Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-695/08/AL
z 24 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-695/08/AL
Data
2008.07.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
budowa budynków
gmina
gospodarstwo pomocnicze
obniżenie podatku należnego
przekazanie nieodpłatne
zadania własne


Istota interpretacji
Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pn.: „Budowa Centrum Rekreacji i Sportu”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy S. O. przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2008r. (data wpływu 30 kwietnia 2008r.), uzupełnione pismem z dnia 4 czerwca 2008r. (data wpływu 12 czerwca 2008r.) oraz pismem z dnia 19 czerwca 2008r. (data wpływu 30 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pn.: „Budowa Centrum Rekreacji i Sportu” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pn.: „Budowa Centrum Rekreacji i Sportu.”Wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 czerwca 2008r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-695/08/AL z dnia 27 maja 2008r. oraz pismem z dnia 19 czerwca 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną, jest zarejestrowana jako podatnik VAT (posiada NIP)Gmina – w myśl art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 2001r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w tym zadania zaspokajania potrzeb zbiorowych w zakresie kultury fizycznej i turystyki, terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Realizując ten obowiązek Gmina zamierza w 2009r. wybudować Centrum Rekreacji i Sportu. Wydatki na ten cel będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę.W celu dalszej realizacji zadań publicznych Gmina przekaże nieodpłatnie zakończoną inwestycję (kompleks rekreacyjno-sportowy) Gospodarstwu Pomocniczemu.Gospodarstwo Pomocnicze to wyodrębniona z jednostki budżetowej (np. Urzędu Miejskiego – działającego w imieniu Gminy) pod względem organizacyjnym i finansowym część jej podstawowej działalności lub działalności ubocznej. Gospodarstwo Pomocnicze tworzy kierownik jednostki budżetowej określając w akcie utworzenia (zarządzeniu) między innymi przedmiot działalności oraz składniki majątkowe przydzielone gospodarstwu pomocniczemu, zgodnie z art. 27 ustawy o finansach publicznych. Gospodarstwo po otrzymaniu obiektu będzie osiągało przychody opodatkowane podatkiem VAT z biletów wstępu na ten obiekt.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu dokumentujących wydatki związane z inwestycją budowy obiektu sportowo-rekreacyjnego...

Zdaniem Wnioskodawcy przekazanie obiektu rekreacyjno-sportowego Gospodarstwu Pomocniczemu dla wykonywania zadań własnych Gminy jako nieodpłatne świadczenie – niepodlegajace opodatkowaniu VAT – pozbawi Gminę prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki na budowę tegoż obiektu i nie będzie miał znaczenia fakt, iż Gospodarstwo Pomocnicze będzie osiągało przychody opodatkowane podatkiem VAT z biletów wstępu na ten obiekt.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.Do zadań własnych gminy – na podstawie art. 7 ust.1 pkt 10 ww. ustawy o samorządzie gminnym – należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań dotyczących zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty zamierza w 2009r. wybudować Centrum Rekreacji i Sportu. Wydatki na ten cel będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że wydatki jakie będzie ponosić Wnioskodawca, dokumentowane fakturami VAT na niego wystawionymi, w związku z budową kompleksu rekreacyjno-sportowego realizowanego w ramach inwestycji pn.: „Budowa Centrum Rekreacji i Sportu” nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, tak więc nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto z treści wniosku wynika, iż w celu dalszej realizacji zadań publicznych Gmina przekaże nieodpłatnie zakończoną inwestycję tj.: „Centrum Rekreacji i Sportu” Gospodarstwu Pomocniczemu, które po otrzymaniu obiektu będzie osiągało przychody opodatkowane VAT z biletów wstępu na ten obiekt. Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl natomiast art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, ustawodawca zaliczył przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ww. ustawy o VAT wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Zatem opodatkowaniu VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu kultury fizycznej i turystyki, terenów rekreacyjnych, w przedmiotowej sprawie budowa Centrum Rekreacji i Sportu oraz jej wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania wybudowanego obiektu rekreacyjno-sportowego podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Ponadto Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z budową obiektu sportowo-rekreacyjnego, ponieważ jako jednostka samorządu terytorialnego, na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 cyt. wyżej rozporządzenia, korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych. Wobec powyższego nieodpłatne przekazanie przez jednostkę samorządu terytorialnego – Gminę - Centrum Rekreacji i Sportu Gospodarstwu Pomocniczemu nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pn.: „Budowa Centrum Rekreacji i Sportu.”

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj