Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-541/08-4/PJ
z 18 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-541/08-4/PJ
Data
2008.07.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
grunty rolne
przychód
zbycie nieruchomości
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy przychód uzyskany ze sprzedaży gruntu w części dotyczącej współmałżonka ( żony ) podlega zwolnieniu od podatku dochodowego?



Wniosek ORD-IN 435 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 08.05.2008 r. ( data wpływu 08.05.2008 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze zbycia nieruchomości rolnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.05.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze zbycia nieruchomości rolnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 25.04.2008 r. Wnioskodawczyni w ramach współwłasności małżeńskiej dokonała sprzedaży gruntów rolnych o powierzchni 1,5 hektara ( akt notarialny repertorium: A ......... ).

Mąż Wnioskodawczyni był właścicielem przedmiotowej nieruchomości dłużej niż 5 lat, natomiast Wnioskodawczyni od 2006 r. W przypadku Wnioskodawczyni sprzedaż gruntu nastąpiła przed upływem okresu pięcioletniego licząc od momentu nabycia.

Nabywca w § 6 aktu notarialnego określił cel nabycia gruntów jako działalność inwestycyjna w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu do wniosku na wezwanie z dnia 25.06.2008 r. Nr IPPB1/415-541/08-2/PJ Wnioskodawczyni doprecyzowała, iż w istniejącym planie zagospodarowania przestrzennego działka wskazana jest jako grunt orny.

Również w ewidencji gruntów działka ta występuje jako grunt rolny ( orny ).

Wnioskodawczyni poinformowała, iż w związku ze sprzedażą charakter w/w gruntów nie zmienił się i pozostał gruntem rolnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód uzyskany ze sprzedaży gruntu w części dotyczącej współmałżonka ( żony ) podlega zwolnieniu od podatku dochodowego...

Zdaniem Wnioskodawczyni sprzedana część nieruchomości wchodząca wcześniej w skład gospodarstwa rolnego nie utraciła charakteru rolnego, ponieważ jest dla nabywcy inwestycją, która ma pomnożyć wartość ( zgodnie z oświadczeniem zawartym w akcie notarialnym ), pozostając nadal gruntem rolnym. Nabywca kupił grunty rolne jako podmiot gospodarczy nie deklarując zamiaru przeznaczenia tych gruntów do prowadzonej działalności gospodarczej, co pozwala na stwierdzenie, że jest to inwestycja nabyta w celu pomnożenia wartości i dalszego odsprzedania z zyskiem w przyszłości.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r., Nr 217, poz. 1588) wprowadzono obowiązujące od 1 stycznia 2007 r., zasady opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a – c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.).

Z uwagi na treść przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy do odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - d) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006 r.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

  • nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  • spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  • prawa wieczystego użytkowania gruntów (…)

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) - c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, w przypadku zmiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

W myśl art. 28 ust. 1 - 2a cytowanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006r., podatek od przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) - lub lit. e) ww. ustawy.

Natomiast na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione są od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Definiując pojęcie „gospodarstwo rolne”, w myśl art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (j.t. Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Zastosowanie zwolnienia uzależnione zostało od wystąpienia łącznie dwóch przesłanek:

  • przychód musi być uzyskany z tytuły sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,
  • grunty w związku z tą sprzedażą muszą zachować charakter rolny lub leśny.

W momencie sprzedaży gruntów z przeznaczeniem ich na inne cele niż rolne, następuje utrata rolnego charakteru gruntów. Cel nabycia gruntów może wynikać:

  • bezpośrednio z aktu notarialnego,
  • z charakteru nabywcy,
  • z innych okoliczności związanych z daną transakcją.

Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu, decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, nawet wówczas, gdy nieruchomość taka umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych. Chodzi tu o faktyczną, a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego przez nieruchomość. Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż przychód został uzyskany ze sprzedaży nieruchomości rolnej o obszarze przekraczającym 1 ha.

Wobec powyższego sprzedana przez Wnioskodawczynię w ramach współwłasności małżeńskiej działka w momencie sprzedaży stanowiła gospodarstwo rolne w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym.

Jednocześnie Wnioskodawczyni wskazała we wniosku, że charakter w/w gruntów nie uległ zmianie, pozostał gruntem rolnym.

Jednakże w oparciu o wskazany przez Wnioskodawczynię zapis § 6 aktu notarialnego, na podstawie którego nabywca określił cel nabycia gruntów jako działalność inwestycyjna w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, należy wskazać podstawę utraty charakteru rolnego przedmiotowego gruntu.

Charakter nabywcy, który jest podmiotem gospodarczym, jak również jego oświadczenie, iż przedmiotową działkę nabywa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej stanowią wystarczającą przesłankę do stwierdzenia, iż w przedmiotowej sprawie nie będzie miało zastosowanie zwolnienie zawarte w treści art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z utratą charakteru rolnego gruntu, przychód uzyskany ze sprzedaży w części przypadającej na Wnioskodawczynię podlegać będzie opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Na tej podstawie stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawczynię do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Wydając interpretację organ nie przeprowadza postępowania dowodowego i jest związany opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawczynię.

Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj