Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-813/08/JP
z 6 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-813/08/JP
Data
2008.08.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
działy specjalne produkcji rolnej


Istota interpretacji
stawka podatku VAT po 1 maja 2008r. na produkty uzyskiwane z działów specjalnych produkcji rolnej



Wniosek ORD-IN 469 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2008r. (data wpływu 28 maja 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lipca 2008r. (data wpływu 17 lipca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT po 1 maja 2008r. na produkty uzyskiwane z działów specjalnych produkcji rolnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2008r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT po 1 maja 2008r. na produkty uzyskiwane z działów specjalnych produkcji rolnej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 lipca 2008r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP1/443-813/08/JP z dnia 10 lipca 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży hurtowej kwiatów i roślin, jak również uzyskuje dochody z działów specjalnych produkcji rolnej. Przedmiotem działów specjalnych produkcji rolnej jest uprawa:

  • zieleni ozdobnej: asparagus springeri, asparagus falkatus, asparagus plymozus, asparagus umbelatus, asparagus megeri – PKWiU 01.12.22-00.2;
  • zieleni ozdobnej z liści: liście soleum, liście filodendrona, liście nescusa itp. – PKWiU 01.12.21;
  • kwiatów i produktów ubocznych tych roślin, w tym: liście z gerbery, liście z strelicji, liście z anturium – PKWiU 01.12.21-00.35.

Jest to produkcja krajowa, pod osłonami, grzana. Zastosowanie znajduje przede wszystkim jako tzw. zieleń do bukietów i wiązanek z kwiatów ciętych. Liście dodaje się jako produkty nieprzetworzone. Produkty uboczne produkcji kwiatów to np. liście pozostające po sprzedaży samych kwiatów, które to liście można uznać jako odpad bądź sprzedać jako dodatek do bukietów.

Przy składaniu deklaracji na obliczenie podatku dochodowego z działów specjalnych produkcji rolnej Wnioskodawca podaje m.in. uprawy asparagusa, kwiatów oraz liści czyli ww. pozycje.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy w związku ze zmianą ustawy o podatku od towarów i usług, załącznika nr 6 do ustawy, Wnioskodawca od dnia 1 maja 2008r. może nadal stosować stawkę 3% przy sprzedaży produktów z ww. działów specjalnych produkcji rolnej...

Zdaniem Wnioskodawcy do wymienionych pozycji ma nadal zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 3%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008r. stosuje się stawkę w wysokości 3 % w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów. Zgodnie z poz. 2 wyżej powołanego załącznika nr 6 zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych 3% stawką podatku od towarów i usług w grupowaniu PKWiU 01.12 mieszczą się: warzywa, specjalne rośliny ogrodnicze; produkty szkółkarskie.

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym, uzupełnionym pismem z dnia 16 lipca 2008r., Wnioskodawca uzyskuje dochody z działów specjalnych produkcji rolnej, której przedmiotem jest uprawa:

  • zieleni ozdobnej – PKWiU 01.12.22-00.2;
  • zieleni ozdobnej z liści – PKWiU 01.12.21;
  • kwiatów i produktów ubocznych tych roślin – PKWiU 01.12.21-00.35.

Zatem produkty działów specjalnych produkcji rolnej zawierają się w grupowaniu PKWiU 01.12 wymienionym w poz. 2 załącznika nr 6 do ww. ustawy. W związku z powyższym zgodnie ze wskazanymi wyżej przepisami prawa należy stwierdzić, iż sprzedaż produktów z ww. działów specjalnych produkcji rolnej mieszczących się w ww. grupowaniu była opodatkowana preferencyjną 3% stawką VAT do dnia 30 kwietnia 2008r.

W świetle powyższego od dnia 1 maja 2008r. sprzedaż powyższych produktów byłaby objęta stawką podatku VAT w wysokości 7% na mocy art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, który stanowi, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 2 załącznika nr 3 do ustawy o VAT zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% wymieniono „warzywa, specjalne rośliny ogrodnicze; produkty szkółkarskie” – PKWiU 01.12. W objaśnieniach do ww. załącznika wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawką 0% i 3%.

Zatem stwierdzić należy, że sprzedaż produktów mieszczących się w wymienionych we wniosku działach specjalnych produkcji rolnej – PKWiU 01.2, miała podlegać od dnia 1 maja 2008r. opodatkowaniu według stawki podatku VAT w wysokości 7%.

Jednakże ustawodawca ustawą z dnia 11 kwietnia 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 74, poz. 444) przedłużył możliwość stosowania stawki VAT w wysokości 3% dla towarów w tej ustawie wskazanych. Mianowicie zgodnie z art. 2 ust. 1 tej ustawy zmieniającej w okresie do 31 grudnia 2010r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5 ustawy zmienianej w art. 1, których przedmiotem są towary wymienione w załączniku do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów. W poz. 2 załącznika do ustawy zmieniającej wymieniono „warzywa, specjalne rośliny ogrodnicze; produkty szkółkarskie” – PKWiU 01.12.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, jednakże nie z uwagi na zmianę załącznika nr 6 do ustawy o VAT lecz z uwagi na poz. 2 załącznika do ustawy z dnia 11 kwietnia 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że wskazane przez Wnioskodawcę towary mieszczą się w PKWiU 01.12. Tut. organ nie jest bowiem uprawniony ani zobowiązany do klasyfikacji czy też weryfikacji w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj