Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1126/08-2/SM
z 22 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1126/08-2/SM
Data
2008.07.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
bonifikaty
bonus
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
premia pieniężna
świadczenie usług


Istota interpretacji
wypłacane premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczone usługi i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług



Wniosek ORD-IN 301 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 05.06.2008 r. (data wpływu 12.06.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych premii (bonusów) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.06.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych premii (bonusów).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jawna „Mxxxxx” prowadzi działalność handlową jako hurtownia artykułów instalacyjno-sanitarnych i budowlanych. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka zawarła z niektórymi kontrahentami - dostawcami towarów umowy, na podstawie których otrzymuje premie pieniężne (bonusy) za zrealizowanie odpowiedniego poziomu zakupów towarów. Za uzyskanie przez spółkę „Mxxxxx” w danym roku określonego w umowie poziomu zakupów, wypłacana jest premia przez dostawców. Pomiędzy dostawcą i odbiorcą (spółką „Mxxxxx”) nie dochodzi do usług wzajemnych.

Otrzymane premie (bonusy) nie są związane z konkretną dostawą i konkretną fakturą.

Wysokość premii pieniężnej uzależniona jest od przekroczenia wielkości netto zakupów towarów w okresie rozliczeniowym ustalonym w umowie.

Premia pieniężna naliczana jest od wartości netto faktur za określony poziom zakupów towarów zapłaconych w określonym terminie. Otrzymanie premii uzależnione jest od spełnienia dwóch warunków łącznie tj. zrealizowanie określonej wielkości zakupu towarów i zapłaconych w terminie faktur za te dostawy.

Spółka „Mxxxxx” zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz interpretacji w sprawie przepisów art. 8 i art. 29 ustawy z 11 marca 2004 r. Ministra Finansów (pismo z 30 grudnia 2004 r., sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026) otrzymane premie pieniężne dokumentuje fakturami VAT wystawionymi na rzecz wszystkich kontrahentów, z którymi zawarła umowy i spełniła warunki do otrzymania takich premii, naliczając podatek VAT 22%.

Niektórzy dostawcy, dla których Spółka „Mxxxxx” od 01.01.2008 r. wystawiła już faktury za otrzymane w/w premie zwracają się o korygowanie tych faktur i wystawianie not obciążeniowych, przekazując jednocześnie indywidualne orzeczenia ich izb skarbowych o nie naliczaniu podatku VAT od premii pieniężnych (bonusów).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane premie (bonusy) za roczne osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów rodzą obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług...

Zdaniem wnioskodawcy:

Spełnienie określonych warunków umowy do otrzymania premii pieniężnych i jej wysokości, a mianowicie: dokonanie określonego pułapu zakupów, a nawet jego przekroczenie oraz płacenie w terminie zapłaconych faktur jest w pewnym sensie zachowaniem się odbiorcy (spółki „Mxxxxx”) wobec dostawcy.

Przekazanie premii pieniężnych przez kontrahentów za spełnienie tych warunków przez dostawcę stanowi dla niego dodatkową korzyść, która jest związana ze zwiększoną ilością obrotów w ramach umowy z tym dostawcą. Wobec powyższego spółka jawna „Mxxxxx” uważa, że premia pieniężna jest wynagrodzeniem za spełnioną usługę i podlega podatkowi VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Rozpatrując powołane wyżej przepisy uznać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę, a odbiorcą; w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są nabywcom tzw. premie pieniężne (bonusy). Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych są uzależnione od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, podlegający uregulowaniom wynikającym z art. 29 ust. 4 ustawy.

W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę, np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób – wówczas wypłacane premie nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich sytuacjach należy uznać, iż wypłacony bonus pieniężny związany jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka otrzymuje premie pieniężne (bonusy) za spełnienie określonych warunków umowy, tj. za zrealizowanie ustalonego poziomu zakupów (jego przekroczenie) w przyjętym w umowie okresie rozliczeniowym oraz za płatność w terminie. Wypłacana w ten sposób premia nie jest związana z żadną konkretną dostawą i nie ma charakteru dobrowolnego, bowiem jest uzależniona od konkretnego zachowania Spółki; wypłacana premia stanowi rodzaj wynagrodzenia za świadczone na rzecz kontrahentów (dostawców) usługi. Zatem pomiędzy stronami istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie informuję, że z uwagi na to, iż ilość stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych zawartych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest mniejsza niż ilość wniesionych opłat, kwota w wysokości 525 zł stanowi nadpłatę i podlega zwrotowi zgodnie z § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. z 2006r. Nr 116, poz. 783). Powyższa kwota zostanie zwrócona na numer rachunku bankowego widniejący na dołączonym do wniosku potwierdzeniu wykonania dyspozycji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj