmiotowej premii jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy towarów w stosunku do sprzedawcy.

Ponadto zauważyć należy, iż zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.Zatem w przedmiotowej sytuacji otrzymanie premii pieniężnej przez kontrahenta od Wnioskodawcy jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy (tj. kontrahenta Wnioskodawcy) w stosunku do sprzedającego stanowiące świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego (tj. Wnioskodawcy), podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 22% stawki podatku VAT, oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę – kontrahenta Wnioskodawcy faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. Wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną.Faktura wystawiona zgodnie z przepisami przez kontrahenta winna również zostać zaewidencjonowana w odpowiednim rejestrze zakupów przez Wnioskodawcę.Zgodnie bowiem z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Jeśli chodzi natomiast o kwestie związane z prawem do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego w otrzymanych od kontrahentów fakturach dokumentujących usługi, za które zapłatą są wypłacone przez Wnioskodawcę premie pieniężne, to obowiązuje zasada, zgodnie z którą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie nabywane przez Wnioskodawcę usługi, za świadczenie których zapłatą są wypłacane premie pieniężne, związane są z wykonywaniem z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących te czynności. Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nabywa usługi, za świadczenie których wypłaca premie pieniężne i które są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach potwierdzających nabycie przedmiotowych usług, o ile wydatki te można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i nie zachodzą inne wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj